Hoeveel kan je verbeteren en tot welke leeftijd?
Precies. Als kind kan en durf je alles en "Then life takes over".53x11 schreef:Een vriend van mij zei eens "je stopt niet met spelen omdat je te oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met spelen", en dat is zo'n beetje mijn levensmotto. Niet stoppen met spelen dus!
Mijn ervaring is ook dat ondanks het klimmen der jaren (48 inmiddels) ik nog steeds elk jaar beter word. Altijd aan sport gedaan, incl. Fietsen, maar pas laatste 4 jaar wat fanatieker.
older Budweiser
Ik ben net als Robbebopper en Kilowatt van het geweldige bouwjaar '68 en kan alleen maar beamen wat ze schrijven. Vroegâh heb ik voetbal en wedstrijd judo gedaan tot m'n 17e jaar. Daarna overgestapt op de recreatie sport incl. De 3 e helft. En ook wel eens op de racefiets naar m'n werk.
Vanaf het jaar dat m'n zoon een jaar of 7 was ( 12 jaar geleden ) weer wat actiever gaan fietsen en naarmate de jaren vorderden en mijn zoon meer ging fietsen ben ik mee gegaan. Sinds een aantal jaren ga ik toch steeds beter " trainen " - ben sinds 2016 wat koersjes gaan doen in de S/P klasse en ik heb het gevoel dat de groei nog niet stopt alhoewel de explosiviteit aan z'n grens komt.
Als ik naar Strava kijk zie ik dat ik in Nederland op de Loorberg ( 184e van de 8000 in mijn leeftijd categorie ) / Cauberg ( 140e van de 9000 ) en de Gulpenberg ( 66e van de 4100 ) en dan mag ik nog niet klagen aangezien ik deze tijden in sept. 2015 gereden heb. In Frankrijk rond het Meer van Annecy zit ik op klimmen van ca 10-16 Km bij de beste 20% in mijn leeftijd categorie. Hier fietsen we in de zomer nu 4 jaar en mijn tijden worden elk jaar nog steeds iets beter, dus ik ben benieuwd waar het einde ligt.
Vanaf het jaar dat m'n zoon een jaar of 7 was ( 12 jaar geleden ) weer wat actiever gaan fietsen en naarmate de jaren vorderden en mijn zoon meer ging fietsen ben ik mee gegaan. Sinds een aantal jaren ga ik toch steeds beter " trainen " - ben sinds 2016 wat koersjes gaan doen in de S/P klasse en ik heb het gevoel dat de groei nog niet stopt alhoewel de explosiviteit aan z'n grens komt.
Als ik naar Strava kijk zie ik dat ik in Nederland op de Loorberg ( 184e van de 8000 in mijn leeftijd categorie ) / Cauberg ( 140e van de 9000 ) en de Gulpenberg ( 66e van de 4100 ) en dan mag ik nog niet klagen aangezien ik deze tijden in sept. 2015 gereden heb. In Frankrijk rond het Meer van Annecy zit ik op klimmen van ca 10-16 Km bij de beste 20% in mijn leeftijd categorie. Hier fietsen we in de zomer nu 4 jaar en mijn tijden worden elk jaar nog steeds iets beter, dus ik ben benieuwd waar het einde ligt.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
De vraag is dus alleen te beantwoorden aan de hand van startpositie van persoon.
Als je uitgaat van topsporter zal het vanaf een jaar of dertig minder worden.
Onder ons zijn er maar weinig topsporters en dus is startpositie zodanig dat er nog een hoop te verbeteren valt.
Als je uitgaat van topsporter zal het vanaf een jaar of dertig minder worden.
Onder ons zijn er maar weinig topsporters en dus is startpositie zodanig dat er nog een hoop te verbeteren valt.
Allard
-
- Forum-lid
IK geloof niet dat ik op mijn 61e nog kan verbeteren. Merk sinds een jaar of 5-6 dat ik er steeds meer voor moet doen om hetzelfde niveau te handhaven. De motivatie om dat te doen begint steeds meer te ontbreken.
Ben gewoon een gelukkig mens als ik op zondagmorgen met de groep meekan, mijn kopwerk kan doen en in de middag nog even met de vrouw wat kan doen (strandwandeling o.i.d.0 en niet uitgewoond op de bank in slaap val.
