Pagina 2 van 3
Re: licht, lichter, lichtst
Geplaatst: 09 nov 2017 07:16
door vincent75
Ik ken iemand die monteert i.p.v. een dubbel een triple crankstel. Hiervan gebruikt hij enkel de binnenste 2 bladen. Dit i.c.m. een 11-32 cassette werkt.
Re: licht, lichter, lichtst
Geplaatst: 09 nov 2017 08:12
door Trappe
@Klimmer Wolftooth geeft helaas geen info over Sram en schakel ratio van de verschillende groepen heb ik nog niet gevonden. Maar als GX compatible is, lijkt me dat een aardige optie. Die overzet cassette bladen zijn zo prijzig dat je m.i. net zo goed een cassette kan kopen.
@Dirk ik denk dat het nog lichter moet dan 36t
Gaat een Shimano derrie trouwens werken met Apex shifters?
@vincent een mtb triple zou zomaar de goedkoopste oplossing kunnen zijn alleen of de voorderrie wel genoeg kan zakken om nog goed te schakelen. Misschien verstandig om dat eerst te onderzoeken 't is mijn fiets niet.
Vanavond nog maar eens zoeken en puzzelen. Bedankt allemaal zover!
Re: licht, lichter, lichtst
Geplaatst: 09 nov 2017 08:35
door daniel1975
Wolftooth verlengt gewoon de derrie hanger waardoor je ruimte hebt onder het grootste tandwiel.
Persoonlijk zou ik niet verder gaan dan een 34 achter, de rest is vragen om schakelfouten op het grote blad.
Ik vraag mij alleen wel af waarom je lichter zou willen dan 34x34.
Re: licht, lichter, lichtst
Geplaatst: 09 nov 2017 13:12
door klimmer
Trappe schreef: ↑09 nov 2017 08:12
@Klimmer Wolftooth geeft helaas geen info over Sram en schakel ratio van de verschillende groepen heb ik nog niet gevonden. Maar als GX compatible is, lijkt me dat een aardige optie. Die overzet cassette bladen zijn zo prijzig dat je m.i. net zo goed een cassette kan kopen.
@Dirk
Gaat een Shimano derrie trouwens werken met Apex shifters?
1. Wolftooth maakt ook niet de shifter/derailleur combinatie, maar wel Campa, Shimano en SRAM. De schakel ratio's zijn bekend. SRAM 10v is voor mtb en road gelijk: Exact Actuation=1.3 : 1. GX10v!
2. Nee, niet compatibel. Shimano en SRAM zijn alleen te combineren middels een Shiftmate adapter. De derailleurs van SRAM , ook de GX, hebben veel meer veerspanning.
Re: licht, lichter, lichtst
Geplaatst: 09 nov 2017 13:57
door ddetaey
Misschien niet meer helemaal volledig, maar hier een interessant artikel over de verschillende schakelratio van de verschillende groepen:
http://blog.artscyclery.com/science-beh ... atibility/
Dirk
Re: licht, lichter, lichtst
Geplaatst: 09 nov 2017 15:11
door klimmer
Vollediger vind je niet.
Re: licht, lichter, lichtst
Geplaatst: 09 nov 2017 16:17
door Lcsmet
Op een racefiets is 34-32 toch echt wel het maximum van wat nog racefietsen is.
Als het zo steil wordt dat je nog lichter moet hebben dan ga ik wel wandelen
Tegenwoordig moet het, net als in de ronde van Spanje voor profs, bij wielertoeristentochten blijkbaar steeds langer/steiler zijn.
Aan deze tendens wens ik niet mee te doen, als ik van tevoren weet dat er "onmenselijk steile" stukken in zitten dan start ik zelfs niet.
Als er onaangekondigd zo'n helse stukken in het parcours zitten dan stap ik af.
Re: licht, lichter, lichtst
Geplaatst: 09 nov 2017 16:46
door klimmer
Lcsmet schreef: ↑09 nov 2017 16:17
Op een racefiets is 34-32 toch echt wel het maximum van wat nog racefietsen is.
Jij hebt helemaal niets te bepalen.
Re: licht, lichter, lichtst
Geplaatst: 09 nov 2017 17:12
door Lcsmet
klimmer schreef: ↑09 nov 2017 16:46
Lcsmet schreef: ↑09 nov 2017 16:17
Op een racefiets is 34-32 toch echt wel het maximum van wat nog racefietsen is.
Jij hebt helemaal niets te bepalen.
Ergens iets verkeerd binnengeslikt
Re: licht, lichter, lichtst
Geplaatst: 09 nov 2017 19:20
door walter-
Plaats je de sram gx derailleur, zorg zeker voor een kabelspanner in je derailleurkabel; je kan immers niet op die derailleur bijregelen.
Zelf ga ik bergen in met een 14-36t op sram 11 speed . Idd voorderailleur regelen is wat werk. Maar het lukt.
Walter
Re: licht, lichter, lichtst
Geplaatst: 09 nov 2017 19:31
door walter-
Lcsmet schreef: ↑09 nov 2017 16:17
Op een racefiets is 34-32 toch echt wel het maximum van wat nog racefietsen is.
Als het zo steil wordt dat je nog lichter moet hebben dan ga ik wel wandelen
...
Deze renner rijdt bij 12% maar een goede 8 per uur. Om dan comfortabel te rijden is een 36t achteraan welkom. En er zijn toch wel wat kols waar een stuk van 12 procent in zit. En na zeer lange ritten als het kaarsje zowat op is zit ik ook maar aan 8 per uur (bv einde van de Stelvio). En ik ben zelfs niet de traagste bergop - ik strek zelfs eens iemand voorbij...
En ik ga in ieder geval nog sneller dan wandelen...
1 op 1 rijden aan 80 omwentelingen is 10 per uur. 80 omwentelingen is mijn minimum voor wat ik als comfortabel ervaar.
En van 32t naar 36t is toch weer 12% kleiner....
Walter
Re: licht, lichter, lichtst
Geplaatst: 09 nov 2017 20:00
door klimmer
Ondertussen zit TS stil in een hoekje te wachten tot de bui over is.......