pressfit blues
Trek plaats origineel endure lagers, en bij speling de overmaat lagers van endure.
Dikke brol dus.
De enige oplossing: 3 of 6 maandelijks (naargelang gebruik) open doen en smeren.
Zelfs Chris King schrijft dit voor.
https://chrisking.com/files/public/cont ... 13_web.pdf
Bottom Bracket Maintenance
Chris King bearings are designed to provide the maximum life of any bottom bracket with a minimum of maintenance. Besides an occasional bearing preload adjustment, the only service necessary is an occasional cleaning and re-greasing
of the bearings. Riding conditions will dictate how often you will neeed to service your BB. In wet conditions, service may be necessary as often as every 3 months; in dry conditions, up to every 6 months. See the Bottom Bracket Grease
Guide on our website at chrisking.com/tech for lubrication and maintenance interval details.
Dikke brol dus.
De enige oplossing: 3 of 6 maandelijks (naargelang gebruik) open doen en smeren.
Zelfs Chris King schrijft dit voor.
https://chrisking.com/files/public/cont ... 13_web.pdf
Bottom Bracket Maintenance
Chris King bearings are designed to provide the maximum life of any bottom bracket with a minimum of maintenance. Besides an occasional bearing preload adjustment, the only service necessary is an occasional cleaning and re-greasing
of the bearings. Riding conditions will dictate how often you will neeed to service your BB. In wet conditions, service may be necessary as often as every 3 months; in dry conditions, up to every 6 months. See the Bottom Bracket Grease
Guide on our website at chrisking.com/tech for lubrication and maintenance interval details.
Dat is toch te gek - om de 3 maanden de boel open gooien?bikerke schreef:Trek plaats origineel endure lagers, en bij speling de overmaat lagers van endure.
Dikke brol dus.
De enige oplossing: 3 of 6 maandelijks (naargelang gebruik) open doen en smeren.
Zelfs Chris King schrijft dit voor.
https://chrisking.com/files/public/cont ... 13_web.pdf
Bottom Bracket Maintenance
Chris King bearings are designed to provide the maximum life of any bottom bracket with a minimum of maintenance. Besides an occasional bearing preload adjustment, the only service necessary is an occasional cleaning and re-greasing
of the bearings. Riding conditions will dictate how often you will neeed to service your BB. In wet conditions, service may be necessary as often as every 3 months; in dry conditions, up to every 6 months. See the Bottom Bracket Grease
Guide on our website at chrisking.com/tech for lubrication and maintenance interval details.
Ik vermoed dat het met de huidige generatie, émonda, niet veel beter is? Deze staat op mijn lijstje voor een nieuwe fiets omdat ik eigenlijk wel heel tevreden ben over het rijdgedrag van mijn ouwe Madone.
alternatieven op mijn lijstje zijn Canyon en BMC - wat gebruiken die voor bracketsysteem?
Of, je kiest voor een bsa/ita systeem en je rijd met een 4kante as en je rijd eigenlijk probleemloos.
Of je kiest voor holowtech, pres of directfit en dit is een veel onderhoudvoeliger systeem.
Ik zou zeggen, koop de fiets van uw gedacht en rij met deftige lagers. (Minstens skf)
En vervang deze wanneer nodig.
Zelf rij ik al bijna 2 jaar door alle weer met c bear en om de 3 maanden vers vet.
Of je kiest voor holowtech, pres of directfit en dit is een veel onderhoudvoeliger systeem.
Ik zou zeggen, koop de fiets van uw gedacht en rij met deftige lagers. (Minstens skf)
En vervang deze wanneer nodig.
Zelf rij ik al bijna 2 jaar door alle weer met c bear en om de 3 maanden vers vet.
-
- Forum-lid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 31 jan 2014 14:07
Mijn Trek 7 series heeft nu een jaar nieuwe type BB90 lagers. Zijn met een kunststof insert en afdekking. Nieuw wat opgevuld met vet en vorige week (3000km later in regen en pekel) dus na een jaar nog als nieuw.
