Als de afwijking altijd X% (systematisch dus)zou zijn, en je vergelijkt je data alleen met jezelf, dan is die afwijking niet een groot probleem. Alleen is dat vrijwel nooit het geval. Als uitwisselbaarheid heel erg hoog op je prioriteitenlijstje staat, EN je hebt verschillende cranksystemen op verschillende fietsen, dan zijn pedalen misschien interessant (maar dan zou ik er altijd 2 nemen, L+R. Misschien een beroepstic van me, maar ik zou zo precies mogelijk willen meten), in alle andere gevallen zou ik voor "crank-based" gaan.monsieurpinot schreef:deze snap ik ff niet53x11 schreef:Dat maakt voor je crank niet uit. Ik zou nooit een eenzijdige bepaling gebruiken, vooral ook omdat de LR balans bij bijna niemand systematisch is
Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik heb:
* Stages DA9000 op mijn mooi weer / klim fiets.
* Powertap G3 op mijn trainings / slecht weer fiets.
Beide doen het werk waar ik ze voor gekocht heb prima. Powertap G3 heb ik overgespaakt naar een FCC velg ( puur cosmetisch ). De links / rechts kracht verhouding interesseert mij niet zoveel - en ik zou dan veel tijd en energie in mijn trainingen moeten steken om een gelijke poweroutput te krijgen
Op mijn oude leeftijd ( lees : 48 ) is het vooral een leuke gimmick - extra cijfertjes. Ik zal er niet echt veel harder door gaan fietsen - wel kan ik tijdens trainingen iets meer op vermogen fietsen, en de schade van het ouder worden beperken door effectiever te trainen.
* Stages DA9000 op mijn mooi weer / klim fiets.
* Powertap G3 op mijn trainings / slecht weer fiets.
Beide doen het werk waar ik ze voor gekocht heb prima. Powertap G3 heb ik overgespaakt naar een FCC velg ( puur cosmetisch ). De links / rechts kracht verhouding interesseert mij niet zoveel - en ik zou dan veel tijd en energie in mijn trainingen moeten steken om een gelijke poweroutput te krijgen
Op mijn oude leeftijd ( lees : 48 ) is het vooral een leuke gimmick - extra cijfertjes. Ik zal er niet echt veel harder door gaan fietsen - wel kan ik tijdens trainingen iets meer op vermogen fietsen, en de schade van het ouder worden beperken door effectiever te trainen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
@renee, leuk om jouw keuze en ervaring te lezen (jij hebt mijn dilemma gewoon opgelost door 2 varianten aan te schaffen )
@53x11 ja precies, dat bedacht ik ook dat als je individuele afwijk systematisch zou zijn dan reken je gewoon even na. En inderdaad, precies door die uitwisselbaarheid kwam ik bij de P1's uit. Maar misschien moet ik maar gewoon kiezen voor 1 fiets en de andere fiets gebruiken voor de zo min mogelijk data ritjes. Mocht blijken dat ik geen grote afwijking hebben kan ik dan gewoon voor een stages gaan.
voor dat hele L+R-verschil-probleem zullen bij Team Sky (die met stages werkt) wellicht toch wel een oplossing gevonden hebben? Want wij hebben het hier over een systematisch afwijking die bij elk wattage gelijk is, maar het zou ook kunnen dat er bij een individu per wattage eenheid een systematische afwijking is. Als deze per persoon bepaald kan worden kun je natuurlijk een stukje software schrijven voor je fietscomputer die op basis van alleen Links toch het totale vermogen kan berekenen (bij elke vermogenseenheid)
of sla ik nu de plank helemaal mis?
@53x11 ja precies, dat bedacht ik ook dat als je individuele afwijk systematisch zou zijn dan reken je gewoon even na. En inderdaad, precies door die uitwisselbaarheid kwam ik bij de P1's uit. Maar misschien moet ik maar gewoon kiezen voor 1 fiets en de andere fiets gebruiken voor de zo min mogelijk data ritjes. Mocht blijken dat ik geen grote afwijking hebben kan ik dan gewoon voor een stages gaan.
voor dat hele L+R-verschil-probleem zullen bij Team Sky (die met stages werkt) wellicht toch wel een oplossing gevonden hebben? Want wij hebben het hier over een systematisch afwijking die bij elk wattage gelijk is, maar het zou ook kunnen dat er bij een individu per wattage eenheid een systematische afwijking is. Als deze per persoon bepaald kan worden kun je natuurlijk een stukje software schrijven voor je fietscomputer die op basis van alleen Links toch het totale vermogen kan berekenen (bij elke vermogenseenheid)
of sla ik nu de plank helemaal mis?
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
(n.b. dit hele topic even verhuisd naar 'afdeling fietscomputers'. Volgens de topictitelsindeling hoort het hier thuis (en eigenlijk alles rondom het trainen met en interpreteren van de vermogens meter weer in het trainingsgedeelte))
Sky rijdt niet altijd met Stages. Bepalende renners, w.o. Froome, reden de afgelopen jaren met SRM.
Nu Stages ook experimenteert met tweezijdig meten, zijn ze daar weer mee opgehouden en rijden ze op prototypes.
Stages heeft al aangegeven dat de tweezijdige variant waarschijnlijk niet op de markt gaat komen omdat er geen businesscase voor is.
Nu Stages ook experimenteert met tweezijdig meten, zijn ze daar weer mee opgehouden en rijden ze op prototypes.
Stages heeft al aangegeven dat de tweezijdige variant waarschijnlijk niet op de markt gaat komen omdat er geen businesscase voor is.
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
ah, interessant om te weten (vandaar ook dat Froomey zoveel naar z'n metertje kijkt, hij kan nu en links en rechts in de gaten houden (dubbel werk))
Even voor de helderheid: real time feedback over links/rechts verdeling interesseert me geen moer. Het is toch niet zinvol om daar iets aan te veranderen. Het enige dat de data over L/R mij vertellen is dat ik never een systeem zou kopen dat eenzijdig meet.
Nog iets anders om in de gaten te houden: koop een meter die daadwerkelijk omwentelingssnelheid kan meten, niet eentje die met een magneetje werkt (en dus de aanname maakt dat je omwentelingssnelheid constant is). In het eerste geval krijg je ook betrouwbare waardes bij optrekken (of bij ovale tandwielen), in het tweede geval niet!
Nog iets anders om in de gaten te houden: koop een meter die daadwerkelijk omwentelingssnelheid kan meten, niet eentje die met een magneetje werkt (en dus de aanname maakt dat je omwentelingssnelheid constant is). In het eerste geval krijg je ook betrouwbare waardes bij optrekken (of bij ovale tandwielen), in het tweede geval niet!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
thanks voor de toelichting, wat betreft die omwentelingssnelheid met magneetjes, dat is dus bij stages het geval of niet?
even voor mijn begrip: zo'n Power2max meet dus het totale vermogen (L+R), maar kan dus geen onderscheid maken tussen L+R. Terwijl Stages alleen links meet en op basis daarvan dus het totale vermogen berekent (wat dus eigenlijk foutief kan zijn).
Hoe ben jij dan achter jouw verschil gekomen @53x11? (niet door je Power2Max dan toch?)
vind dat toch ook wel een interessante oplossing worden. (want links en rechts interesseert mij ook niet zo veel. Echter, kun je voor Campa (nog) wel een aparte spider kopen? kom 'm hier niet tegen:
http://www.power2max.de/europe/en/produ ... pe-s-road/
Alleen de > 2015 crank in zijn geheel met spider is daar in de aanbieding (1279)
kan natuurlijk ook gewoon met Sram crank gaan rijden, maar moet ik weer apart kettingbladen aanschaffen en aan m'n BB gaan sleutelen.
even voor mijn begrip: zo'n Power2max meet dus het totale vermogen (L+R), maar kan dus geen onderscheid maken tussen L+R. Terwijl Stages alleen links meet en op basis daarvan dus het totale vermogen berekent (wat dus eigenlijk foutief kan zijn).
Hoe ben jij dan achter jouw verschil gekomen @53x11? (niet door je Power2Max dan toch?)
vind dat toch ook wel een interessante oplossing worden. (want links en rechts interesseert mij ook niet zo veel. Echter, kun je voor Campa (nog) wel een aparte spider kopen? kom 'm hier niet tegen:
http://www.power2max.de/europe/en/produ ... pe-s-road/
Alleen de > 2015 crank in zijn geheel met spider is daar in de aanbieding (1279)
kan natuurlijk ook gewoon met Sram crank gaan rijden, maar moet ik weer apart kettingbladen aanschaffen en aan m'n BB gaan sleutelen.
