FM Den Haag...Waarheen?
Leuk dat er zo enthousiast gereageerd wordt! Waarvoor dank!
Het is inderdaad lastig als beginner, maar ik probeer realistisch te zijn.
Het liefst zou ik inderdaad een mooi tweedehands racemonster bemachtigen zeg maar gerust het "voor-een-dubbeltje-op-de-eerste-rang-idee" Maar dat wil iedereen wel en dat is mijns inziens vooral weggelegd voor degenen die weten waar ze op moeten letten en een fiets bij bezichtiging goed kunnen inschatten en weten wat die nog waard is. Daar ik niet in die positie ben en onderhandelen/afdingen niet echt in mijn bloed zit, moet ik het inderdaad hebben van een welwillende specialist (die zal er vast zijn)
Ik begrijp dat fietsenmakers zich willen beschermen tegen mensen die zonder koopintentie even leuk gratis een fiets willen lenen voor een dagje. Daar is ook niets tegen te zeggen. Iemand in mijn omgeving met een racefiets heb ik helaas niet, anders was diegene vanzelfsprekend het eerste aanspreekpunt geweest. Daarom ben ik ook heel blij met de tip van feddesman. Van Scheijndel en Van Herwerden lijken de beginner voor wat betreft een proefrit royaal tegemoet te komen.
Liefst zou ik meteen een betrouwbare fiets (die niet buitensporig veel kennis en onderhoud vergt) willen kopen waar ik de komende jaren mee vooruit kan (geen idee of zoiets bestaat overigens).
Verder ken ik mijzelf redelijk, dus ik weet dat ik niet snel een werkende fiets zal inruilen voor een betere versie na bijvoorbeeld een jaar. Daarom heb ik met het budget (€2000) gelijk maar aan de hoge kant ingezet. Ik zit er nu al zo lang over te twijfelen dat ik met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan zeggen dat het wielren-idee niet uit een tijdelijke impuls is ontstaan.
Hij zal voornamelijk 3-4 x p/w 1,5-2,5 uur gebruikt worden in de duinen om fit te blijven/worden. Leuk zou natuurlijk wel zijn als ik met die fiets ook eens een wedstrijd zou kunnen rijden.
Verder heb ik begrepen dat er ook nog fiets-etiquette zijn. Waar onder meer in staat dat het wel heel "knorrig" is om als beginner meteen een mooie fiets te willen. klopt dat? In hoeverre is dat slechts een grapje?
Groeten,
draadezel
Het is inderdaad lastig als beginner, maar ik probeer realistisch te zijn.
Het liefst zou ik inderdaad een mooi tweedehands racemonster bemachtigen zeg maar gerust het "voor-een-dubbeltje-op-de-eerste-rang-idee" Maar dat wil iedereen wel en dat is mijns inziens vooral weggelegd voor degenen die weten waar ze op moeten letten en een fiets bij bezichtiging goed kunnen inschatten en weten wat die nog waard is. Daar ik niet in die positie ben en onderhandelen/afdingen niet echt in mijn bloed zit, moet ik het inderdaad hebben van een welwillende specialist (die zal er vast zijn)
Ik begrijp dat fietsenmakers zich willen beschermen tegen mensen die zonder koopintentie even leuk gratis een fiets willen lenen voor een dagje. Daar is ook niets tegen te zeggen. Iemand in mijn omgeving met een racefiets heb ik helaas niet, anders was diegene vanzelfsprekend het eerste aanspreekpunt geweest. Daarom ben ik ook heel blij met de tip van feddesman. Van Scheijndel en Van Herwerden lijken de beginner voor wat betreft een proefrit royaal tegemoet te komen.
Liefst zou ik meteen een betrouwbare fiets (die niet buitensporig veel kennis en onderhoud vergt) willen kopen waar ik de komende jaren mee vooruit kan (geen idee of zoiets bestaat overigens).
Verder ken ik mijzelf redelijk, dus ik weet dat ik niet snel een werkende fiets zal inruilen voor een betere versie na bijvoorbeeld een jaar. Daarom heb ik met het budget (€2000) gelijk maar aan de hoge kant ingezet. Ik zit er nu al zo lang over te twijfelen dat ik met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan zeggen dat het wielren-idee niet uit een tijdelijke impuls is ontstaan.
Hij zal voornamelijk 3-4 x p/w 1,5-2,5 uur gebruikt worden in de duinen om fit te blijven/worden. Leuk zou natuurlijk wel zijn als ik met die fiets ook eens een wedstrijd zou kunnen rijden.
