Hoe benoemen jullie je versnellingen en lichter of groter ?
Afschakelen is een term die ik niet ken. Opschakelen is naar een groter verzet gaan. Dus naar een kleiner kransje. Terug schakelen is naar een lichter verzet gaan, dus naar een groter kransje. Afschakelen ken ik niet.
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
wie pakt de van dale erbij?
hier wel te vinden: http://woordenlijst.org/#/?q=opschakelen
(volgens mij is opschakelen: naar een zwaardere versnelling schakelen (en dus achter naar een kleiner kransje))
hier wel te vinden: http://woordenlijst.org/#/?q=opschakelen
(volgens mij is opschakelen: naar een zwaardere versnelling schakelen (en dus achter naar een kleiner kransje))
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
chrissiewizzie schreef:Totaal onlogisch. Woordenboekenschrijvers zijn geen fietsers en al zeker geen techneuten
Of moet ik moderators zeggen...
we kunnen het op een compromis houden en het alleen maar over een 'zwaarder' en 'lichter' verzet hebben
Daar ben ik een paar jaar geleden nogal drastisch achter gekomen. Ik reed toen met een groepje een stijl hellinkje op met moeite waarop iemand zegt "kleiner schakelen" dus ik schakel heeeeelemaal terug naar het kleinste tandwieltje achter. En ik boos worden dat het niks hielp. Het heeft best een tijdje geduurd voordat ik iets van versnellingen begreep. Vroeger nooit een fiets met versnellingen gehad. Maar nu weet ik wel precies welke kransjes erop zitten.chrissiewizzie schreef:Groter slaat ook op het verzet en niet op het tandwiel/kransje.
Veni. Vidi. Fietsie.
volgens mij is het gewoon dit:
- groot verzet: 53 * 11
- klein verzet: 34 * 30
- groter schakelen: van een kleiner verzet naar een groter verzet schakelen (voor of achter)
- kleiner schakelen: van een groter verzet naar een kleiner verzet schakelen (voor of achter)
- opschakelen (je gaat de derailleur op): achterderailleur van een kleiner kransje naar een groter kransje schakelen: is een vorm van kleiner schakelen
- afschakelen (je gaat de derailleur af): achterderailleur van een groter kransje naar een kleiner kransje schakelen: is een vorm van groter schakelen
anyway, zo zie ik het tenminste.
- groot verzet: 53 * 11
- klein verzet: 34 * 30
- groter schakelen: van een kleiner verzet naar een groter verzet schakelen (voor of achter)
- kleiner schakelen: van een groter verzet naar een kleiner verzet schakelen (voor of achter)
- opschakelen (je gaat de derailleur op): achterderailleur van een kleiner kransje naar een groter kransje schakelen: is een vorm van kleiner schakelen
- afschakelen (je gaat de derailleur af): achterderailleur van een groter kransje naar een kleiner kransje schakelen: is een vorm van groter schakelen
anyway, zo zie ik het tenminste.
is het fietsen aan het her-ontdekken
Nee , op- en afschakelen is hoger en lager/zwaarder en lichter, verdere uitleg of opsplitsen is onzinnig en verwarrend.
De waterscheiding t.a.v. steil of stijl ligt de laatste tijd rond de 50.
Offtopic: zo te lezen ben je onder de 50.TumTumTum schreef: Ik reed toen met een groepje een stijl hellinkje op met moeite waarop iemand zegt "kleiner schakelen" dus ik schakel heeeeelemaal terug naar het kleinste tandwieltje achter. .
De waterscheiding t.a.v. steil of stijl ligt de laatste tijd rond de 50.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
dat vind jij. lees het topic en zie de verwarring compleet. ik denk dat het juist duidelijk is hoe ik het stel. aangezien je met schakelen op voorderailleur precies een ander effect krijgt dan met schakelen op achterderailleur.Keezx schreef:Nee , op- en afschakelen is hoger en lager/zwaarder en lichter, verdere uitleg of opsplitsen is onzinnig en verwarrend.
voor derailleur meer spanning op kabel is groter blad is groter verzet.
achterderailleur meer spanning op kabel is groter blad is kleiner verzet.
is het fietsen aan het her-ontdekken
Bij voertuigen zonder kettingschakeling schakel je op en af, ik zie geen reden om daar bij een fiets nog weer derailleurs bij te halen.
Verder boeit het natuurlijk allemaal weinig, het gaat allemaal automatisch, alleen absolute beginners moeten er nog over nadenken.
Verder boeit het natuurlijk allemaal weinig, het gaat allemaal automatisch, alleen absolute beginners moeten er nog over nadenken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Het ging toch om de benoeming of benaming van handelingen. Of ze automatisch gaan of niet. Tuurlijk denken de meesten daar niet ovena en gaat t zonder nadenken. Het gekke is, als ik echt stuk zit.... moet ik er wel over nadenken, maar dat is off topicKeezx schreef:Bij voertuigen zonder kettingschakeling schakel je op en af, ik zie geen reden om daar bij een fiets nog weer derailleurs bij te halen.
Verder boeit het natuurlijk allemaal weinig, het gaat allemaal automatisch, alleen absolute beginners moeten er nog over nadenken.
is het fietsen aan het her-ontdekken
Ik denk gewoon in aantal tandjes (dus 39/23) etc.codex schreef: Ben ik gewoon benieuwd naar of doen jullie dat gewoon op de juiste manier.Dus 39-17 of 39-16(1 zwaarder) en 30-18(1 lichter).
En is de juiste benaming nu 1 tandje lichter/zwaarder of 1 tandje groter/kleiner?
Schakelen doe ik zwaarder of lichter.
Groter/kleiner kan verwarring geven omdat je niet weet of het om de maat van het kransje gaat, of om de verhouding.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"