Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Alternatieven voor de Cervelo R3 / R5

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 05 jan 2017 11:23

evilhomer schreef:
@Ernie C: het streven is één dunne spacer dan wel geen (afhankelijk van de balhoofdset), stuurpenlengte waarschijnlijk 110mm.
Uit gaan van 110mm stuurpen is altijd verstandig. Dan kun je altijd twee kanten op. Van 1cm spacer wordt een fiets ook niet lelijk en bij veel balhoofdstellen is het mogelijk een lagere conische spacer te monteren. Je hebt bij een hoger frame dus ook nog wat speelruimte.

Nog een budget oplossing: http://www.workswellbikes.com/web/view/176.html
Campagnolo Ultra Dork

csteenbe
Forum-lid

Gebruikersavatar csteenbe 05 jan 2017 14:42

asmeets schreef:Zo te lezen wil je veel vrijheid hebben bij het maken van een keuze.

Heb je al eens overwogen een fiets op maat te laten maken? Dan kun je alles exact aan laten sluiten op de resultaten van de fietsmeting en in veel gevallen ook het kleurschema van de fiets beïnvloeden.

Of dat haalbaar is voor jouw prijs durf ik niet te zeggen. Maar ij dit topic kun je er meer over lezen: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=81302
+1 :winkthumb:
YFood !!!

evilhomer
Forum-lid

evilhomer 05 jan 2017 15:43

Een hoop reacties! Veel dank aan iedereen die met me meedenkt!

Een aantal wederreacties:

@Douglas: het wordt "plastic rommel" (lees: carbon), maar niettemin bedankt voor de titanium-suggesties. Ik rij al jaren met volle tevredenheid carbon. Verder houd ik me graag afzijdig van de titanium/carbon-discussie :)

@asmeets/csteenbe: een custom frame is ook door mijn gedachten gegaan en ik ken het topic dat jullie aanhalen. Ik heb een aantal bedenkingen hierbij. Naast prijs wordt het ook een soort 'doos van Pandora': de mogelijkheden zijn dan zo eindeloos dat het begint te duizelen. Noem het keuzestress, noem het 'laksheid'. Laat ik het zo zeggen: vooralsnog lijken er voldoende 'stock-frames' in mijn geometrie beschikbaar dat ik liever daar eerst mijn pijlen op richt.

@zola1978: met spacers en stuurpenlengte/-hoek kun je maar zoveel 'wegpoetsen'. Daarnaast ben ik geen voorstander van extreem korte (<100mm) of lange (>130mm) stuurpennen , dan wel veel spacers.

Van de genoemde modellen vind ik de Trek Emonda SL / SLR H2 (56), Cannondale Synapse (54) en Ridley Helium SL (M) goede suggesties, afgaande op geometrie. De Emonda vind ik bovendien een mooi frame (de Synapse en Helium wat minder), al haalt die het niet bij bijvoorbeeld een Scott Addict SL. Van laatstgenoemde moet ik zeggen dat dat wel heel dicht bij perfectie komt.

Bij de andere genoemde opties (Kuota / Cube) kom ik trouwens tussen twee maten uit.

Andere suggesties blijven uiteraard welkom!
t.a.f.k.a.e.h.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 05 jan 2017 16:04

Voor 3000 euro een licht frame laten bouwen gaat niet makkelijk worden en de keus zal dus ook niet groot zijn. Een Legend 4.7 gaat misschien net lukken en Als Di Stefano (Jean Habets) vanaf 2500 euro. In de juiste kleuren met de juiste optisch zit je ook al snel op 3000 euro. Maar die wegen net zoveel als die Chinees die ik hierboven noem. Het voordeel is juist dat je maar langs één iemand hoeft te gaan en daar wordt alles geregeld. Alles waar zelf niet over na wilt denken of onvoldoende kennis over hebt verzinnen zij voor je.

Zeker omdat er genoeg te krijgen is dat past en een aansprekend merk geen vereiste is zou ik die weg misschien ook niet gaan bewandelen.

