Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Fietspad af, de weg op. Waarom?

Deleted_User
Forum-lid

Deleted_User 06 jun 2016 21:54

Als je het paadje rechts van de weg bedoelt: dat is toch ook géén verplicht fietspad?

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 06 jun 2016 22:00

inmiddels heb ik andere manier gevonden (parallelweg), maar het noord-en zuideinde in 's Graveland, wat een ramp is dat https://www.google.nl/maps/@52.2380675, ... !1e1?hl=nl

je mag hier dus niet fietsen maar moet een soort parralelfietspaadje nemen dat telkens achter de huizen langs gaat in allerlei bochten, waar ook wandelaars zijn, dieren lopen etc. Daarnaast is dat pad in slechte staat.

de gemeente daar vind het zelf ook een ramp denk ik want ze hadden een poos terug allemaal soort hele grote houten bloembakken midden op de straat gezet, misschien om de snelheid van de automobilisten wat te temperen.
Maar altijd als ik daar gewoon op de weg reed (was gewoon het veiligst met >30km) werd er wel door iemand getoeterd of uit het raam gehangen.

Dude
Forum-lid

Dude 06 jun 2016 22:04

53x11 schreef: Mooi voorbeeld is de vogelzangseweg nabij Haarlem. Het fietspad dat is smal, donker en hobbelig (en nota bene niet eens verplicht voor fietsers). Helaas rijden er op de autoweg regelmatig frusti's op vier wielen rond.
Er staan geloof ik tegenwoordig borden om te waarschuwen voor fietsers op de rijbaan, hopelijk helpt dat.
Abide.

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 06 jun 2016 22:05

afrit13 schreef:Als je het paadje rechts van de weg bedoelt: dat is toch ook géén verplicht fietspad?
Nee, kan je nagaan hoe netjes ik ben ;)

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 06 jun 2016 22:32

Gevraagd werd naar:
mistervuursteen schreef:
Als we een lijstje maken van vijf voor fietsers beroerde fietspaden (buiten de bebouwde kom) die jou de weg op dwingen, welke situaties zou jij op dat lijstje willen hebben? We zijn benieuwd naar je verhaal (met foto) !
Maar aangezien dan anderen daar ook al vanaf wijken dan ik ook maar :D

Huizerweg in Blaricum.

Als ik met de MTB door de bossen bij Bussum, Naarden en Hilversum heb gereden en ik wil terug naar Almere dan gaat dat door Blaricum op weg naar de Stichtse Brug.

Huizerweg (maar ook Naarderweg) in Blaricum hebben zo'n lekker (volgens mij verplicht) fietspad liggen. Punt is alleen dat uitritten van die huizen direct op dat fietspad uitkomen en door hagen etc. kun je niets zien.
Ook al rijden ze zachtjes uit dan schrik je je nog steeds rot als in ene er over het halve en small fietspad er de kont van zo'n auto staat. Zij zien ook niets en dus levensgevaarlijk ook al zou ik maar 20 km/uur rijden.

Ik rijd daar nooit meer over die fietspaden maar midden op de rijweg. Laat Snor maar komen.
Eigenlijk ook geen probleem om daar midden op de rijweg te fietsen aangezien het wat afloopt en je echt rapper dan auto's rijdt met 35-40 km/uur.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

DDX
Forum-lid HC

DDX 06 jun 2016 22:37

Even geen foto, maar fietspad tussen pont Buitenhuizen en Spaarndam.
Fietspad is al jaren niet onderhouden, allemaal boomwortels die scheuren ed veroorzaken op fietspad.
Vaak kies ik dus gewoon voor de weg (zeker als je met meerdere mensen fietst) en regelmatig auto's gehad die dan gaan toeteren.

