Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Uit armoe naar single speed.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16475
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 27 feb 2017 09:24

Als ik jou was kocht ik een baanfiets.
Zit erg weinig op dat kapot kan gaan.
Afbeelding
En als je dan toch iets moet herstellen kijk je even op youtube en herstel je het zelf, fluitje van een cent.
Succes nog
I know myself like no one else
Nothing to defend

bikerke
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 27 feb 2017 10:09

Of, een fiets met een cardan ipv een ketting/riem......
http://profilejanssen.nl/brik-fietsen

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 27 feb 2017 12:47

Een fiets met cardan heb ik een paar jaar geleden in Frankrijk mee gereden. Was een vreemde bedoening (vond het heel zwaar om mee te vertrekken, maar eenmaal deze reed...)
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 27 feb 2017 15:29

Je ervaring beslaat decennia, zeg je. Dus dertig tot veertig jaar. De fietsen zijn in die tijd radicaal veranderd en niet meer te vergelijken. Ik durf te stellen: ze zijn over het algemeen verbeterd. Problemen van toen zijn er nu niet meer en andersom. Kettingbladen braken toen niet en nu ook niet. Een ketting die je te lang gebruikt, zal ooit breken en tevens de kettingbladen/tandwielen "opvreten". Daar helpt geen moedertjelief aan.
Fixie lijkt ideaal, maar het eerste dat verslijt is de achterband en vervolgens de ketting: accepteer dat mechaniek verslijt.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 27 feb 2017 20:52

klimmer schreef:Een fiets die niet verslijt, geen onderhoud nodig heeft en eeuwig meegaat is een utopie! Ook niet met Rohloff en/of tandriem.
Het gaat dan ook niet over randwaarden, wel minimaliseren van.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 27 feb 2017 21:35

klimmer schreef:Je ervaring beslaat decennia, zeg je. Dus dertig tot veertig jaar. De fietsen zijn in die tijd radicaal veranderd en niet meer te vergelijken. Ik durf te stellen: ze zijn over het algemeen verbeterd. Problemen van toen zijn er nu niet meer en andersom. Kettingbladen braken toen niet en nu ook niet. Een ketting die je te lang gebruikt, zal ooit breken en tevens de kettingbladen/tandwielen "opvreten". Daar helpt geen moedertjelief aan.
Fixie lijkt ideaal, maar het eerste dat verslijt is de achterband en vervolgens de ketting: accepteer dat mechaniek verslijt.
Ik accepteer slijtage die onvermijdelijk is.
Ik accepteer geen vermijdbare slijtage.
Neem nou die KMC Z1X inox ketting.
Ik ging naar inox om geen roestbak te hebben in enkele uren in de winter door zout. Dat was toch de oplossing die de handelaar me opgaf.
Voordien, was het ketting vervangen als achterwiel niet meer verder naar achter kon en ketting dus niet mee op te spannen.
Nu met die inox ketting, achterwiel zit nog niet op de helft van de montageruimte, enkele dagen zout, de uiteinden van de pinnetjes bruin, ik reinig en olie, waarbij ik roestbruine druppels water merk, en de volgende dag breuk.
Zie, dit noem ik geen acceptabele slijtage, want vermijdbaar. Die inox ketting kostte iets meer dan het dubbele van een "gewone" stalen, en ging maar de helft lang mee, en net door een situatie waarin inox als beter werd opgegeven.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 27 feb 2017 21:42

NicoNB schreef:Ben wel benieuwd wat er 30 a 40 kilo weegt en mee moet op de fiets.
Een voorbeeld: elke twee weken rij ik naar een marktje ergens, waar ik zoveel kilo appels koop, 10 kilo in een tas van een dubbele tas op de bagagedrager, 10 kilo in een mand erbovenop, en 15 a 20 kilo in een rugzak.
Ander voorbeeld: een hoop kledij. Ik koop elke dag okkazie zaken in 2dehands winkels, aan soldenprijsjes. Vandaag bvb 2 valiezen en 40 stuks kledij/schoenen/handtassen, en nog een platte rugzak op een alu frame dat maar 1 euro kostte en ik kan gebruiken om te bricoleren (alu frame zou ik kunnen gebruiken op mijn bagagerek - roest niet, is licht en als frame toch stevig).
That's my life, these days.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 27 feb 2017 21:46

bikerke schreef:Of, een fiets met een cardan ipv een ketting/riem......
http://profilejanssen.nl/brik-fietsen
Vraagje: enkele maanden terug heb ik een groepje fietsers gezien op iets dat ik nog nooit eerder heb gezien / van heb gehoord, en ik kon het totnogtoe ook niet terugvinden op het internet.
Fietsen zonder zadel, ze staan dus rechtop te fietsen, en de trappers zijn met stangen achteraan ergens verbonden. Al rijdende ziet het er een beetje uit als een skier. Erg vreemd zicht, vooral in groep, een beetje als een zwerm sprinkhanen. Je ziet die stangen almaar op en neer gaan.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6144
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 27 feb 2017 21:54

zoiets?
Afbeelding
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 28 feb 2017 07:09

Nova schreef:
klimmer schreef:Een fiets die niet verslijt, geen onderhoud nodig heeft en eeuwig meegaat is een utopie! Ook niet met Rohloff en/of tandriem.
Het gaat dan ook niet over randwaarden, wel minimaliseren van.
Randwaarden is een niet bestaand woord. (zoek maar op.) Je blijft warrig praten. Gebruik begrijpelijke taal. De nederlandse taal heeft voldoende mogelijkheden.

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 28 feb 2017 07:17

Sorry klimmer, maar wederom heeft jou post absoluut geen meerwaarde. Ik vraag me echt af wat je hiermee tracht te winnen.
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 feb 2017 07:52

Tijd om eens de sites van M-Gineering, Sheldon Brown en MTBR over SS en fixed gear door te gaan pluizen en zelf te weten wat je nodig hebt, en zelf onderdelen te gaan bestellen ipv afhankelijk te zijn van je fetsenmaker ;)

What comes to mind:
-is je kettinglijn wel goed? Als die niet perfect is (max 2 en liefst 0 mm fout) slijt de boel een stuk harder.

Verder (serieus): met een 36 spaaks achterwiel met Phil Wood naaf en Breg Hanssen voorblad (staal) ben je voor die onderdelen al letterlijk klaar voor minstens 100.000 kilometers. In mijn ruime ervaring is een SS of fixed drivetrain met afstand de meest zorgeloze en slijtvaste drivetrain die er bestaat. Maar dan nog: een fiets die veel bereden wordt heeft enige aandacht nodig.

Kettingen zijn slijtage-onderdelen en moet je gewoon in bulk inkopen en regelmatig vervangen. Met pekel en regen sowieso na iedere rit even een wolkje soliconenspray of WD40 over de ketting om het vocht te verdrijven.

En stal je je fiets warm of koud? Bij kamertemperatuur kan alles lekker opdrogen, dat scheelt veel roest.

Wat voor verzet rijd je? Uit je verhaal maak ik op iets van 52:13 of 14? Dat is echt monsterlijk groot. Mijn werk als fietskoerier (in de stad) doe ik op 52:20. Voor langere afstanden zou ik soms wel iets zwaarder willen maar voor een fiets waar ook bagage op mee moet zou ik nooit zwaarder gaan dan bv 52:18.

Kransjes bv via eBay (BikeDomeWorks of Singleworks) of On-One.
Laatst gewijzigd door scepticus op 28 feb 2017 08:15, 2 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gesloten