Als ik alleen fiets ben ik ook blij met een gemiddelde van 27 km/u over 70 km. En dan moet ik echt goed mijn best doen.
Denk dat de topsport groep niet zoveel inlevert na een bepaalde leeftijd, zeg 45. Het moment waarop je begint is dus ook medebepalend wanneer en hoeveel je gaat terug vallen.
Maar voor mij staat bovenaan dat ik fietsen geweldig leuk vind.
Marc
Ben gewoon een gelukkig mens als ik op zondagmorgen met de groep meekan, mijn kopwerk kan doen en in de middag nog even met de vrouw wat kan doen (strandwandeling o.i.d.0 en niet uitgewoond op de bank in slaap val.
Als ik alleen fiets ben ik ook blij met een gemiddelde van 27 km/u over 70 km. En dan moet ik echt goed mijn best doen.
Denk dat de topsport groep niet zoveel inlevert na een bepaalde leeftijd, zeg 45. Het moment waarop je begint is dus ook medebepalend wanneer en hoeveel je gaat terug vallen.
Maar voor mij staat bovenaan dat ik fietsen geweldig leuk vind.
Marc
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
hmm, ik heb juist het idee (vooral gebaseerd op eigen ervaring) dat je in je jongere jaren (15-25 jaar) de basis legt. Als je toen veel aan sport deed, dan pak je het op latere leeftijd ook weer makkelijker op. Het valt mij in ieder geval op dat je binnen no-time op 90% van je oude niveau zit. Die laatste 10% kost dan weer veel veel moeite.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Moet je teleurstellen, de lichamelijke "aftakeling' van mensen begint al op je 25e levensjaar.Jans schreef:@djatwork69 Als je op je 35e al gaat zoeken naar verval, dan denk ik dat het best snel zou kunnen komen. Kom op zeg, je komt net kijken.
Ik zal je gerust stellen, bijna 62 jaar en vandaag nog wat PR's gereden. Het is maar wat je zoekt, soms heb je de wind mee. Soms letterlijk soms figuurlijk.
Het is meer een kwestie van doen en gedaan hebben denk ik (wat eerder ook al werd neergetypt in dit topic)
Ik ben ongeveer 7 jaar geleden begonnen met fietsen (hoop binnenkort 44 te worden) en ben momenteel voor mijn doen behoorlijk fit op de fiets (en 10 kilo lichter dan 2,5 jaar geleden).
Afgelopen najaar fanatiek op de Tacx geworden (minimaal 3x in de week) En met name in het begin ga je met grote stappen vooruit. ben benieuwd wat het straks op de weg wordt.
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.
- Tracing_NL
- Forum-lid
Ja heren / Dames,
je kunt jezelf natuurlijk voor de gek houden. Verbeteren tot je 40e? of 50e? sure. Maar je fysieke piek ligt toch echt tussen je 25e en je 30e. Als je dan op je 35e begint met fietsen dan kun je natuurlijk wel verbeteren, maar niet meer tot het niveau wat je had kunnen halen als je 10 jaar daarvoor was begonnen.
Kijk, ik reed 5 jaar geleden voor het eerst (45 jaar oud) de criquilion. In die vijf jaar heb ik nu vier keer mijn tijd verbeterd van 6.14 tot 5.36 . Dus ja hoor ik kan mezelf ook verbeteren. Maar als ik van mijn 25e tot mijn 30e de criq vier keer had gereden was ik waarschijnlijk veel sneller geweest. In die vijf jaar ben ik van 4000 km p/j naar 8000 km p/j gegaan, gestopt met voetballen en kilo's afgevallen. Dus dan verbeter je wel. Maar NIET tot je maximale niveau.
Idem voor koersen, 20 jaar geleden reed ik iedere sprint met 53-11 en was een finish (in kermiskoers dus kort laatste rechte eind) van 65 km/hr eerder regel dan uitzondering. Sinds vorig jaar koers ik weer een beetje (bij de D's rene ). Ja hoor ik kan prima mee, maar mijn topsnelheid ligt toch serieus lager dan 20 jaar geleden. Nu vorig jaar mooie podiumplaatsen gereden, maar 20 jaar geleden waren dat allemaal overwinningen geweest. Is niet erg maar hou jezelf aub niet voor de gek met het idee dat de jaren op jou geen vat hebben.
