Nou, een alu pen in een stalen frame kan enorm vastzitten heb ik gemerkt. Van alles geprobeerd, kruipolie, pen in bankschroef en aan frame wrikken ( Pen werd uiteraard bijna plat geknepen in bankschroef en brak uiteindelijk af) Toen een ijzerzaag tweezijdig bekleed met alu strips waarbij het uitstekende zaagdeel met de tanden net de afmeting had van de wanddikte van de alu zadelpen. Toen uren gaan zagen. Iedere dag een stukje, Het was voor mij beter om de tanden naar je toe te plaatsen zodat je aan de zaag moest trekken ipv duwen.Dat gaat gemakkelijker en de zaag slaat niet snel dubbel en je kan rechter zagen. Uiteindelijk kon ik 2 zaagsneden maken met 10 mm tussenruimte en het tussenliggende deel eruit hakken met een smalle oude houtbeitel. Zelfs toen was het nog onmogelijk om de rest eruit te wrikken. Het restant van de pen kon ik uiteindelijk alleen maar dieper in de buis tikken en daar zit het nu nog. Deze pen had een vrij grote wanddikte en veel stugger dan ik had gedacht. Dus denk niet dat er een strip uitzagen een gemakkelijk karweitje is en de rest verwijderen is ook gemakkelijker gezegd dan gedaan. Voor het doel waarvoor deze oude Giant MTB nu wordt gebruikt maakt het niets uit want ik rijd erop voor korte afstandjes in mijn woonplaats. Alles overdenkend vind ik dat zo'n enorm vast gecorrodeerde pen er het best professioneel moet worden uitgefreesd.plantagenet schreef:Ik heb er geen ervaring mee, maar zou je de zadelpen ook niet eerst een stuk ín je frame kunnen slaan (uiteraard nadat je er eerst kruipolie oid in hebt laten lopen en dat hebt laten intrekken)? Dan is de kans volgens mij groot dat je hem daarna in tegengestelde richting eruit kan wrikken/tikken.
vastzittende zadelpen
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
Mijn aluminium zadelpen zat muur vast in een carbon frame. Ik heb een week lang regelmatig IMAL op de verbinding zadelpen frame gespoten, zonder resultaat. Daarna het frame op zijn kop gezet en weer een week lang via het draadgaatje van de bidon houder aan de binnenkant IMAL gespoten. Fiets rechtop, achterwiel tussen de benen, een dikke doek op het zadel en met een grote rubberen hamer links en rechts tegen de punt van het zadel enkele flinke tikken gegeven (als je jong en sterk bent kun je dit ook met de handpalm doen) . Teken met een potlood af waar de zadelpen zit t.o.v. het frame zodat je ziet wat er gebeurd. Door de ferme tikken kwam de pen los en verplaatste zich links en rechts ongeveer 90 graden. Zadel gedemonteerd en een stok van 1,5 cm dik en 75 cm lang op de zadelpen gemonteerd. Met de rug naar het stuur op het frame gaan zitten en links en rechts draaiende bewegingen gemaakt, na een klein kwartier was de pen uit het frame. De aluminium zadelpen was over een lengte van ongeveer 12 cm aangekoekt met een corrosie laag.Je kon duidelijk zien dat de IMAL de kans had gekregen over de hele lengte in te werken. Dus IMAL is een goed middel maar vereist GEDULD. Succes.