Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Dagverlichting?

Ik heb dagverlichting of ga het aanschaffen

Ja, natuurlijk
10
12%
Nee, nutteloos/over the top
51
62%
Nee, misschien wel nuttig maar mij teveel gewicht
4
5%
Weet het nog niet
17
21%
 
Totaal aantal stemmen: 82

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 12 sep 2016 12:02

Wielrenners zijn klein (we zitten opgevouwen op de fiets) en gaan sneller dan je denkt. Net als motorrijders, leer je dat je defensief moet rijden. "Ga er maar van uit dat je niét gezien wordt". Als je in dat kader overdag een lampje gebruikt en je daar prettig bij voelt, moet je dat doen. Bij mij hangt er standaard een achterlampje aan de zadeltas. In de schemering gaat ie lekker aan. En als bij tegenlicht met felle zon de auto's voor me in donkere zwarte vlakken zonder contouren veranderen, dan denk ik dat het voor mijn achterliggers hetzelfde is en ik dus ook een zwart vlak wordt. Dan gaat m'n lampje dus lekker aan.

gene
Forum-lid
Berichten: 2011
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 12 sep 2016 13:12

Denk je echt dat je fietsachterlicht zichtbaar is bij tegenlicht met felle zon?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 12 sep 2016 13:29

Ik heb nog nooit achter mezelf gereden, maar ik kan wel het verschil zien tussen twee auto's die voor me rijden, waarvan de éen met en de ander zonder licht rijdt.

De lichtopbrengst van mijn k*t-lampje van de Hema is volgens deskundige achterfietsers behoorlijk. "Ga jij maar achteraan rijden, jij bent tenminste zichtbaar".

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1504
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 08 sep 2017 10:50

Even een oude poll nieuw leven inblazen. William had het vorig jaar al snel goed ingeschat, fabrikanten willen hier kennelijk een trend van maken. Er zijn steeds meer merken die dagverlichting uitbrengen: https://www.fiets.nl/2017/09/08/goed-zi ... ye-duplex/

Misschien dat mijn crash van dit voorjaar ook meespeelt in het feit dat ik meer gespitst ben op veiligheidsissues, maar dagverlichting is een onderwerp waar ik nog wel over twijfel. Je moet toch mijn kant opkijken om me te zien, met of zonder lamp. En als je mijn kant opkijkt, dan zie je me toch ook zonder lamp wel, hoop ik. Ik rijd dus niet met dagverlichting, maar toch.......Het valt mij op hoe bizar goed sommige koplampen op e-bikes zijn.

Op racefietsen kom ik ze buiten nog steeds nauwelijks tegen. Hoe graag de fabrikanten ze ook willen verkopen. Hoe is het bij jullie? Een jaar later al wat meer 'believers'?
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 08 sep 2017 12:20

Mijn achterlicht (een goede, veel licht) zit altijd op mijn fiets en ik doe hem ook vaak aan.

Ik denk best dat je hierdoor veel beter in het oog springt. Waarom niet. Gelukkig ben ik niet zo stoer dat dat me in de weg zit. Auto's hebben het ook sinds jaar en dag en het maakt voor mij opletten, ze zien, er stuk eenvoudiger. Rijd ook motor.
Afbeelding

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 08 sep 2017 12:30

Overdag verlichting gaat me een stap te ver, maar als het zicht slecht is gebruik ik zeker verlichting.
Eigenlijk best stom, want er zal geen auto zijn die me daarom wel ziet. Overgrote gedeelte van de paden waar ik rij mogen namelijk niet eens brommers komen. (Wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn, maar dat is een andere discussie)

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4596
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 08 sep 2017 13:47

Het is bewezen dat de beste verlichting om zichtbaar te zijn knipperende exemplaren zijn. (volgens lezine zelfs met afwisselende knipper interval)
Alleen twijfel ik altijd om de lamp op knipperen te zetten, aangezien het volgens mij nog steeds verboden is. (niet dat ik ooit iemand heb gehoord die daarvoor aangehouden is)
Maar bij normaal daglicht heb ik ook geen lamp, alleen wanneer het zulk weer als vandaag is zet ik zeker mijn achterlicht aan.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 08 sep 2017 13:52

Volgens mij (maar correct me if I'm wrong) zijn de meeste ongelukken met fietsen aanrijdingen vanaf een zijkant. Frontale botsingen komen niet vaak voor; met name omdat je die als fietser kunt zien aankomen en kunt ontwijken.
De meeste lampjes schijnen vooral naar voor en naar achteren, dus de kant waar het gevaar niet vandaan komt.

De enige situatie die het zou kunnen voorkomen is dat je van achteren geschept wordt (wat snachts wel eens gebeurt), maar ik vraag me ten zeerste af of een automobilist die overdag een fietser over het hoofd ziet, hem wel zou hebben gezien met een lampje.

whistle
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 20 aug 2009 20:11

whistle 08 sep 2017 14:35

Ik heb (bijna) altijd een knipperend Bontrager achterlichtje aan indien het regenachtig of bewolkt is. Het kost geen moeite en het is misschien net iets veiliger.

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1504
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 08 sep 2017 15:25

scottwilko schreef: 08 sep 2017 13:47 Alleen twijfel ik altijd om de lamp op knipperen te zetten, aangezien het volgens mij nog steeds verboden is. (niet dat ik ooit iemand heb gehoord die daarvoor aangehouden is).
Ik heb het wel eens aan een agent gevraagd die stond te controleren. Hij antwoordde dat ze al blij zijn als fietsers überhaupt verlichting voeren, dus gaan ze niet moeilijk doen over knipperen of niet. Geen officieel beleid, maar dat schijnt wel zo'n beetje de ongeschreven wet te zijn.
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1244
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 08 sep 2017 17:18

daniel1975 schreef: 11 sep 2016 17:47
havana schreef:Past prima in de verrubbertegelificatie van onze samenleving.
Ik hoop dat onze dochter gewoon kapotte knieen valt, een tand door de lip of weet ik veel wat voor onschuldige pijntjes en schaafwondjes.
Alles wordt zo overgereguleerd en beschermd, je word er niet goed van. Laat mensen zelf weer nadenken; de echte stommelingen vallen dan vanzelf weg.
Goede vergelijking: aangereden door een auto met zo'n 80 km/u met vallen uit een klimrek ;)

Laten we lekker gaan fietsen op de vluchtstrook van de snelweg, Weg met al die overgereguleerde fietspaden in Nederland!!! ;)

Serieus: ik voel mij ook nooit op mijn gemak als ik op dat soort wegen fiets. Is helaas niet altijd te vermijden in het buitenland. Ik denk niet dat ik mij met een lampje veiliger ga voelen.....
Courir c'est mourir un peu

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1274
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 08 sep 2017 22:30

Ik houd het voor mogelijk dat de regel dat een fietslamp niet zou mogen knipperen, opgaat voor wanneer het donker is of er slecht zicht is. In de tekst via de link zou je dat kunnen lezen. Overdag, bij goed (wat is dat) zicht zou je dan wel een knipperend licht mogen voeren. Mogelijk staat het wel ergens in de verkeersregelingen, daar heb ik niet naar gezocht.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -een-fiets

Plaats reactie