Dagverlichting?
Wielrenners zijn klein (we zitten opgevouwen op de fiets) en gaan sneller dan je denkt. Net als motorrijders, leer je dat je defensief moet rijden. "Ga er maar van uit dat je niét gezien wordt". Als je in dat kader overdag een lampje gebruikt en je daar prettig bij voelt, moet je dat doen. Bij mij hangt er standaard een achterlampje aan de zadeltas. In de schemering gaat ie lekker aan. En als bij tegenlicht met felle zon de auto's voor me in donkere zwarte vlakken zonder contouren veranderen, dan denk ik dat het voor mijn achterliggers hetzelfde is en ik dus ook een zwart vlak wordt. Dan gaat m'n lampje dus lekker aan.
Ik heb nog nooit achter mezelf gereden, maar ik kan wel het verschil zien tussen twee auto's die voor me rijden, waarvan de éen met en de ander zonder licht rijdt.
De lichtopbrengst van mijn k*t-lampje van de Hema is volgens deskundige achterfietsers behoorlijk. "Ga jij maar achteraan rijden, jij bent tenminste zichtbaar".
De lichtopbrengst van mijn k*t-lampje van de Hema is volgens deskundige achterfietsers behoorlijk. "Ga jij maar achteraan rijden, jij bent tenminste zichtbaar".
Even een oude poll nieuw leven inblazen. William had het vorig jaar al snel goed ingeschat, fabrikanten willen hier kennelijk een trend van maken. Er zijn steeds meer merken die dagverlichting uitbrengen: https://www.fiets.nl/2017/09/08/goed-zi ... ye-duplex/
Misschien dat mijn crash van dit voorjaar ook meespeelt in het feit dat ik meer gespitst ben op veiligheidsissues, maar dagverlichting is een onderwerp waar ik nog wel over twijfel. Je moet toch mijn kant opkijken om me te zien, met of zonder lamp. En als je mijn kant opkijkt, dan zie je me toch ook zonder lamp wel, hoop ik. Ik rijd dus niet met dagverlichting, maar toch.......Het valt mij op hoe bizar goed sommige koplampen op e-bikes zijn.
Op racefietsen kom ik ze buiten nog steeds nauwelijks tegen. Hoe graag de fabrikanten ze ook willen verkopen. Hoe is het bij jullie? Een jaar later al wat meer 'believers'?
Misschien dat mijn crash van dit voorjaar ook meespeelt in het feit dat ik meer gespitst ben op veiligheidsissues, maar dagverlichting is een onderwerp waar ik nog wel over twijfel. Je moet toch mijn kant opkijken om me te zien, met of zonder lamp. En als je mijn kant opkijkt, dan zie je me toch ook zonder lamp wel, hoop ik. Ik rijd dus niet met dagverlichting, maar toch.......Het valt mij op hoe bizar goed sommige koplampen op e-bikes zijn.
Op racefietsen kom ik ze buiten nog steeds nauwelijks tegen. Hoe graag de fabrikanten ze ook willen verkopen. Hoe is het bij jullie? Een jaar later al wat meer 'believers'?
Mijn achterlicht (een goede, veel licht) zit altijd op mijn fiets en ik doe hem ook vaak aan.
Ik denk best dat je hierdoor veel beter in het oog springt. Waarom niet. Gelukkig ben ik niet zo stoer dat dat me in de weg zit. Auto's hebben het ook sinds jaar en dag en het maakt voor mij opletten, ze zien, er stuk eenvoudiger. Rijd ook motor.
Ik denk best dat je hierdoor veel beter in het oog springt. Waarom niet. Gelukkig ben ik niet zo stoer dat dat me in de weg zit. Auto's hebben het ook sinds jaar en dag en het maakt voor mij opletten, ze zien, er stuk eenvoudiger. Rijd ook motor.
Overdag verlichting gaat me een stap te ver, maar als het zicht slecht is gebruik ik zeker verlichting.
Eigenlijk best stom, want er zal geen auto zijn die me daarom wel ziet. Overgrote gedeelte van de paden waar ik rij mogen namelijk niet eens brommers komen. (Wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn, maar dat is een andere discussie)
Eigenlijk best stom, want er zal geen auto zijn die me daarom wel ziet. Overgrote gedeelte van de paden waar ik rij mogen namelijk niet eens brommers komen. (Wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn, maar dat is een andere discussie)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4596
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Het is bewezen dat de beste verlichting om zichtbaar te zijn knipperende exemplaren zijn. (volgens lezine zelfs met afwisselende knipper interval)
Alleen twijfel ik altijd om de lamp op knipperen te zetten, aangezien het volgens mij nog steeds verboden is. (niet dat ik ooit iemand heb gehoord die daarvoor aangehouden is)
Maar bij normaal daglicht heb ik ook geen lamp, alleen wanneer het zulk weer als vandaag is zet ik zeker mijn achterlicht aan.
Alleen twijfel ik altijd om de lamp op knipperen te zetten, aangezien het volgens mij nog steeds verboden is. (niet dat ik ooit iemand heb gehoord die daarvoor aangehouden is)
Maar bij normaal daglicht heb ik ook geen lamp, alleen wanneer het zulk weer als vandaag is zet ik zeker mijn achterlicht aan.
Volgens mij (maar correct me if I'm wrong) zijn de meeste ongelukken met fietsen aanrijdingen vanaf een zijkant. Frontale botsingen komen niet vaak voor; met name omdat je die als fietser kunt zien aankomen en kunt ontwijken.
De meeste lampjes schijnen vooral naar voor en naar achteren, dus de kant waar het gevaar niet vandaan komt.
De enige situatie die het zou kunnen voorkomen is dat je van achteren geschept wordt (wat snachts wel eens gebeurt), maar ik vraag me ten zeerste af of een automobilist die overdag een fietser over het hoofd ziet, hem wel zou hebben gezien met een lampje.
De meeste lampjes schijnen vooral naar voor en naar achteren, dus de kant waar het gevaar niet vandaan komt.
De enige situatie die het zou kunnen voorkomen is dat je van achteren geschept wordt (wat snachts wel eens gebeurt), maar ik vraag me ten zeerste af of een automobilist die overdag een fietser over het hoofd ziet, hem wel zou hebben gezien met een lampje.
Ik heb het wel eens aan een agent gevraagd die stond te controleren. Hij antwoordde dat ze al blij zijn als fietsers überhaupt verlichting voeren, dus gaan ze niet moeilijk doen over knipperen of niet. Geen officieel beleid, maar dat schijnt wel zo'n beetje de ongeschreven wet te zijn.scottwilko schreef: ↑08 sep 2017 13:47 Alleen twijfel ik altijd om de lamp op knipperen te zetten, aangezien het volgens mij nog steeds verboden is. (niet dat ik ooit iemand heb gehoord die daarvoor aangehouden is).
Goede vergelijking: aangereden door een auto met zo'n 80 km/u met vallen uit een klimrekdaniel1975 schreef: ↑11 sep 2016 17:47Ik hoop dat onze dochter gewoon kapotte knieen valt, een tand door de lip of weet ik veel wat voor onschuldige pijntjes en schaafwondjes.havana schreef:Past prima in de verrubbertegelificatie van onze samenleving.
Alles wordt zo overgereguleerd en beschermd, je word er niet goed van. Laat mensen zelf weer nadenken; de echte stommelingen vallen dan vanzelf weg.
Laten we lekker gaan fietsen op de vluchtstrook van de snelweg, Weg met al die overgereguleerde fietspaden in Nederland!!!
Serieus: ik voel mij ook nooit op mijn gemak als ik op dat soort wegen fiets. Is helaas niet altijd te vermijden in het buitenland. Ik denk niet dat ik mij met een lampje veiliger ga voelen.....
Courir c'est mourir un peu
-
- Forum-lid
- Berichten: 1274
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
Ik houd het voor mogelijk dat de regel dat een fietslamp niet zou mogen knipperen, opgaat voor wanneer het donker is of er slecht zicht is. In de tekst via de link zou je dat kunnen lezen. Overdag, bij goed (wat is dat) zicht zou je dan wel een knipperend licht mogen voeren. Mogelijk staat het wel ergens in de verkeersregelingen, daar heb ik niet naar gezocht.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -een-fiets
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -een-fiets