Bij campa is de spider niet verwijderbaar van de crank, daarom biedt p2m een geintegreerde oplossing.
P2m kent overigens wel een L/R verdeling, o.b.v. berekenening van op- en neergaande beweging (aanname: trekken aan pedaal in opgaande beweging is minimaal en leidt niet tot verschil).
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
P2m kent overigens wel een L/R verdeling, o.b.v. berekenening van op- en neergaande beweging (aanname: trekken aan pedaal in opgaande beweging is minimaal en leidt niet tot verschil).
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stages meet inderdaad rpm met een magneetje, vandaar dat hele verhaal met het omrekenen van de data van Froome (ovalen tandwielen) destijds.
En je hoeft toch niet per se een campa crank? Die is heel duur, maar bijvoorbeeld een rotor werkt toch ook prima met zowel Campa als de Shimano?
En je hoeft toch niet per se een campa crank? Die is heel duur, maar bijvoorbeeld een rotor werkt toch ook prima met zowel Campa als de Shimano?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik heb op mijn fiets met Stages echt geen magneetje zitten voor het bepalen van de cadans hoor . Dit wordt net als bij de Powertap G3 keurig intern geregeld. Het enigste wat de Stages niet doet is de snelheid meten als ik op de Tacx zit. En dat doet de Powertap dan weer wel netjes. Daarom ben ik ook zo blij dat ik deze 2 systemen heb
Nog wel wat voordelen / nadelen op een rijtje die ik heb ervaren :
* Stages voordelen.
* Heeft een eigen app - updaten firmware via de app - werkt goed.
* Zoals hierboven gezegd - geen extra magneetjes nodig.
* licht qua gewicht - handig te installeren.
Stages nadelen:
* Meet geen snelheid op de Tacx
* Crank gebonden - dus zie je een mooie andere groep - dan zit je met je crank.
* App geeft geen goede batterij waarde ( zo was mijn zoon een tijdje terug zijn power gegevens steeds een aantal seconden kwijt over de rit - en app gaf volle batterij aan ) Batterij bleek leeg te zijn.
Voordelen Powertap G3
* Meet snelheid en cadans intern
* Snel te wisselen tussen 2 fietsen ( zelfs body wisselen is 2 minuten werk ivm Campagnolo )
* Niet groep gebonden - werkt met alle groepen
Nadelen Powertap
* Vaak een zwaarder achterwiel. ( Ik heb het in een FCC velg - Chinees - geen topper - wel gewoon goed en mee gekoerst - dus sterk genoeg )
* updaten firmware is erg onhandig in vergelijking met Stages ( Speciale Cyclops software nodig )
Voor de rest nog geen echt slechte ervaringen met beide systemen.
Nog wel wat voordelen / nadelen op een rijtje die ik heb ervaren :
* Stages voordelen.
* Heeft een eigen app - updaten firmware via de app - werkt goed.
* Zoals hierboven gezegd - geen extra magneetjes nodig.
* licht qua gewicht - handig te installeren.
Stages nadelen:
* Meet geen snelheid op de Tacx
* Crank gebonden - dus zie je een mooie andere groep - dan zit je met je crank.
* App geeft geen goede batterij waarde ( zo was mijn zoon een tijdje terug zijn power gegevens steeds een aantal seconden kwijt over de rit - en app gaf volle batterij aan ) Batterij bleek leeg te zijn.
Voordelen Powertap G3
* Meet snelheid en cadans intern
* Snel te wisselen tussen 2 fietsen ( zelfs body wisselen is 2 minuten werk ivm Campagnolo )
* Niet groep gebonden - werkt met alle groepen
Nadelen Powertap
* Vaak een zwaarder achterwiel. ( Ik heb het in een FCC velg - Chinees - geen topper - wel gewoon goed en mee gekoerst - dus sterk genoeg )
* updaten firmware is erg onhandig in vergelijking met Stages ( Speciale Cyclops software nodig )
Voor de rest nog geen echt slechte ervaringen met beide systemen.
Laatst gewijzigd door rene op 24 jun 2016 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless