Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Zonda achternaaf gaar: reparen of vervangen?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 feb 2017 21:45

@fietsslak:
Als je bij mij in de buurt zit (postcode 1911) wil ik die naaf wel voor je reviseren voor een fles wijn ofzo, het is echt niet veel werk.
Reparatieset kost sowieso een paar tientjes....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 10 feb 2017 09:05

:like: Dank voor het aanbod! Erg gewaardeerd!
Helaas zit ik een aantal postcodes verderop, dus dan wordt het alsnog een duur flesje wijn :)

Zat al even te kijken naar de onderdelen (lagers, conus, body + wat kleiner spul) en dat loopt al heel rap richting de 100 euro. Als ik het moet laten doen, vrees ik ongeveer het dubbele.
Een nieuw achterwiel zit rond 250...

Oh well... Misschien voor nu een setje Aksiums/Khamsin scoren voor het laatste stukje winter. En later dit jaar kijken wat ik met de Zonda's doe.

@Allen: dank voor tips en meedenken!
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 10 feb 2017 14:22

Een compleet revisiesetje HB-RE100 van campa kost 50 euro. Als je de naaf al zelf uit elkaar hebt weten te halen dan lukt je die revisie zelf heel makkelijk, daar is geen speciaal gereedschap voor benodigd behalve een inbussetje en 1 steeksleutel. (Staat ook ergens uitgelegd op youtube, link staat hier ergens op het forum)

Maar goed, ik denk dat je die complete kit niet nodig hebt.

http://www.totalcycling.com/en/Campagno ... 20973.aspx


Regards From EP
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 feb 2017 14:29

Op sommige adressen zijn cups en conussen ook los te koop, maar als je dat bij elkaar telt is zo'n set voordeliger.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5536
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 10 feb 2017 19:29

Ik heb nog een kapot fulcrum 3 achterwiel liggen, campa body. Evt kan ik deze voor een klein prijsje naar je opsturen en dan heb je als het goed is alle reserveonderdelen die je nodig hebt. Dat moeten volgens mij qua binnenwerk dezelfde naven zijn. Let op zeker niet nieuw.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 10 feb 2017 19:46

Maar de body is dus ook gaar. En dan kom ik op:
HB-RE100: 60 euro (lagers+conussen+stofringen)
FH-BUU015X1: 80 euro (freehub body)
Totaal: 140 euro (inc verzending)

En dan hopen dat de as niet ook stuk is (50 euro)

Ik zal zondag de boel nog ns openpeuteren en rustig nakijken. Maar 190 euro voor een drie jaar oud achterwiel dat 250 euro nieuw kost (en rond 400 voor hele nieuwe set) is me wat al te gortig...

@thestudent: dat kan interessant zijn. Kun jij me een PM met een voorstel doen? :like:
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 feb 2017 20:37

Bodylagers zijn ook los te vervangen voor pakweg 10€.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 12 feb 2017 09:14

Als je nieuwe koopt wil ik deze misschien wel voor een prikje overnemen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Afbeelding

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 14 feb 2017 14:26

Om nog even in te pikken op dit topic, naven zijn nu eenmaal onderdelen die imho op tijd en stond om onderhoud vragen. Ik doe dit tweejaarlijks, na ca. 5000 km. Ik heb al verschillende Fulcrum en Campa wielsetjes gehad en ik vind de kwaliteit van de naven meer dan degelijk. Ik vind ze ook heel eenvoudig om zelf te onderhouden. Stelbouten los, kapje losschroeven, tikje met de hamer en de as is er al uit. Op een half uurtje is alles gekuist, gesmeerd en opnieuw gemonteerd. Het is inderdaad zo dat de lagers nogal dun gesmeerd zijn, maar ze lopen heel soepel. Ik merk zelf dat als ik er veel vet in stop dat ze dan iets minder soepel lopen. Ik ben dus zelf voorstander van een 'normaal' laagje vet en ze af en toe onderhouden dan ze volstoppen met vet en er dan nooit meer naar omzien. Als het voor woon-werk verkeer is dan zijn de Khamsin wielen inderdaad mooie werkpaarden. Ik heb de mijne vijf jaar lang intens afgebeuld voor ze 'op' waren.

Plaats reactie