Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Kuiper of fulcrum?

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 09 mei 2011 14:42

jasperr schreef:
Sharkman 1 schreef:Als het je enige set is kun je beter de fulcrums nemen. Afgezien van de looks (smaak) schat ik de Fulcrums overall een klasse (of twee) hoger in dan de Kuipers maar sommige mensen zijn bereid behoorlijke compromissen te maken om toch maar hoge velgen te kunnen rijden.


De Kuipers zijn anders echt wel van goede kwaliteit. Ik vind ze echt niet onder doen voor mijn Fulcrum Racing 3. Compromissen zijn dus absoluut niet nodig.

Wel ben ik van mening dat als het de enige wielset in bezit is, dat je dan beter een allround setje wielen kan nemen, dus de Fulcrums.


+1
Ik zou graag eens uitgelegd krijgen waar die twee klasses verschil in zitten.
Ik heb momenteel volgende sets in gebruikt: Vento, Zonda, Shamal, Matrix carbon 38mm tubes en Kuiper FCT50.

De Kuipers rollen het best, zonder enige twijfel! Als je het over inzetbaarheid hebt dan scoren de Campa's heel zeker beter maar beweren dat ze daarom twee klasses beter zijn, no way!

Een rallywagen is toch ook geen klasse beter dan een formule 1 wagen? Je moet de dingen gebruiken waar ze voor gemaakt zijn en dat dan ook in de juiste context plaatsen.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 mei 2011 16:07

De naven van de Fulcrums zijn gewoon veel beter. En daarmee zeg ik niet de naven in de Kuipers slecht zijn. Voor de rest is de boel niet echt te vergelijken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

razorblade
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 15 nov 2006 16:25

razorblade 09 mei 2011 16:51

je kan deze wielen niet echt vergelijken met elkaar. Ga dan wielen met hoge velgen met elkaar vergelijken. Kwalitatief vind ik de Fulcrums gewoon beter..

En die uitspraak dat mensen compromissen willen sluiten om alleen hoog te rijden.., helemaal mee eens. Niks mis mee maar je koopt ze 80 procent voor de looks!

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 09 mei 2011 17:08

Denk dat je het als volgt kan zien, de Racing 1 / Eurus wielen zijn systeem wielen waar elk van de gebruikt componenten perfect op elkaar zijn afgestemd, met zo'n beetje de beste naven op de markt. Voor deze wielen zijn maar heel weinig verbeteringen te bedenken.

De kuipers zijn samengestelde wielen waar weinig mee mis is maar voor elk van de componenten kan ik zo een aantal onderdelen bedenken die in het totaalplaatje een substantiële verbetering zouden betekenen. Is dat fair? welnee want daar zit ook een prijskaartje aan vast waar je u tegen zegt.
Enige dat helder moet zijn is dat als je één wielset hebt dan is zijn de fulcrums de betere keus zijn.
50 mm carbon wielen zijn leuk voor erbij maar dan wel enkel bij mooi weer en niet te bergachtig terrein (één keer een flinke afdaling in de regen en je wilt nooit geen carbon meer)

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 09 mei 2011 17:21

Moraal van het verhaal: koop gewoon twee sets. Ga gewoon voor die Kuipers want je gevoel zegt dat je ze moet nemen. Koop daarnaast de Fulcrum R3 erbij. Goedkoper dan de R1 maar zeker niet veel slechter. Netto kosten twee setjes meer dan één set maar netto ben je ook beter toegerust op alle omstandigheden en dat is ook wel een prijs waard. Als je goed zoekt dan zijn de R3's te krijgen voor rond de 300, dat moet nog wel te doen zijn. Als geld niet direct een probleem vormt kun je natuurlijk ook gewoon lekker voor de R1 gaan.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 09 mei 2011 18:06

Of gewoon voor de nieuwste generatie Mavic wielen gaan. Helemaal zwart, hoge velg en ze remmen supergoed. Heb je looks en de meeste minpunten (behalve windgevoeligheid) opgelost. Kost wat heb je ook iets...

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 09 mei 2011 19:42

pdegenaar schreef:Bedankt alvast voor alle bruikbare berichten.
Kunnen de Kuiper gebruiker iets zeggen over het rijden in Limburg / Ardennen?


