Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Nieuwe fietshandschoenen ivm tintelende handen

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 27 mei 2016 16:40

Die gripgraps heb ik ook gehad. Werkte zeker
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 27 mei 2016 19:20

JCS88 schreef:
Nee_Nee schreef:De door de schepper aangelegde elektrische bedrading komt uit je rug. Als je op éen specifieke plek tintelingen hebt, kan het stroomdraadje (de zenuw) ergens jutteren. Zo simpel is het. Soms helpt een bezoekje aan de manueel therapeut of chiropraktort
Kan het echt zo zijn dat ik er nooit last van heb, tenzij ik aan het wielrennen ben?
Tenzij je andere houdingen aanneemt waarbij je ook langdurig op je handen en armen steunt.
Probeer eens wat te variëren met de stand van je handen of je stuur eens een mm te kantelen (omhoog/omlaag).

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2375
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 31 mei 2016 21:40

Ik heb nu wat meer kilometers erop zitten met de GripGrabs en ik ben tevreden, het tintelende gevoel (Ulnaris) is duidelijk minder.

Als ik de Roeckl vergelijk met de GripGrab (ProGel) dan is de Roeckl meer gericht op de palm terwijl de GripGrabs meer de buitenkant en de overgang naar de vingers (hoe heet dat?) beschermt.

Daarnaast vind ik de gel van de GripGrabs van een veel betere kwaliteit dan de Roeckl ("Irving") maar dan vergelijk ik wel gebruikte handschoenen met nieuwe. Ik heb ook ooit een set Roeckl "Bari" gehad met zgn flex-foam (dunner dan gel) wat nog minder bescherming gaf en ook al snel begon te krullen zodat ze onbruikbaar werden.

Zoals gezegd, ik gooi mijn handschoentjes regelmatig in de was en ik weet nog niet hoe de GripGrabs zich gaan houden op de langere duur.

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 31 mei 2016 21:45

top deze review, gezien vanuit jouw situatie! ik ga eens kijken of het wat voor mij is.
is het fietsen aan het her-ontdekken

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 31 mei 2016 23:24

Zonder handschoenen rijden kan ook helpen, of handschoenen met nagenoeg geen vulling.
Roeck had ze, maar zijn uit het assortiment, kijk anders naar Specialized Grail.

krokie
Forum-lid
Berichten: 664
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:08

krokie 01 jun 2016 09:10

Wiliertoerist schreef:Zonder handschoenen rijden kan ook helpen, of handschoenen met nagenoeg geen vulling.
Roeck had ze, maar zijn uit het assortiment, kijk anders naar Specialized Grail.
Herken ik, setje handschoenen met veel gel vulling veroorzaken bij mij ook dooie plekken, bij een setje craft handschoenen met weinig vulling maar blijkbaar wel op de goede plekken, heb ik geen last. Rare gewaarwording.
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 01 jun 2016 09:16

Het lijkt erop dat dit probleem zeer persoonlijk is. De oplossing voor de een hoeft geen oplossing te zijn voor een ander. Steeds een set nieuwe handschoentjes kopen, dan tikken de € ook snel weg ;-)

Eerst mijn zitpositie goed finetunen en dan ga ik kijken naar de handschoenen denk ik :roll:
is het fietsen aan het her-ontdekken

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 01 jun 2016 09:40

Nee_Nee schreef:De door de schepper aangelegde elektrische bedrading komt uit je rug. Als je op éen specifieke plek tintelingen hebt, kan het stroomdraadje (de zenuw) ergens jutteren. Zo simpel is het. Soms helpt een bezoekje aan de manueel therapeut of chiropraktort
Je hebt nog zoiets als een plexus, dus radiculaire klachten geven altijd wat diffusere tintelingen. Héél specifiek een dove pink is 9/10 de n. ulnaris. ;)

TOS kan ook doofheid en intelingen aan de arm geven (maar niet zozeer alleen pink)

Qua handschoenen: vroeger had Specialized BG handschoenen met heel uitgesproken kussentjes, maar zie zijn tegenwoordig minder extreeem gevormd, maar GripGrab maakt wel zoiets.

