Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Shimano / Fulcrum

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 nov 2016 17:59

Er is al een hele tijd (jaar of 6) een trend aan de gang om met iets bredere banden te gaan rijden omdat je daarmee de keus heb om ofwel met lagere druk te gaan rijden (rijcomfort) ofwel met de dezelfde druk lagere rolweerstand te bereiken.
Lagere druk heeft alleen zin als de velgbreedte wordt aangepast anders gaat de wegligging in bochten sterk achteruit.
De aloude 13C velgen waren bedoeld voor 19-20 mm bandjes, met de komst van 23 mm banden ging de velgbreedte naar 15 mm en het is niet meer dan logisch dat met nog bredere banden de velgbreedte ook omhoog moet.
25 mm is de standaard aan het worden en daar past 17-19 mm inwendige breedte bij.
Dit alles is vooral interssant voor de zwaardere rijder omdat het risico van doorslaan met stootlekken met de bredere velg minder wordt.
Er worden natuurlijk ook andere voordelen geclaimd als de band uitwendig even breed of smaller is dan de velg, het zou aerodynamischer zijn, maar dat is IMO het minst interessante deel van het verhaal, bij simpele velgjes gaat dat niet op, terwijl je altijd profiteert van de stabiliteit in de bochten.
Is inmiddels toch wel een behoorlijk aantal keren aan de orde geweest en besproken.
Lichte rijders die op 15C velgen en 23 mm rijden kunnen dat rustig blijven doen, daar is niet veel te halen en zolang een zwaardere rijder met >7 bar wil rijden is het allemaal niet zo interessant, maar wil de zwaardere rijder meer rijcomfort dan is de bredere velg/band een logische stap.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

TomVanbuel
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 20 okt 2016 19:54

TomVanbuel 15 nov 2016 20:03

Heb fe fulcrum red wind dark label al enkele jaren en super tevreden over!

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 15 nov 2016 20:37

Keezx schreef:Er is al een hele tijd (jaar of 6) een trend aan de gang om met iets bredere banden te gaan rijden omdat je daarmee de keus heb om ofwel met lagere druk te gaan rijden (rijcomfort) ofwel met de dezelfde druk lagere rolweerstand te bereiken.
Lagere druk heeft alleen zin als de velgbreedte wordt aangepast anders gaat de wegligging in bochten sterk achteruit.
De aloude 13C velgen waren bedoeld voor 19-20 mm bandjes, met de komst van 23 mm banden ging de velgbreedte naar 15 mm en het is niet meer dan logisch dat met nog bredere banden de velgbreedte ook omhoog moet.
25 mm is de standaard aan het worden en daar past 17-19 mm inwendige breedte bij.
Dit alles is vooral interssant voor de zwaardere rijder omdat het risico van doorslaan met stootlekken met de bredere velg minder wordt.
Er worden natuurlijk ook andere voordelen geclaimd als de band uitwendig even breed of smaller is dan de velg, het zou aerodynamischer zijn, maar dat is IMO het minst interessante deel van het verhaal, bij simpele velgjes gaat dat niet op, terwijl je altijd profiteert van de stabiliteit in de bochten.
Is inmiddels toch wel een behoorlijk aantal keren aan de orde geweest en besproken.
Lichte rijders die op 15C velgen en 23 mm rijden kunnen dat rustig blijven doen, daar is niet veel te halen en zolang een zwaardere rijder met >7 bar wil rijden is het allemaal niet zo interessant, maar wil de zwaardere rijder meer rijcomfort dan is de bredere velg/band een logische stap.
Ha, bedoel je het zo. Persoonlijk vind ik het hele 25mm verhaal een beetje "opgeblazen" ;)
Zelf ga ik weer terug naar 23mm, ik vind 25mm gewoon niet lekker sturen. Ik heb overigens zelf ook een 15C hoge velg, daar steken 25mm banden een beetje buiten de velg en dat zal het stuurgedrag zeker (negatief) beinvloeden. Daarnaast speelt de aerodynamica hierbij ook een rol, althans, voor hoge velgen die je voor die reden koopt.

Het zogenaamde comfort gedeelte neem ik overigens voor lief en ik weeg 89kg... 25mm banden zijn alleen "sneller" dan 23mm banden bij gelijke druk, maar wie pompt z'n 23mm band nu op tot 6.5 - 7.0 bar...? Het snelheids voordeel van een 25mm band vs 23mm is dus te verwaarlozen.

Oftewel, een 23mm band op een 15C hoge velg is een prima combi wat betreft de aerodynamica. Daar koop je een hoge velg voor. Vindt de topicstarter comfort een must en wenst daardoor 25mm te rijden, dan zeker naar alternatieven zoeken !

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 nov 2016 21:05

Een 23 mm band op een hoge velg is alleen maar aerodynamisch als die velg breder is dan de daarop liggende band en dat is dus al snel 24 mm....dus geen 15C , dan moet ie wel heel hoog zijn om daar nog iets mee op te schieten.
Logisch dat je een 25 mm band op een 15C velg niet lekker vindt sturen, dat is gewoon een slechte combi met druk <7 bar.

BTW ik pomp m'n 23ers op 17 en 18C velg nooit hoger dan 6 bar, soms lager.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 15 nov 2016 21:27

Keezx schreef:Een 23 mm band op een hoge velg is alleen maar aerodynamisch als die velg breder is dan de daarop liggende band en dat is dus al snel 24 mm....dus geen 15C , dan moet ie wel heel hoog zijn om daar nog iets mee op te schieten.
Logisch dat je een 25 mm band op een 15C velg niet lekker vindt sturen, dat is gewoon een slechte combi met druk <7 bar.

BTW ik pomp m'n 23ers op 17 en 18C velg nooit hoger dan 6 bar, soms lager.
Kijk, dat bedoel ik. En jij hebt zelfs nog een 23mm op een 17 en 18C velg. Dat zou ik dus ook doen wegens aerodynamica en zelfs ook nog het stuurgedrag.

6 bar zelfs... Wat is je gewicht dan ?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 nov 2016 21:32

80 kg.
Heb in m'n vakantie 2x een stootlek gehad op een grote steen in Luxemburg en een gat in de weg in een afdaling in Duitsland, verder in NL nooit.
Het stuurgedrag van een 23 er op 17 of 18C is perfect bij 6 bar en nog heel redelijk bij 5-5,5 bar, met 25 mm op 15C kan je dat vergeten.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Mattan
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 sep 2016 23:56

Mattan 29 nov 2016 23:15

Heeft er iemand ervaring/resultaten met : FSC50CA-23 + Novatec A291 + Sapim CX RAY Spoke wielen ( carbon met alu remrand ) van Farsports . Ik zie dat andere verkopers gebruik maken van " Mac aero 494 " spaken , deze merknaam zegt mij niets is dit ook gekend/goed ? Vraag ik hen om een lager bedrag op de factuur van verzending te zetten ( ivm invoertax ) of doen zij dit automatisch al zelf ?

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 30 nov 2016 11:28

Je kan beter je vraag stellen in het Chinese Carbon Clincher topic

Plaats reactie