Ik heb zowel Kuiper FCC50 en Campagnolo Eurus (nagenoeg hetzelfde als Fulcrum Racing 1).
Ik rij in de bijna altijd met de FCC50 en ik woon in Zuid Limburg en kom daarom ook veel in het Haspengouwse, de Voerstreek of noordkant van de Ardennen. De wegen kunnen daar belabberd zijn.
Ik moet er wel bij vermelden dat ik mijn achterwiel opnieuw heb laten spaken door Zoran en sindsdien zijn in principe zijn beide wielsets even goed en stijf. Een FCC50 is lichter dan een Racing 1 set. (niet veel, maar toch).
De FCC50 is op het vlakke ook sneller dan de Racing 1 (aërodynamisch). Bergop zijn ze hetzelfde en op slecht wegdek maakt het niet veel uit.


Als ik echt het hooggebergte in ga en in de winter dan monteer ik Eurus omdat die beter remmen in zware omstandigheden.

Als je pech hebt dan moet je de spaken van FCC50 laten natrekken. De originele snelspanners zijn m.i. veel minder goed dan die van Campa/Fulcrum en de origineel meegeleverde remblokjes moet je onmiddellijk vervangen door Swisstop Yellow.
Ik denk dat de Fulcrums wel langer meegaan, maar zeker weet ik dat nog niet.
Afbeelding

pdegenaar
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 sep 2010 23:44
Locatie: Zoetermeer

pdegenaar 09 mei 2011 23:51

@ericpeters Wat vind jij van de remeigenschappen van de FCC50?

Aan de andere, zeker het overwegen waard om een 2e goed wielset (R3) naast de Kuipers aan te schaffen (wanneer ik daarvoor kies). Zal dat niet direct doen, allicht later in het jaar. Momenteel heb ik nog een set carbotech in mijn fiets. Niet de beste wielset, maar kan nog even door.
Wanneer genoeg te weinig is, is niets genoeg

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 10 mei 2011 00:14

ericpeters schreef: Als je pech hebt dan moet je de spaken van FCC50 laten natrekken. De originele snelspanners zijn m.i. veel minder goed dan die van Campa/Fulcrum en de origineel meegeleverde remblokjes moet je onmiddellijk vervangen door Swisstop Yellow.


Ha Eric, graag reageer ik even op jouw puntjes.

Als er wat is kan je je altijd melden bij Kuiper Trading, dan zorg ik dat de service bij Bikexperto (bedrijf waar we alle service werkzaamheden uitvoeren en baanwielen laten spaken) op kosten van Kuiper Trading wordt uitgevoerd.

Betreffende snelspanner m.b.t. het sluiten daarvan is het ontwerp aangepast in halverwege 2010. Alleen de meegeleverde remblokken of Swisstop Yellow zijn toegestaan, piepen wordt vaak veroorzaakt door een niet recht op de velg uitgelijnde remblok.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 10 mei 2011 11:15

Die snelspanners zijn geen probleem van kuiper wielen. Bijna alle systeemwielen (uitgezonderd die van campa maar die wegen weer een ton) worden geleverd met spanners die beter meteen de prullenbak in kunnen (de ergste zijn die van reynolds/Bontrager). De nieuwe van Kuiper heb ik nog niet gezien.
Yellow kings zijn zeer aggressief en piepen vaak ook bij goed afstellen. Beter zijn Lightweigt blokken (ook van Swisstop) die zijn iets zachter en piepen niet, of Reynolds die ook perfect op Kuipers werken (eigen ervaring) nog een stukje beter met de wielen samen, maar of die zijn toegestaan moet de maker zelf maar aangeven.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28013
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 mei 2011 11:22

Slightly off-topic maar ok:

Sharkman, wat is jouw mening over de Reynolds Assault vergeleken met de Kuipers? Zit qua prijs namelijk niet veel tussen en ik vind de looks van de carbonvelg (met name de remrand) bij de Reynolds er beter uitzien (althans op de foto).

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 10 mei 2011 13:21

Voor het geld zijn assaults gewoon goede wielen. Velg is kwalitatief super (wordt door heel wat andere leveranciers gebruikt) en die is kwalitatief/optisch gewoon beter, de naven van de Kuipers zijn minstens even goed en de spaken ook.
overall denk ik dat zowel de kuipers als de Reynolds wielen hun geld waard zijn maar het is maar net waar je je prioriteiten legt.

Plaats reactie