Verder: kijk ook eens naar je stuur. Er zitten enorme verschillen tussen qua vorm, en de overgang tussen stuur en shifter kan met een ander stuur totaal anders aanvoelen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Djona
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 27 jul 2013 18:17

Djona 01 jun 2016 10:17

Wiliertoerist schreef:Zonder handschoenen rijden kan ook helpen, of handschoenen met nagenoeg geen vulling.
Roeck had ze, maar zijn uit het assortiment, kijk anders naar Specialized Grail.
+1. Heb je zonder handschoenen ook last? Ik heb ook last van tintelingen met mijn huidige handschoenen maar zodra ik zonder rijd is er niks aan de hand (pun intended).

JCS88
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 mei 2014 16:25

JCS88 01 jun 2016 12:44

Woefdram schreef:Ik heb nu wat meer kilometers erop zitten met de GripGrabs en ik ben tevreden, het tintelende gevoel (Ulnaris) is duidelijk minder....

... Zoals gezegd, ik gooi mijn handschoentjes regelmatig in de was en ik weet nog niet hoe de GripGrabs zich gaan houden op de langere duur.
Thanks voor de update!
scepticus schreef:Verder: kijk ook eens naar je stuur. Er zitten enorme verschillen tussen qua vorm, en de overgang tussen stuur en shifter kan met een ander stuur totaal anders aanvoelen.
Denk dat ik dat ik dit weekend eens wat ga spelen met mn stuur afstelling. Heb je tips qua naar boven/beneden bijstellen wat bij jou het beste werkte?
Djona schreef:+1. Heb je zonder handschoenen ook last? Ik heb ook last van tintelingen met mijn huidige handschoenen maar zodra ik zonder rijd is er niks aan de hand (pun intended).
Ook maar eens proberen zonder handschoenen, maar voor mijn gevoel rij ik liever met handschoenen voor als ik val, maar ook soms voor het wegvegen van snot of als ik iets onhandig uit mijn bidon heb gedronken. :mrgreen:

Merk dat als ik versleten handschoenen heb die weinig demping meer hebben dat ik nog steeds die tintelingen heb. Vandaar dat ik dan denk dat ik dat met-zonder handschoenen nog steeds heb...

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 02 jun 2016 08:12

Teveel (sportieve) fietsers concentreren zich vooral op het sterker maken van de benen, en verwaarlozen de rest. Al die zenuwen uit de handen, die voor dat tintelende gevoel (kunnen) zorgen, lopen via de pols (carpale tunnel), elleboog en schouder naar de romp. Bij al die gewrichten kunnen ze afgekneld raken, wat voor dat tintelende gevoel in de handen zorgt. Dan ben je geneigd je op de handen te concentreren voor een oplossing, maar let wel: dit is een "fantoompijn": de handen tintelen maar dat is niet (noodzakelijkerwijs) waar het probleem zit.

Als je lichaamskern (te) zwak is heb je als fietser, zeker op een racefiets, de neiging om "in je gewrichten" te gaan hangen. Polsen overstrekt, ellebogen volledig recht, schouders naar elkaar toe. Dat is vragen om problemen. Als je goed op je fiets zit, kun je je aerodynamische racehouding aanhouden zónder op je stuur te leunen. Daar heb je sterke buikspieren voor nodig. Je houdt je stuur vast, maar leunt er niet (nauwelijks) op. Schouders ontspannen, ellebogen lichtjes gebogen, polsen recht. De spieren doen het werk, niet de gewrichten.
Vorsprung durch Pedantik

JCS88
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 mei 2014 16:25

JCS88 06 jun 2016 12:20

Zondag voor een ritje van 60km mijn stuur iets naar boven gekanteld zoals iemand hier opperde. 'Gewoon enkele mm' verdraaid maar zo hee! Wat een verschil! Ik ga eerst daar eens verder mee experimenteren en daarna denken aan andere handschoentjes. Had nu een hoop minder last :)

Plaats reactie