Jawelottorongo schreef:@lcsmet.
Gij hebt blijkbaar veel vrienden/collega's in je club.
Fulcrum vs Mavic
-
- Forum-lid
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26
Mavic zal zeer zeker een goed merk zijn maar ja, voor de oudere generatie. In Belgie rijden enkel 60+ met Mavic en EM.Lcsmet schreef:Je had al premium merken, budget merken en nu ook nog eens "oude zakken" merken.djatwork69 schreef:....... een 'oude zakken' merk ...............
Zou het kunnen dat je een merk met een traditie wil zeggen
On topic, een fietsmaat van mij, niet de lichtste zweert bij Mavic wielen en Merckx frames en hij heeft er meerdere, zowel oudere, iets jongere en net gekochte.
Je ziet zo de oudere fietsclubs op zondag binnenstromen in het cafe met hun Eddy Mercx'en voor de deur
Ikzelf rij regelmatig met een club mee die jongeren klaarstoomt om prof te worden, daar zie je dan ook niemand met mavic en EM
Ik heb al veel mavic wielen , 2 goedkopere sets fulcrum en een set racing 3 en quattro LG gehad. Alles is goed.
Tot ik een spaak brak in mijn ksyrium slr en een jaar later in een racing 3. (Even over bakker racing) BRP heeft heel goede contacten bij Mavic. In een week is mijn mavic wiel door mavic zelf gerepareerd.
Andere plus:
Heel frankrijk en omgeving heeft deze spaken wel op voorraad.
De racing 3 heeft daar 3 weken over gedaan ook moest ik zelf de spaken a €20 euro bestellen in Engeland en moest ik zelf het nippeltje door voeren omdat het velgbed dicht is bij deze. Of dat met een quattro ook zo gaat weet ik niet. Ik denk dat een quattro velg door zijn hoogte en breedte net iets steviger is dan een R5 LG.
Ik kies meestal wat bij stukken als het al kapot kan, ook weer gemakkelijk te repareren of te vervangen is.
Tot ik een spaak brak in mijn ksyrium slr en een jaar later in een racing 3. (Even over bakker racing) BRP heeft heel goede contacten bij Mavic. In een week is mijn mavic wiel door mavic zelf gerepareerd.
Andere plus:
Heel frankrijk en omgeving heeft deze spaken wel op voorraad.
De racing 3 heeft daar 3 weken over gedaan ook moest ik zelf de spaken a €20 euro bestellen in Engeland en moest ik zelf het nippeltje door voeren omdat het velgbed dicht is bij deze. Of dat met een quattro ook zo gaat weet ik niet. Ik denk dat een quattro velg door zijn hoogte en breedte net iets steviger is dan een R5 LG.
Ik kies meestal wat bij stukken als het al kapot kan, ook weer gemakkelijk te repareren of te vervangen is.
De fulcrum quattro is wat mij betreft een zeer betrouwbaar wiel.Ja,het is niet het lichtste,maar m.i. zeer sterk.Heb vroeger met fulcrum 3 gereden,hiermee ook zeer goede ervaringen.Daarentegen kan ik niet geloven dat merken met naam,of het nu Mavic is,of enig ander merk,een product dat niet aan de eisen voldoet op de markt brengt.Dus,laat de keuze afhangen van je gevoel,beiden zijn goed,de prijs bepaald vaak de kwaliteit.Beter lagers,spaken,enz.
Ik heb afgelopen jaar een spaakbreuk gehad met campa zonda (ongeveer gelijk aan racing 3) Is via futurumshop keurig onder garantie hersteld. Heb ook racing 4. Gevoelsmatig zijn die wielen sterker, maar daarvan is de lagering weer wat minder. Wel eenvoudig te vervangen door goede lagers.
Om op de oorspronkelijke vraag van Hugo terug te komen, ik zit (helaas) aan de verkeerde kant van de 95 kg, maar geen enkel probleem tot dusver met de fulcrum racing quattro. Op mijn oude fiets (nu winterfiets) 20000 km met de racing 7 gereden ook zonder noemenswaardige problemen (veertjes in de freewheel body moesten een keer vervangen want die waren afgebroken ... als je fiets opeens begint te kraken en na even de benen stilhouden is het weer weg, denk dan aan die veertjes!). Kan het niet met mavic vergelijken, maar fulcrum lijkt me een prima keus, voor gewicht en prijsklasse.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
djatwork69 schreef:..............
