Rechten van de FM
-
- Forum-lid
- Berichten: 217
- Lid geworden op: 14 okt 2014 12:19
- Locatie: Albergen
Keezx schreef:Moraal van dit verhaal:
Doe zulke mega simpele klusjes als en cassette en ketting wisselen gewoon zelf, ik denk dat ik zelfs een randidioot kan leren hoe dat moet.
Verder deze "FM" mijden, 82€ voor het plaatsen van halfversleten meuk is absurd (hij maakte w.s. een ander "blij" met het spul dat er bij de TS vanaf kwam) en 25€ voor een balhoofd afstellen evenzo, kost 1 minuut.
Ik maak hiermee geen vrienden onder de FM's en voel me daar heel erg goed bij.
Punt 1: kan/ mogen wij oordelen voor een ander of een cassette en ketting vervangen simpel is.... En moet iedereen dat persé zelf willen doen??? (Ikzelf wel.... Maar dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend. )
En blij zijn met het feit dat je geen vrienden maakt onder fm's...... Daar gaan mijn haren van overeind staan!!!
Dat zijn de mensen waar jonge amateurs blijven hangen als monteur.... Het vak leren op zaterdag.... De
Fm's zijn doorgaans sponsoren van plaatselijke amateurs of toerrijders!! De mensen die tochten sponsoren.... Dus mijn mening..... Ach waar maak ik me ook kwaad over
Cannondale systemsix Dura ace
Specialized Epic FSR Elite WC
Specialized Epic FSR Elite WC
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Overigens ook wel flink aan de prijs! 80 euro voor een gebruikte 105 cassette en een kettingkje.
Laatst gewijzigd door DeletedUser02 op 05 mei 2016 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
gaat hier niet om belastingontwijking hoor, maar gewoon een belastingvoordeel wat je kunt krijgen via je werkgever.(vgl ziektekosten die je kunt aftrekken van je belastbare inkomen). Vroeger moest je nog aan de regel voldoen van meer dan de helft van de week op die fiets naar je werk (mocht ook van- en naar het station zijn). Dat is tegenwoordig niet eens meer verplicht vanwege invoering WKR. Net als dat die € 82,- eigenlijk nergens meer op slaat, want dat was de oude regeling (voor de WKR).Ernie C. schreef:Als zo hard je best doet om belasting te ontwijken verdien je het ook om gen@@id te worden...
Het ging mij er ook meer om of de FM gelijk heeft dat de onderdelen nu zijn eigendom zijn. Ik heb namelijk nooit gezegd dat mijn ketting en cassette versleten zijn, ik wilde slechts een 11/28 omdat ik de heuvels in ga. De FM kon ook wel zien dat de cassette niet versleten is.
Ook is hij heel stellig dat het niet zijn fout is, maar mijn fout en dat ik hem tegemoet moet komen door een onderhoudsbeurt (die ik niet wil) te accepteren of een nieuw onderdeel (dat ik ook niet wil) tegen inkoopsprijs moet nemen. De oudijzer-bak (waar enkel de bodem van bedekt was) op z'n kop zetten en waar alles gewoon inzat was geen optie. Als je buiten beschouwing laat of het nou zijn of mijn fout is, is dat zeer opmerkelijk, naar mijn idee.
Ik had overigens aangegeven dat ik een 11/28 wou voor in de heuvels, ik heb niet gezegd dat het vervangen moest worden.
1. Een trapaslager persen een een balhoofd stellen voor in totaal €55,- valt buiten jouw normen als wat jij beschouwt als onderhoud?
2. Volgens mij verwacht ik geen moeite van hem, ik heb ook wel aangegeven dat ik zelf zijn oud-ijzerbak wilde omkeren.
Ook is hij heel stellig dat het niet zijn fout is, maar mijn fout en dat ik hem tegemoet moet komen door een onderhoudsbeurt (die ik niet wil) te accepteren of een nieuw onderdeel (dat ik ook niet wil) tegen inkoopsprijs moet nemen. De oudijzer-bak (waar enkel de bodem van bedekt was) op z'n kop zetten en waar alles gewoon inzat was geen optie. Als je buiten beschouwing laat of het nou zijn of mijn fout is, is dat zeer opmerkelijk, naar mijn idee.
