Pagina 2 van 3

Re: Kettingblad combinaties 50/39, 50/38 ipv 50/34?

Geplaatst: 09 jan 2017 20:18
door emil
Sorry voor het niet goed zoeken hier op het forum. Wellicht dat een volgende persoon dan in deze thread wel kan vinden wat ik niet goed zocht ;)

Bedankt voor de reacties. Ik ga een 38 Q-ringding regelen en het proberen. Mocht ik toch problemen ondervinden, dan meld ik dat, en als het stil blijft kan de toekomstige zoeker er vanuit gaan dat het allemaal vlekkeloos verloopt ;)

Re: Kettingblad combinaties 50/39, 50/38 ipv 50/34?

Geplaatst: 09 jan 2017 23:24
door jsparie
Keezx schreef:Ik heb op de winterfiets 2 stokouwe TA bladen nogal ver uit elkaar zitten
Af en toe loopt de ketting over de tanden van het kleine blad i.p.v. tussen de tanden.
Wat zou daar voor schade door moeten ontstaan.....er gebeurt niks mee.
Laat staan exit crankstel
Een ketting komt ook nooit tussen echt de bladen terecht, dat kan helemaal niet, zelfs bij een 11 speed ketting op een 30 jaar oude crankset.
Dit is ook specifiek voor modernere Shimano crankstellen Keezx waar het grote blad speciaal schuin is vormgegeven om de ketting naar het kleinere blad te geleiden. De ketting kan klem komen te zitten op het smalste stuk. Ketting klemt tussen de bladen en duwt het grote blad van het crankstel af als je kracht zet. Dat breekt dan af.

Twee concrete praktijkvoorbeelden gezien bij een 10 spd (ultegra 6700) crankstel. Volledig naar de ratsmodee.. Weliswaar pas na een paar duizend km. Het kan ook heel lang goed gaan, maar het is zeker geen flauwekul en kan helemaal wel.

Van 11 spd nog geen voorbeeld gezien. Misschien is het daar minder kritisch. Ook bij de oudere Shimano en bij andere merken is het meestal geen probleem.

Re: Kettingblad combinaties 50/39, 50/38 ipv 50/34?

Geplaatst: 16 mar 2019 13:56
door ab1959
Keezx schreef: 09 jan 2017 14:53 Ik heb op de winterfiets 2 stokouwe TA bladen nogal ver uit elkaar zitten
Af en toe loopt de ketting over de tanden van het kleine blad i.p.v. tussen de tanden.
Wat zou daar voor schade door moeten ontstaan.....er gebeurt niks mee.
Laat staan exit crankstel
Een ketting komt ook nooit tussen echt de bladen terecht, dat kan helemaal niet, zelfs bij een 11 speed ketting op een 30 jaar oude crankset.
Bij mij is dit wel degelijk het geval als ik van de 50 naar de 39 schakel. Alleen te voorkomen door achter eerst de ketting op de meest linker tandwielen te leggen

Re: Kettingblad combinaties 50/39, 50/38 ipv 50/34?

Geplaatst: 25 sep 2019 14:49
door evmeinsma
door schade wijzer geworden ; met mijn Shimano R8000 crankstel 50/34 heb ik ipv de 34 een 39 binnenblad gemonteerd, dat is een tijd goed gegaan totdat inderdaad de ketting tussen de bladen belandde ; exit buitenblad ( breuk bij een montagepunt) als alles 100% is ( cassette, ketting en voorbladen) zal het wel een tijdje goed gaan. Voor de in de polder monteer ik voortaan een 53/39 combi ….

Re: Kettingblad combinaties 50/39, 50/38 ipv 50/34?

Geplaatst: 25 sep 2019 18:47
door wasbeer2006
Maar dan trap je wel als een malle door he.
Net zoiets als MTB,ers en chainsuck. de een trapt de boel aan gort, de ander trapt rustig even terug en gaat weer verder.

Ik heb ook wel eens vrienden gehad die dit probleem hadden, maar let bij bv Shimano op dat het binnenblad soms asymmetrisch is en dat stond bij deze personen dus verkeerd om en dan valt ie ertussen.
Het hangt wel een beetje van de combo af, maar meestal moet het echt wel goed gaan.

