Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Beginner, wat écht nodig?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 24 apr 2017 11:53

Rootland schreef:Klikschoenen/pedalen ben ik echter wel zeer blij mee. Ja, het is even een investering maar ik voel me een stuk zekerder op de fiets, zeker als ik even wat sneller wil. In het dorp (bijvoorbeeld naar de ijssalon) wil ik nog wel eens m'n gewone schoenen aanhouden en dat ik nog te doen omdat het langzaam gaat maar ik maak me dan wel constant zorgen over of m'n voet niet van de trappers afglijden. Ik moet er niet aan denken om een echte rit op gewone schoenen te doen, ieder hobbeltje in de weg is dan een risico waardoor je wellicht je helm sneller nodig gaat hebben dan gewenst...
Gewone schoenen op SPD-SL rijdt niet heel zeker nee (hoewel met enige oefening teenslippers op SPD prima te doen is), maar met gewone fatsoenlijke platformpedalen hoef je echt niet bang te zijn dat je er meteen van af schiet hoor ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 24 apr 2017 11:55

Platform pedalen op de racefiets, dat is dan weer nooit in mij opgekomen ;)

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 24 apr 2017 12:47

Deze dame wil gewoon even kijken of fietsen iets voor haar is.Daarvoor hoef je echt niet een klein vermogen in fietsaccessoires en kleding te steken voordat je kunt beginnen. Als jullie dat wijsgemaakt is, nou ja, jammer dan.

Vroegah toen ik een jaar of 10 was reed ik op zestiende handsfietsjes half Noord Holland door.
Van fietskleding had ik (mijn ouders) nooit gehoord, plaksetjes evenmin, bidons, uhm ik had gewoon een jongensfiets ontdaan van onnodige zaken zoals spatborden, bagagedrager, licht etc. Wat overbleef, een single speed met een racestuurtje van de rommelmarkt.

Wat ik zeg is, ook zonder zaken als klikpedalen, fietskleding, bidons, reparatiesetjes etc kun je uitvinden of fietsen je ding is.
Misschien juist nog wel beter dan wanneer je eerst van alles gaat verzamelen. Heb je plezier met een suboptimale kit dan heb je dubbel plezier van een optimale kit.
Laatst gewijzigd door NicoNB op 24 apr 2017 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.

joeblade
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 jan 2016 15:26
Locatie: Amsterdam

joeblade 24 apr 2017 12:53

Ja absoluut. voor mij was reparatieset belangrijk omdat ik thuis geen auto heb, dus niet even kan bellen om opgehaald te worden. zodra ik verder dan 10km van huis kwam, wilde ik zeker weten dat ik ook weer makkelijk terug naar huis kon :)

verder heb je niet veel nodig om het uit te proberen. Ik heb mijn accesoires gekocht op het moment dat iets me begon te storen of omdat ik het leuk vond. (bril tegen vliegen, fietscomputer om te zien hoe snel ik eigenlijk ging), etc. Heb maanden zonder broek gefietst.

bidon is denk ik wel best handig om niet uit te drogen. maar ook dat is geen essentie als je een tussenstop ergens gaat maken of het nog niet al te warm is. Als het ooit weer warm wordt dan is het denk ik wel een belangrijke om bij je te hebben tegen de hoofdpijn.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8879
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 24 apr 2017 12:54

@NicoNB +1

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 24 apr 2017 13:17

Maar NicoNB had jij ook een racefietszadel op je gestripte jongensfiets en hoe lang ging je daarmee fietsen? Als je vijftig km gaat fietsen en voor een beginner is 25 km/u best wel stevig doorfietsen, dan praat je toch over twee uur fietsen. Als jij dat zonder fietsbroek comfortabel vindt, dan ben je echt de uitzondering op de regel.

Zadelpijn kan echt wel een spelbreker zijn om uit te vinden of wielrennen je ding is. En dan heb je echt geen dure merkbroek nodig, maar een zeem vind ik wel redelijk elementair als je op een racefiets verder gaat fietsen dan naar het centrum.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6198
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 apr 2017 13:31

Ik vind van niet :P. Niet essentieel tenminste.

TS heeft het over "niet verder dan 50km".., Wat rijden beginnende fietsers? 30 a 40km meestal. Heb je een sportbroekje? dan werkt dat al goed genoeg.
Denk je, goh na een uurtje zit het toch altijd niet meer echt lekker. En je gaat eens wat kleren kijken, Dan is een broekje met zeem een uitstekende eerste investering, dat zeker. (Decathlon, aldi, lidl).

Voor het afstellen kan je ook eens een oproepje op het forum doen, om te kijken of er iemand in de buurt woont die je daarbij kan helpen, ipv de fietsenmaker zeker als je bang bent dat die fietsenmaker je van alles aan smeert.

