Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Is 17 te laat om te beginnen met wielrennen?

bve
Forum-lid

bve 13 jul 2016 12:05

dubbel
Laatst gewijzigd door bve op 13 jul 2016 12:06, 2 keer totaal gewijzigd.

bve
Forum-lid

bve 13 jul 2016 12:06

monsieurpinot schreef:
bve schreef:17 jaar is laat om te beginnen, maar talent voor duursport verdwijnt niet daarom kan je nog 'makkelijk' de top bereiken. Dan moet je wel het talent hebben natuurlijk en dat is redelijk zeldzaam. Fiets eens een maand zo veel mogelijk en rij dan één uur volle bak. Gemiddelde van 36+ ben je goed, 38+ getalenteerd en met 40+ bij de toppers van de sport.
Met 1 maand bouw je niet een optimale fietsconditie op natuurlijk. En die km/u waarden zeggen natuurlijk ook niet zoveel (wind, etc etc). Daarnaast moet je ook leren fietsen (cadans etc). En een maand uit je dak gaan met een verkeerd afgestelde fiets is ook niet optimaal (dus TS: zorg ervoor dat je een beetje goed zit op je fiets ;-))
En zoals gezegd een aantal profrenners begonnen nog later.
Ik zou toch m'n (jeugdige) optimisme om profrenner te willen worden even laten varen en gewoon lekker gaan fietsen, je aansluiten bij een club en maar zien waar het schip strandt..
Zeker bouw je binnen een maand niet helemaal op. De junioren die Tour/Vuelta/Giro gaan rijden, die al fietsen vanaf hun 12de, kunnen in een tijdrit van 20 min al 46+ rijden. Binnen een maand haal je wel een redelijk percentage van je potentieel. Zeker voor de TS die al fit is door voetbal. Als de TS dan na een maand trainen een uur volle bak 33 km/h kan vasthouden zou ik niet direct stoppen met mn studie.

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 13 jul 2016 12:31

Gewoon lekker fietsen en dat prof worden laten varen. Je bent nu junior en die rijden ontzettend hard. Veel goeien bij de junioren fietsen zelfs al vanaf hun 8e. Dat betekent niet dat jij niet goed kan worden maar dat het veel ervaring op doen is. Als je wedstrijdjes rijd en je begint die na een tijdje erg goed te doen dan kun je weer aan het prof worden nadenken. Maar denk eraan dat de junioren die koersen winnen ook vaak op een speciale sportschool zitten. En als je echt goed wil worden dan moet je ook met voetbal stoppen. Deze kun je niet combineren met je trainingsarbeid qua de hoeveelheid tijd die je hebt. Voor dat het voetbalseizoen begint verwacht ik eerlijk gezegd ook niet dat je een koers zal uitrijden in een peloton.

Maar begin gewoon! Wielrennen en koersen is leuk ook zonder prof te worden.
Maak joe woar

Maurits B
Forum-lid

Maurits B 13 jul 2016 12:46

Ik schakel met 'flippers' op de zijtang en het merk is SUNTOUR.

ted038
Forum-lid

ted038 13 jul 2016 13:27

bve schreef:. Als de TS dan na een maand trainen een uur volle bak 33 km/h kan vasthouden zou ik niet direct stoppen met mn studie.
Als TS dat WEL haalt ook niet, overigens .....

Rustig aan beginnen, advies binnen een wielerclub vinden , liefst een met jeugdtrainer, of ergens anders proberen iets aan begeleiding te vinden.
Eenmaal op niveau om amateurwedstrijden mee te doen , zal de doorstroom redelijk vanzelf gaan mits het talent er is.
MAAR ga niet fietsen puur om prof te worden, dat is puur de (vette) kers op de taart. Ga fietsen, en HARD fietsen, omdat je dat leuk vind.

