Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe "race" fiets voor vriendin

Marxten
Forum-lid

Marxten 25 jan 2017 21:37

Bij Merida kan je voor 800 ook de Speeder 300 Juliet kopen, Tiagra 4700, flatbars en hydraulische schijfremmen. Standaard 32mm banden. Montage van spatborden mogelijk.
De Trek heeft dat ook (maar dan met Sora ipv Tiagra), met als extra voordeel de supercompact (48/32), maar die heeft met een 11-34 cassette gaten in het bereik zitten van hier tot Tokio. Daarnaast vind ik de kabelgeleiding een beetje raar en het gewicht wat tegenvallen. Montage van spatborden mogelijk
De Giant heeft de vorige generatie Tiagra (4600) en de schijfremmen zijn van Tektro ipv Shimano, maar verder weinig mis mee. Montage van spatborden lijkt niet mogelijk, je moet dan (als je dit wilt) kijken naar van die opzetdingen.
De Canyon heeft hetzelfde probleem als de Trek: grote gaten in het bereik. Ik denk dat montage van spatborden mogelijk is, maar dat weet ik niet zeker.
De Specialized heeft ook een supercompact, maar die heeft met Microshift een groep van een minder bekende fabrikant. Of die goed is weet ik eigenlijk niet.
De hierboven genoemde Rose is een prima racefiets als ze vaker dan op zondag een ritje gaat rijden, maar als ze ermee naar het werk wil rijden (en onverhard) dan denk ik dat iets met spatborden en bredere banden net wat makkelijker is. (Zeker als je de fiets het hele jaar rond wil gebruiken)

Fritzert
Forum-lid

Fritzert 26 jan 2017 06:46

Mijn voorkeur gaat momenteel toch uit naar de Canyon. Door de 30 mm banden van goeie kwaliteit (aksium) (montage van 25 en 28 mogelijk). Enkel mijn bedenkingen bij de SORA groep en de cassette van maar HG300.

Zelf vind ik 32 banden al heel dik. En als de velg dan dik is kan je geen fijnere banden opleggen vermoed ik bij die andere merken met 32 mm.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 26 jan 2017 07:13

E waarom kijk je eens niet bij Cube?
Een SL Road Race met 105 voor 1190 Euro en met een mooie korting komt deze alles bij elkaar toch niet zoveel duurder uit als de Canyon.
I know myself like no one else
Nothing to defend

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 26 jan 2017 08:16

Met een fiets met lage instap ga je zeker niet de goede kant op!

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 26 jan 2017 12:39

klimmer schreef:Met een fiets met lage instap ga je zeker niet de goede kant op!
??
Er is toch nergens sprake van een fiets met lage instap.
I know myself like no one else
Nothing to defend

jorisb
Forum-lid

jorisb 26 jan 2017 12:40

Uit jouw lijstje zou ik toch serieus naar de Giant kijken hoor, Tiagra vs Sora. Wat betreft de banden, daar zou ik niet zoveel waarde aan hechten, dat zijn toch slijtage onderdelen en makkelijk te vervangen.

Wat betreft gebruik van woon-werk fiets, zondagse familieritjes etc, maakt de groep niet zoveel uit Sora vs Tiagra, dat ga je niet merken.

Als je er vanuit gaat dat ze makkelijk 40km met je mee rijdt en jij op een echte racefiets rijdt, vind ik dat je voor haar ook zou moeten kijken naar een echte racefiets. Zo je wil een gravelracer zodat je nog wat bredere banden zou kunnen monteren. Ik denk echter dat als je kijkt naar een racefiets waar je 25 mm bandjes op passen, dat je dan een prima hebt.

jorisb
Forum-lid

jorisb 26 jan 2017 12:42

Lcsmet schreef:Er is toch nergens sprake van een fiets met lage instap.
De genoemde Trek heeft een lage instap.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 26 jan 2017 19:14

Marxten schreef:....De Canyon heeft hetzelfde probleem als de Trek: grote gaten in het bereik. Ik denk dat montage van spatborden mogelijk is, maar dat weet ik niet zeker.....
De montage van spatborden is alleen mogelijk bij de keuze van 584mm wielen. De twee kleinste maten, dus. Bij het gebruik van 622mm wielen, is er nog net 3mm ruimte tussen band en hevel voorderailleur.

lucile
Forum-lid

lucile 26 jan 2017 19:47

Waarom dan niet een goede 2e hands racefiets ?

Meer dan genoeg keuze en als blijkt dat het fietsen op een racefiets echt niet bevalt, dan kan je er nog genoeg aan ( laten) veranderen om er comfortabel of anders op te zitten, breed zadel, bredere bandes, compact of recht stuur etc., als het echt niks is dan verkoop je die fiets gewoon weer !

Ik ben zelf ook zo begonnen met fietsen als vrouw zijnde en dat zou ik nu aan iedere beginnende "wielrenster" willen aanraden.

En op welke fiets je ook zit, een lekker zadel is echt belangrijk en een of de reden voor veel vrouwen om het fietsen niet leuk te vinden, dus investeer ook in een hele goede fietsbroek!

Fritzert
Forum-lid

Fritzert 29 jan 2017 12:39

Dank voor alle commentaren. We hebben deze week nog eens de Giant gaan bekijken in de store.
We kiezen voor de Canyon omdat het een fiets moet zijn om ook zondagse ritjes mee te maken met de familie. Vandaar de bewuste keuze voor een recht stuur.
De keuze voor canyon : de nieuwe Sora groep (vermoedelijk bijna even goed als de tiagra van enkele jaren oud).
De aksium wielen die zeker niet zullen teleurstellen.

Echter is mijn vriendin 163,5 mm groot en volgens de maatbereking met canyon zit ze net tussen een 2XS en een XS.
Welke fiets kopen we beter? deze iets groter of deze iets kleiner?

martinbo
Forum-lid

Gebruikersavatar martinbo 29 jan 2017 12:59

163 millimeter groot? Laat zien die foto!

Fritzert
Forum-lid

Fritzert 29 jan 2017 13:07

Sorry 163.5 cm :)
Dus beter op een iets te grote fiets dan op een iets te kleine fiets of toch niet?

Plaats reactie