Pagina 2 van 4
Re: Ook bredere campagnolo zonda's
Geplaatst: 08 jul 2016 20:44
door Keezx
ericpeters schreef:havana schreef:Nadeel is dat ze wat hoger en iets minder breed vallen dan op 17C.
1- Daardoor rijden ze in theorie is minder fijn.
2- Ook krijg je eerder ophopingen van troep onder je voorvork.
Dat 2e ben ik met je eens, dat 1e niet, hoe hoger de band hoe meer "veerruimte" waarom zou dat minder fijn rijden?
Trek het verhaal eens door naar een autoband, ik heb nog nooit van mijn leven gehoord dat een brede platte autoband fijner (comfortabeler) is dan een smalle hogere. Zo een band veert niet in de breedte maar in de hoogte.
Een eventuele toename van het veercomfort komt niet uit hoogte of breedte maar uit de lagere druk die je kan rijden met relatief bredere velgen.
De band kan minder zijdelings vervormen en daarom is de stabiliteit beter in bochten, dit wordt worldwide ervaren als het grootste voordeel van bredere velgen.
Hard een bocht door met een 25 mm band op een 15C velg en 6 bar voelt instabiel aan en op een 17C velg is dat al een klasse beter.
Hier het principe:
Edit: ik knoop er nog enkele opmerkingen over comfort aan vast:
Vering soepeler maken kan alleen als de
veerconstante lager wordt, de veer wordt met dezelfde kracht (gewicht rijder+fiets) verder ingedrukt, wordt soepeler. C=F/u
Let op: neemt het volume van een band toe, dan wordt de veerconstante
groter
dat houdt in dat als je met een 25 mm band dezelfde 7 of 8 bar erin pompt als een 23 mm dat het veercomfort minder wordt, je MOET met lagere druk gaan rijden om daar iets te winnen.
En dan zijn bredere velgen in het voordeel omdat de rijeigenschappen bij die lagere druk op peil blijven.
Ook bredere campagnolo zonda's
Geplaatst: 08 jul 2016 21:24
door loos
Heldere uitleg, maar toch een merkwaardig plaatje.
De smallere vand komt bij een bocht naar rechts aan de rechter zijde naast de velg, terwijl de brede band volgens het plaatje juist aan de linker zijde naast de velg komt.
Je zou verwachten dat de band grip heeft op de weg, en de velg a.g.v. de centrifugaal kracht nog even rechtdoor wil, dus zowel bij smalle als brede banden het patroon van het rechter plaatje volgt.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Re: Ook bredere campagnolo zonda's
Geplaatst: 08 jul 2016 21:36
door Keezx
De tekenaar heeft het wat overdreven om het principe te verduidelijken, als je de hartlijn van de velg doortrekt naar het loopvlak moet die natuurlijk iets links van het midden van het loopvlak uitkomen in beide tekeningen.
Re: Ook bredere campagnolo zonda's
Geplaatst: 08 jul 2016 21:51
door scepticus
havana schreef:Je kan prima 25 mm bandjes op 15C velgjes leggen, heb ik zelf de nodig ervaring mee. Nadeel is dat ze wat hoger en iets minder breed vallen dan op 17C.
Oei, daar trek je me toch een can of worms open
Re: Ook bredere campagnolo zonda's
Geplaatst: 08 jul 2016 22:20
door Keezx
Het bandgebeuren zit vol valkuilen....
Re: Ook bredere campagnolo zonda's
Geplaatst: 08 jul 2016 22:42
door psycheanalyst
Zo, helder verhaal Keezx. Bedankt.
Aan mezelf de vraag of iets meer stabiliteit in de bocht ongeveer 100 euro waard is.
Re: Ook bredere campagnolo zonda's
Geplaatst: 08 jul 2016 22:57
door loos
psycheanalyst schreef:Zo, helder verhaal Keezx. Bedankt.
Aan mezelf de vraag of iets meer stabiliteit in de bocht ongeveer 100 euro waard is.
40 Euro.
Ik zeg: doen!
http://hollandbikeshop.com/campagnolo/c ... zwart-wit/
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Re: Ook bredere campagnolo zonda's
Geplaatst: 08 jul 2016 23:17
door Keezx
psycheanalyst schreef:Zo, helder verhaal Keezx. Bedankt.
Aan mezelf de vraag of iets meer stabiliteit in de bocht ongeveer 100 euro waard is.