Wat je kunt /moet doen is een soort plateaufase creeeren door iedere keer stukje meer te doen dan jaar ervoor waardoor je op niveau blijft of idd zelfs iets kan verbeteren.
En genieten van wat je nog kan! Afgelopen zaterdag met de TGV (bekend bij insiders) rondje zuid beveland. 100 km tegen 35,5 gemiddeld. Waarbij ik op km 80 nog een gat dichtrij naar een kopgroepje tegen 52 per uur en al die jonge mannen zitten te sterven in je wiel. Als je dan 49 ben mag je daar best trots op zijn en van genieten (en dat doe ik dus ook!).
En inderdaad:
Mijn motto (zie hieronder) zegt min of meer hetzelfde. Blijf spelen !
je kunt jezelf natuurlijk voor de gek houden. Verbeteren tot je 40e? of 50e? sure. Maar je fysieke piek ligt toch echt tussen je 25e en je 30e. Als je dan op je 35e begint met fietsen dan kun je natuurlijk wel verbeteren, maar niet meer tot het niveau wat je had kunnen halen als je 10 jaar daarvoor was begonnen.
Kijk, ik reed 5 jaar geleden voor het eerst (45 jaar oud) de criquilion. In die vijf jaar heb ik nu vier keer mijn tijd verbeterd van 6.14 tot 5.36 . Dus ja hoor ik kan mezelf ook verbeteren. Maar als ik van mijn 25e tot mijn 30e de criq vier keer had gereden was ik waarschijnlijk veel sneller geweest. In die vijf jaar ben ik van 4000 km p/j naar 8000 km p/j gegaan, gestopt met voetballen en kilo's afgevallen. Dus dan verbeter je wel. Maar NIET tot je maximale niveau.
Idem voor koersen, 20 jaar geleden reed ik iedere sprint met 53-11 en was een finish (in kermiskoers dus kort laatste rechte eind) van 65 km/hr eerder regel dan uitzondering. Sinds vorig jaar koers ik weer een beetje (bij de D's rene ). Ja hoor ik kan prima mee, maar mijn topsnelheid ligt toch serieus lager dan 20 jaar geleden. Nu vorig jaar mooie podiumplaatsen gereden, maar 20 jaar geleden waren dat allemaal overwinningen geweest. Is niet erg maar hou jezelf aub niet voor de gek met het idee dat de jaren op jou geen vat hebben.
Wat je kunt /moet doen is een soort plateaufase creeeren door iedere keer stukje meer te doen dan jaar ervoor waardoor je op niveau blijft of idd zelfs iets kan verbeteren.
En genieten van wat je nog kan! Afgelopen zaterdag met de TGV (bekend bij insiders) rondje zuid beveland. 100 km tegen 35,5 gemiddeld. Waarbij ik op km 80 nog een gat dichtrij naar een kopgroepje tegen 52 per uur en al die jonge mannen zitten te sterven in je wiel. Als je dan 49 ben mag je daar best trots op zijn en van genieten (en dat doe ik dus ook!).
En inderdaad:
Een vriend van mij zei eens "je stopt niet met spelen omdat je te oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met spelen",
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.
Cijfers liegen niet. De wereldrecords voor de marathon verdeeld naar leeftijdsgroep er maar bijgepakt.
