Remmen Sram Red vs. Shimano Ultegra/D-A
Heb zelf alleen ervaring met Ultegra remmen, op mijn Giant zitten 6700 remmen op mijn Ridley 6800. Met dezelfde velgen (kuiper FCC) en rem blokken (Swissstop) merk ik een enorm verschil. De 6800 bijten veel harder en zijn ook beter te doseren.
Remblokken zelf zijn ook belangrijk. Met de standaard Equinox remblokken had ik 0 remkracht in het nat, klapte bijna op een auto. Met de Swissstops heb ik zonder problemen een toertocht in Luxemburg gereden in de regen.
Remblokken zelf zijn ook belangrijk. Met de standaard Equinox remblokken had ik 0 remkracht in het nat, klapte bijna op een auto. Met de Swissstops heb ik zonder problemen een toertocht in Luxemburg gereden in de regen.
Kan zowel in de stijfheid van de hoef zitten als in de combinatie velg/blok, als in de gebruikte buitenkabel of waarschijnlijk een combinatie van deze factoren.daniel1975 schreef:Waar komt dan het modulatieverschil tussen DA en Ult vandaan? Ult is meer aan/uit, DA doseert veel mooier. Idem voor Campa tov Ult.
Modulatie is wat het remhoef/kabel verhaal simpel te testen: zet met de kabelsteller de blokken tegen de velg en knijp hard in de rem> minste "vering" is beste modulatie, daar zit het voordeel van hydrauliek.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40158
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Zelfde shimano kabelset, dus daar kan geen verschil in flex oid in zetten. Dus dan komt het toch neer op de remhoef?
Less is bore
Zoals ik eerder meldde kan je de totale vering van shifter-kabel-remhoef simpel bekijken en zelf vaststellen waar een eventueel stijfheidsprobleem ligt.
Zo doende zie je meteen waarom Campagnolo dual pivots van midden jaren '90 het minder doen dan modernere van 10 jaar later, hoewel ze er vrijwel hetzelfde uitzien, je ziet de armen meer buigen, daar zat echt nog wel ontwikkeling in.
Ik heb zelf geen skeletonmodellen, zou interessant zijn om te kijken of die stijver zijn dan de preskeletons.
Er schijnen low compression buitenkabels te zijn, ik verwacht daar een significante verbetering in modulatie van, best mogelijk dat sommige topmodellen stiekum met betere kabels worden geleverd.
Zo doende zie je meteen waarom Campagnolo dual pivots van midden jaren '90 het minder doen dan modernere van 10 jaar later, hoewel ze er vrijwel hetzelfde uitzien, je ziet de armen meer buigen, daar zat echt nog wel ontwikkeling in.
Ik heb zelf geen skeletonmodellen, zou interessant zijn om te kijken of die stijver zijn dan de preskeletons.
Er schijnen low compression buitenkabels te zijn, ik verwacht daar een significante verbetering in modulatie van, best mogelijk dat sommige topmodellen stiekum met betere kabels worden geleverd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Gooi eens op alle fietsen dezelfde velgen, blokken en nieuwe kabels, ik rij met ultegra 6700, ultegra 6800, sora (oud) en een 105 (2012, geen idee welk type) en mijn ultegra 6700 remt het braktst, maar goed, daar is al 2jr geen onderhoud aan gedaan
Als alles goed is afgesteld voel ikw einig verschil in de groepen. Ja de Sora is misschien wat sponziger, maar als je eenmaal tegen blokkerende wielen aanzit, remt dat ook goed...
Ohja, tegenwoordig rij ik met schijfremmen, dat is pas doseren
Als alles goed is afgesteld voel ikw einig verschil in de groepen. Ja de Sora is misschien wat sponziger, maar als je eenmaal tegen blokkerende wielen aanzit, remt dat ook goed...
Ohja, tegenwoordig rij ik met schijfremmen, dat is pas doseren
Toevallig was ik laatst mij Mantel en heb ik op een nieuwe fiets de DA9000 remhoeven bekeken (o, die vind ik zo heerlijk). Mijn 2010 Sram Red (huidige Sram Force) flext als een malle. Nou, die DA was geen beweging in te krijgen...zo stijf. Of het in de praktijk echt een merkbaar verschil geeft in remkracht kan ik niet zeggen. Dit was gewoon een statische test. Maar verschil in stijfheid was er wel degelijk.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40158
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Als mixen niet zo lelijk was qua afmontage zou ik nu denk ik voor een Campa voor- en achterderrie kiezen, SRAM crank en shifters (met Campy-style meerdere versnellingen tegelijk schakelen) en DA9100 remmen.
Alleen ziet dat er niet uit
Alleen ziet dat er niet uit
Less is bore
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
De Dura Ace shifters met kabels binnendoor hebben een andere kabelpull, de remmen zijn daar op aangepast. Mixen en matchen geeft een niet optimaal resultaat.daniel1975 schreef:Als mixen niet zo lelijk was qua afmontage zou ik nu denk ik voor een Campa voor- en achterderrie kiezen, SRAM crank en shifters (met Campy-style meerdere versnellingen tegelijk schakelen) en DA9100 remmen.
Alleen ziet dat er niet uit
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13765
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik had da7900, toen red 2010 en nu red 2014. Ik merk vrij weinig verschil in rem kracht en dosseerbaarheid. Gevoels matig zijn de laatste reds marginaal beter te doseren, wat meer linear in remkracht.
Als je bv een achterrem hebt met de buitenkabel uit 1 stuk merk je dat vaak wel tov twee losse stukken.
Als je bv een achterrem hebt met de buitenkabel uit 1 stuk merk je dat vaak wel tov twee losse stukken.