Beste wind voor waaiers
Het verschil zit hem in de breedte van de weg. Met wind schuin tegen is de breedte 10 renners, iedereen heeft zn voorwiel bijna tegen de achterderrialleur van zn voorganger. Met windschuin mee is de breedte maar 7 renners, want dat zit iedereen met zn stuur tegen de billen van zn voorganger om nog uit de wind te zitten. Kortom met de wind schuin mee kunner er minder in de waaier.
Daarnaast gaat het harder, zit er minder verschil in vermogen tussen op kop en in het wiel (iedereen wil dus meedraaien, ook omdat de waaier zo klein is)
Daarnaast gaat het harder, zit er minder verschil in vermogen tussen op kop en in het wiel (iedereen wil dus meedraaien, ook omdat de waaier zo klein is)
Bij een wedstrijdwaaier met de wind mee, zit de voorste renner zo ver mogelijk van de wind af. Dus als de wind van rechtsachter komt, dan zit hij linksvoor.
Wie van kop af komt, moet naar achteren en dan door de wind heen weer zien aan te sluiten. Daar zit hem de kneep én het gevecht:
De weg is 10 renners breed, maar er rijden er al 12 in de waaier. Nummers 13 en 14 willen er ook nog tussen. 15 en de rest bungelen erachter. Voorop gaat het zo hard dat het achterin ergens breekt.
Wie van kop af komt, moet naar achteren en dan door de wind heen weer zien aan te sluiten. Daar zit hem de kneep én het gevecht:
De weg is 10 renners breed, maar er rijden er al 12 in de waaier. Nummers 13 en 14 willen er ook nog tussen. 15 en de rest bungelen erachter. Voorop gaat het zo hard dat het achterin ergens breekt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Jep, het mooie eigenlijk is dat je mee moet draaien anders wordt je er uit gegooid.
Maak joe woar
Zo heb ik dat nog nooit gezien, volgens mij proberen ze altijd met zo min mogelijk mensen een waaier te vormen maar binnen die groep zit de voorste met wind rechtsachter ook een beetje rechts voor, wel aan de linkerkant van de weg maar met enige ruimte voor zijn maatjes om achter hem te schuilen.Nee_Nee schreef:Bij een wedstrijdwaaier met de wind mee, zit de voorste renner zo ver mogelijk van de wind af. Dus als de wind van rechtsachter komt, dan zit hij linksvoor.
Wie van kop af komt, moet naar achteren en dan door de wind heen weer zien aan te sluiten. Daar zit hem de kneep én het gevecht:
De weg is 10 renners breed, maar er rijden er al 12 in de waaier. Nummers 13 en 14 willen er ook nog tussen. 15 en de rest bungelen erachter. Voorop gaat het zo hard dat het achterin ergens breekt.
Mooi filmpje met beelden van Doha denk ik: https://www.youtube.com/watch?v=yhcSlg4iUuQ
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Hoeveel mensen je in de waaier wilt hebben is gewoon volledig afhankelijk van het moment in de koers. Als je daarna nog een uur met wind tegen moet rijden heb je er zelf totaal geen belang bij om met 10 man over te blijven.
Met wind mee heb je in het wiel minder aerodynamisch voordeel van met wind tegen. Het heeft helemaal niets te maken met 't aantal mensen wat in de waaier kan, dat is immers een variabele die je volledig onder controle hebt door halve weg (of minder) te gaan rijden. Minder aerodynamisch voordeel, betekend dat je minder makkelijk volgt en de boel eerder uit elkaar rijdt.
Met wind mee heb je in het wiel minder aerodynamisch voordeel van met wind tegen. Het heeft helemaal niets te maken met 't aantal mensen wat in de waaier kan, dat is immers een variabele die je volledig onder controle hebt door halve weg (of minder) te gaan rijden. Minder aerodynamisch voordeel, betekend dat je minder makkelijk volgt en de boel eerder uit elkaar rijdt.
Volgens jouw logica is wind recht mee het beste, het aantal mensen in de waaier bepaal je immers zelf en iedereen in het wiel heeft nauwelijks voordeel.amclassic-fan schreef:Hoeveel mensen je in de waaier wilt hebben is gewoon volledig afhankelijk van het moment in de koers. Als je daarna nog een uur met wind tegen moet rijden heb je er zelf totaal geen belang bij om met 10 man over te blijven.
