Omdat ik veel heb gehad aan de verslagen van anderen, bij deze ook mijn ervaring met fietsen op Sicilie.
Ik heb een fiets gehuurd via rentbike.it. Gekozen voor de carbon versie, 26 euro per dag, ook helm erbij gehuurd (scheelt weer bagage). Wel zelf schoenen etc meegenomen, rentbike vraagt je welk type trappers ze moeten monteren, en zorgen voor een pomp en zadeltasje met reserveband en bandenlichters, en een imbussleutel om het zadel te verstellen. Ik koos er voor om de fiets te laten bezorgen&halen, dit kostte 40 euro in totaal maar scheelde mij veel gedoe. Als je dichter bij Catania verblijft zijn deze kosten lager tot gratis. Fiets was echt prima, beter dan wat ik zelf thuis rijd. Shimano 105/ultegra groep, goed onderhouden, heel blij mee.
Ik heb de Etna vanuit de oostkant (fornazzo) en de noordkant (linguaglossa) beklommen. Beide een fijne weg en amper verkeer (ik fietste op een maandag en dinsdag-ochtend in September). Voor gedetailleerde info van de verschillende klimmen vond ik deze site erg bruikbaar:
http://www.parcociclisticoetna.com/en/salite/06/#
De klim vanaf de noordkant is lang (ruim 17kM) en op papier zwaarder, maar je rijdt dan wel beschut. De laatste 3 kilometers (als je vanaf de hoofdweg afsplitst) is wel echt zwaar, gemiddeld ruim 9% met kleine stukjes 15+. Na ruim een uur klimmen hakt dat er in, maar voor mij was het een schitterende finale. Dat laatste stuk rijd je ook echt tussen het zwarte lava-steen wat het geheel nog wat epischer maakt. Een absolute aanrader. Op de ‘top’ (eind asfaltweg, de daadwerkelijk krater ligt nog ruim 1000 meter hoger, maar dan moet je mountainbiken) zijn een paar tentjes waar je koffie kan drinken. Een stuk prettigere omgeving dan Rifugio Sapienza (eindpunt van bijna alle zuidkant klims), wat echt een vreselijk toeristenoord is.
De klim vanaf oost (Fornazzo) is op papier de lichtste; 13K tegen zo’n 6.5% gemiddeld met weinig uitschieters. Is ook echt een fijne klim! Fornazzo ligt echter op zo’n 700 meter dus de kans is groot dat je voor de start van de klim al behoorlijk hebt ingeleverd, ik heb verschillende toegangswegen in de omgeving gezien en die zaten allemaal vol smerige klimmetjes, vol kuitenbijters en krappe bochten door dorpjes. Als je vanaf Giarre start denk ik serieus dat de klim naar Fornazzo pittiger is dan de officiële Etna klim. Om een voorbeeld te geven; ik verbleef op slechts 1.5 kilometer van Fornazzo maar ook 150 meter lager. Letter de eerste 100 meter vanaf mijn start was zo’n 17% klim en daarna volgde nog genoeg zware stukken. Even de keutenberg gevolgd door de eyserbosweg als warming-up dus. Dan kan je jezelf 10x voornemen om rustig aan te doen, ik zat gewoon 7 minuten lang in het rood en besloot in Fornazzo even op admen te komen. Om nou met verzuring te starten aan een 1e categorie klim.
De zuidkant van de Etna heb ik alleen met de auto gedaan, maar door het grote aantal toerbussen en huurauto’s dat daar rijdt was ik daar niet rouwig om. Als je verkeer niet erg vindt kan je er vast prachtig klimmen overigens.
Bonus tip: als je de Etna te heftig vindt of als dat gewoon niet praktisch is; er zijn zoveel heuvel/bergdorpjes waar je fantastisch naar toe kan fietsen. Probeer bijvoorbeeld Savoca of Castiglione Di Sicilia
Links naar mijn routes:
https://www.strava.com/activities/1833724256
https://www.strava.com/activities/1831874044