Maar persoonlijk zou trouwens wel altijd voor maatwerk kiezen met een dergelijk budget ;) .

De Cube Litening moet de Agree zijn, verkeerde tabel bekeken :oops: .
Campagnolo Ultra Dork

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 05 jan 2017 16:13

Bij de Scott Addict kom je op 1cm spacer en een 100mm stuurpen. Zou je daar het perfecte frame voor laten staan?

Is er bij de meting ook een bepaald merk/type stuur opgegeven? Misschien is daar ook nog wat ruimte om te smokkelen met de lengte.
Campagnolo Ultra Dork

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 05 jan 2017 16:16

Nobrainer, Scott Addict SL.
Frames zijn volgens mij wel los te krijgen, de afgelopen jaren tenminste wel.
De geometrie van de Scott met de oude R5 was nagenoeg hetzelfde, daarna is het balhoofd wat langer geworden bij de Cervelo.
Oude model Foil (premium, Team Issue, 10) heeft dezelfde geo als de Addict en vooral de eerste jaren net zo licht!

koos1978
Forum-lid

koos1978 05 jan 2017 16:30

Je zou eens naar Rimonta kunnen kijken op rcsb.nl. Verschillende modellen en kleuren zelf te kiezen. Wellicht zit er iets voor je bij. Succes met kiezen! In elk geval heb je voorlopig leuk tijdverdrijf!

evilhomer
Forum-lid

evilhomer 05 jan 2017 17:04

Het voordeel van de Addict SL is dat die voor mij alles heeft: gewicht, uiterlijk, uitstraling. Het 2014-/2015-model vind ik fabelachtig mooi:

Afbeelding

Het klopt dat uit de fietsmeting 10mm meer stack en 10mm minder reach kwam. Enerzijds is dat dus niet de perfecte match, anderzijds kun je dat vermoedelijk opvangen met een 100mm-stuurpen en een 1cm conische spacer op het balhoofd? Daarnaast en wellicht off topic, maar wat is de foutmarge van een fietsmeting? +/-10mm lijkt mij niet extreem, te meer omdat ik gewend ben om erg diep te zitten (een 'drop' van ruim 14cm). Ik geloof dat ik aan het doelredeneren geslagen ben ;)

Ik weet niet meer welk stuur is gemonteerd tijdens de meting (die is inmiddels 1,5 jaar geleden), maar ik vermoed één die aansluit bij mijn huidige, compacte stuur (Deda Presa).
t.a.f.k.a.e.h.

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 05 jan 2017 20:37

Ook met je stuur kun je je reach nog vergroten/ verkleinen en een spacer van 1of max 2cm is ook niet onoverkomelijk.

Een overjarige Foil zou ook nog kunnen in een Premium of Team Issue uitvoering, ook zeer licht, de looks en een echt innovatief merk! :like:

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 05 jan 2017 21:06

De vorige Foil heeft idd heel veel mee: aero, licht, looks, en stuurt echt geweldig goed. Veruit de beste fiets om te dalen die ik al gereden heb. Alleen het comfort is matig, hij kan net 25mm bandjes aan maar da's dan ook een maatregel die je best neemt om toch enige filtering van oneffenheden te hebben.
Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 05 jan 2017 21:58

Ik rijd op m'n Foil met 25mm achter en 23 mm voor, met mijn bredere Reynolds wielen 25mm voor en achter.
Iets minder bar in de bandjes zorgt ook al voor wat meer comfort.
Wil ik echt comfort, dan ga ik thuis op de bank zitten! ;)

Ook de vorige Addict SL was al een topper, superlicht, echter hard en nog oncomfortabeler, ook door de dikke zadelpen.

eonderde
Forum-lid

eonderde 13 jan 2017 22:17

Giant TCR of Defy? Of is dat te gewoontjes? De R3 en R5 lijken daar sprekend op. Massieve vierkant achtige onderbuis, dunne staande vork. En met prijzen flink onder de 3.000. En Tom Dumoulin kan er de koninginneritbin de TdF mee winnen. Zou ik zeker in het rijtje opnemen

Plaats reactie