Met wind mee heb je in het wiel minder aerodynamisch voordeel van met wind tegen. Het heeft helemaal niets te maken met 't aantal mensen wat in de waaier kan, dat is immers een variabele die je volledig onder controle hebt door halve weg (of minder) te gaan rijden. Minder aerodynamisch voordeel, betekend dat je minder makkelijk volgt en de boel eerder uit elkaar rijdt.
Wat wind mee zo gevaarlijk maakt is dat bij wind mee de waaier het schuinst is. Dan zitten er weinig renners in de waaier en is het verschil in vermogen tussen in de waaier of op de kant het grootst.
Bij wind schuin mee is de waaier minder schuin, en heb je zelfs op de kant nog relatief veel voordeel van je voorganger.
Als de wind recht mee is kun je juist niet bepalen hoeveel mensen er in de waaier zitten en houdt de renner voor je toch nog wind tegen (je rijdt bijna altijd sneller dan de windsnelheid). Als de wind van de zijkant komt moet de renner die niet meer schuin achter/naast een andere renner kan schuilen meer vermogen leveren dan degene die wel op de ideale plek zitten. Dan is het gewoon een kwestie van het tempo hoog houden tot iemand die op de kant zit dat vermogen niet meer kan leveren. Wind schuin mee maakt het in zoverre erger dat de renner voor je minder wind tegenhoudt en je zelf meer vermogen moet leveren.bve schreef:Volgens jouw logica is wind recht mee het beste, het aantal mensen in de waaier bepaal je immers zelf en iedereen in het wiel heeft nauwelijks voordeel.amclassic-fan schreef:Hoeveel mensen je in de waaier wilt hebben is gewoon volledig afhankelijk van het moment in de koers. Als je daarna nog een uur met wind tegen moet rijden heb je er zelf totaal geen belang bij om met 10 man over te blijven.
Met wind mee heb je in het wiel minder aerodynamisch voordeel van met wind tegen. Het heeft helemaal niets te maken met 't aantal mensen wat in de waaier kan, dat is immers een variabele die je volledig onder controle hebt door halve weg (of minder) te gaan rijden. Minder aerodynamisch voordeel, betekend dat je minder makkelijk volgt en de boel eerder uit elkaar rijdt.
Wat wind mee zo gevaarlijk maakt is dat bij wind mee de waaier het schuinst is. Dan zitten er weinig renners in de waaier en is het verschil in vermogen tussen in de waaier of op de kant het grootst.
Bij wind schuin mee is de waaier minder schuin, en heb je zelfs op de kant nog relatief veel voordeel van je voorganger.
Giant TCR Advanced 1 LTD / Empella Bonfire / no-name TT
-
- Forum-lid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 21 aug 2009 00:38
Een technisch antwoord op de vraag:
Dit heeft te maken met de schijnbare wind. Dit is de wind die je daadwerkelijk voelt als je op de fiets zit.
Het is technisch/ wiskundig te benaderen. Deze berekeningen worden vooral in de zeilsport door instrumenten uitgerekend.
Want zeilers zeilen de “schijnbare wind”, net zoal fietsers de schijnbare wind moeten trotseren.
Stel de wind is 2 beaufort (= 3m/sec of ) en de wind komt recht van achter. Als je dan op je fiets stapt en dan 30 km/u (8 m/sec) komt de (schijnbare) wind die je voelt recht van voren.
Bij weinig wind komt de schijnbare wind dus eigenlijk altijd recht van voren. Om te “schuilen” achter je voorganger moet je dus recht achter hem gaan rijden.
De schijnbare windhoek (in het Engels Apparent Wind Angle (AWA) gaat dus naar voren, des te harder je fietst.
Was de AWA nog 180 (dus recht van achter) toen je stil stond, dan wordt de AWA 0 (dus recht van voren) als je 30 k/m per uur gaat fietsen.