Dat klopt, zoals gezegd een Ultegra 11/28 + ketting voor €59,95 gevonden. Maar goed, ik dacht: "hij had mij de vorige keer zo snel geholpen met mijn lagers in mijn trapas...."monsieurpinot schreef: (maar die 105 11-28 + ketting had je op internet nieuw dan ook wel weer een stuk goedkoper kunnen vinden natuurlijk)
Klopt, ik had natuurlijk even kunnen bellen. Maar dat werkt ook van twee kanten, hij heeft mijn nummer ook. Bovendien had hij hem eerst bewaard, hij ging er waarschijnlijk dus vanuit dat ik hem nog kwam halen. Vervolgens gooit hij hem na een paar dagen in de oud-ijzer bak en wil hij die niet op de kop zetten (er zat amper wat in).Douglas schreef:Klopt dat de FM wat pro activer had mogen zijn maar daarentegen had je gewoon duidelijk moeten zijn. Je hebt bij het wegbrengen van je fiets en bij het ophalen niets gezegd over de ketting en cassette. Als je dan bijna een week later er op terugkomt ben je in mij beleving te laat.
Ik had overigens aangegeven dat ik een 11/28 wou voor in de heuvels, ik heb niet gezegd dat het vervangen moest worden.
Toen ik mijn fiets vorig jaar opbouwde, heb ik de cassette en ketting ook gewoon zelf erop gezet.....Dat was ik eerst ook gewoon van plan, maar ik dacht: 'Goh, ik ga weer eens naar hem".Keezx schreef:Moraal van dit verhaal:
Doe zulke mega simpele klusjes als en cassette en ketting wisselen gewoon zelf, ik denk dat ik zelfs een randidioot kan leren hoe dat moet.
Stop ik er ook even een duit in.BcB schreef:Doe ik ook even een duit in het zakje.
Als jij je plaatselijke FM nooit iets gunt door daar je onderhoud te laten uitvoeren of onderdelen aan te schaffen, waarom verwacht je dan wel dat diezelfde FM veel moeite voor jou doet?
Dat het allemaal niet heel lekker loopt is ook duidelijk, en een kijkje in de oud-ijzer bakt lijkt me niet te veel gevraagd, maar toch.
1. Een trapaslager persen een een balhoofd stellen voor in totaal €55,- valt buiten jouw normen als wat jij beschouwt als onderhoud?
2. Volgens mij verwacht ik geen moeite van hem, ik heb ook wel aangegeven dat ik zelf zijn oud-ijzerbak wilde omkeren.
Dus iedereen die gebruik maakt van zijn fietsplan mag genaaid worden door zijn FM? Lekker ben jij!Ernie C. schreef:Als zo hard je best doet om belasting te ontwijken verdien je het ook om gen@@id te worden...
De nieuwe cassette is niet geplaatst omdat de oude al versleten was. De cassette is nadrukkelijk vervangen omwille van de wens voor een ander verzet. Daarom mag je verwachten dat de ""oude" er nog was geweest.
Wat mij bij dit soort topics echter iedere keer opvalt is het imago van de fietsenmaker. Daar wordt blijkbaar nogal dubbel over gedacht.
Ik kom toevallig uit een FM familie en ik moet zeggen dat ik nooit erg onder de indruk ben geweest van de manier waarop in die wereld naar de klant wordt gekeken.
Het zou tegenwoordig aan het internet liggen. Vroeger was het niks anders. Kocht je bij FM-A een fiets en je ging FM-B een nieuw zadel laten zetten betaalde je meer dan als ik de fiets bij FM-B had gekocht.
Een minder trouwe klant meer laten betalen is echt iets anders dan een trouwe klant korting geven!
Ik kan er niks aan doen maar ik heb ook het beeld dat er veel (ik zeg niet alle) FM's met de vork schrijven.
In mijn werk kijk ik een klant er niet op aan als hij een deel van de oplossing bij een collega heeft gehaald. Sterker: ik stimuleer klanten om voor combi's te kiezen die voor hem het beste zijn. Als je in dat spel (door internet zijn mogelijkheden eindeloos geworden) niet mee kan (lees geen toevoegde waarde kan leveren) doen heb je gewoon geen bestaansrecht meer.
Vroeger keken mensen niet verder dan de straat en zagen maar 1 FM. Nu zien ze de hele wereld.
1 ding wel positief dat ik uit een FM familie kom: ik kan alles zelf en zou een ieder adviseren om in een dergelijk onafhankelijkheid te investeren.
Of ieder dat moet willen is een ander verhaal maar 80% van de werkzaamheden aan een fiets gaat toch echt nergens over. Dat iemand het niet zit zitten om een wiel te spaken ok maar cassette, ketting, remblokjes, kabels is toch prima te leren en dat moet zo vaak gebeuren dat het de moeite is daar in te investeren.
Een wieltje spaken is overigens ook geen hoger wiskunde (niet flauw doen over spaaklengte. Vroeger moest je die uitrekenen zijn tegenwoordig apps voor).
