Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

rugklachten

Sieper
Forum-lid

Gebruikersavatar Sieper 05 mar 2017 23:25

Die broeken zijn hartstikke duur en je weet pas na een paar flinke ritten of hij je echt goed zit. Ruilen kan dan natuurlijk niet meer. Lekker altijd van die ietwat hatelijke geformuleerde tips, maar ik zal er wel weer te veel in lezen. Castelli en Assos zijn wel duur en goed maar dat hoeft nog niet te betekenen dat ze ook goed voor jou zijn. Bij mij zitten de goedkopere castelli broeken beter, ik vermoed dat die ook niet de topsporter snit hebben, en ik heb het topsporter lichaam niet. Goed passen in de winkel en na een tijdje ga je het beter voelen, of ze passen zeg maar. Maar ik vind het altijd een hels karwei. Dan ga je weer fietsen en val je af, zitten ze weer te ruim, schuren. Zadel heel iets naar beneden tip klinkt me als het proberen waard!
Afbeelding

ottorongo
Forum-lid

ottorongo 05 mar 2017 23:31

hendrikjan schreef:Maar je hebt dus al een oplossing? Koop dan gewoon de broek met de juiste passing /snit/zeem...
Ja , en ik heb er al twee gevonden die aan die vereisten voldoen en ook aangekocht.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 06 mar 2017 22:03

Rugpijn is wel zo'n vervelende en ook zo'n vage klacht, het kan door van alles en nog wat komen. Bijvoorbeeld ook door te zwakke buikspieren en heupspieren die juist te strak staan.
Veni. Vidi. Fietsie.

fietsernl
Forum-lid

fietsernl 08 mar 2017 10:15

Waar je naar toe kan gaan is een manueeltherapeut. Die kan zien/voelen of er iets scheef zit, en dit vervolgens corrigeren.

bever
Forum-lid

bever 22 mar 2017 18:58

Ook ik mag sinds vandaag de trotse eigenaar van een hernia noemen (heb in de scan gelegen, S1 links ). Had al drie maanden last, maar het was nog wel uit te houden. Heb in februari ook nog de 11-steden gefietst wat vrij probleemloos ging. Afgelopen week ging het echt niet meer en kwam ik mijn bed niet meer uit, geen gevoel meer in linkerbeen etc. Huisarts gaat voor de conservatieve behandeling, dus het moet vanzelf overgaan met fysiotherapie en rust. Dit roept echter veel vragen bij me op.

Sporten is erg belangrijk voor me. Ik merk dat ik me mentaal een stuk beter voel als ik kan hardlopen en fietsen. Met name het vooruit stellen van doelen als halve marathons en Marmotte's etc. kan ik veel energie uit putten, ik train graag. Mijn angst is toch een beetje dat dit niet meer kan in de toekomst, hoe terecht is die angst ?

Het revalidatieproces is vrij vaag, er is niet echt een schema waar ik me aan kan vast houden. Rustig aan doen en fysio is het advies. Het liefst spring ik zo snel mogelijk weer op de fiets, maar dat is dus niet verstandig. Ik fiets zoals zo velen altijd wel met een beetje pijn, maar kan dus moeilijk de grens bij mezelf aangeven wanneer ik rustiger aan moet doen of stoppen. Heeft iemand ervaring met hoe je weer opbouwt en op welke signalen je moet letten ? wat kan wel, wat kan niet ? Wie kan je hier in ondersteunen? Mijn HA is een lieve man, maar ik heb op dat vlak weinig fiducie in hem. Misschien consult bij een Sportarts ? Persoonlijk vraag ik me af of fysio enige toegevoegde waarde heeft bij een conservatieve behandeling.

Al mijn (niet fietsende) vrienden vinden het niet zo raar dat ik een hernia heb. Die vinden het onbegrijpelijk dat ik in 1 dag om het IJsselmeer heen fiets. Kan niet goed zijn voor je rug natuurlijk. Ik weiger te geloven dat mijn klachten hier vandaan komen, maar schuilt er misschien toch wel een kern van waarheid in ? Is het langdurig op de racefiets zitten slecht voor je rug ?

Als jullie je ervaringen willen delen graag. Ik merk dat ik erg zoekende ben. Dank bij voorbaat

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 22 mar 2017 20:18

Rugklachten kunnen aan 100 dingen liggen.