Als het harder waait en de wind komt van de zijkant, gebeurt er hetzelfde: de schijnbare windhoek (AWA) gaat naar voren als je harder gaat fietsen
De AWA is te berekenen met de volgende formule:
AWA = [180 - 90 - inversetan{ (sin(180 - TWA)*BS) / (TWS - (cos(180 - TWA) * BS))}] + [180 - 90 - (180 - TWA)]
AWA = Apparent Wind Angle (schijnbare Wind hoek)
TWA = True Wind Angle ( Ware wind hoek)
TWS = True Wind (werkelijke wind: dus de wind die je voelt als je stil staat)
BS = Bike Speed (de snelheid van de fiets)
Een heel technisch verhaal maar als je het op je vraag betrekt, komt het op het volgende neer:
Stel de werkelijke windsnelheid (TWS) is 10.5 m/s (of 37.8 km/uur = 5 Beaufort)
Stel de snelheid van de fiets (BS) is 10 m/sec (= 36 km/uur)
Situatie 1 - Wind schuin van voren:
Als de wind schuin van voren komt als je stil staat, is de TWA dus ongeveer 45 graden. (0 graden is recht van voren , 90 graden is recht van op zij en 180 graden is recht van achter)
Ga je dan 36 km per uur fietsen, dan wordt de schijnbare wind hoek (AWA) volgens de formule: 23 graden.
De schijnbare windhoek (AWA) gaat dus weer naar voren, waardoor de wind dus voor het gevoel “iets minder schuin” van voren komt (23 vs 45 graden)
Als je in deze situatie achter je voorganger wilt schuilen, moet je dus (een beetje, 23 graden) schuin achter hem gaan fietsen.
Situatie 2 – Wind schuin van achteren:
Als de wind schuin van achteren komt als je stil staat, is de TWA dus ongeveer 165 graden (0 graden is recht van voren , 90 graden is recht van op zij en 180 graden is recht van achter).
Ga je dan 36 km per uur fietsen, dan wordt de schijnbare wind hoek (AWA) volgens de formule: 93 graden.
Dit betekent dat de schijnbare wind nu bijna recht van de zijkant komt (de AWA is bijna 90 graden)
Als je in deze situatie uit de wind wilt zitten, moet je dus pal NAAST je voorganger fietsen.
Hoe verder de wind dus van (schuin van) achteren komt, hoe meer kans er is op waaiers en hoe extremer de waaiers worden (in sommige situaties moet je dus pal naast iemand fietsen om uit de wind te zitten.
Dit heeft te maken met de schijnbare wind. Dit is de wind die je daadwerkelijk voelt als je op de fiets zit.
Het is technisch/ wiskundig te benaderen. Deze berekeningen worden vooral in de zeilsport door instrumenten uitgerekend.
Want zeilers zeilen de “schijnbare wind”, net zoal fietsers de schijnbare wind moeten trotseren.
Stel de wind is 2 beaufort (= 3m/sec of ) en de wind komt recht van achter. Als je dan op je fiets stapt en dan 30 km/u (8 m/sec) komt de (schijnbare) wind die je voelt recht van voren.
Bij weinig wind komt de schijnbare wind dus eigenlijk altijd recht van voren. Om te “schuilen” achter je voorganger moet je dus recht achter hem gaan rijden.
De schijnbare windhoek (in het Engels Apparent Wind Angle (AWA) gaat dus naar voren, des te harder je fietst.
Was de AWA nog 180 (dus recht van achter) toen je stil stond, dan wordt de AWA 0 (dus recht van voren) als je 30 k/m per uur gaat fietsen.
Als het harder waait en de wind komt van de zijkant, gebeurt er hetzelfde: de schijnbare windhoek (AWA) gaat naar voren als je harder gaat fietsen
De AWA is te berekenen met de volgende formule:
AWA = [180 - 90 - inversetan{ (sin(180 - TWA)*BS) / (TWS - (cos(180 - TWA) * BS))}] + [180 - 90 - (180 - TWA)]
AWA = Apparent Wind Angle (schijnbare Wind hoek)
TWA = True Wind Angle ( Ware wind hoek)
TWS = True Wind (werkelijke wind: dus de wind die je voelt als je stil staat)
BS = Bike Speed (de snelheid van de fiets)
Een heel technisch verhaal maar als je het op je vraag betrekt, komt het op het volgende neer:
Stel de werkelijke windsnelheid (TWS) is 10.5 m/s (of 37.8 km/uur = 5 Beaufort)
Stel de snelheid van de fiets (BS) is 10 m/sec (= 36 km/uur)
Situatie 1 - Wind schuin van voren:
Als de wind schuin van voren komt als je stil staat, is de TWA dus ongeveer 45 graden. (0 graden is recht van voren , 90 graden is recht van op zij en 180 graden is recht van achter)
Ga je dan 36 km per uur fietsen, dan wordt de schijnbare wind hoek (AWA) volgens de formule: 23 graden.
De schijnbare windhoek (AWA) gaat dus weer naar voren, waardoor de wind dus voor het gevoel “iets minder schuin” van voren komt (23 vs 45 graden)
Als je in deze situatie achter je voorganger wilt schuilen, moet je dus (een beetje, 23 graden) schuin achter hem gaan fietsen.
Situatie 2 – Wind schuin van achteren:
Als de wind schuin van achteren komt als je stil staat, is de TWA dus ongeveer 165 graden (0 graden is recht van voren , 90 graden is recht van op zij en 180 graden is recht van achter).
Ga je dan 36 km per uur fietsen, dan wordt de schijnbare wind hoek (AWA) volgens de formule: 93 graden.
Dit betekent dat de schijnbare wind nu bijna recht van de zijkant komt (de AWA is bijna 90 graden)
Als je in deze situatie uit de wind wilt zitten, moet je dus pal NAAST je voorganger fietsen.
Hoe verder de wind dus van (schuin van) achteren komt, hoe meer kans er is op waaiers en hoe extremer de waaiers worden (in sommige situaties moet je dus pal naast iemand fietsen om uit de wind te zitten.
- Tracing_NL
- Forum-lid
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32
@ Mitchell14
Kudo voor jou!
zeer duidelijk uitgelegd!
Nu snap ik als technibeet tenminste hoe dit werkt. Heb dit al meerdere malen gezien en zelf meegemaakt, maar kon het nooit goed beredeneren. Chapeau!
Kudo voor jou!
zeer duidelijk uitgelegd!
Nu snap ik als technibeet tenminste hoe dit werkt. Heb dit al meerdere malen gezien en zelf meegemaakt, maar kon het nooit goed beredeneren. Chapeau!
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.
Ik heb een vraag over een variant op de waaier met wind mee of tegen, nl bij wind schuin tegen of pal tegen.
Het gaat dan om waaierrijden waarbij je samenwerkt, bijvoorbeeld in een koppeltijdrit of ploegentijdrit.
Zijn er mensen met meetwaarden van een vermogensmeter?
Mijn vraag is: Wat rijdt energetisch gunstiger?
1. Recht achter je voorganger (bij wind pal tegen dus.)
2. Schuin achter je voorganger (bij wind schuin tegen dus.)
In beide situaties technisch goed uitgevoerd, maximaal krap in het wiel.
Het gaat me niet over wat makkelijker is, omdat je meer zicht hebt of iets dergelijks. Het gaat me om gemeten waarden op vermogensmeters. In mijn omgeving verschillen de meningen, maar gemeten gegevens hebben we nauwelijks. Ik ben heel benieuwd. Alvast bedankt
Het gaat dan om waaierrijden waarbij je samenwerkt, bijvoorbeeld in een koppeltijdrit of ploegentijdrit.
Zijn er mensen met meetwaarden van een vermogensmeter?
Mijn vraag is: Wat rijdt energetisch gunstiger?
1. Recht achter je voorganger (bij wind pal tegen dus.)
2. Schuin achter je voorganger (bij wind schuin tegen dus.)
In beide situaties technisch goed uitgevoerd, maximaal krap in het wiel.
Het gaat me niet over wat makkelijker is, omdat je meer zicht hebt of iets dergelijks. Het gaat me om gemeten waarden op vermogensmeters. In mijn omgeving verschillen de meningen, maar gemeten gegevens hebben we nauwelijks. Ik ben heel benieuwd. Alvast bedankt
TheoH
Je kunt er toch vanuit gaan dat de praktijk de theorie van mitchell volgt, bijgevolg zit je bij wind pal op kop best recht achter je voorganger. Bij wind schuin tegen moet je schuin achter je voorligger zitten om zoveel mogelijk uit de wind te zitten...