Ekstralars schreef:Mijn Trek 7 series heeft nu een jaar nieuwe type BB90 lagers. Zijn met een kunststof insert en afdekking. Nieuw wat opgevuld met vet en vorige week (3000km later in regen en pekel) dus na een jaar nog als nieuw.
Passen die nieuwe lagers ook in mijn frame of is dit enkel in recente frames ?
-
- Forum-lid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 31 jan 2014 14:07
BB90 is er maar in 1 versie dus moeten ook in die van jou passen. Wel in de winkel vragen naar de nieuwste versie.
Die V2 lagers (haartje groter) werken vaak prima. Als ze niet werken heeft Trek een reparatie waarna je bb problemen verdwenen zullen zijn. Ik rijd al jaren met bb90 en ook in de mtb heb ik slip-fits. Geen problemen mee, maar ik onderhoud mijn fiets wel goed. Eens in het kwartaal je bb servicen vind ik niet gek. 5 tientjes voor vervanging van je bb lagers ook niet. De nieuwe lagers passen ook gewoon in jouw fiets. Bb90 is bb90. Ik zou ze alleen wel laten monteren en niet zelf gaan lopen 'tikken'. Een hamer en een houtje zijn geen voorgeschreven gereedschap voor lagermontage. Net zoals hamer en schroevendraaier dat niet zijn voor demontage.
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Voor een fanatieke fietser en materiaalfreak is dit misschien nog goed te praten vanwege de winst in gewicht en stijfheid maar voor iemand die veel kilometers maakt met een beperkt budget is dit gewoon te debiel voor woorden. Zeker als je alles bij de fietsenmaker laat doen.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 31 jan 2014 14:07
Ernie, mooie en vooral waardevolle aanvulling op deze discussie.
Wat Lawnmower al aangeeft, beetje onderhoud kan geen kwaad ongeacht wel merk met welk press fit systeem dan ook je hebt. En als je al wel ongehinderd 1000en kilometers wil gaan rijden zonder enige vorm van onderhoud dan zou Ik terugvallen op de alom geprezen Dura-Ace/XTR vierkante as.
Wat Lawnmower al aangeeft, beetje onderhoud kan geen kwaad ongeacht wel merk met welk press fit systeem dan ook je hebt. En als je al wel ongehinderd 1000en kilometers wil gaan rijden zonder enige vorm van onderhoud dan zou Ik terugvallen op de alom geprezen Dura-Ace/XTR vierkante as.
Ekstralars schreef:dan zou Ik terugvallen op de alom geprezen Dura-Ace/XTR vierkante as.
Zijn alleen nog maar weinig fatsoenlijke cranks voor te krijgen en de BB BSA/Ital cups zijn minimaal net zo goed en kan je toch nog een groep van deze tijd rijden
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
Giant Ease e-bike
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40118
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ehmm.....de campa 4kante as is minstens zo goed. Rij je tenminste nog met iets moois
Less is bore
lawnmower schreef:Die V2 lagers (haartje groter) werken vaak prima. Als ze niet werken heeft Trek een reparatie waarna je bb problemen verdwenen zullen zijn. Ik rijd al jaren met bb90 en ook in de mtb heb ik slip-fits. Geen problemen mee, maar ik onderhoud mijn fiets wel goed. Eens in het kwartaal je bb servicen vind ik niet gek. 5 tientjes voor vervanging van je bb lagers ook niet. De nieuwe lagers passen ook gewoon in jouw fiets. Bb90 is bb90. Ik zou ze alleen wel laten monteren en niet zelf gaan lopen 'tikken'. Een hamer en een houtje zijn geen voorgeschreven gereedschap voor lagermontage. Net zoals hamer en schroevendraaier dat niet zijn voor demontage.
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Wat is eigenlijk de gewichtswinst voor al deze malaise?
Ik ben nog geen tientje per jaar kwijt en doe één keer per jaar aan doorsmeren of vervangen. En dan draai ik gewoon de lagertjes los, geen gezeur met locktite, speciaal gereedschap en een onvermijdelijk uitlubberende passing..
Die pressfit-dingen moeten wel superfantastisch zijn.
(nog afgezien van het gegeven dat gewicht in het bb op de minst ongunstige plek zit)