Alles over vakanties op én met de fiets

Velomediane Criquielion 27 augustus 2016

Gebruikersavatar
magoo
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 29 nov 2006 14:52

Gebruikersavatar magoo 07 aug 2016 23:23

Ik ben dan helaas nog op vakantie, anders was ik graag weer naar La Roche gekomen. Kan deze cyclo aan iedereen van harte aanbevelen. De afstand klopt met wat Herman zegt, die is een ruime 163 km. En ja, je moet aardig doorrijden voor goud. Dat is een uitdaging die ik nog eens moet zien te volbrengen!

Een tip: de tweede bevoorrading is vrij laat in de route. Ik heb al van veel fietsers gehoord dat zij zich eerder op de route laten bevoorraden en deze tweede bevoorrading links (of rechts) laten liggen. Scheelt ook weer wat tijd.

Deze cyclo kent wel veel meer slecht wegdek dan de Sean Kelly van afgelopen zaterdag, maar diegenen die van steile wandklimmen houden komen hier goed aan hun trekken!
Cannondale SuperSix EVO, Sram Red
Scott Addict R1, DA 7900
Cannondale F29 Alloy 2 SLX/XT

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 08 aug 2016 09:11

Herman_N schreef:170 km klopt niet, ik had vorig jaar 164 km op de teller. Staar je ook niet blind op die gemiddelden. Anders dan in toertochten wordt er in de Criq door de meesten serieus 'gekoerst'. Maak hier vooral gebruik van. Sluit aan in een groep, en ga daar niet de stoere meneer uithangen door het tempo te bepalen. Spaar je vooral daar waar het kan. Wacht op een groep als je even alleen komt te zitten en blaas je niet op om de voorgaande groep te bereiken waarvan je eigenlijk toch al weet dat die te ver weg is. Ga ook geen wedstrijdje doen op de hellingen. Het gaat tenslotte om de eindtijd en niet om een KOM of die ene renner af te troeven waarvan zijn kop je niet aanstaat. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat renners een helling vol op knallen en daarna compleet stil komen te vallen omdat ze op adem moeten komen. Rij zodanig naar boven dat je kunt doorknallen als je boven bent. Dat levert veel meer op.
Mensen die niet zo vaak cyclo's rijden denken vaak dat je winst kunt halen door sneller te klimmen. Niets is minder waar, voor de meeste onervaren rijders geldt dat de grootste winst juist te halen valt in de vlakke stukken en de afdalingen. Daar worden de meeste fouten gemaakt door 'dom rijden'.
Volledig waar, mijn maat en ikzelf zijn nogal snelle klimmers, maar diegene die we inhalen, komen we in de afdaling tegen, die rijden een zelfde tijd dan ons (of zelfs beter).
Wij rijden snel omhoog om het dan iets rustiger aan te doen, wij dalen rustig af (ik zie niet in waarom je risico's moet nemen in zo een rit, tenzij je voor goud gaat) en rijden op het vlakke een 30-35 ipv 40km/h.
3B en Marmotte is iets anders natuurlijk. Dan moet je heel de tijd vol gaan.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 aug 2016 10:43

Je bent niet een 'nogal snelle klimmer' als je geen goud rijdt. Als je de techniek onder de knie heb dan is een beetje door rijden in de afdaling echt niet gevaarlijk.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 08 aug 2016 11:11

amclassic-fan schreef:Je bent niet een 'nogal snelle klimmer' als je geen goud rijdt. Als je de techniek onder de knie heb dan is een beetje door rijden in de afdaling echt niet gevaarlijk.
Ik heb nog nooit meegedaan aan de Criq. Ik bedoel dat wij niet gelijk zotten naar beneden storten om maar wat gemiddelde snelheid goed te maken. En wat bedoel je met geen goud rijden? Dat je heel goed moet kunnen klimmen om goud te halen of dat je het kan goedmaken in de afdaling-vlakke stukken?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 aug 2016 11:23

Als je geen goud rijdt dan kan je niet heel goed klimmen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6144
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 08 aug 2016 11:32

djatwork69 schreef:.....3B en Marmotte is iets anders natuurlijk. Dan moet je heel de tijd vol gaan.
Goud rijden in en Franse cyclo is echt wat anders dan in Belgie. Die Fransen stellen vele makkelijkere eisen voor goud. In een Franse cyclo rijd ik makkelijk goud. In Belgie moet ik er echt hard voor werken.
Live fast; die young. mijn blog

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 08 aug 2016 14:18

amclassic-fan schreef:Als je geen goud rijdt dan kan je niet heel goed klimmen.
oke :?

