Sean Kelly Classic
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Het zou ook best kunnen dat er (bijna) geen toelating meer gegeven wordt aan de verschillende organisatoren om de meer bekende hellingen in hun parcours op te nemen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Volgens het km-kaartje ligt de top 2 km na La Roche, dus dat lijkt me niet de moeilijke kant.Herman_N schreef:Ik weet niet wat je bedoelt met langs da kayak. Vorig jaar werd de Haussire genomen vanaf de 'makkelijke' kant maar een blik op de kaart leert dat dit jaar de route direct vanuit het dorp omhoog loopt via de Rue St Quoillin van 13%. Dan vlakt het wat af om daarna weer snel aan te trekken tot >15% richting het diepenpark. En dan komt het lange stuk van 11% nog. Pittig genoeg.
prj
Als ik op het routekaartje kijk van de 95km, dan heeft Herman gelijk.prjz schreef:Volgens het km-kaartje ligt de top 2 km na La Roche, dus dat lijkt me niet de moeilijke kant.Herman_N schreef:Ik weet niet wat je bedoelt met langs da kayak. Vorig jaar werd de Haussire genomen vanaf de 'makkelijke' kant maar een blik op de kaart leert dat dit jaar de route direct vanuit het dorp omhoog loopt via de Rue St Quoillin van 13%. Dan vlakt het wat af om daarna weer snel aan te trekken tot >15% richting het diepenpark. En dan komt het lange stuk van 11% nog. Pittig genoeg.
De klim is ongeveer 4km lang.
http://www.routeyou.com/nl-be/route/vie ... -2016-95km
Als het over routes of hellingen gaat heb ik zelden ongelijk (voor het overige heb ik er de ballen verstand van )Theo V schreef:Als ik op het routekaartje kijk van de 95km, dan heeft Herman gelijk.
De klim is ongeveer 4km lang.
http://www.routeyou.com/nl-be/route/vie ... -2016-95km
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
Jammer buzz, maar dat is het verkeerde profiel. Dit is de juiste: http://catenacycling.com/frontend/files ... rofile.gif
Klopt, daar heb je gelijk in, beide profielen zijn niet juist. En het merkwaardige is dat zowel de beklimming via de Rue Gohette als die via de Rue Saint-Quoilin naar de top van de Col d'Haussire niet op de Salite-site te vinden zijn!
Maar goed, de vraag was — dacht ik — wat nu eigenlijk als de zwaarste zijde van de Col d'Haussire gezien wordt. Vandaar dat ik ze zojuist zelf maar eens in GPSies getekend heb. Daaruit blijkt dat het traject via de Rue Gohette (iets) steiler/zwaarder is dan via de Rue Saint-Quoilin. En na circa 1200m komen ze samen en volgen dan dezelfde route naar de top. Overigens gaat de Criquielion-cyclo eveneens via de Rue Gohette — de zwaarste zijde dus — omhoog, je weet wel: langs dat sfeervolle kerkhof.
Zoek de verschillen...
Maar goed, de vraag was — dacht ik — wat nu eigenlijk als de zwaarste zijde van de Col d'Haussire gezien wordt. Vandaar dat ik ze zojuist zelf maar eens in GPSies getekend heb. Daaruit blijkt dat het traject via de Rue Gohette (iets) steiler/zwaarder is dan via de Rue Saint-Quoilin. En na circa 1200m komen ze samen en volgen dan dezelfde route naar de top. Overigens gaat de Criquielion-cyclo eveneens via de Rue Gohette — de zwaarste zijde dus — omhoog, je weet wel: langs dat sfeervolle kerkhof.
Zoek de verschillen...
Mocht je je altijd al hebben afgevraagd waarom beide Haussire-varianten niet op Salite te vinden zijn dan volgt hier het antwoord. Dit vindt zijn oorsprong in de Encyclopedie Cotacol. Het meesterwerk uit het eind van de vorige eeuw waarin 1000 Belgische hellingen tot in de kleinste details beschreven zijn. Nog steeds slechts te koop in boekvorm en daardoor inmiddels wat gedateerd. De Belgische Salite profielen zijn vrijwel allemaal 1-op-1 overgenomen uit de Cotacol. De schrijvers van dit boekwerk hebben zichzelf echter de nodige puristische beperkingen opgelegd. Volgens deze normen wordt een helling meegeteld:
- Indien de totale afdalingen of vlakke gedeelten niet meer dan 10% van de afstand overtreft.
- Indien de totale afdalingen niet meer dan 15% van het totale hoogteverschil overtreft.
Zowel de Rue St-Quoillin als de Gohette variant komen uit bij Parc a Gibier. Van hieruit volgt een afdaling van ongeveer 700 meter naar de voet van het laatste stuk, de 1300 meter a 11% gemiddeld. Die 700 meter zijn zo voorbij en voor de meesten niet genoeg om te recupereren. Het overtreft echter de 10% van de totale afstand, voor de Cotacol makers dus een reden deze hellingen niet te accepteren.
Voor de mensen die nog niet afgehaakt zijn: in de Cotacol is de Haussire twee keer opgenomen:
- De zwaarste variant (Haussire zuid-west) via de nogal ongebruikelijke en vergezochte route over de Corniche de Deister. Deze is nog wel een stuk eenvoudiger dan de twee varianten via Rue St-Quoillin of Gohette.
- Een lichtere variant (Haussire zuid) over de Val du Pierreux.
Alle varianten hebben in ieder geval gemeen dat ze uitkomen op de echte Col d'Haussire, het eerder genoemde lange stuk van 11%.
Afgelopen jaar werd de Sean Kelly verreden over de Haussire zuid. Via de kayak zoals iemand eerder noemde. Dat was de reden dat ik zei dat ze deze keer de zware kant hadden opgenomen. En dan laat ik even in het midden wat de zwaarste kant is. Daar zit mi heel weinig verschil in.
Pffff wat een verhaal zeg
- Indien de totale afdalingen of vlakke gedeelten niet meer dan 10% van de afstand overtreft.
- Indien de totale afdalingen niet meer dan 15% van het totale hoogteverschil overtreft.
Zowel de Rue St-Quoillin als de Gohette variant komen uit bij Parc a Gibier. Van hieruit volgt een afdaling van ongeveer 700 meter naar de voet van het laatste stuk, de 1300 meter a 11% gemiddeld. Die 700 meter zijn zo voorbij en voor de meesten niet genoeg om te recupereren. Het overtreft echter de 10% van de totale afstand, voor de Cotacol makers dus een reden deze hellingen niet te accepteren.
Voor de mensen die nog niet afgehaakt zijn: in de Cotacol is de Haussire twee keer opgenomen:
- De zwaarste variant (Haussire zuid-west) via de nogal ongebruikelijke en vergezochte route over de Corniche de Deister. Deze is nog wel een stuk eenvoudiger dan de twee varianten via Rue St-Quoillin of Gohette.
- Een lichtere variant (Haussire zuid) over de Val du Pierreux.
Alle varianten hebben in ieder geval gemeen dat ze uitkomen op de echte Col d'Haussire, het eerder genoemde lange stuk van 11%.
Afgelopen jaar werd de Sean Kelly verreden over de Haussire zuid. Via de kayak zoals iemand eerder noemde. Dat was de reden dat ik zei dat ze deze keer de zware kant hadden opgenomen. En dan laat ik even in het midden wat de zwaarste kant is. Daar zit mi heel weinig verschil in.
Pffff wat een verhaal zeg
Valt wel mee hoor, dat verhaal. Ben wel wat gewend. De Encyclopedie Cotacol ligt immers al heel wat jaartjes stof te vangen in mijn boekenkast.
En ja, de betreffende trajecten verschillen inderdaad niet veel. Over nagenoeg dezelfde afstand worden zo'n 12 hoogtemeters extra overbrugd, dus de Gohette-route zal ietsje zwaarder zijn.
En ja, de betreffende trajecten verschillen inderdaad niet veel. Over nagenoeg dezelfde afstand worden zo'n 12 hoogtemeters extra overbrugd, dus de Gohette-route zal ietsje zwaarder zijn.
-
- Forum-lid
Besluit? Het is niet langs de kayak maar dus wel langs een zware kant?
1 van die zware kanten, die uitkomen aan Gibier, wordt trouwens niet meer gereden, dit is langs het kasteel, denk dat dat niet meer toegelaten is ofzo?
1 van die zware kanten, die uitkomen aan Gibier, wordt trouwens niet meer gereden, dit is langs het kasteel, denk dat dat niet meer toegelaten is ofzo?
-
- Forum-lid
Ik weet eigenlijk ni over welke kant jullie bezig zijn maar ik heb het over die langs de Rue Clèrue en dan Avenue de Villez.
-
- Forum-lid
Zal morgen is wa foto's nemen, dan rij ik erop langs die kant