Het lijstje van Joeblade zou ik meer als "volgorde van aanschaf" beschouwen. Niet als echt noodzakelijk. Het is fijn als je een bandje kunt wisselen, mocht je een lekke band krijgen. Kan je dan in ieder geval thuis komen. Maar als je in het begin toch met bekenden fietst die allicht een reserveband en bandenlichters mee neemt, dan gaat dat al goed. fietsschoenen en pedalen zou ik wel vrij vlot overwegen. maar met platte pedalen kom je een heel eind.
Bidonhouder met bidonnetje is zeker fijn. Je moet toch leren drinken op de fiets.
kilometertellertje is vooral leuk. Je kunt ook strava op je telefoon zetten om je gereden afstand (en route) bij te laten houden. Dat is dan meer voor achteraf.
Bril is zeer persoonlijk, bufje (dat ronde sjaaltje) ook, handschoentjes eigenlijk ook.

Je kunt al snel lekker fietsen. Vind je het leuk, schaf je stapsgewijs wat kleding en tools aan die het fietsen leuker maken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 24 apr 2017 13:32

NicoNB schreef:Deze dame wil gewoon even kijken of fietsen iets voor haar is.Daarvoor hoef je echt niet een klein vermogen in fietsaccessoires en kleding te steken voordat je kunt beginnen.
Dit, dus.

Lekker gaan fietsen. Vind je het leuk, dan ga je dingen kopen, maar ga eerst maar eens fietsen.
Vorsprung durch Pedantik

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 24 apr 2017 14:11

Zitten er pedalen op de fiets? Als er klikpedalen op zitten kan je er een adapter opklikken zodat je er goed met normale schoenen op kan fietsen. Let op, ieder pedaalsysteem heeft weer een andere adapter. Verder zorgen dat het zadel op de juiste hoogte staat en lekker gaan proberen. Veel plezier!
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 24 apr 2017 14:45

Karl66 schreef:Maar NicoNB had jij ook een racefietszadel op je gestripte jongensfiets en hoe lang ging je daarmee fietsen? Als je vijftig km gaat fietsen en voor een beginner is 25 km/u best wel stevig doorfietsen, dan praat je toch over twee uur fietsen. Als jij dat zonder fietsbroek comfortabel vindt, dan ben je echt de uitzondering op de regel..
Het was midden jaren 70, van fietsbroeken had ik als 10 jarige nooit gehoord,.
Een racezadel? Geen idee wat dat was.
Ik fietste als het droog was wel elke dag 5 +5 km naar school dus enig zitvlees had ik wel. Afstanden varieerden van 40 km naar Enkhuizen vice versa tot iets van 70 km als ik richting Bergen aan Zee en weer terug naar huis fietste. Dus reken maar uit, hoe hard fietst een jochie van een jaar of 10 door de winderige polders van Noord Holland en hoelang zit hij dan op de fiets?

Ik zal vast wel eens een zeer achterwerk gehad hebben zeker als ik de pech had dat ik regen had onderweg. Maar ja, de wereld ontdekken was ook wat waard.
Ik kwam als 10 jarige verder op mijn fiets dan mijn ouders met de auto!

Punt is, als je niet beter weet dan weet je niet wat je mist.

hvg5776
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 nov 2014 21:03
Locatie: Hoogeveen

hvg5776 24 apr 2017 18:30

Gewoon gaan. Belangrijkste: bandjes op druk, van te voren paar beste slokken drinken en lekker fietsen.

je hebt een hebt een helm, goed begin. Als je na een paar maand nog denkt het is leuk, zou ik beginnen met op volgorde:
- fietsbroek
- bidon + houder
- klik-pedalen met fietsschoenen

worden de rondes groter:
- zadeltasje met binnenband en bandenlichters + pomp (kan met beugel achter de bidonhouder)
- fiets shirt
- zomerhandschoentjes

en heb je het een paar keer ervaren en mis je het:
- regenjasje
- arm en beenstukken
- overschoenen

just my 5 cents
T=100

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 24 apr 2017 18:40

in 2008 begonnen met fietsen en eerste ritje van 15km in de normale korte broek
Nou ik kan zeggen dat een fietsbroek al dan niet een goedkoop ding niet bepaald een overbodige luxe is.
Heb 3 dagen niet normaal kunnen zitten.
Er is al geen zitvlees en als je dan ook nog vertrekt zonder een wielerbroek vergaat de zin natuurlijk al vlug

T-shirt erover om te proberen najah ok net als normale pedalen.
Mijn rondje na 15 jaar niet op een fiets gezeten te hebben was een MTB wat 2 maten te klein was op normale pedalen
Ik heb dan wel doorgepakt en even zitvlees gekweekt en uiteindelijk alles goed materiaal gekocht maar kan me voorstellen als je 3 dagen niet kunt zitten dat er genoeg mensen zijn die zeggen verrek maar.
Ik had overtuigende mensen om me heen en begon op dat moment ook nog te werken in een fietsenwinkel dus dan wordt je er iets makkelijk in meegetrokken
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Plaats reactie