gerundium
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 aug 2011 14:52

gerundium 08 aug 2016 18:45

Herman_N schreef:170 km klopt niet, ik had vorig jaar 164 km op de teller. Staar je ook niet blind op die gemiddelden. Anders dan in toertochten wordt er in de Criq door de meesten serieus 'gekoerst'. Maak hier vooral gebruik van. Sluit aan in een groep, en ga daar niet de stoere meneer uithangen door het tempo te bepalen. Spaar je vooral daar waar het kan. Wacht op een groep als je even alleen komt te zitten en blaas je niet op om de voorgaande groep te bereiken waarvan je eigenlijk toch al weet dat die te ver weg is. Ga ook geen wedstrijdje doen op de hellingen. Het gaat tenslotte om de eindtijd en niet om een KOM of die ene renner af te troeven waarvan zijn kop je niet aanstaat. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat renners een helling vol op knallen en daarna compleet stil komen te vallen omdat ze op adem moeten komen. Rij zodanig naar boven dat je kunt doorknallen als je boven bent. Dat levert veel meer op.
Mensen die niet zo vaak cyclo's rijden denken vaak dat je winst kunt halen door sneller te klimmen. Niets is minder waar, voor de meeste onervaren rijders geldt dat de grootste winst juist te halen valt in de vlakke stukken en de afdalingen. Daar worden de meeste fouten gemaakt door 'dom rijden'.
Beetje sparen en zorgen dat je in een goed groepje zit snap ik. Maar wat zou je verstaan onder dom rijden in de afdaling? Ik kan op zich redelijk naar beneden maar lijkt me niet verantwoord om met open weg volle bak een afdaling te rijden.

Verder nog een tactisch vraagje omtrent het opzoeken van groepjes. De eerste klim begint vrijwel direct uit de start. Waarschijnlijk ga ik samen met de mensen met wie ik ben proberen redelijk vooraan in het reguliere vak te staan. (zijn er een aantal die naar de kop van de koers toe willen, ikzelf niet) Is het aan te raden om gelijk die eerste klim redelijk door te rijden zodat je in een sneller groepje uitkomt? Of gaat dat weinig verschil maken / kan je er later ook nog aansluiten.

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 08 aug 2016 18:56

Vorig jaar was ik daar aan het trainen, ik wist dat het de Criq was maar natuurlijk niet wanneer ze waar reden. Blijkbaar reden ze enkele minuten achter mij toen ik de Haussire aanvatte, daar zat nogal redelijk veel volk te wachten op de eerste. Van de moment ik de Haussire oprij, begint iedereen daar te roepen, die dachten dat ik de eerste was :) Dan maar even gestopt aan Gibier om de eersten door te laten. En amc, zo hard reden die ter hoogte van Gibier niet hoor.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 aug 2016 19:59

Ik ken Gibier niet, dus geen idee waar dat was.

Er wordt in de Criq altijd hard gereden vooraan. Het is nooit een pannenkoek die als eerste over de streep rolt.
Mijn reactie kwam voort uit het feit dat je eerst gaat schermen met je eigen kwaliteiten (waar ik wel wat twijfels over heb) en vervolgens een vreemd advies geeft.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 08 aug 2016 20:44

amclassic-fan schreef:Ik ken Gibier niet, dus geen idee waar dat was.

Er wordt in de Criq altijd hard gereden vooraan. Het is nooit een pannenkoek die als eerste over de streep rolt.
Mijn reactie kwam voort uit het feit dat je eerst gaat schermen met je eigen kwaliteiten (waar ik wel wat twijfels over heb) en vervolgens een vreemd advies geeft.
oké jij bent de baas maar ik zie niet echt waar ik scherm met mijn kwaliteiten. Ik zeg zelfs dat ik geen 30km gemiddeld haal en volgens jou kan ik dan niet bergop rijden. Ik denk dat meneer de moderator het wat hoog in zijne bol heeft gekregen.
En mijn advies? Ik geef totaal geen advies, ik beaam gewoon een post van een lid.
En als je parc gibier niet ken,, dan heb ik pas twijfels.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 aug 2016 21:08

djatwork69 schreef: Volledig waar, mijn maat en ikzelf zijn nogal snelle klimmers, maar diegene die we inhalen, komen we in de afdaling tegen, die rijden een zelfde tijd dan ons (of zelfs beter).
Wij rijden snel omhoog om het dan iets rustiger aan te doen, wij dalen rustig af (ik zie niet in waarom je risico's moet nemen in zo een rit, tenzij je voor goud gaat) en rijden op het vlakke een 30-35 ipv 40km/h.
3B en Marmotte is iets anders natuurlijk. Dan moet je heel de tijd vol gaan.
Zo ingewikkeld is het toch niet, je beweert hier dat jullie zulke snelle klimmers zijn, dat betwijfel ik en die twijfels lijken dus wel gegrond. Op grond waarvan ben je dan advies aan het geven? Of in jouw woorden het advies aan beamen?

Risico's nemen in een afdaling is ook als je voor goud gaat nergens voor nodig, maar rustig aan doen is dan wel het andere uiterste. Zolang een cyclo een prestatie tocht is zou ik dat toch niet adviseren, gewoon lekker door rijden in de afdaling met inachtneming van je eigen grenzen.

In Trois Ballons of de Marmotte de hele tijd vol rijden is natuurlijk kul, als je ergens in moet delen dan is het wel in die tochten. Als je gewoon maar vol gaat rijden dan kan je beginnen met parkeergeld betalen op de Telegraphe.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie