Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Vision Trimax 42

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 jan 2017 20:31

Waar sommige op de MTB doorschieten met velgbreedte, te breed kan namelijk ook, is 15c zonder twijfel niet optimaal als je met een 25 mm band wil rijden. Heb je een wielset en wil je graag met een 25 mm band rijden, lekker monteren en gewoon gaan fietsen. Maar als je nieuwe wielen gaat kopen (zeker als ze niet heel goedkoop zijn) dan zou ik niet meer zulke smalle velgen kopen.

Bredere velg zorgt er voor dat de band-velg combinatie aerodynamischer is, maar daarnaast is het weggedrag van de band beter.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jakkel
Forum-lid

jakkel 09 jan 2017 20:33

En ik rij op m'n MTB met 19c velgen met 53 mm brede banden, ook dat gaat perfect.

vitamineb
Forum-lid

vitamineb 09 jan 2017 20:53

jakkel schreef:En ik rij op m'n MTB met 19c velgen met 53 mm brede banden, ook dat gaat perfect.
Ja, maar niet met 45+ door de bocht op het asfalt.

jakkel
Forum-lid

jakkel 09 jan 2017 21:02

vitamineb schreef:
jakkel schreef:En ik rij op m'n MTB met 19c velgen met 53 mm brede banden, ook dat gaat perfect.
Ja, maar niet met 45+ door de bocht op het asfalt.
Ah nee? Dan ga je maar eens mee een wedstrijdje rijden. Finish en aankomststroken zijn dikwijls geasfalteerd. Zeker bij de start worden er snelheden tot 50 per uur behaald, zelfs in de amateurklasses. En dat alles met 53 mm banden met vooraan een druk van 1.8, en dat allemaal op smalle 19c velgen (configuratie waar ook 'de echten' mee rijden hoor). Het gaat trouwens niet alleen over asfaltstroken. In de Alpen heb ik al kleiharde single tracks trajecten naar beneden geknald waar ook bochten inzitten hoor.

Compleet onbestuurbaar volgens de theorie van het alwetende orakel Keezx. Hij zal wel even 'de math' voor je doen. ;)

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 jan 2017 22:19

Niet alles is zwart of wit...

Bredere velg maakt dat de band minder wringt in de bocht, kwestie van mechanica. Zeker op relatief lage druk is dat een effect dat je duidelijk merkt. Daarnaast verandert de vorm qua doorsnee:
Afbeelding
Afbeelding
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 09 jan 2017 22:31

jakkel schreef: CUT
Compleet onbestuurbaar volgens de theorie van het alwetende orakel Keezx. Hij zal wel even 'de math' voor je doen. ;)
Hier de math:
Het volume van een MTB band is vele malen groter dan van een raceband en de zijdelingse vervormbaarheid navenant kleiner, vandaar dat relatief smalle velgen werken....
Zo'n band is stabiel genoeg , zelfs bij de lage druk.
Kan je echter niet direct vergelijken met een licht, dun racebandje, daar wordt het snel kritisch zelfs bij veel hogere druk en de velgbreedte helpt meer om de band stabiel te houden.
De echte math is lastig, de cruciale term is hier "veerconstante"
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

jakkel
Forum-lid

jakkel 11 jan 2017 15:29

Keezx schreef:
Hier de math:
Het volume van een MTB band is vele malen groter dan van een raceband en de zijdelingse vervormbaarheid navenant kleiner, vandaar dat relatief smalle velgen werken....
Euhm, dat geldt ook voor een 25 mm band tegenover een 23 mm band, als is het dan in veel mindere mate.

Keezx schreef:Zo'n band is stabiel genoeg , zelfs bij de lage druk.
Kan je echter niet direct vergelijken met een licht, dun racebandje, daar wordt het snel kritisch zelfs bij veel hogere druk en de velgbreedte helpt meer om de band stabiel te houden. De echte math is lastig, de cruciale term is hier "veerconstante"
Duidelijk nog nooit met een betere, meer competitie gerichte MTB band gereden. Ik rij met de Schwalbe RR 2.1. Door die flank kijk je haast door. Die vervormt als gek als het wat sneller gaat.

Ik wilde gewoon even aantonen dat zelfs absurd brede banden op relatief smalle velgen perfect kunnen. Zelfs naar performantie toe.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 11 jan 2017 15:51

Dus omdat het werkt op een MTB, werkt het op een racefiets ook?
Ik heb zelfs nog nimmer op een MTB gereden, maar ik ken de math.
Om een zeer volumineuze band zodanig zijdelings te vervormen dat het hinderlijk wordt, is veel meer kracht nodig dan bij een smal, weinig volumineus bandje, een dikke "worst" is veel stijver, dat is de reden dat smalle velgen en lage druk werkt.
Bovendien is een MTB niet gemaakt om met een smal stuur op hoge snelheid op asfalt te rijden, instabiliteit telt niet zo zwaar, er is grip genoeg.
Je kan daarom die configuratie niet klakkeloos overplanten naar een racefiets.
Men kiest 25 mm i.p.v. 23 mm wegens bepaalde verwachtingen, maar als je die gaat (moet) rijden met dezelfde druk als de 23 mm heb je er simpelweg weinig/niks aan, geen comfortwinst, hooguit iets minder rolweerstand.
Herhaal dit niet onnodig

jakkel
Forum-lid

jakkel 11 jan 2017 16:01

Keezx schreef:Ik heb zelfs nog nimmer op een MTB gereden, maar ik ken de math.
Om een zeer volumineuze band zodanig zijdelings te vervormen dat het hinderlijk wordt, is veel meer kracht nodig dan bij een smal, weinig volumineus bandje, een dikke "worst" is veel stijver, dat is de reden dat smalle velgen en lage druk werkt.
Bovendien is een MTB niet gemaakt om met een smal stuur op hoge snelheid op asfalt te rijden, instabiliteit telt niet zo zwaar, er is grip genoeg.
Je kan daarom die configuratie niet klakkeloos overplanten naar een racefiets.
Men kiest 25 mm i.p.v. 23 mm wegens bepaalde verwachtingen, maar als je die gaat (moet) rijden met dezelfde druk als de 23 mm heb je er simpelweg weinig/niks aan, geen comfortwinst, hooguit iets minder rolweerstand.
Je mag nog zoveel met uw mathjes afkomen. Je stelling raakt kant noch wal. Het ging trouwens niet over bandendrukken, maar wel over een 25 mm op een 15C velg. En nog eens, dat is én dat gaat perfect.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 jan 2017 16:21

15 definities van perfect:
http://www.encyclo.nl/begrip/perfect

grosso modo betekend dat: "Volmaakt" "Kan niet beter"

is dan de slotconclusie dat het allerbeste wat je kunt doen is 25mm op 15c velgbreedte?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

jakkel
Forum-lid

jakkel 11 jan 2017 16:29

MarkVeenstra schreef:15 definities van perfect:
http://www.encyclo.nl/begrip/perfect

grosso modo betekend dat: "Volmaakt" "Kan niet beter"

is dan de slotconclusie dat het allerbeste wat je kunt doen is 25mm op 15c velgbreedte?
Vermits we graag de puntjes op de spreekwoordelijke i zetten...

"Dat is perfect normaal binnen de voorziene normen."

Nu tevreden?

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 11 jan 2017 18:54

Perfect normaal is bepaald niet hetzelfde als perfect., maar gemiddeld...........dat noem ik bakzeil.
Vroeger was 10 Bar in de bandjes ook perfect normaal, maar dat is dat nu toch niet meer.

Je blijkt simpelweg niet te weten waar je het over hebt, niet erg maar vervelend voor lui die verbetering zoeken.
Als je niet snapt dat de keuze 23 of 25 mm tevens een keuze t.a.v. banddruk inhoudt heb je eigenlijk niks te zoeken in deze discussie.
Banddruk is 1 van de parameters die rijkwaliteit bepalen, lui die gewoon stomweg maar wat doen moeten dat maar blijven doen, ik heb daar vrede mee.
Herhaal dit niet onnodig

Gesloten