Marathon
Age group Record verschil1 verschil2
M 35 02:03:59 100% 100%
M 40 02:08:46 104% 104%
M 45 02:14:16 104% 108%
M 50 02:19:29 104% 113%
M 55 02:25:56 105% 118%
M 60 02:36:30 107% 126%
M 65 02:41:57 103% 131%
M 70 02:54:48 108% 141%
M 75 03:04:54 106% 149%
M 80 03:15:54 106% 158%
M 85 03:56:34 121% 191%
M 85 04:34:55 116% 222%
M 90 05:40:01 124% 274%
M 90 06:46:34 120% 328%
M 100 08:25:17 124% 408%
Marathon
Age group Record verschil1 verschil2
M 35 02:03:59 100% 100%
M 40 02:08:46 104% 104%
M 45 02:14:16 104% 108%
M 50 02:19:29 104% 113%
M 55 02:25:56 105% 118%
M 60 02:36:30 107% 126%
M 65 02:41:57 103% 131%
M 70 02:54:48 108% 141%
M 75 03:04:54 106% 149%
M 80 03:15:54 106% 158%
M 85 03:56:34 121% 191%
M 85 04:34:55 116% 222%
M 90 05:40:01 124% 274%
M 90 06:46:34 120% 328%
M 100 08:25:17 124% 408%
-
- Forum-lid
Maar bij jullie ligt het niveau over de gehele breedte hoger dan bij TC Middelkamp m.u.v. de A's bij ons.Tracing_NL schreef: En genieten van wat je nog kan! Afgelopen zaterdag met de TGV (bekend bij insiders) rondje zuid beveland. 100 km tegen 35,5 gemiddeld. Waarbij ik op km 80 nog een gat dichtrij naar een kopgroepje tegen 52 per uur en al die jonge mannen zitten te sterven in je wiel. Als je dan 49 ben mag je daar best trots op zijn en van genieten (en dat doe ik dus ook!).
Jullie proberen echt iedereen eraf te rijden. Als jullie ons voorbij komen lijkt het wel koers.
Genieten???? Jij misschien maar de andere????
Ik vindt het toch wel geweldig als je dit nog kan op jouw leeftijd. Begint de term aanleg dan ook niet een rol te spelen???
Marc
people are strange when you\'re a stranger
Precies. Jij slaat de spijker op zijn kop. Nu weet ik niet of voor iedereen de piek tussen 25 en 30 ligt, misschien voor sommigen wel eerder of later. Dat zal ook te maken hebben met hoe ver je jezelf in je jonge jaren al hebt opgebrand of hoeveel talent je hebt. Ik kreeg ooit eens te horen tijdens een training met vrouwen/meiden dat leeftijd geen excuus is. Van het 21-jarige trainstertje...Tracing_NL schreef:Ja heren / Dames,
Tja, ik denk dat leeftijd het grootste excuus is dat er is. Gecombineerd met gebrek aan trainingsjaren. Dat wil niet zeggen dat je niet meer kan verbeteren juist als je op latere leeftijd begint, maar als je in tijd alleen maar steeds beter en beter word, hoe komt het dan dat er geen 60 jarige Olympische kampioenen zijn?
Niet tot je mogelijk maximale niveau dat je had kunnen halen als je veel eerder met sporten was begonnen. En dus (meestal) ook niet meer tot het niveau dat andere sporters van jouw leeftijd hebben die wel al in hun jeugd zijn begonnen. En dat vind ik zelf heel erg jammer en frustrerend, zeker ten dele omdat andere sporters daar erg weinig begrip voor hebben. Er schijnt toch een soort concensus te bestaan dat iedereen die gaat sporten vanuit een zelfde nulstand begint en na verloop van tijd ongeveer hetzelfde niveau kan bereiken. Ongeacht leefijd of ervaring. Mijn eigen ervaring zegt; dat is gewoon niet zo.Kijk, ik reed 5 jaar geleden voor het eerst (45 jaar oud) de criquilion. In die vijf jaar heb ik nu vier keer mijn tijd verbeterd van 6.14 tot 5.36 . Dus ja hoor ik kan mezelf ook verbeteren. Maar als ik van mijn 25e tot mijn 30e de criq vier keer had gereden was ik waarschijnlijk veel sneller geweest. In die vijf jaar ben ik van 4000 km p/j naar 8000 km p/j gegaan, gestopt met voetballen en kilo's afgevallen. Dus dan verbeter je wel. Maar NIET tot je maximale niveau.
En ik ben fysiek echt niet buitengewoon veel krakkemikkiger dan andere mensen van mijn leeftijd, integendeel zelfs.
Ja dat zeker. Eén ding is wel zeker; als je niks doet wordt je in ieder geval slechter.En inderdaad:Een vriend van mij zei eens "je stopt niet met spelen omdat je te oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met spelen",
Veni. Vidi. Fietsie.