Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Nieuwe ketting slaat over, cassette vervangen?

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 01 aug 2016 18:18

Een ketting die overslaat door verkeerde afstelling moet ik nog tegenkomen.
Ongewild schakelen kan, maar dat noem ik geen overslaan.
DE cassette ziet er niet erg sleets uit, maar kennelijk past ie toch niet bij een nieuwe ketting, dat kan.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

alien
Forum-lid

alien 01 aug 2016 20:07

marsel schreef:waarom niet.. daarmee kan je hem toch juist recht onder de kransjes zetten..

http://www.globalcyclingnetwork.com/vid ... erailleur/
Ja, maar de vraag gaat over overslaande ketting, niet over indexeringsproblemen.
Laatst gewijzigd door alien op 01 aug 2016 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorsprung durch Pedantik

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 01 aug 2016 20:42

Beweer ik wat anders?
Ik zeg: afstelling heeft niks met overslaan te maken .Nieuwe cassette erop en gaan met die langwerpige gelevrucht.
Herhaal dit niet onnodig

Raymond62
Forum-lid

Raymond62 01 aug 2016 21:49

Duidelijk een "versleten" cassette. Ben ik dan de enige die de braampjes aan de randen van de tanden ziet?
Nieuwe cassette erop en opgelost.....

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 01 aug 2016 22:46

Raymond62 schreef:Duidelijk een "versleten" cassette. Ben ik dan de enige die de braampjes aan de randen van de tanden ziet?
Als we je die cassette hadden laten zien zonder te vermelden dat er problemen waren had je niets gezegd/gezien.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

marsel
Forum-lid

marsel 02 aug 2016 09:50

Keezx schreef:Een ketting die overslaat door verkeerde afstelling moet ik nog tegenkomen.
Ongewild schakelen kan, maar dat noem ik geen overslaan.
DE cassette ziet er niet erg sleets uit, maar kennelijk past ie toch niet bij een nieuwe ketting, dat kan.
alien schreef:Ja, maar de vraag gaat over overslaande ketting, niet over indexeringsproblemen.
Maar dan is het dus de vraag of het verspringen of overslaan is. Overslaan lijkt me niet voor de hand liggend met een cassette in deze staat en een nieuwe ketting.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 02 aug 2016 09:56

Garbage in=Garbage out.
Herhaal dit niet onnodig

Raymond62
Forum-lid

Raymond62 02 aug 2016 11:51

Zorro schreef:
Raymond62 schreef:Duidelijk een "versleten" cassette. Ben ik dan de enige die de braampjes aan de randen van de tanden ziet?
Als we je die cassette hadden laten zien zonder te vermelden dat er problemen waren had je niets gezegd/gezien.
Natuurlijk niet nee want met een oude ketting erop was er ook niks aan de hand.

Omdat de TS een probleem heeft met een nieuwe ketting op deze cassette ga je toch extra letten of er geen braampjes aan de tandjes zijn want dat veroorzaakt bijna altijd het overslaan van de ketting.

Het is op een foto ook niet zo goed te zien maar volgens mij zitten er randjes/braampjes aan sommige tanden.

Trouwens rare reactie van jou op mijn bericht...

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 02 aug 2016 11:59

Niet de braampjes veroorzaken het overslaan, maar de tandvorm.
De te korte ketting zakt niet geheel met het rolletje in het dal en hoe verder hij op de tand klimt, hoe groter de kans dattie er overheen schiet.
Met een oude , te lange ketting gebeurt iets dergelijks, die gaat op een grotere steekcirkel lopen dan het kransje zou willen.
> overslaan.
Herhaal dit niet onnodig

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 02 aug 2016 12:36

Slaat de ketting ook over als je met je handen de trappers ronddraait?
Zo ja, dan zou een fimpje wel eens verhelderend kunnen werken.

Heb je de ketting wel ingekort? (of heb ik daar overheen gelezen?)

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 02 aug 2016 12:48

Nieuwe cassette erop en opgelost.....
Vergeef mijn onwetendheid, maar wat zijn braampjes precies?

Ik weet dat het een soort uitsteeksel of oneffenheid is op de punt/hoek van een tandje waar de ketting erop rolt, maar ik zie het niet? Ook googlen naar een voorbeeld geeft mij weinig duidelijkheid hoe je dit kunt herkennen.

Afbeelding

Raymond62
Forum-lid

Raymond62 02 aug 2016 13:21

Van Wikipedia:

"Braam (rand)

Een braam is een scherpe opstaande rand die aan een werkstuk ontstaat door een koude metaalbewerking, zoals bij stansen, ponsen, zagen en vijlen.

Bij het gieten en smeden ontstaan andere soorten bramen, doordat er metaal vloeit tussen de delen van de gietvorm of de matrijs. Zelfs bij het spuitgieten kunnen dergelijke bramen ontstaan. Weer een ander soort braam kan ontstaan door het slaan met een hamer op een beitel. Aan dergelijke bramen kan men zich verwonden, als de beitel wegslipt en de beitel met braam door de handpalm schiet.

Het wegwerken van bramen noemt men 'afbramen'. De manier van afbramen wordt bepaald door de vorm van het werkstuk en de aard van het materiaal. Afbramen kan met schuurpapier, een schuurband, met een elektrische slijpmachine of een haakse slijper."

Maar die van jou zien er beter uit. Die zwarte kan je al eten want die is rijp..

Wijsneus ;)

Het zijn inderdaad uitsteeksels of opstaande randjes. Aan sommige kroontjes zie je ze als je naar de tanden kijkt die wat meer horizontaal staan. Je ziet daar een verdikking of randje.

Plaats reactie