Uit armoe naar single speed.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Als ik jou was kocht ik een baanfiets.
Zit erg weinig op dat kapot kan gaan.
En als je dan toch iets moet herstellen kijk je even op youtube en herstel je het zelf, fluitje van een cent.
Succes nog
Zit erg weinig op dat kapot kan gaan.
En als je dan toch iets moet herstellen kijk je even op youtube en herstel je het zelf, fluitje van een cent.
Succes nog
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Of, een fiets met een cardan ipv een ketting/riem......
http://profilejanssen.nl/brik-fietsen
http://profilejanssen.nl/brik-fietsen
Een fiets met cardan heb ik een paar jaar geleden in Frankrijk mee gereden. Was een vreemde bedoening (vond het heel zwaar om mee te vertrekken, maar eenmaal deze reed...)
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
Je ervaring beslaat decennia, zeg je. Dus dertig tot veertig jaar. De fietsen zijn in die tijd radicaal veranderd en niet meer te vergelijken. Ik durf te stellen: ze zijn over het algemeen verbeterd. Problemen van toen zijn er nu niet meer en andersom. Kettingbladen braken toen niet en nu ook niet. Een ketting die je te lang gebruikt, zal ooit breken en tevens de kettingbladen/tandwielen "opvreten". Daar helpt geen moedertjelief aan.
Fixie lijkt ideaal, maar het eerste dat verslijt is de achterband en vervolgens de ketting: accepteer dat mechaniek verslijt.
Fixie lijkt ideaal, maar het eerste dat verslijt is de achterband en vervolgens de ketting: accepteer dat mechaniek verslijt.
Ik accepteer slijtage die onvermijdelijk is.klimmer schreef:Je ervaring beslaat decennia, zeg je. Dus dertig tot veertig jaar. De fietsen zijn in die tijd radicaal veranderd en niet meer te vergelijken. Ik durf te stellen: ze zijn over het algemeen verbeterd. Problemen van toen zijn er nu niet meer en andersom. Kettingbladen braken toen niet en nu ook niet. Een ketting die je te lang gebruikt, zal ooit breken en tevens de kettingbladen/tandwielen "opvreten". Daar helpt geen moedertjelief aan.
Fixie lijkt ideaal, maar het eerste dat verslijt is de achterband en vervolgens de ketting: accepteer dat mechaniek verslijt.
Ik accepteer geen vermijdbare slijtage.
Neem nou die KMC Z1X inox ketting.
Ik ging naar inox om geen roestbak te hebben in enkele uren in de winter door zout. Dat was toch de oplossing die de handelaar me opgaf.
Voordien, was het ketting vervangen als achterwiel niet meer verder naar achter kon en ketting dus niet mee op te spannen.
Nu met die inox ketting, achterwiel zit nog niet op de helft van de montageruimte, enkele dagen zout, de uiteinden van de pinnetjes bruin, ik reinig en olie, waarbij ik roestbruine druppels water merk, en de volgende dag breuk.
Zie, dit noem ik geen acceptabele slijtage, want vermijdbaar. Die inox ketting kostte iets meer dan het dubbele van een "gewone" stalen, en ging maar de helft lang mee, en net door een situatie waarin inox als beter werd opgegeven.
Een voorbeeld: elke twee weken rij ik naar een marktje ergens, waar ik zoveel kilo appels koop, 10 kilo in een tas van een dubbele tas op de bagagedrager, 10 kilo in een mand erbovenop, en 15 a 20 kilo in een rugzak.NicoNB schreef:Ben wel benieuwd wat er 30 a 40 kilo weegt en mee moet op de fiets.
Ander voorbeeld: een hoop kledij. Ik koop elke dag okkazie zaken in 2dehands winkels, aan soldenprijsjes. Vandaag bvb 2 valiezen en 40 stuks kledij/schoenen/handtassen, en nog een platte rugzak op een alu frame dat maar 1 euro kostte en ik kan gebruiken om te bricoleren (alu frame zou ik kunnen gebruiken op mijn bagagerek - roest niet, is licht en als frame toch stevig).
That's my life, these days.
Vraagje: enkele maanden terug heb ik een groepje fietsers gezien op iets dat ik nog nooit eerder heb gezien / van heb gehoord, en ik kon het totnogtoe ook niet terugvinden op het internet.bikerke schreef:Of, een fiets met een cardan ipv een ketting/riem......
http://profilejanssen.nl/brik-fietsen
Fietsen zonder zadel, ze staan dus rechtop te fietsen, en de trappers zijn met stangen achteraan ergens verbonden. Al rijdende ziet het er een beetje uit als een skier. Erg vreemd zicht, vooral in groep, een beetje als een zwerm sprinkhanen. Je ziet die stangen almaar op en neer gaan.
Randwaarden is een niet bestaand woord. (zoek maar op.) Je blijft warrig praten. Gebruik begrijpelijke taal. De nederlandse taal heeft voldoende mogelijkheden.Nova schreef:Het gaat dan ook niet over randwaarden, wel minimaliseren van.klimmer schreef:Een fiets die niet verslijt, geen onderhoud nodig heeft en eeuwig meegaat is een utopie! Ook niet met Rohloff en/of tandriem.
Tijd om eens de sites van M-Gineering, Sheldon Brown en MTBR over SS en fixed gear door te gaan pluizen en zelf te weten wat je nodig hebt, en zelf onderdelen te gaan bestellen ipv afhankelijk te zijn van je fetsenmaker
What comes to mind:
-is je kettinglijn wel goed? Als die niet perfect is (max 2 en liefst 0 mm fout) slijt de boel een stuk harder.
Verder (serieus): met een 36 spaaks achterwiel met Phil Wood naaf en Breg Hanssen voorblad (staal) ben je voor die onderdelen al letterlijk klaar voor minstens 100.000 kilometers. In mijn ruime ervaring is een SS of fixed drivetrain met afstand de meest zorgeloze en slijtvaste drivetrain die er bestaat. Maar dan nog: een fiets die veel bereden wordt heeft enige aandacht nodig.
Kettingen zijn slijtage-onderdelen en moet je gewoon in bulk inkopen en regelmatig vervangen. Met pekel en regen sowieso na iedere rit even een wolkje soliconenspray of WD40 over de ketting om het vocht te verdrijven.
En stal je je fiets warm of koud? Bij kamertemperatuur kan alles lekker opdrogen, dat scheelt veel roest.
Wat voor verzet rijd je? Uit je verhaal maak ik op iets van 52:13 of 14? Dat is echt monsterlijk groot. Mijn werk als fietskoerier (in de stad) doe ik op 52:20. Voor langere afstanden zou ik soms wel iets zwaarder willen maar voor een fiets waar ook bagage op mee moet zou ik nooit zwaarder gaan dan bv 52:18.
Kransjes bv via eBay (BikeDomeWorks of Singleworks) of On-One.
What comes to mind:
-is je kettinglijn wel goed? Als die niet perfect is (max 2 en liefst 0 mm fout) slijt de boel een stuk harder.
Verder (serieus): met een 36 spaaks achterwiel met Phil Wood naaf en Breg Hanssen voorblad (staal) ben je voor die onderdelen al letterlijk klaar voor minstens 100.000 kilometers. In mijn ruime ervaring is een SS of fixed drivetrain met afstand de meest zorgeloze en slijtvaste drivetrain die er bestaat. Maar dan nog: een fiets die veel bereden wordt heeft enige aandacht nodig.
Kettingen zijn slijtage-onderdelen en moet je gewoon in bulk inkopen en regelmatig vervangen. Met pekel en regen sowieso na iedere rit even een wolkje soliconenspray of WD40 over de ketting om het vocht te verdrijven.
En stal je je fiets warm of koud? Bij kamertemperatuur kan alles lekker opdrogen, dat scheelt veel roest.
Wat voor verzet rijd je? Uit je verhaal maak ik op iets van 52:13 of 14? Dat is echt monsterlijk groot. Mijn werk als fietskoerier (in de stad) doe ik op 52:20. Voor langere afstanden zou ik soms wel iets zwaarder willen maar voor een fiets waar ook bagage op mee moet zou ik nooit zwaarder gaan dan bv 52:18.
Kransjes bv via eBay (BikeDomeWorks of Singleworks) of On-One.
Laatst gewijzigd door scepticus op 28 feb 2017 08:15, 2 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"