dejeep
Forum-lid

dejeep 06 jun 2016 22:50

In bosrijk gebied komt de volgende situatie geregeld voor: een weg voor auto's met ernaast een smal fietspad voor beide richtingen. Fietspad is zo smal dat er niet meer dan twee fietsen naast elkaar passen. Op de racefiets kies ik, op dagen waarbij er veel gewone fietsers zijn, dan liever voor de autoweg. Dit omdat het snelheidsverschil tussen race- en gewone fiets op zulke smalle fietspaden extra merkbaar is, inhalen op het fietspad lastig is en tot veel schrik reacties leidt bij de gewone fietser.
Op de autoweg is het eigenlijk niet toegestaan te fietsen en moet een auto in de remmen wanneer die mij wil inhalen, wanneer er ook een tegenligger aankomt. Logischerwijs leidt dit tot onbegrip bij de automobilist en eigenlijk hoor ik natuurlijk gewoon op dat fietspad. Maar ja, ik wil, net als die automobilist, ook niet steeds in de remmen op dat fietspad.

Nu kan je zeggen dat je dan beter als racefietser niet op die plekken moet gaan fietsen, maar het zijn vaak juist leuke (heuvelachtige) weggetjes door het bos. Lastig, lastig...

Voorbeeld:
Traayweg op de Utrecthse heuvelrug tussen Driebergen en Austerlitz.

Zwasja
Forum-lid

Zwasja 06 jun 2016 23:00

Dan ga ik voor de Strandweg Lauwersoog

Als je naast de strandweg over het hele smalle fietspad fietst krijg je daar wat kruisingen met weggetjes naar parkeerplaatsen. Door de struiken en bomen tot aan hoek zie je pas heel laat dat deze weggetjes het fietspad kruisen.
Op de weg is nauwelijks verkeer, ben er alleen een keer een politie-auto tegengekomen. Ben er vanaf gekomen met een waarschuwing.

In werkelijkheid is de begroeiing dichter/hoger dan de google-foto laat zien.

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 06 jun 2016 23:20

Ernie C. schreef:
wolly68 schreef:Met grotere groepen is het vaak chaotisch op het fietspad. België en Duitsland hebben daarvoor ook regels opgesteld. Groepen van 15 of groter mogen als peloton op de rijbaan.

http://www.tcwoensel.nl/pdf_documenten/ ... Duitsl.pdf
Je kunt je ook afvragen of rijden in een peloton op de openbare weg verantwoord gedrag is.
Inderdaad , wie in peloton wil fietsen wordt maar lid van een wielerclub met een eigen clubparkoers. Dat wielrennertje spelen op de openbare weg is ook voor mij als toerfietser een grote ergernis en zouden beter verboden worden.

ted038
Forum-lid

ted038 07 jun 2016 01:09

De Zuidweg, Epe , ( mijn populairste weg in de/mijn regio )

plaatje, met fietspad erachter & beter plaatje, maar zonder fietsers
google maps
strava segment

Deze weg heeft wel een fietspad ernaast in t bos liggen, maar dat zijn betonpaden met om de paar meter een geultje ( dus op zijn minst oncomfortabel), veel toeristische fietsers, en te smal om makkelijk in te halen. En deze paden liggen iets hoger dan de aarde erlangs dus ernaast geraken is op zijn best stoppen, als je niet onderuit gaat.

Het is een glooiende weg, waar je goed boven de 40 kan komen, dus de normale (rustige) weg is altijd mijn keus boven fietspad op de racefiets.

Maar verder geen last van geirriteerde automobilisten of andere weggebruikers gemerkt, is ook een wat meer relaxte regio ;)

brutus
Forum-lid

brutus 07 jun 2016 01:50

Westerstraat Sijbekarspel

https://goo.gl/maps/o1kVohiqFyk

Tegels, dus rijdt voor geen meter.
Gevaarlijk met alle in/uitritten.
Als andere fietsers er zouden fietsen te krap en gevaarlijk met inhalen. (Fietst niemand)

Heb zelf een hekel aan racefietsen op drukke fietspaden.
Het snelheidsverschil is gewoon te groot.

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 07 jun 2016 01:52

@Ted038: Het naastgelegen fietspad is niet verplicht. M.a.w. je mag gewoon op de Zuidweg fietsen.

Plaats reactie