Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Sportdrank Help

waterman
Forum-lid

waterman 08 mei 2011 17:38

Bij korte rondjes binnen 2 uren, alleen water met een beetje zout zou voldoende moeten zijn.
Bij lange duurritten doe ik een isotone sportdrank oplossing in bidon. Ook daar kan een beetje
zout bij e.v.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 mei 2011 18:00

Juist geen zout nemen bij korte ritjes. Het is nergens goed voor en je krijgt waarschijnlijk al veel te veel zout binnen met 't gewone eten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

dinictus
Forum-lid

Gebruikersavatar dinictus 08 mei 2011 21:16

Ik denk dat het ook gewoon een tekort aan energie is. Hoe voelde je je op dat moment? Licht in je hoofd en trillerig? PS gefeliciteerd met je dochter! Dat kost wel wat slaap! Ik spreek uit ervaring!
Over mijn fiets mogen ze lullen, zolang ze maar niet over mijn lul fietsen.

mannic05
Forum-lid

mannic05 08 mei 2011 22:27

Dinictus schreef:Ik denk dat het ook gewoon een tekort aan energie is. Hoe voelde je je op dat moment? Licht in je hoofd en trillerig? PS gefeliciteerd met je dochter! Dat kost wel wat slaap! Ik spreek uit ervaring!

Ik had wel bij thuiskomst wat hoofdpijn. Ik denk ook dat ik een te kort aan energie had, ik weet het eigenlijk wel zeker. Ik heb laatst een artikel gelezen in cyclosport over hoe te ontbijten voor een training misschien dat ik daar nog wat tips uit kan halen.

Wel zeer ophelderend dit topic, je denk al snel ik heb van die energie drank nodig maar dit blijkt toch niet in alle gevallen aan te raden.

@ Dinictus bedankt voor de felicitatie's

gijs01
Forum-lid

gijs01 08 mei 2011 22:45

Ik ken het probleem van kleine kinderen en een gebrek aan nachtust. Sterkte daarmee en gewoon lekker veel gaan rijden de komende tijd. Je wordt vanzelf sterker.
Camerig is prachtig!

dieseltje
Forum-lid

dieseltje 08 mei 2011 23:31

Hoofdpijn!? Had je wel genoeg gedronken want als je te weinig drinkt word je ook slap en kan je een op een kater gelijkende hoofdpijn krijgen.
No pain no gain, no guts no glory!

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 09 mei 2011 00:06

op water kun je maximaal een uur fietsen, maar waarom zou je het proberen. Bepaald niet bevorderlijk voor snel herstel. Principe: op de hoek van de straat begin je al met drinken. Gewoon energy source van High5 tot een max van 60 gram per uur inspanning (meer neem je toch niet op) in je bidons of Camel Bak. Bij warm weer meer vocht, en bij koud weer een dikkere oplossing. Het aantal uren telt, zoals bekend.
Zout erbij als er flink warm is, 25graden +.

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 09 mei 2011 00:11

eelcoz schreef:@Scepticus & superrose: Wat ik bedoel is dat in die laatste 5 km (op een stukje van 45 km) sportdrank echt geen groot verschil gaat maken. Als je van te voren goed hebt gegeten, kan dat niet.

zeg ik ook niet, mijn post was geen reactie op die van jou
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

swoosh
Forum-lid

swoosh 09 mei 2011 03:53

klimmer schreef:op water kun je maximaal een uur fietsen, maar waarom zou je het proberen. Bepaald niet bevorderlijk voor snel herstel. Principe: op de hoek van de straat begin je al met drinken. Gewoon energy source van High5 tot een max van 60 gram per uur inspanning (meer neem je toch niet op) in je bidons of Camel Bak. Bij warm weer meer vocht, en bij koud weer een dikkere oplossing. Het aantal uren telt, zoals bekend.
Zout erbij als er flink warm is, 25graden +.

Beetje overtrokken dat je maximaal één uur kunt fietsen op water.
Uitgaand van normale temperaturen:
Als je maximaal een uur fietst heb je in veel gevallen niet eens water nodig.
Als je meer dan een uur fietst dan moet je na max 30 in ieder geval starten met drinken.

Als je langer dan 1 1/2 á 2 uur fietst neem je pas energie voorraden mee. En bij 2 uur fietsen meestal niet echt nodig.

Je moet gewoon voldoende hebben gegeten voordat je op de fietst stapt. De TS had het ook over 45 kilometer (waarschijnlijk +/- een 90 minuten)

Hele zoete energie drankjes vind ik persoonlijk niets. Je krijgt er zelfs vaak een kleffe dorstige bakkes van. Geef mij de eerste 90-120 min maar alleen water.
Als je kortere ritten maakt dan kun je gewoon met water af en neem je een rol dextro-tabletten mee voor het geval je echt een dip krijgt.
Afbeelding

rinke
Forum-lid

rinke 09 mei 2011 09:42

@topic starter, hoe heb je die 40 km gefietst? 40 km volle bak of 40 km met +/- bijvoorbeeld 60% van je maximale hartslag. Is het het eerste, dan is het niet gek dat je volledig leeg was. In geval van het laatste, lijkt me het een gebrek aan conditie (die je nu dus aan het opbouwen bent). Of het direct met sportdrank opgelost kan worden betwijfel ik...

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 09 mei 2011 11:45

Wat ik doe bij vooral trainingen met warm weer (maar liefst iedere training/wedstrijd) is goed van tevoren beginnen met drinken zodat ik goed gehydrateerd aan de start verschijn. Goed gehydrateerd betekent een heldere plas.... Koop anders eens een busje Isostar en probeer dat. Met minder dan 10 euro kost je dat de kop niet.

mannic05
Forum-lid

mannic05 09 mei 2011 12:40

Ik heb de eerste 40 gewoon lekker weg getrapt, echt niet volle bak, ik heb nog geen top conditie en voel me zeker geen prof, dus waarom ruig doen en volle bak knallen en na een aantal kilometer voor pampus liggen. Ik wil gewoon weer lekker veel gaan fietsen en mijn conditie verbeteren en gewoon genieten van alles wat deze sport met zich mee brengt. Daarnaast denk ik ook dat het mijn ontbijt is geweest.

Ik ga wel met hartslag meter trainen, maar moet nog even nieuwe batterijen halen.

Plaats reactie