[quote="serbak"]In wielerland hadden ze hier volgens mij laatst een item over. Iets met een bandje dat schuurde aan buitenkant knie en wat op lange termijn slijmbeurs ontsteking kon veroorzaken. Was de aflevering volgens mij met Amstel Curacao race. Link[/quote]
Bij mij gebeurt het elk jaar bij de eerste lange rit. Daarna paar ritjes zeuren en dan ben ik er weer vanaf.
Het is niet altijd ineens heel ernstig dus.
Overbelasting knie?
- daniel1975
- Forum-lid HC
Less is bore
Opletten dat je zadel niet te laag staat, omdat er dan bij het maken van de fietsbeweging een sterke buiging van de knie optreed, waardoor er een grote druk van de knieschijf op het dijbeen wordt uitgeoefend, bovendien wordt de trekkracht van de dijbeenspier aan de knieschijf onnodig hoog.
Ook geen te zware versnelling gebruiken, souplesse rijden dus, rustig opbouwen van je trainingsarbeid, ook eens kijken als je rijdt dat je je knieen niet te ver naar binnen of buiten draait ( 'k reed vroeger met mijn rechterbeen steeds naar buitenzwaaiend en heb daar drie maand op geoefend om dit af te leren), ook schoenplaatjes nakijken of ze nog niet versleten zijn.
Als je dan nog last heb ga dan bij een sportarts langs.
Ook geen te zware versnelling gebruiken, souplesse rijden dus, rustig opbouwen van je trainingsarbeid, ook eens kijken als je rijdt dat je je knieen niet te ver naar binnen of buiten draait ( 'k reed vroeger met mijn rechterbeen steeds naar buitenzwaaiend en heb daar drie maand op geoefend om dit af te leren), ook schoenplaatjes nakijken of ze nog niet versleten zijn.
Als je dan nog last heb ga dan bij een sportarts langs.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.