Mavic zal zeer zeker een goed merk zijn maar ja, voor de oudere generatie. In Belgie rijden enkel 60+ met Mavic en EM.
.............
en
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 02 jan 2017 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
wolly68 schreef:Ik heb afgelopen jaar een spaakbreuk gehad met campa zonda (ongeveer gelijk aan racing 3) Is via futurumshop keurig onder garantie hersteld. Heb ook racing 4. Gevoelsmatig zijn die wielen sterker, maar daarvan is de lagering weer wat minder. Wel eenvoudig te vervangen door goede lagers.
Mijn spaarbreuk was een gebogen spaak door een tak in mijn wiel. Ik wilde deze preventief vervangen en de LBS waar ik ze vandaan had was geen dealer van Fulcrum, wel van Campa. (ik begrijp nog steeds niet waarom ik niet op die zonda's heb gewacht.) Maar Campa wilde die volgens hem niet vervangen. Andere zaken gebeld of langs gegaan hier in de buurt maar ook die konden mij niet helpen. Dus heb ik zelf maar de spaken geregeld en het samen met de LBS uiteindelijk voor elkaar gemaakt.
Dus goede wielen maar goede service door je LBS is ook belangrijk in geval van schade.
Buiten het feit dat Mavic Franse rommel is en Fulcrum de heilige graal op gebied van wielen ( ) zijn het allemaal, inclusief de Bontragers wielen met 17c velgen en een gewicht van iets onder de 1800 gram. Ik zou mijn geld dus nog even lekker in mijn zak houden en doorsparen voor iets in de categorie Racing 3/Ksyrium Elite of genoegen nemen met de huidige wielen.
Campagnolo Ultra Dork
Weeg 89kg en ik rijd de Campagnolo Scirocco 35mm (het origineel van de Quattro LG) en ik vind dat een meer dan prima set wielen om mee te trainen.
De reden dat ik voor deze wielen heb gekozen, naast prijs, is dat mijn redenering was dat een hogere aluminium velg stijf zou moeten zijn. Kijk, met onze lichaamsgewichten maakt het gewicht van het wiel niet zo veel uit, maar een stijf wiel is des te prettiger. Ik kan je bevestigen, de Scirocco is stijf ! Verwar stijf niet met oncomfortabel, want het wiel is nog comfortabel ook.
Qua afwerking doet het wiel aanvoelen als een wiel van 400-500 Euro. Ik ken de Mavic Ksyrium helaas niet, wel de Aksium en die waren nu niet echt geweldig te noemen. Maar goed, daar is de prijs ook naar.
Wil je iets betere naven (cup conus ipv de Scirocco/Quattro industrielagers), ga dan inderdaad voor de Fulcrum Racing 3 of de Campagnolo Zonda. DIe zijn nog altijd goedkoper dan de Mavic Ksyriums, maar zeker vergelijkbaar of beter (denk ik).
De reden dat ik voor deze wielen heb gekozen, naast prijs, is dat mijn redenering was dat een hogere aluminium velg stijf zou moeten zijn. Kijk, met onze lichaamsgewichten maakt het gewicht van het wiel niet zo veel uit, maar een stijf wiel is des te prettiger. Ik kan je bevestigen, de Scirocco is stijf ! Verwar stijf niet met oncomfortabel, want het wiel is nog comfortabel ook.
Qua afwerking doet het wiel aanvoelen als een wiel van 400-500 Euro. Ik ken de Mavic Ksyrium helaas niet, wel de Aksium en die waren nu niet echt geweldig te noemen. Maar goed, daar is de prijs ook naar.
Wil je iets betere naven (cup conus ipv de Scirocco/Quattro industrielagers), ga dan inderdaad voor de Fulcrum Racing 3 of de Campagnolo Zonda. DIe zijn nog altijd goedkoper dan de Mavic Ksyriums, maar zeker vergelijkbaar of beter (denk ik).