Wat mij bij dit soort topics echter iedere keer opvalt is het imago van de fietsenmaker. Daar wordt blijkbaar nogal dubbel over gedacht.
Ik kom toevallig uit een FM familie en ik moet zeggen dat ik nooit erg onder de indruk ben geweest van de manier waarop in die wereld naar de klant wordt gekeken.
Het zou tegenwoordig aan het internet liggen. Vroeger was het niks anders. Kocht je bij FM-A een fiets en je ging FM-B een nieuw zadel laten zetten betaalde je meer dan als ik de fiets bij FM-B had gekocht.
Een minder trouwe klant meer laten betalen is echt iets anders dan een trouwe klant korting geven!
Ik kan er niks aan doen maar ik heb ook het beeld dat er veel (ik zeg niet alle) FM's met de vork schrijven.
In mijn werk kijk ik een klant er niet op aan als hij een deel van de oplossing bij een collega heeft gehaald. Sterker: ik stimuleer klanten om voor combi's te kiezen die voor hem het beste zijn. Als je in dat spel (door internet zijn mogelijkheden eindeloos geworden) niet mee kan (lees geen toevoegde waarde kan leveren) doen heb je gewoon geen bestaansrecht meer.
Vroeger keken mensen niet verder dan de straat en zagen maar 1 FM. Nu zien ze de hele wereld.
1 ding wel positief dat ik uit een FM familie kom: ik kan alles zelf en zou een ieder adviseren om in een dergelijk onafhankelijkheid te investeren.
Of ieder dat moet willen is een ander verhaal maar 80% van de werkzaamheden aan een fiets gaat toch echt nergens over. Dat iemand het niet zit zitten om een wiel te spaken ok maar cassette, ketting, remblokjes, kabels is toch prima te leren en dat moet zo vaak gebeuren dat het de moeite is daar in te investeren.
Een wieltje spaken is overigens ook geen hoger wiskunde (niet flauw doen over spaaklengte. Vroeger moest je die uitrekenen zijn tegenwoordig apps voor).
Ik quote even de FM: "Jij doet net alsof je mij een gunst hebt verleend, maar ik heb jou juist een gunst verleend. Ik ben al tot de bodem gedaan met die €82,- voor de cassette en ketting."Keezx schreef: Verder deze "FM" mijden, 82€ voor het plaatsen van halfversleten meuk is absurd (hij maakte w.s. een ander "blij" met het spul dat er bij de TS vanaf kwam) en 25€ voor een balhoofd afstellen evenzo, kost 1 minuut.
.
Iemand mag mij uitleggen waarom iets, dat hoe versleten dan ook, een FM van mijn fiets haalt daarmee zijn eigendom wordt. Volgens mij is het dan nog steeds van mij, toch? Dat de meeste mensen het stilzwijgend bij de FM achterlaten en de FM zo een lekker extraatje voor het inleveren van oud ijzer erbij heeft prima, maar dat maakt een onderdeel van mijn fiets hoe verrot ook nog steeds niet ineens het bezit van een ander.
Dus als een tandarts een gouden kies trekt is die ook ineens het bezit van de tandarts?
Hetzelfde gebeurd vaak met loodgieters die koperen leidingen mee nemen zonder te vragen. Ik heb daar laatst een keer iets van gezegd en die man keek heel betrapt. Ik weet ook dat koper geld waard is en als hij er om had gevraagd had hij het nog mee mogen nemen ook, maar ik vind het een beetje misbruik maken van de laksheid en onwetendheid van anderen. In Nederland wordt dat vaak voorgesteld als "slim" en "handig" zijn maar ik vind het onbeschoft en eigenlijk een vorm van (kruimel)diefstal.
Dus als een tandarts een gouden kies trekt is die ook ineens het bezit van de tandarts?
Hetzelfde gebeurd vaak met loodgieters die koperen leidingen mee nemen zonder te vragen. Ik heb daar laatst een keer iets van gezegd en die man keek heel betrapt. Ik weet ook dat koper geld waard is en als hij er om had gevraagd had hij het nog mee mogen nemen ook, maar ik vind het een beetje misbruik maken van de laksheid en onwetendheid van anderen. In Nederland wordt dat vaak voorgesteld als "slim" en "handig" zijn maar ik vind het onbeschoft en eigenlijk een vorm van (kruimel)diefstal.
Veni. Vidi. Fietsie.