Verder heb ik begrepen dat er ook nog fiets-etiquette zijn. Waar onder meer in staat dat het wel heel "knorrig" is om als beginner meteen een mooie fiets te willen. klopt dat? In hoeverre is dat slechts een grapje?
Groeten,
draadezel
Er is weinig mis met de ambitie om de lat meteen hoog te willen leggen , maar de praktijk wijst uit dat dat niet erg realistisch is, daarvoor mis je de ervaring....
Een degelijke instapper met een alu frame en aankleding met Veloce/105 /SRAM Force hoeft niet meer dan pakweg 1200€ te kosten en dan blijft er nog voldoende budget voor kleding e.d. wat er toch ook bij hoort.
Een degelijke instapper met een alu frame en aankleding met Veloce/105 /SRAM Force hoeft niet meer dan pakweg 1200€ te kosten en dan blijft er nog voldoende budget voor kleding e.d. wat er toch ook bij hoort.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ja, want reserveer tijdig middelen voor het najaar om te investeren in warme winterkleding, want voor je het weet kom je in het topic http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=13&t=39921
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton
Dat is inderdaad superknorrig. Maar met een budget van 2k hoef je je daar geen zorgen om te maken.draadezel schreef: Verder heb ik begrepen dat er ook nog fiets-etiquette zijn. Waar onder meer in staat dat het wel heel "knorrig" is om als beginner meteen de duurste fiets te willen. klopt dat? In hoeverre is dat slechts een grapje?
Oh echt? dat wist ik niet. Ik kreeg de indruk dat een 105 afgemonteerde racefiets al gauw 1800 - 2000 kost, als je naar een FM gaat die veelal racefietsen verkoopt en repareert. Ik doel daarmee dus niet op de prijsvechters op het www. Ik wil de fiets in ieder geval ergens kopen, waarbij ik terug kan gaan voor als iets aan de hand is en ze me niet meteen kaal plukken voor het minste geringste, als ze weten dat ik de fiets ook daar heb gekocht. Of is ook dat een utopische gedachte?Keezx schreef:Een degelijke instapper met een alu frame en aankleding met Veloce/105 /SRAM Force hoeft niet meer dan pakweg 1200€ te kosten en dan blijft er nog voldoende budget voor kleding e.d. wat er toch ook bij hoort.
Dank ook voor de herinnering aangaande kleding. Nu voor de zomer denk ik wel aan een korte broek. in de winter is iets langs vast een zinvolle investering
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
je hebt een terecht punt dat het als beginner lastig is om te bepalen of de prijs/kwaliteit verhouding van een 2e hands fiets in orde is.
Maar, inlezen (o.a. op dit forum veel info te vinden) en je een tijjdje verdiepen verbreedt natuurlijk wel je kennis.
terechte opmerkingen van Keezs en bluv107:
- wil je ook een fietscomputer, met of zonder gps?
- voor een beetje goede zomerset kleding ben je ook best een behoorlijk bedrag aan kwijt. (laat staan een winterset). zeker niet besparen op een goede broek!
- schoenen
- helm
- vergeet niet dat je vaak nog apart pedalen moet aanschaffen
- andere benodigdheden: goede thuisfietspomp (echt handig), co2 pomp/fietspomp, binnenbanden
Maar, inlezen (o.a. op dit forum veel info te vinden) en je een tijjdje verdiepen verbreedt natuurlijk wel je kennis.
terechte opmerkingen van Keezs en bluv107:
- wil je ook een fietscomputer, met of zonder gps?
- voor een beetje goede zomerset kleding ben je ook best een behoorlijk bedrag aan kwijt. (laat staan een winterset). zeker niet besparen op een goede broek!
- schoenen
- helm
- vergeet niet dat je vaak nog apart pedalen moet aanschaffen
- andere benodigdheden: goede thuisfietspomp (echt handig), co2 pomp/fietspomp, binnenbanden
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
overjarig aluminium model met 105 en een beetje goede wielset (belangrijk) moet echt wel te vinden zijn voor die prijs inderdaaddraadezel schreef:Oh echt? dat wist ik niet. Ik kreeg de indruk dat een 105 afgemonteerde racefiets al gauw 1800 - 2000 kost, als je naar een FM gaat die veelal racefietsen verkoopt en repareert. Ik doel daarmee dus niet op de prijsvechters op het www. Ik wil de fiets in ieder geval ergens kopen, waarbij ik terug kan gaan voor als iets aan de hand is en ze me niet meteen kaal plukken voor het minste geringste, als ze weten dat ik de fiets ook daar heb gekocht. Of is ook dat een utopische gedachte?Keezx schreef:Een degelijke instapper met een alu frame en aankleding met Veloce/105 /SRAM Force hoeft niet meer dan pakweg 1200€ te kosten en dan blijft er nog voldoende budget voor kleding e.d. wat er toch ook bij hoort.