Ik heb er ook soms last van, en ook erg last gehad zo erg dat ik twee jaar geleden maximaal een halve dag kon functioneren en moest gaan liggen, na fysio en cesar ging het beter, bleek vooral aan mijn heup te liggen.

Los van dit ga core oefeningen doen dat is echt een must met rugklachten. of dat nu voor jouw verstandig is, dat is de vraag maar als het beter gaat wel. Ik bv na een zware mtb rit van vijf of zes uur vrijwel geen last van mijn rug en na een wegrit va die tijd is de dat af en toe wel het geval.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 22 mar 2017 21:21

wasbeer2006 schreef:Rugklachten kunnen aan 100 dingen liggen.

Ik heb er ook soms last van, en ook erg last gehad zo erg dat ik twee jaar geleden maximaal een halve dag kon functioneren en moest gaan liggen, na fysio en cesar ging het beter, bleek vooral aan mijn heup te liggen.
+1 ik heb redelijk veel rugklachten gehad - tussenwervelschijf tussen L5 en S1 is nagenoeg weg - en heeft nog een uitstulpsel naar achteren. Ondanks dat ben ik kort geleden een 1,5cm dieper gaan zitten door een spacer te verwijderen op m'n fiets. Rugklachten tijdens het fietsen zijn op langere ritten nagenoeg weg - waar ik eerst altijd een zeurderig gevoel had.

Dus ook de oplossingen kunnen uit onverwachte hoek komen - ik had dit namelijk zelf ook niet verwacht :D
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

bever
Forum-lid

bever 22 mar 2017 21:28

dank beiden, alle advies is welkom :)

ik was van plan een nieuwe fiets te kopen dit jaar, maar dat stel ik maar even uit.. eerst beter worden

Infinito GB
Forum-lid

Gebruikersavatar Infinito GB 22 mar 2017 21:43

Andy1969 schreef:rij met broek van castelli en assos daar kan het niet aan liggen.
heb het alleen rechts vermoed door mijn scheve houding op de fiets.
Als er iets niet zoveel zegt is het wel een merk. Heb ook Castelli broeken gehad, en ik had al de blaren op mijn reet als ik er ook maar naar keek. Heb nu kleding van La Passione, welke vele malen goedkoper zijn Castelli, en nergens meer last van. Had van Castelli zowel de Kiss Air zeem als de X2 zeem gebruikt, maar beide waren voor mij niets.

marsman
Forum-lid

marsman 22 mar 2017 22:04

Hier ook een rugpatiënt. Core stability oefeningen zijn bij mij het enige wat echt geholpen heeft.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 22 mar 2017 22:19

@bever, ook hier een herniapatiënt. Geen uitvalsverschijnselen, dus lang niet zo vervelend als bij jou.
Ik bezoek een osteopaat, die ook een fietser is, daarnaast heb ik een huisarts, die behalve sportarts en osteopaat ook een fervent fietser is. Het advies dat ik van beiden kreeg: niet ophouden met sporten. Hardlopen was me al eerder afgeraden, maar zo lang het kan, blijven fietsen.
Het is de osteopaat gelukt voorlopig wat ruimte te creëren waardoor de zenuw weer wat ruimte heeft, dus af en toe pijn, soms even erg, maar dat is vaak snel weer beter. De huisarts heeft me gezegd, als ik door pijn niet meer kan fietsen, dan maar aan sterke pijnstillers. Stil gaan zitten is in zijn opinie het slechtste wat ik kan doen.
Ik ga nu ongeveer één keer per 5 weken naar de osteopaat, dat is voor mij op dit moment toereikend. Ik weet dat het in Nederland wel een prijzige oplossing is, maar soms is het niet anders.
En natuurlijk wel oefeningen doen.
Je geeft eigenlijk aan dat je ook die conservatieve behandeling betwijfelt (of heb ik dat mis), maar je moet je wel realiseren dat velen die geopereerd worden er ook weinig of niets mee opschieten. Al zullen er natuurlijk best mensen zijn die een andere ervaring hebben.

bever
Forum-lid

bever 22 mar 2017 23:44

Marsman en m.n. Jans, dank voor jullie repliek. @Jans, ik deel uw mening v.w.b. de operatie

Plaats reactie