ALS je met lagere druk wil rijden dan gebruikelijk EN je wil (semi) koersen dan is dat elke cent waard, ik ga zelf niet meer rijden met 15C velgen hoewel ik het koersen eraan gegeven heb (ben 63 en het risico op den muil te gaan is het me niet meer waard) , ik stel de stabiliteit zeer op prijs.
Als je nimmer tot het uiterste gaat in bochten dan is het wat minder uitgesproken.
Re: Ook bredere campagnolo zonda's
Geplaatst: 09 jul 2016 22:02
door ericpeters
Keezx schreef:ericpeters schreef:havana schreef:Nadeel is dat ze wat hoger en iets minder breed vallen dan op 17C.
1- Daardoor rijden ze in theorie is minder fijn.
2- Ook krijg je eerder ophopingen van troep onder je voorvork.
Dat 2e ben ik met je eens, dat 1e niet, hoe hoger de band hoe meer "veerruimte" waarom zou dat minder fijn rijden?
Trek het verhaal eens door naar een autoband, ik heb nog nooit van mijn leven gehoord dat een brede platte autoband fijner (comfortabeler) is dan een smalle hogere. Zo een band veert niet in de breedte maar in de hoogte.
Een eventuele toename van het veercomfort komt niet uit hoogte of breedte maar uit de lagere druk die je kan rijden met relatief bredere velgen.
De band kan minder zijdelings vervormen en daarom is de stabiliteit beter in bochten, dit wordt worldwide ervaren als het grootste voordeel van bredere velgen.
Hard een bocht door met een 25 mm band op een 15C velg en 6 bar voelt instabiel aan en op een 17C velg is dat al een klasse beter.
Hier het principe:
Edit: ik knoop er nog enkele opmerkingen over comfort aan vast:
Vering soepeler maken kan alleen als de
veerconstante lager wordt, de veer wordt met dezelfde kracht (gewicht rijder+fiets) verder ingedrukt, wordt soepeler. C=F/u
Let op: neemt het volume van een band toe, dan wordt de veerconstante
groter
dat houdt in dat als je met een 25 mm band dezelfde 7 of 8 bar erin pompt als een 23 mm dat het veercomfort minder wordt, je MOET met lagere druk gaan rijden om daar iets te winnen.
En dan zijn bredere velgen in het voordeel omdat de rijeigenschappen bij die lagere druk op peil blijven.
Tja heel veel verhaal maar je mist net het punt wat ik wil maken. Bij dezelfde band op een smallere velg heeft die band bij dezelfde druk een langere veerweg, Je eigen redenatie betreffende veerconstante onderstreept net mijn punt. (F=P*a en a wordt minder als je dezelfde band in een smallere velg stopt). Dat je daar dan ook nog eens extra comfort bij kan krijgen door met lagere druk te gaan rijden ligt natuurlijk voor de hand en dat je met meer band volume de druk meer kan verlagen is ook logisch. Dat vergelijk 23mm en 25 mm is iets anders, ik heb het over 2x 25mm op verschillende velgen.
Re: Ook bredere campagnolo zonda's
Geplaatst: 09 jul 2016 23:40
door Keezx
ericpeters schreef:
Tja heel veel verhaal maar je mist net het punt wat ik wil maken. Bij dezelfde band op een smallere velg heeft die band bij dezelfde druk een langere veerweg,
Dat is nog maar de vraag, een band is geen luchtcilinder met een vaste zuiger, hoe de indrukking relateert aan het volume is vast wel ergens beschreven.
Volumeverschil van dezelfde band op 15C of 17C velgen is IMO te verwaarlozen.
Re: Ook bredere campagnolo zonda's
Geplaatst: 10 jul 2016 07:27
door nijkie
En de samenstelling van het materiaal van de band heeft neem ik aan ook invloed.
Re: Ook bredere campagnolo zonda's
Geplaatst: 31 aug 2016 09:46
door Kiekeboe
Ik heb sedert gisteren de nieuwe zonda's C17 in huis met campagnolo body.
Heb ze even op de keukenweegschaal gelegd zonder snelspanners.:
voorwiel: 678 gr
achterwiel: 853 gr
snelspanner voor: 55 gr
snelspanner achter: 60 gr
gewicht wielset zonder snelspanners: 1531 gr
gewicht wielset met snelspanners: 1646 gr