Als je die spullen evengoed ergens anders kunt bestellen en dan even duur uit bent zonder dat belastingvoordeel dan ben je in mijn optiek te krampachtig bezig om geen belasting te hoeven betalen. Daar komt dan nog bij dat over de meeste Chinese import ook geen of te weinig belasting wordt betaald. Mijn reactie was ook een beetje ironisch bedoeld hoor.monsieurpinot schreef:gaat hier niet om belastingontwijking hoor, maar gewoon een belastingvoordeel wat je kunt krijgen via je werkgever.(vgl ziektekosten die je kunt aftrekken van je belastbare inkomen). Vroeger moest je nog aan de regel voldoen van meer dan de helft van de week op die fiets naar je werk (mocht ook van- en naar het station zijn). Dat is tegenwoordig niet eens meer verplicht vanwege invoering WKR. Net als dat die € 82,- eigenlijk nergens meer op slaat, want dat was de oude regeling (voor de WKR).Ernie C. schreef:Als zo hard je best doet om belasting te ontwijken verdien je het ook om gen@@id te worden...
Mijn punt is meer dat als je zelf het onderste uit de kan wilt hebben, je niet vreemd op moet kijken dat de mensen waar je zaken mee doet diezelfde mentaliteit hebben. Niet om die reactie goed te praten maar zo werkt het nu eenmaal.
Zeker als je al met iemand te maken hebt die geen kaas gegeten klantvriendelijkheid en een modern prijsbeleid. Die vent die voelt zichzelf genaaid van al die gasten die kopen via internet en import Chinezen. Als je daar dan aankomt met een betaalmiddel dat je alleen bij hem kunt gebruiken zit hij in de positie om jou een oor aan te naaien. Dan bind je de kat dus op het spek.
Nogmaals, ik keur dat gedrag niet goed en je kunt van te voren niet weten dat je met zo'n hork van doen hebt. Wel kun je de volgende keer beter zorgen dat alles op papier staat als je zaken doet met een vreemde.
Campagnolo Ultra Dork
Ik snap je punt nu wel, Ernie. Maar ik heb hem wel mijn trapaslager 'laten' persen en mijn balhoofd 'laten' afstellen. Hier heb ik gewoon €55,- voor betaald. Dus niets krampachtig gedoe om geen belasting te betalen. Ik gun(de) hem echt wel wat. Als jij denkt dat dat de reden is, ben ik volgens mij niet degene die krampachtig doet.
Ik heb al vaker accessoires via een fietsplan aangeschaft, normaal schaf ik dan een fietsshirt aan bij B&T Bikestore en bestel daar een broek bij. Zij sturen dit altijd zonder morren op, ook als mijn werkgever dit nog niet heeft betaald. Ik vind dat ideaal en zou het zo weer gedaan hebben.
Ik heb al vaker accessoires via een fietsplan aangeschaft, normaal schaf ik dan een fietsshirt aan bij B&T Bikestore en bestel daar een broek bij. Zij sturen dit altijd zonder morren op, ook als mijn werkgever dit nog niet heeft betaald. Ik vind dat ideaal en zou het zo weer gedaan hebben.
Draai het eens om
Als elke klant de vervangen onderdelen in een zakje erbij krijgt dan krijg je weer gezeik over de fietsenmaker die oude onderdelen niet zelf weg wil gooien.
Veruit de overgrote meerderheid van zijn klanten zit echt niet op oude onderdelen te wachten, niet in de laatste plaats omdat die in de regel vervangen zijn vanwege kapot of versleten.
En dan krijgt hij ineens een klant waar hij middels zijn glazen bol van had moeten weten dat hij wel de oude ketting en cassette mee wil hebben.
Of de cassette nauwelijks versleten was, weten wij het? Ik heb hem niet gezien.
Soms is 2000 km niks en is het onderdeel nog fris, andere keren is het al gedaan na 1000 km.
Ik denk even verder.
De FM geeft jouw je oude spullen mee.
Na het fietsseizoen sta je bij hem of een andere fietsenmaker op de stoep om je oude spullen te laten monteren.
Na montage blijkt echter dat de ketting en cassette toch niet helemaal fris meer is en daarom schakelen over enkele tanden niet even soepel gaat.
Voer voor de volgende discussie.
Fietsenmakers schrijven met een vork lees ik.
Misschien moet je je dan eens verdiepen in de kosten (lees belastingen) die een FM allemaal voor zijn kiezen krijgt om iets te verdienen. Ja dat is ondernemerschap en inderdaad, als een FM geen meerwaarde meer heeft dan heeft hij geen bestaansrecht. En ook, jij hebt geen fietsenmaker meer (in de buurt).
Ik denk dat onderdelen bij de FM mede duurder geworden zijn omdat de omloopsnelheid door webshops enorm is afgenomen. En dat heeft ook weer impact op de kortingen die een FM krijgt bij zijn leveranciers.
Op het gebied van de meer technische beroepen verdwijnen steeds meer dienstverleners simpelweg omdat men niet bereid is te betalen voor vakmanschap. Er is altijd wel dat neefje of dat klussertje die het voor minder kan, of er is wel die webshop waar je het veel goedkoper kunt krijgen.
Sta er vooral even niet bij stil dat het werk wat jij doet ook door outsourcing of een mannetje/student goedkoper gedaan kan worden. En voor de mensen met een uitkering, naarmate er minder geld in onze economie rondgaat droogt ook die bron langzaam op. Minder werk is minder geld.
Ja ik kom dus gewoon af en toe bij een fietsenwinkel waarvan ik weet dat wat ik koop online veel goedkoper te vinden is. Zelf vind ik het belangrijker dat ook mijn FM wat kan verdienen zodat indien nodig ik op een winkel in de buurt terug kan vallen.
Als elke klant de vervangen onderdelen in een zakje erbij krijgt dan krijg je weer gezeik over de fietsenmaker die oude onderdelen niet zelf weg wil gooien.
Veruit de overgrote meerderheid van zijn klanten zit echt niet op oude onderdelen te wachten, niet in de laatste plaats omdat die in de regel vervangen zijn vanwege kapot of versleten.
En dan krijgt hij ineens een klant waar hij middels zijn glazen bol van had moeten weten dat hij wel de oude ketting en cassette mee wil hebben.
Of de cassette nauwelijks versleten was, weten wij het? Ik heb hem niet gezien.
Soms is 2000 km niks en is het onderdeel nog fris, andere keren is het al gedaan na 1000 km.
Ik denk even verder.
De FM geeft jouw je oude spullen mee.
Na het fietsseizoen sta je bij hem of een andere fietsenmaker op de stoep om je oude spullen te laten monteren.
Na montage blijkt echter dat de ketting en cassette toch niet helemaal fris meer is en daarom schakelen over enkele tanden niet even soepel gaat.
Voer voor de volgende discussie.
Fietsenmakers schrijven met een vork lees ik.
Misschien moet je je dan eens verdiepen in de kosten (lees belastingen) die een FM allemaal voor zijn kiezen krijgt om iets te verdienen. Ja dat is ondernemerschap en inderdaad, als een FM geen meerwaarde meer heeft dan heeft hij geen bestaansrecht. En ook, jij hebt geen fietsenmaker meer (in de buurt).
Ik denk dat onderdelen bij de FM mede duurder geworden zijn omdat de omloopsnelheid door webshops enorm is afgenomen. En dat heeft ook weer impact op de kortingen die een FM krijgt bij zijn leveranciers.
Op het gebied van de meer technische beroepen verdwijnen steeds meer dienstverleners simpelweg omdat men niet bereid is te betalen voor vakmanschap. Er is altijd wel dat neefje of dat klussertje die het voor minder kan, of er is wel die webshop waar je het veel goedkoper kunt krijgen.
Sta er vooral even niet bij stil dat het werk wat jij doet ook door outsourcing of een mannetje/student goedkoper gedaan kan worden. En voor de mensen met een uitkering, naarmate er minder geld in onze economie rondgaat droogt ook die bron langzaam op. Minder werk is minder geld.
Ja ik kom dus gewoon af en toe bij een fietsenwinkel waarvan ik weet dat wat ik koop online veel goedkoper te vinden is. Zelf vind ik het belangrijker dat ook mijn FM wat kan verdienen zodat indien nodig ik op een winkel in de buurt terug kan vallen.
Glazen bol? Ja heel moeilijk hoor, gewoon iets vragen.NicoNB schreef:Draai het eens om
Als elke klant de vervangen onderdelen in een zakje erbij krijgt dan krijg je weer gezeik over de fietsenmaker die oude onderdelen niet zelf weg wil gooien.
Veruit de overgrote meerderheid van zijn klanten zit echt niet op oude onderdelen te wachten, niet in de laatste plaats omdat die in de regel vervangen zijn vanwege kapot of versleten.
En dan krijgt hij ineens een klant waar hij middels zijn glazen bol van had moeten weten dat hij wel de oude ketting en cassette mee wil hebben.
"wilt u de oude onderdelen terug hebben of mag ik die in mijn oud-ijzer bak flikkeren?"
Oh wacht...een vraag stellen. Dat kost natuurlijk weer 2 seconden waarin je niet kunt whatsappen..
Veni. Vidi. Fietsie.