Aanschaf BB pers
Ik had een 5 voor natuurkunde maar zelfs ik snap dat tikken toch echt niet de juiste methode is...
@havana is dat ook zo voor verwijderen ? Ik heb wel eens gelezen dat juist tikken bij een (vastzittende) cup beter is omdat er dan niet een continue belasting op het frame komt te staan.
Ik heb dus geen idee wat beter is
, maar mogelijk dat ik opteer voor een tool waarmee ik ze er ook uit kan persen. Heb gezien dat de set van BBB (btl-95) ook best betaalbaar is.
Ik heb dus geen idee wat beter is

Verwijderen kan natuurlijk prima met tikken. Het lager is dan immers afgeschreven. Wel netjes gelijkmatig rondom, maar een hamer en een oude, platte, schroevendraaier voldoen.
Het lastige bij persen is soms dat je niet goed kunt voelen wanneer de lagers tegen de eindstops (circlips bij bb30 bijvoorbeeld) zitten. Als je dan te ver door perst, gaan er dingen stuk. Dat CEMA tooltje waar ik eerder naar linkte is zo gemaakt dat je niet té ver kan draaien. Intikken zou ik ook niet zo snel doen (Ik had een 8.5 voor natuurkunde op mijn eindexamen
) Dat zelfde tooltje kan ook uitpersen trouwens.
Het lastige bij persen is soms dat je niet goed kunt voelen wanneer de lagers tegen de eindstops (circlips bij bb30 bijvoorbeeld) zitten. Als je dan te ver door perst, gaan er dingen stuk. Dat CEMA tooltje waar ik eerder naar linkte is zo gemaakt dat je niet té ver kan draaien. Intikken zou ik ook niet zo snel doen (Ik had een 8.5 voor natuurkunde op mijn eindexamen

"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Die CEMA tool ziet er inderdaad goed uit maar heeft een levertijd van 3 weken. En ik bedenk dit soort dingen op het moment dat ik het nodig heb
.
Ik heb een BB86 bracket, heb je daar dat probleem met inpersen ook ? Is mij zelf eigenlijk nooit opgevallen en tot nu toe anders altijd goed gegaan

Ik heb een BB86 bracket, heb je daar dat probleem met inpersen ook ? Is mij zelf eigenlijk nooit opgevallen en tot nu toe anders altijd goed gegaan

-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14492
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Eruit persen moet je zeker niet doen. De kracht voor het losbreekmoment kan enorm oplopen.
Je kan het natuurlijk wel op gevoel doen. Loopt het lager er makkelijk uit kan persen natuurlijk.
Ik zou toch tikken ipv persen. Onderschat niet wat een kracht er bij persen op kan komen te staan. zeker met bv alu cups in carbon brackets
Je kan het natuurlijk wel op gevoel doen. Loopt het lager er makkelijk uit kan persen natuurlijk.
Ik zou toch tikken ipv persen. Onderschat niet wat een kracht er bij persen op kan komen te staan. zeker met bv alu cups in carbon brackets
Ik pers de lagers erin met persringen van fsa en een grote bout en moer.
Deze bout moer draai ik voorzichtig vast en als ik voel dat weerstand groter wordt dan stop ik (zit lager tegen circlip)

Om het lager te demonteren gebruik ik deze. http://www.uniortools.com/cgi-bin/cms.c ... rod=129857

Laatste keer heb ik lagers gedemonteerd en er opnieuw ingeperst en vooralsnog draait het prima.
Deze bout moer draai ik voorzichtig vast en als ik voel dat weerstand groter wordt dan stop ik (zit lager tegen circlip)

Om het lager te demonteren gebruik ik deze. http://www.uniortools.com/cgi-bin/cms.c ... rod=129857

Laatste keer heb ik lagers gedemonteerd en er opnieuw ingeperst en vooralsnog draait het prima.
Canyon Aeroad / Canyon Grizl / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)
Uiteindelijk een pers van BBB aangeschaft (omdat dat de enige was die ik dit weekend ook nog kon krijgen
). De pers werkt goed, maar de tool om de lagers te verwijderen (zelfde idee als de standaard tool Shimano tool) vind ik 3 keer niks, die ga ik nog wel vervangen.
Idee was op de cups (c-bear) te verwijderen, alles schoonmaken en dan weer terugplaatsen. Lagers bleken echter helemaal aan gort te zijn. Vind ik toch wel redelijk snel, denk dat ik er 3500 a 4000 km op heb zitten met deze set.
Voor nu dus weer standaard dura-ace bb er in.

Idee was op de cups (c-bear) te verwijderen, alles schoonmaken en dan weer terugplaatsen. Lagers bleken echter helemaal aan gort te zijn. Vind ik toch wel redelijk snel, denk dat ik er 3500 a 4000 km op heb zitten met deze set.
Voor nu dus weer standaard dura-ace bb er in.