Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

triple 30X25 vogezen.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 24 jun 2016 09:23

Grappig hoe werkelijk iedereen bij dit soort vragen alleen maar vanuit zichzelf kan redeneren en dus gedoemd is een antwoord te geven waar de vrager weinig mee kan. Tenzij hij, zijn fiets, zijn verzet en zijn fietsprestaties toevalligerwijs zeer gemiddeld zijn en alle posters in het topic ook.

@Vieux chnoque, voor mij bijvoorbeeld is een helling van 5% echt niet vergelijkbaar met een helling van 10%. Percentages van 5 a 6 gaan nog redelijk maar een helling van 10% is voor mij en de fiets waar ik mee rijd echt zeer zware kost. Een klein stukje gaat nog wel maar geen 9 km! Dat is voor mij net het breekpunt waarbij ik (ik zeg dus ik...niet men) een ander verzet op de fiets zou willen hebben.

Het enige antwoord dat ik ik dan ook kan bedenken is zelf in heuvels gaan fietsen, uitvinden wat voor hellingen je tegen gaat komen in de Vogezen en dan zelf een inschatting maken of het vergelijkbaar is je dit aan kan. Desnoods als dat tot je mogelijkheden behoort een extra verzet mee te nemen zodat je het daar kan vervangen.
Veni. Vidi. Fietsie.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 24 jun 2016 09:40

TumTumTum schreef:
Het enige antwoord dat ik ik dan ook kan bedenken is zelf in heuvels gaan fietsen, uitvinden wat voor hellingen je tegen gaat komen in de Vogezen en dan zelf een inschatting maken of het vergelijkbaar is je dit aan kan. Desnoods als dat tot je mogelijkheden behoort een extra verzet mee te nemen zodat je het daar kan vervangen.
Perfect advies :winkthumb:
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 24 jun 2016 16:29

Vieux chnoque schreef:Ik begrijp eigenlijk niet waarom je aan onbekenden gaat vragen of een bepaald verzet gaat werken in de Alpen.
Ga een dagje fietsen in de Ardennen, dan merk je snel genoeg of een bepaald verzet werkt. ( Spa Rosier Noord kant, 6 km à 5 % gemiddeld, dat geeft een goed idee wat je voor de Giau van 9 km à 10% nodig hebt).
Ik wist niet dat de Giau in de Vogezen lag! Vorig jaar was dat nog zeker de Dolomieten, maar ik kan het mis hebben (om onze forumfilosoof Havana maar eens aan te citeren) :lol:
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Wolfhound32
Forum-lid

Gebruikersavatar Wolfhound32 24 jun 2016 18:28

Ik ga deze zomer voor het eerst in mijn fietscarriere klimkilometers maken. Ik heb geen flauw idee wat me te wachten staat. De klimmetjes bij mij in de buurt zijn zo van de 1e en 2e categorie (heb ik mij laten vertellen)
Mijn verzet? Ik zie het wel. Ik probeer eerst wel met mijn 12-25 cassette en vervang vóór de 39 voor de oorsponkelijke 34. Ik neem een 12-30 (zat op de fiets bij aflevering) mee, voor als het me te gek wordt. Gemiddelde stijging is 5%

Wat ik hier mee wil zeggen; Ik lees over mannen die amper kilometers in de benen hebben, die óók op de Mont Ventoux boven komen. Dan zal mij dit ook wel lukken. Ik zal echter zelf moeten gaan ondervinden wat ik persoonlijk het fijnst vind met klimmen.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 24 jun 2016 18:42

Wolfhound32 schreef:CUT
Ik zal echter zelf moeten gaan ondervinden wat ik persoonlijk het fijnst vind met klimmen.
U heeft ut begrepen.
Ga eens naar Limburg of beter de Ardennen of Eifel en u heeft al meer geleerd dan 100 antwoorden van lieden die u niet bent.
De kilometers in de benen gaan alleen een rol spelen bij de langere klimmen (> 10km)
Als je een uurtje flink doorharken aankan (pakweg D2 en af en toe D3) dan komt u goed boven op een 500-1000 hoogtemeters.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 24 jun 2016 20:27

Jans schreef:@scepticus "redelijk wat kilometers in de benen, en ... zul je toch boven moeten geraken". Die discussie is hier al zo vaak gevoerd. Het één hoeft niets over het ander te zeggen.
Ik voel meer mee met @Vieux chnoque: Hoe kan een ander dat nu voor je bepalen als ze je niet eens kennen.
True, maar de Vogenzen zijn niet de Himalaya, dus met een beetje kilometers moet je toch bovenkomen. Of het ook leuk is hangt af van je definitie van leuk.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Delange63
Forum-lid

Delange63 24 jun 2016 21:06

Wolfhound32 schreef:Ik lees over mannen die amper kilometers in de benen hebben, die óók op de Mont Ventoux boven komen.
Bedenk wel dat er een verschil is tussen 'één keer boven komen' en 'boven komen'. De kunst tijdens een fietsvakantie is 'boven komen' en dat meerdere dagen/malen per week.

Plaats reactie