Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Remmen Sram Red vs. Shimano Ultegra/D-A

Gebruikersavatar
dropje73
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 28 okt 2010 01:08

Gebruikersavatar dropje73 07 mar 2017 20:33

Nou, nieuwe fiets met Force, en een beetje glad zadel nog.

Ik remde een beetje erg bruusk en ik vloog gelijk een half zadel naar voren, zo bijterig.
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

wouter.z
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:59

wouter.z 07 mar 2017 21:05

Heb zelf alleen ervaring met Ultegra remmen, op mijn Giant zitten 6700 remmen op mijn Ridley 6800. Met dezelfde velgen (kuiper FCC) en rem blokken (Swissstop) merk ik een enorm verschil. De 6800 bijten veel harder en zijn ook beter te doseren.

Remblokken zelf zijn ook belangrijk. Met de standaard Equinox remblokken had ik 0 remkracht in het nat, klapte bijna op een auto. Met de Swissstops heb ik zonder problemen een toertocht in Luxemburg gereden in de regen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 07 mar 2017 21:08

daniel1975 schreef:Waar komt dan het modulatieverschil tussen DA en Ult vandaan? Ult is meer aan/uit, DA doseert veel mooier. Idem voor Campa tov Ult.
Kan zowel in de stijfheid van de hoef zitten als in de combinatie velg/blok, als in de gebruikte buitenkabel of waarschijnlijk een combinatie van deze factoren.
Modulatie is wat het remhoef/kabel verhaal simpel te testen: zet met de kabelsteller de blokken tegen de velg en knijp hard in de rem> minste "vering" is beste modulatie, daar zit het voordeel van hydrauliek.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39529
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 mar 2017 21:40

Zelfde shimano kabelset, dus daar kan geen verschil in flex oid in zetten. Dus dan komt het toch neer op de remhoef?
Less is bore

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 07 mar 2017 22:36

Zoals ik eerder meldde kan je de totale vering van shifter-kabel-remhoef simpel bekijken en zelf vaststellen waar een eventueel stijfheidsprobleem ligt.
Zo doende zie je meteen waarom Campagnolo dual pivots van midden jaren '90 het minder doen dan modernere van 10 jaar later, hoewel ze er vrijwel hetzelfde uitzien, je ziet de armen meer buigen, daar zat echt nog wel ontwikkeling in.
Ik heb zelf geen skeletonmodellen, zou interessant zijn om te kijken of die stijver zijn dan de preskeletons.
Er schijnen low compression buitenkabels te zijn, ik verwacht daar een significante verbetering in modulatie van, best mogelijk dat sommige topmodellen stiekum met betere kabels worden geleverd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 08 mar 2017 08:57

Gooi eens op alle fietsen dezelfde velgen, blokken en nieuwe kabels, ik rij met ultegra 6700, ultegra 6800, sora (oud) en een 105 (2012, geen idee welk type) en mijn ultegra 6700 remt het braktst, maar goed, daar is al 2jr geen onderhoud aan gedaan :-)

Als alles goed is afgesteld voel ikw einig verschil in de groepen. Ja de Sora is misschien wat sponziger, maar als je eenmaal tegen blokkerende wielen aanzit, remt dat ook goed...

Ohja, tegenwoordig rij ik met schijfremmen, dat is pas doseren :-P

Gebruikersavatar
Joskovic
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2017 11:40
Locatie: Eindhoven

Gebruikersavatar Joskovic 08 mar 2017 09:08

Toevallig was ik laatst mij Mantel en heb ik op een nieuwe fiets de DA9000 remhoeven bekeken (o, die vind ik zo heerlijk). Mijn 2010 Sram Red (huidige Sram Force) flext als een malle. Nou, die DA was geen beweging in te krijgen...zo stijf. Of het in de praktijk echt een merkbaar verschil geeft in remkracht kan ik niet zeggen. Dit was gewoon een statische test. Maar verschil in stijfheid was er wel degelijk.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39529
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 mar 2017 10:12

Als mixen niet zo lelijk was qua afmontage zou ik nu denk ik voor een Campa voor- en achterderrie kiezen, SRAM crank en shifters (met Campy-style meerdere versnellingen tegelijk schakelen) en DA9100 remmen.
Alleen ziet dat er niet uit :-)
Less is bore

ane
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 sep 2014 16:25

ane 08 mar 2017 15:10

De kabels, hoe ze gemonteerd maar ook hoe schoon ze zijn maakt ook een verschil volgens mij.

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 08 mar 2017 18:26

daniel1975 schreef:Als mixen niet zo lelijk was qua afmontage zou ik nu denk ik voor een Campa voor- en achterderrie kiezen, SRAM crank en shifters (met Campy-style meerdere versnellingen tegelijk schakelen) en DA9100 remmen.
Alleen ziet dat er niet uit :-)
De Dura Ace shifters met kabels binnendoor hebben een andere kabelpull, de remmen zijn daar op aangepast. Mixen en matchen geeft een niet optimaal resultaat.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13446
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 mar 2017 21:08

Ik had da7900, toen red 2010 en nu red 2014. Ik merk vrij weinig verschil in rem kracht en dosseerbaarheid. Gevoels matig zijn de laatste reds marginaal beter te doseren, wat meer linear in remkracht.

Als je bv een achterrem hebt met de buitenkabel uit 1 stuk merk je dat vaak wel tov twee losse stukken.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 08 mar 2017 21:14

1 Lange kabel heeft meer compressie dan 2 die gezamelijk korter zijn, ik neem aan dat je dat bedoelt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie