Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Fiets verbogen, kan ik dit herstellen? (plaatjes)

marcus100
Forum-lid

marcus100 31 mar 2017 16:02

Lcsmet schreef: Heb je deze gekocht bij een firma die het gewoon is om fietsen op te sturen?
Ik kan heel moeilijk geloven dat dit tijdens het transport is gebeurt.
Dit is een alu uitvaleind en als je dat gaat terugbuigen, als dat al zou klukken, heb je veel kans dat het gewoon afbreekt.
Uitvijlen lijkt mij ook geen goed idee, de kans is groot dat je wiel dan niet meer helemaal juist in de voorvork staat.

Contact opnemen met de verkoper. Een volledig nieuwe fiets laten opsturen of enkel de voorvork vervangen.

Succes en hou ons op de hoogte.
Ze hebben een grote winkel, volgens mij sturen ze vrij veel fietsen op ook wel via de website.
Ik heb inmiddels de voorvork eraf gehaald en deze bij postkantoor afgeleverd. Als het goed is sturen ze me een nieuwe op zodra deze binnen is. Dan nog zien dat ik alles weer een beetje in elkaar kan zetten (ik heb nog nooit een band geplakt, dan weet je mijn "niveau" op dit gebied :P ). Volledig nieuwe fiets leek me veel gedoe, en het was een fiets in de "aanbieding", dan zou je net weer zien dat deze dan op=op is o.i.d. ;)
amclassic-fan schreef:Gokje, aluminium vorkpijp, star nut ingeslagen terwijl de vork op de grond stond.
Zou dat plastic beschermding wat om de vork zit hier dan ook op gezeten hebben? (deze was ook stuk). Ik kon wel een deukje in de doos zien, maar weet niet of dat de plek was waar de voorvork ook zat op dat moment. (zie foto hieronder)

Afbeelding
Afbeelding

specializedmerida
Forum-lid

specializedmerida 31 mar 2017 19:03

amclassic-fan schreef:Gokje, aluminium vorkpijp, star nut ingeslagen terwijl de vork op de grond stond.
Daar vervormd echt de pad(t) niet op die manier van :!:
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 31 mar 2017 19:28

Jawel hoor, dat is een klassieker die worldwide voorkomt.
Op sommige starnuts moet je behoorlijk hard slaan om hem in de pijp te ktijgen.

PS het is paT en vervormT.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

specializedmerida
Forum-lid

specializedmerida 31 mar 2017 20:05

Keezx schreef:Jawel hoor, dat is een klassieker die worldwide voorkomt.

Volgens mij zit je ernaast met je T bij vervormt

Lekker belangrijk t dt, d, we zitten hier op het fiets forum, niet voor Neerlandica.
Heb er al heel wat ingeslagen en die vervorming is geval transportschade, ik krijg namelijk wel eens fietsjes onder ogen die uit de vrachtwagen komen en die transporteurs zijn niet zo voorzichtig kan ik je vertellen.
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 31 mar 2017 20:51

marcus100 schreef:Ik ben inmiddels in contact met de verkoper om een nieuwe te ontvangen
Nieuwe fiets, vork, vorkpoot? Dat maakt nogal verschil in dit geval.

alien
Forum-lid

alien 31 mar 2017 20:54

specializedmerida schreef:Volgens mij zit je ernaast met je T bij vervormt
Nee, dat zit-ie niet. Zo'n ding vervormd niet, net zo min als het fietsd. En als je die ezelsbrug nu eens in je achterhoofd houdt, dan doe je het nooit meer fout.
Vorsprung durch Pedantik

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 31 mar 2017 21:10

specializedmerida schreef:
Keezx schreef:Jawel hoor, dat is een klassieker die worldwide voorkomt.

Volgens mij zit je ernaast met je T bij vervormt
Dat men het niet weet, alla, dat is mogelijk slecht onderwijs, maar het nog maar eens benadrukken dat men zoiets simpels als stam+t niet kent is gewoon dom.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 31 mar 2017 23:39

Nee_Nee schreef:
marcus100 schreef:Ik ben inmiddels in contact met de verkoper om een nieuwe te ontvangen
Het zou wat zijn als hij alleen een nieuwe rechter vorkpoot krijgt...
Campagnolo Ultra Dork

marcus100
Forum-lid

marcus100 01 apr 2017 08:03

Nee_Nee schreef:
Nieuwe vork :P zoals hieronder
Afbeelding

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 01 apr 2017 11:15

Waar gaat in dat geval de rekening voor de spelingsvrije montage heen? En de controle van de lagers? Die moeten wel allebei rechts/haaks zitten en geen last hebben gehad van de klap de vorkpoot gekregen heeft.

marcus100
Forum-lid

marcus100 01 apr 2017 12:56

Nee_Nee schreef:Waar gaat in dat geval de rekening voor de spelingsvrije montage heen? En de controle van de lagers? Die moeten wel allebei rechts/haaks zitten en geen last hebben gehad van de klap de vorkpoot gekregen heeft.

(Wat de spellingsregels betreft: bij twijfel hardop voor jezelf uitspreken. Als je een T hoort, dan schrijf je hem ook. Hij loopt, doet, hoort, fietst )
Wat bedoel je met spelingsvrije montage? :P
De metalen ringen die erop zaten leken nog allemaal in orde.
Ik heb gewoon alles eraf gehaald wat tussen de vork en stuur zat en aan de kant gedaan, dan leg ik het er weer zo tussen als het was op volgorde.
Ik moet alleen nog wel even kijken of er ook een soort smeermiddel tussen moet, er zat allemaal vet spul tussen al die onderdelen.
Afbeelding

Douglas
Forum-lid

Gebruikersavatar Douglas 01 apr 2017 13:52

Volgens mij mis ik nog een expander. Zit die nog in de oude vork?

Bij bevestiging/plaatsen van de lagers wat vet tussen frame en lagers doen.
o'7o

Plaats reactie