Maurits B
Forum-lid

Maurits B 13 jul 2016 14:03

Ga ik doen! Ik fiets nu ook puur, omdat ik geniet van het harde fietsen. Ik zie waar het schip strandt nadat ik me aan heb gesloten bij een wielerclub. Nog even over het schakelen; @chrissiewizzie ik schakel inderdaad op die manier. Als het goed gaat en ik ga wedstrijdjes rijden zou ik over kunnen gaan op een andere fiets.
Maar weet iemand al wat er mis is met mijn schakelen? (Zie vorige pagi a) Alvast bedankt voor de reactie! Ik ben erg blij met al deze informatieve respons! Dit forum is er zeker een om te onthouden. :)

carel
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar carel 13 jul 2016 15:29

Maurits B schreef:... als ik aquaduct op moet etc.
Heb je een waterfiets dan?

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 13 jul 2016 17:47

Maurits B schreef:Goedenavond wielerfanaten!

Ik ben Maurits en ik ben 17 jaar oud(jong).
Nu het zomervakantie is en mijn voetbalseizoen een "pauze" heeft, wil ik mezelf op een andere manier in beweging houden en al 5 jaar kijk ik naar verschillende wielerrondes en kriebelt het om zelf te gaan fietsen.
Daarom heb ik de knoop doorgehakt en een mooie tweede hands racefiets (gazelle olympia) gekocht inclusief een heel tenue.
Ik heb eergisteren en vandaag 25km gedaan met een gemiddelde van 30km/h. Nu vind ik het heel erg leuk en heb veel motivatie om veel te trainen. Mijn vraag is; hoe kan ik dit het beste doen, kan ik nog op hoog niveau komen en zou ik ook nog op professioneel (Tour/Vuelta/Giro/Dauphine) niveau kunnen komen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten van een erg gemotiveerde begindwielrenner ;)
Ik wil geen afbreuk doen aan je enthousiasme of motivatie maar om nu met 2 keer 25km gefietst te hebben en dan vragen of een professioneel (Tour/Vuelta/Giro/Dauphine) niveau haalbaar is getuigd niet van veel realisme.
Mij bekruipt toch een 'Tour de France Dumoulin effect' wat je gegrepen heeft.

Als je echt serieus wil gaan wielrennen dan kost dat veel veel tijd. Ik doel dan op duurtrainingen van vele uren en keren per week.
Vergeet ook niet dat je ook tijdens de herfst en winter door moet blijven gaan. Lange ritten in die natte, koude, eenzame ritten zijn echt van een ander caliber.

Natuurlijk ga je na wat tijd ook intervaltraining doen maar ook dat is mentaal moeilijk zeker als je die alleen doet.

Ik zou derhalve toch kiezen om het komend half tot driekwart jaar je duurritten uit te breiden en alleen te rijden.
In het voorjaar zou ik dan de beslissing nemen of je inderdaad door wilt gaan.

Met hard trainen of jezelf kapot rijden in een club kom je er niet en word je alleen maar gefrustreerd.

Eerst geduldig een basis leggen over vele maanden zonder enige druk en dan gerichter gaan kijken.

Je bent 17 jaar en als het talent erin zit dan is een half tot driekwart jaar rustig voorbereiden/aftasten geen verlies, in tegendeel en kom je erachter zonder jezelf over de kop te jagen met de daaropvolgende frustraties.

Of het talent erin zit kun jij en niemand bepalen op grond van huidige kennis. Willen is mooi maar zonder uitzonderlijk talent kom je er niet.

Probeer eens wat 'oude rotten' te vonden in je omgeving om mee te gaan fietsen. Die gasten fietsen vaak al jaren en jaren, zijn niet snel in sprints, maar rijden op langere afstand je echt naar de klote.
Van hen kun je leren.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

gede
Forum-lid

gede 14 jul 2016 12:55

In Nederland alleen al rijden er momenteel waarschijnlijk een 1000-tal 17 en 18-jarigen rond met veel wielerervaring en de ambitie om prof te worden. Hooguit een 5 tot 10 van die generatie zullen het halen. Daarvoor is een bijzondere mix van karakter, talent, plezier in het fietsen en geluk nodig. Ga eerst een jaartje belachelijk veel fietsen en beoordeel dan wat je verder met de fiets wil doen. Prof worden is een (bijna) irrealistische ambitie.

Plaats reactie