Re: Kettingblad combinaties 50/39, 50/38 ipv 50/34?

Geplaatst: 27 sep 2019 18:02
door lange_666
evmeinsma schreef: 25 sep 2019 14:49 door schade wijzer geworden ; met mijn Shimano R8000 crankstel 50/34 heb ik ipv de 34 een 39 binnenblad gemonteerd, dat is een tijd goed gegaan totdat inderdaad de ketting tussen de bladen belandde
Komt omdat de binnenkant van het buitenblad niet recht is maar schuin afloopt naar het binnenblad toe. Als je bv vooraan op het buitenblad zit en achteraan op de kleinste kroontjes loopt de ketting bij schakelen van 50 naar 39 tegen deze schuine kant aan en wordt zo verder naar beneden geleid.
Echter, de tanden van een 39 binnenblad zitten een stuk hoger dan deze van een 34. In bovenstaand geval zit de ketting nog niet ver genoeg naar binnen als ze het binnenblad tegenkomt. Met als gevolg dat ze tussen het binnen- en buitenblad kan terecht komen.
Hoe verder de ketting naar buiten ligt achteraan, hoe groter het risico.
Bij een 34 binnenblad wordt de ketting door de schuine kant van het buitenblad verder en dieper naar binnen geleid waardoor dit probleem zich bij een 34 niet voordoet;
Monteer je toch een 39 moet je uitkijken in welke combinatie voor achter je schakeld.
Bij een 53/39 stelt zich dit probleem niet aangezien de schuine kant van de 53 uitkomt ter hoogte van de tanden van de 39.

Re: Kettingblad combinaties 50/39, 50/38 ipv 50/34?

Geplaatst: 27 sep 2019 19:38
door rene-canyon
Ik rij zonder problemen met een dura ace 7950 met 50/38 combinatie.
Een 38 blad van stronglight ct2.
Maakt een 39 binnenblad dan zoveel verschil dan een 38?

Re: Kettingblad combinaties 50/39, 50/38 ipv 50/34?

Geplaatst: 27 sep 2019 20:05
door lange_666
Geen idee, ik heb nog niet met een 38 gereden.
Bij mij zit er een 39 Shimano op en daar moet ik toch mee opletten als ik schakel, vooral vanaf de 2-3 kleinste kroontjes achteraan. De andere kroontjes zijn niet echt een probleem. Maar hij blijft er wel opzitten, er gaat enkel een 34 op als de fiets in bergmodus moet gezet worden. Langs de andere kant, een 53 is geen optie, dat krijg ik toch niet deftig rond getrapt.

Re: Kettingblad combinaties 50/39, 50/38 ipv 50/34?

Geplaatst: 28 sep 2019 07:27
door vincent75
Hier al >20k km's met Shimano Ultegra 6800 50-39 combinatie gereden, 0 problemen.

Re: Kettingblad combinaties 50/39, 50/38 ipv 50/34?

Geplaatst: 29 sep 2019 09:48
door wasbeer2006
Als ik het hier lees heeft het gewoon met schakelen te maken. Het is natuurlijk raar om vanaf je kleinste drie kransje achter van groot naar klein te schakelen. Dat heb ik nooit gedaan, dus het zou kunnen dat het mis gaat.

En nogmaals lees even goed wat ik hierboven schrijf. Shimano heeft asymmetrische bladen bij een aantal typen andere merken niet, dus als je een ander merk blad monteert kan het dat je de voorderrie iets anders moet afstellen.

Re: Kettingblad combinaties 50/39, 50/38 ipv 50/34?

Geplaatst: 29 sep 2019 12:11
door prjz
Rij al maanden met 50/39, opschakelen gaat wat minder en voorzichtig zijn met schakelen, maar verder geen probleem.

Re: Kettingblad combinaties 50/39, 50/38 ipv 50/34?

Geplaatst: 30 sep 2019 11:45
door Derjan01
Zie het nut niet zo van 50/38, bergop kom je te kort en bergaf ook.