Dank ook voor de herinnering aangaande kleding. Nu voor de zomer denk ik wel aan een korte broek. in de winter is iets langs vast een zinvolle investering
@monsieurpinot:
Kijk. Dat is nou de reden dat ik inderdaad op fiets.nl probeer wat kennis op te doen. Jij zegt bijvoorbeeld ook dat degelijke wielen belangrijk zijn en dat niet elk standaardwiel voldoet. Volgens die ene FM mag ik wielen op een racefiets niet vergelijken met de spaghetti-wielen van een stadsfiets (waar ik vaak slagen in heb) bij een racefiets kan ik dat al helemaal niet gebruiken.
Ik denk dat ik anders inderdaad maar even bij Van Scheijndel of Van Herwerden binnenhobbel.
EDIT:
een fietscomputer is wel handig ja of volstaat een telefoontapp ook? De fiets op zich lijkt belangrijker toch?
Kijk. Dat is nou de reden dat ik inderdaad op fiets.nl probeer wat kennis op te doen. Jij zegt bijvoorbeeld ook dat degelijke wielen belangrijk zijn en dat niet elk standaardwiel voldoet. Volgens die ene FM mag ik wielen op een racefiets niet vergelijken met de spaghetti-wielen van een stadsfiets (waar ik vaak slagen in heb) bij een racefiets kan ik dat al helemaal niet gebruiken.
Ik denk dat ik anders inderdaad maar even bij Van Scheijndel of Van Herwerden binnenhobbel.
EDIT:
een fietscomputer is wel handig ja of volstaat een telefoontapp ook? De fiets op zich lijkt belangrijker toch?
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
wat je vaak ziet is dat wielen als stelpost van een fiets worden gebruikt, maar hier kun je ook later/apart in investeren. Los heb je voor rond de € 300,- hele prima fabriekswielsets die icm gewicht 80-100 echt geen problemen geven.
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
je kunt:draadezel schreef:@monsieurpinot:
Kijk. Dat is nou de reden dat ik inderdaad op fiets.nl probeer wat kennis op te doen. Jij zegt bijvoorbeeld ook dat degelijke wielen belangrijk zijn en dat niet elk standaardwiel voldoet. Volgens die ene FM mag ik wielen op een racefiets niet vergelijken met de spaghetti-wielen van een stadsfiets (waar ik vaak slagen in heb) bij een racefiets kan ik dat al helemaal niet gebruiken.
Ik denk dat ik anders inderdaad maar even bij Van Scheijndel of Van Herwerden binnenhobbel.
EDIT:
een fietscomputer is wel handig ja of volstaat een telefoontapp ook? De fiets op zich lijkt belangrijker toch?
- goedkope fietscomputer kopen (je wilt wel je snelheid/afstand kunnen zien) en op telefoon via app (strava is veelgebruikt) gps etc registeren
- telefoon in een houder op het stuur (maar oei die etiquetten )
- duurdere aparte gps computer kopen. Voordeel: meet snelheid niet alleen via GPS, maar ook via sensoren (snelheid, cadans). En, speciaal ontworpen voor op de fiets (waterdicht, goede houder etc). Dan heb je computers die alleen GPS registeren waarbij je achteraf je gereden route kunt zien, maar ook computers waarmee je kunt navigeren (met of zonder hulp van kaartmateriaal).
Maar lees je vooral in in het aparte gedeelte op het forum over fietscomputers .
Om te beoordelen wat er allemaal te koop is moet je ook eens op de site van 12GO in Moordrecht kijken. Is ook niet zover vanuit Den Haag. En al die adviezen om maar met een tweedehands te beginnen snap ik niet. Volgens mij heb je serieuze plannen anders zou je niet met een dergelijk budget komen.
prj
Dat hoef jij ook niet te snappen.
Voor een absolute beginner is elk wiel dat niet na een paar maanden uit elkaar valt IMO goed genoeg.monsieurpinot schreef:wat je vaak ziet is dat wielen als stelpost van een fiets worden gebruikt, maar hier kun je ook later/apart in investeren. Los heb je voor rond de € 300,- hele prima fabriekswielsets die icm gewicht 80-100 echt geen problemen geven.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig