Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Fietstechnicus opleiding

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 08 jan 2017 10:57

Zonder twijfel gaan voor de HBO! Het is even 4 jaar door zetten en dan ben je er voor de rest van je leven van af. Bij steeds meer en meer banen vragen ze HBO/HTS.

Ikzelf ben ook zo STOM geweest om het niet te doen, en heb er tot de dag van vandaag nog steeds spijt van.
En een beetje sleutelen aan een fiets valt weinig aan op te leiden. Ik durf te zeggen dat ik dat beter kan dan de gemiddelde fietsenmaker.

specializedmerida
Forum-lid

specializedmerida 08 jan 2017 13:20

japiecarbon schreef: En een beetje sleutelen aan een fiets valt weinig aan op te leiden. Ik durf te zeggen dat ik dat beter kan dan de gemiddelde fietsenmaker.
Hoe heb je dat getest dan ? :roll:
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 08 jan 2017 14:20

In een straal van een kilometer of 15 bij mij in de buurt is er bijvoorbeeld geen fietsenmaker die remmen kan ontluchten.
Als ik zie hoe fietsen afgemonteerd worden door fietsenmakers springen de tranen spontaan in mijn ogen.

specializedmerida
Forum-lid

specializedmerida 08 jan 2017 15:58

@japiecarbon
In welke regio woon je dan ?

Wat dat afmonteren betreft, waarvan springen dan de tranen in je ogen ?
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 08 jan 2017 18:41

Zuid Holland, Alblasserwaard.

Kabels veel te lang, verkeerde loop van de kabels. Verkeerd afgesteld. Onderdelen die niet goed vast zitten.
Suurlint niet netjes gewikkeld enz enz enz.

senior
Forum-lid

senior 08 jan 2017 19:30

Fietsen?altijd schreef:Ik heb in Mei mijn examens van de HAVO. Dus ook een opleiding of studie kiezen.

Maar ik heb eigenlijk niet zo veel skik om naar het hbo te gaan. Ik wil bezig met mijn passie en dat is fietsen. Later nog een hbo opleiding kan altijd nog. Ik had technische bedrijfskunde gevonden op het HBO maar dat lijkt me steeds minder leuk. Daarom zat ik te kijken naar de opleiding fietstechnicus 3. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Bikeflex bied een verkorte variant aan van 8 weken maar dat lijkt me een fietstechnicus 2 opleiding. Misschien zijn er ook mensen die daar ervaring mee hebben?

Zijn er überhaupt mensen die ervaring hebben om van de Havo naar het mbo te gaan?

Alvast bedankt!
Later een HBO opleiding kan altijd nog? Denk hier maar eens over na: morgen is vandaag alweer gisteren. Voor je het weet ben je te laat.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 09 jan 2017 08:00

Beste @fietsen?altijd, een goede opleiding heb je je hele leven plezier van. Die fietsopleiding kun je er evt. naast of later doen. Mijn zoon, die sinds dit jaar studeert, is veel gemotiveerder dan aan het eind van de middelbare school. Omdat hij zelf de studie heeft kunnen kiezen, nieuwe mensen heeft leren kennen en een heel ander leven begonnen is.
Als je wacht, wordt de kans dat je nog gaat studeren snel kleiner. En dan is er geen weg terug meer, zie bovenstaand commentaar.
Als je twijfelt over bedrijfskunde, is dat het misschien niet helemaal voor jou.
Je zou ook kunnen zoeken naar een raakvlak met je hobby, bijvoorbeeld HBO fijnmechanica.
Als ik je een tip mag geven: kijk goed wat voor studiemogelijkheden er zijn, veel middelbare schoolleerlingen kennen lang niet alle mogelijkheden. Er zit vast iets voor je bij.
Succes met je keuze!

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Afbeelding

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 09 jan 2017 08:22

loos schreef:Als ik je een tip mag geven: kijk goed wat voor studiemogelijkheden er zijn, veel middelbare schoolleerlingen kennen lang niet alle mogelijkheden. Er zit vast iets voor je bij.
Nederland kent zo'n 8000! zegge achtduizend verschillende HBO studierichtingen.
De kans is dus groot dat je verzuipt in de keuzes wat dus weer een nieuw probleem met zich voortbrengt, keuzestress. :lol:

Het is jammer dat je geen betavakken in je pakket hebt want daarmee heb je eigenlijk op voorhand alle techniek studies uitgesloten.
Kun je aangeven waarom je er voor gekozen hebt om geen wis en natuurkunde in je pakket te nemen?

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 09 jan 2017 08:55

Ik heb een pakket gekozen toen ik van vwo kwam en ik stond voor alles slecht. Wiskunde en scheikunde in het bijzonder. Dus ik wou wiskunde A maar dat niet als ik geen scheikunde wou en wel natuurkunde. Wiskunde is nu één van mn betere vakken maar geen natuurkunde dus veel opleidingen vallen al af.
Maak joe woar

Eduardo
Forum-lid

Eduardo 09 jan 2017 09:16

Sowieso doorleren en probeer dat op het hoogste niveau met een opleiding die jij leuk vindt. Voor veel banen wordt een werk- en denkniveau gevraagd en is een specifieke opleiding minder van belang. Natuurlijk zijn er banen waar wel een speciale opleiding voor nodig is.

Kortom, nu het hoogst mogelijke en haalbare eruit halen met een opleiding die jij leuk vindt.

Wat al gezegd is dat je tijdens je hbo opleiding wellicht een bijbaan kunt krijgen bij een fietsenmaker.

Op latere leeftijd en naast je reguliere baan een hbo opleiding doen kan, maar gaat je verhoudingsgewijs vaak meer (vrije) tijd, moeite en geld kosten. Realiseer je ook dat je dan wellicht in een leeftijdscategorie kunt zitten waarbij studeren niet het enige is dat aandacht vraagt ;)

Ik ben nog steeds blij dat ik na het mbo nog even heb doorgezet en een hbo opleiding heb afgerond. Wel met een "sabbatical" de tussen mbo en hbo. Dat jaar heb ik gewerkt en gereisd. Daarna wist ik helemaal zeker dat ik nog een opleiding moest gaan doen.

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 09 jan 2017 10:03

Fietsen?altijd schreef:Ik heb een pakket gekozen toen ik van vwo kwam en ik stond voor alles slecht. Wiskunde en scheikunde in het bijzonder. Dus ik wou wiskunde A maar dat niet als ik geen scheikunde wou en wel natuurkunde. Wiskunde is nu één van mn betere vakken maar geen natuurkunde dus veel opleidingen vallen al af.
Daar zijn bijspijker mogelijkheden voor. Moet je natuurlijk wel echt gemotiveerd zijn.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 09 jan 2017 10:18

@Fietsen@altijd Ik begrijp niet zo goed dat je natuurkunde hebt laten vallen, vooral omdat op dit forum juist blijkt dat je daar in geïnteresseerd bent. Zoals al iemand zei, kijk of je iets bijgespijkerd kunt krijgen.
Misschien een heel afwijkend idee. Zijn er studies die je wel leuk vindt, waar je natuurkunde en andere wiskunde voor nodig hebt. Kun je dan niet een jaar volwassenonderwijs gaan volgen en daarna de HBO opleiding van je keuze? Ik zou wel adviseren om nog echt naar school te gaan en niet iets zelfstandig te gaan doen.
Is het een idee om een afspraak bij de decaan te maken? Of is dat bij jullie op school ook iemand waar je niet veel aan hebt?
Aan een studie beginnen waar je vanaf het begin eigenlijk al niet veel zin in hebt, lijkt mij weggegooide tijd.

Plaats reactie