Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wie plakt zijn binnenbandjes?

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 10 feb 2017 08:22

Vind het niet zo milieubewust/duurzaam om een stuk rubber weg te gooien voor iets simpels als een miniem gaatje. Ben helemaal niet zo'n groene boomknuffelaar, maar het is een kleine moeite.

Spaar ze wel altijd op tot ik er een stuk of 5 heb en plak ze dan aan de lopende band.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 10 feb 2017 08:47

De enige keer dat ik een binnenband plak is als ik op een ritje 2x achter elkaar lek rij* (ik heb namelijk maar één reservebandje bij me, vandaar). Is één keer voorgekomen. Voor die 1 à 2 keer lek per jaar bespaar ik mezelf graag die moeite.

Stadsfiets is een ander verhaal.

*tip: van die zelfpakkende patches werken perfect.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 10 feb 2017 09:35

Ik spaar ze ook op en plak ze dan in één keer. Op de fiets gewoon een binnenbandje mee.
Maak joe woar

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 10 feb 2017 10:13

Ik, of ze moeten niet meer te plakken zijn.

Gebruikersavatar
R3x
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 08 feb 2016 13:13

Gebruikersavatar R3x 10 feb 2017 10:18

Ik plak ze ook gewoon. Onderweg lek is; reserve binnenband erin, thuis de lekke binnenband plakken en die gaat weer als reserveband in mijn hutkoffer.
Niet lullen maar fietsen!

Gebruikersavatar
jreitsma
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2007 20:22
Locatie: Barcelona
Contact

Gebruikersavatar jreitsma 10 feb 2017 10:53

Niet onderweg, dan gaat er gelijk een nieuw b-bandje. Heb wel altijd plakkertjes mee voor onderweg. Deze week toevallig 2 x lek in 1 rit maar fietsmaatje had een extra bandje mee dus geen plakkers nodig gehad. Ik plak meestal thuis op een rustig momentje als ik toch niets om handen heb. Voor het geld hoef je het misschien niet te doen, het is meer het principe dat weggooien zonde is.

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 789
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 10 feb 2017 10:57

Zal de tijd van het jaar wel zijn, deze week ook twee keer lek gereden onderweg. Een dag na mijn ritje was de band weer leeg. Denk dat ik vanavond maar eens ga plakken (en het wiel ga checken).

Normaal ben ik niet zo'n plakker.
Michiel

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 10 feb 2017 11:23

ypuh schreef:Vind het niet zo milieubewust/duurzaam om een stuk rubber weg te gooien voor iets simpels als een miniem gaatje.
Het is nog maar de vraag of dat minder duurzaam is dan plakken. Plakkers, solutie, dat moet ook allemaal gefabriceerd worden, het is niet allemaal even milieuvriendelijk spul (oplosmiddelen), en dan zijn we ook nog eens geneigd daar bij het plakken niet zo heel inefficient mee om te gaan.

Zulke dingen zijn niet altijd intuitief: plastic koffiebekers zijn, als ze tenminste gescheiden worden ingezameld en gerecycleerd, duurzamer dan koffiemokken die je steeds afwast.
ypuh schreef:Spaar ze wel altijd op tot ik er een stuk of 5 heb en plak ze dan aan de lopende band.
Hier hetzelfde. Lekke band gaat onderweg in de zadeltas, bij korte ritjes neem ik één bandje mee, bij lange twee. Zijn die op, dan komen de (zelfklevende) plakkers tevoorschijn. Thuis op het gemakje vervang ik die door "echte" plakkers, van Rema Tip Top, lekker rustgevend klusje. Mijn vriendin breit; ik plak binnenbandjes.
chrissiewizzie schreef:+1. Ik plak ze en gebruik ze dan als reserve of als voorraad voor een klassieke racefiets. Ik rij verder met latex biba's en die zijn niet te plakken helaas.
Latex binnenbandjes kun je prima plakken met het klassieke koudvulcaniseersysteem.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8912
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 10 feb 2017 13:34

1ste rit met latex biba direkt lek,voor de gein plakkertje er op met tube lijm dag laten drogen en weer gemonteerd.ik rij er nu al bijna 1 jaar mee zonder problemen.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8912
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 10 feb 2017 13:36

chrissiewizzie schreef:+1. Ik plak ze en gebruik ze dan als reserve of als voorraad voor een klassieke racefiets. Ik rij verder met latex biba's en die zijn niet te plakken helaas.
Gaat prima met tube lijm.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 10 feb 2017 13:39

Nog een tip, dan: flikker dat schuurpapiertje weg, en gebruik Rema "liquid buffer". Is volgens mij gewoon overprijsde wasbenzine, maar ik doe meer dan een jaar met een flesje dus dat boeit me niet. En gebruik een aandrukroller. Twe plakkers over elkaar, ventielaanhechtingen, gietnaden: ik plak overal gewoon overheen en zo'n plakker houdt alsof-ie onderdeel van de band zelf is. Wat ook zo is.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6021
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 10 feb 2017 15:35

[off topic]
alien schreef:plastic koffiebekers zijn, als ze tenminste gescheiden worden ingezameld en gerecycleerd, duurzamer dan koffiemokken die je steeds afwast
Helaas is dat niet het geval het maakt n.l. in de meest gunstige omstandigheden niet zo veel uit, tenzij je de koffiemokken steeds na gebruik afwast onder de stromende warmwaterstraal want dan heb je wel gelijk. ;)

[/off topic]
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie