2 dagen na bestelling, 4 Gusset "tank" kettingen en de "IceToolz grote pons" gearriveerd.
Daar ik behalve die inkorting van 1.5 maand geleden wegens initiele (nieuwe ketting) positie excenter al bijna vooraan, geen ervaring heb met kettingen, was ik eerst van plan om die Gusset "tank" ketting bij mijn fietsverkoper te maken en te monteren, en ook zo afgesproken.
Maar begin deze namiddag besloot ik het zelf thuis te wagen.
Het eerste dat ik deed was voor het zekerst de schakels tellen, anders riskeer ik het dubbele werk.
En dat was dus al mis. Enkele dagen terug, had ik singlespeedparts via de site de vraag gestuurd hoeveel schakels de Gusset tank ketting had, want het stond er niet bij.
Ik kreeg email antwoord: 100, en ze voegden dat gegeven toe op hun website.
https://singlespeedparts.nl/gusset-tank-ketting.html
Maar dat klopte dus niet. Ik telde er 102.
Ik heb er 108 nodig voor de eerste fractie van de levensduur van de ketting dus nam ik een 2de Gusset "tank" ketting en die "Icetoolz grote kettingpons die ze me aanbevolen hadden in hun antwoord:
"De tank heeft 100 links. De reden waarom het verschilt durf ik niet te zeggen, veel van dit soort kettingen worden ook in BMX gebruikt waar je minder schakels nodig hebt. De Icetoolz grote pons zal het beste werken."
... wel, ik kreeg er die Gusset ketting op geen enkele manier in. Dat ding was even nutteloos als groot. Dus zat ik al blok van het begin.
Ik besloot dan toch eens te kijken of ie toch niet in dat kleine ponsje "Park tool" dat ik had.
Raar maar waar: daar ging ie wèl in. Maar de pin was taai om door de dikke schalmen te krijgen.
Voor zo een klein ding moest ik naar gevoel veel te veel macht zetten.
Maar ik heb dus doorgezet, stelselmatig, beetje verder duwen, schakel wat wrikken, terug beetje verder duwen, enz, tot de pin enkel nog door het verste van de 4 platen zat. En dan in de dwarsrichting wrikken, en gelukt, los.
Het losgemaakte stuk met 6 schakels dan toegevoegd aan een volledige ketting.
Met de pin zo uitgeschoven, kreeg ik de schakel in geen van beide ponsen.
Ik heb dan dus maar een ijzerblok gepakt, en met een hamer en veel kleine tikjes en wat wrikken de pin geleidelijk terug door de 3 platen geduwd.
De KMC Z1RB ketting losgemaakt, de Gusset in de plaats, en met de meegeleverde sluitschakel dichtgemaakt.
En direct naar mijn fietsverkoper, om zeker te zijn dat ik niet iets over het hoofd zag bij die IceToolz pons. Maar nee dus, hij kon enkel bevestigen, de schakel past langs geen kanten in de pons. Hij zei eerst nog om 1 van de bloksteuntjes wat af te vijlen maar zag toen dat aan de andere kant ie er ook al niet tussen ging.
En dus een email gestuurd nar singlespeedparts.nl, 1) dat hun aantal schakels niet klopt en 2) dat de pons nutteloos is voor de ketting.
Intussen heeft mijn fiets nu wel die "tank" ketting, eindelijk wat ik een half jaar geleden in gedachten had toen ik de wensen voor de nieuwe fiets formuleerde: "overgedimensioneerd voor een mens".
Dit is natuurlijk maar ogen, beterschap moet ook blijken. De KMC Z1RB is na een 2000 km de helft van de toegelaten afstand (1% dus ongeveer 1 schakel) gesleten. Volgens de fietsproducent is het langer worden in het begin het meest en de excenter zit bijna vooraan, ik ga dus rap weten of die Gusset rapper / trager langer slijt.
Morgen ga ik hem inolien, vandaag niet gedaan omdat de nieuwe ketting nogal nat kwam uit de verpakking, in geval dat geen smeer maar een bewaarolie is, gaat die er best eerst af zodat ie niet in de weg komt van de smeerolie.
Nu nog kettingblad montage, de BCD van 110 naar 130 te brengen, dan een 1/8ste alu kettingblad, en dan is de aandrijving eindelijk wat ik had gevraagd. Hip hip.
Op de oudere fiets die ik sinds begin 2016 en tot midden september als hoofdfiets gebruik, aandrijving volledig 1/8", is kettingblad voor (7075 T6 aluminium) en tandwiel achter (staal, ?) nog geen enkele keer vervangen. Als ik de slijtage beoordeel (ovaliteit, toestand toppen tanden, lijken me ze zeker nog een jaar te kunnen meegaan. Idealiter moet ik een ketting hebben van hetzelfde kaliber, evenveel km meegaan, waardoor ik nooit nieuwe en gesleten onderdelen door elkaar moet gebruiken, alle 3 tegelijk vervangen.
15/10/2017
3 dagen met de Gusset "tank" ketting.
Eergisteren 40, gisteren 40+25, vandaag 45, totaal 150 km.
Ik had gelezen van een gebruiker dat de ketting zwaarder loopt.
Wat normaal ook zo zou moeten zijn, maar ik merk het niet, mogelijk omdat het verschil mij door mijn reeds zware fiets en veel bagage minder opvalt.
De Gusset is 550 gram, de eerdere KMC Z1RB wide 350 gram, dus +200 gram dat roteert.
Mijn fiets aandrijvings-setup is zodanig dat bij een nieuwe ketting de excenter al bijna vooraan staat, wat tijdens de levensduur (1% rek = ongeveer 1 paar schakels) noopt tot inkorting, een paar schakels wegnemen.
Bij de KMC Z1RB wide, heb ik dat op 28 augustus moeten doen, de ketting kon toen 4 cm verticaal bewegen op het meest losse punt (ovaliteit door ongelijkmatige slijtage kettingblad).
Ik reed er toen aaneensluitend 16 dagen a 45 per dag = 720 km mee, en voorheen 120, totaal 840 km.
De Gusset, dat "sterker" zijn, zal dus op vlak van slijtage rap blijken.
150 van de 720 km. Als ik dezelfde dagelijkse km aan hou, heb ik nog 13 dagen, een 2 weken, te rijden om het km-punt te bereiken waar de KMC zodanig was gesleten dat er 4 cm op en neer was en inkorting nodig was.
Er is 1 element dat de vergelijking in een mate stoort, het versleten Surly RVS 3/32ste kettingblad. Ik wilde kettingblad en ketting samen vervangen, en wegens de toegeving van 3/32ste rvs naar 1/8ste alu 7075T6, dacht ik dat het kettingblad bestellen en geleverd krijgen een kwestie van dagen ging zijn, maar de ongewone BCD gooide dus roet in het eten.
Echter, dit element zou de Gusset net meer moeten slijten dan de KMC. De KMC begon immers met een nieuw kettingblad, dus een slijtage voordeel tov de Gusset. Dus als de Gusset gewoon dezelfde levensduur haalt, is ie toch al de betere keuze op vlak van slijtage.
Eerste judgement day Gusset dus ergens eind oktober / begin november.
Tenzij natuurlijk bar weer, ik gebruik hem vooralsnog enkel buiten werk, vrije tijds keuzes, ik rij dan ook wel vaak door de regen, maar als het zo heel de tijd plenst is mijn goesting om terug te vertrekken toch wat opgedroogd.
De Gusset nog niet gesmeerd. Dacht dat bij conservatie olie die er wel af ging gedroogd zijn na enkele dagen maar nee dus. Misschien is het toch een smeerolie.