Verzuring
-
- Forum-lid
Je rijd idd gewoon te hard als je geen verzuring wilt. Ok aan het eind van de rit mag dat wel maar niet te snel want dan blaas je je op.
Als je aerobe dissimilatie hebt dan breek je dus de glycogeen af. Je hebt een energie voorraad die is vast gelegd onder andere in CP en ATP. De CP is maar heeeel kort en de ATP is alsware voller. Heb je aerobe dissimilatie dan houd je meer ATP over want je breekt af met zuurstof en een deel van de energie wordt weer omgezet via ADP naar ATP.
Met anaerobe dissmilatie gebruik je geen zuurstof waardoor er melkzuur (en ethanol) vrij komt en je veel minder ATP hergebruikt. Eigenlijk is dit gewoon een soort gisting.
Als je aerobe dissimilatie hebt dan breek je dus de glycogeen af. Je hebt een energie voorraad die is vast gelegd onder andere in CP en ATP. De CP is maar heeeel kort en de ATP is alsware voller. Heb je aerobe dissimilatie dan houd je meer ATP over want je breekt af met zuurstof en een deel van de energie wordt weer omgezet via ADP naar ATP.
Met anaerobe dissmilatie gebruik je geen zuurstof waardoor er melkzuur (en ethanol) vrij komt en je veel minder ATP hergebruikt. Eigenlijk is dit gewoon een soort gisting.
Maak joe woar
-
- Forum-lid
Kan ik het ondervangen door meer te eten tijdens het fietsen?
Bij deze 2x mijn hartslag bij mijn ritten
80km rit http://imgur.com/tSmq7Rr
60km rit, waar op het eind mijn benen niet meer wouden http://imgur.com/V7ej7Pf
Bij deze 2x mijn hartslag bij mijn ritten
80km rit http://imgur.com/tSmq7Rr
60km rit, waar op het eind mijn benen niet meer wouden http://imgur.com/V7ej7Pf
Hartslag op zich zegt helemaal niks. Hartslag krijgt pas een waarde in relatie met je omslagpunt. De ene persoon die met 150 bpm rijdt, rijdt een rustig duurritje, terwijl iemand anders met dezelfde hartslag op z'n omslagpunt zit. Dus als je op hartslag wilt trainen, dan zul je eerst je omslagpunt moeten bepalen.
Maar los daarvan, meer eten is vooral een oplossing voor mensen die te mager zijn en willen aankomen. Als je een trainingtechnisch probleem hebt, dan zou ik daar ook de oplossing zoeken. En ik zou in dit geval toch denken dat je voor je conditie te intensief fietst.
Maar los daarvan, meer eten is vooral een oplossing voor mensen die te mager zijn en willen aankomen. Als je een trainingtechnisch probleem hebt, dan zou ik daar ook de oplossing zoeken. En ik zou in dit geval toch denken dat je voor je conditie te intensief fietst.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
@danny je stelt hier vragen die volgens mij niet door anderen te beantwoorden zijn. Op ritten van 60-80km op het vlakke eet ik helemaal niets. Terwijl anderen al iets in hun bidon extra hebben, een banaan eten en ook nog een reep. Je zult dat volgens mij toch echt zelf uit moeten proberen.
Ga gewoon lekker fietsen. Die twee keer daar moet je je helemaal niet druk over maken.
Ga gewoon lekker fietsen. Die twee keer daar moet je je helemaal niet druk over maken.
Als het al verzuring is waar jij last van hebt gok ik dat het eerder bloedverzuring is dan spierverzuring. Spierverzuring komt voornamelijk voor door op hoge intensiteit inspanning te leveren waardoor je geen tijd hebt voor aerobe verbranding. Dit is dus in jou geval onwaarschijnlijk. Bloedverzuring krijg je als je langere tijd hoge concentraties CO2 (bijproduct van verbranding) vanuit je spieren naar je longen wil transporteren. Dit transporteren gaat door CO2 om te zetten in H+ en HCO3- in je bloed. Dit H+ is nu net zuur. Als je bloed iets zuurder wordt veranderd de vorm van bepaalde eiwitten een heel klein beetje. Bijvoorbeeld de eiwitten waarmee wij zuurstof transporteren worden hier door beinvloed. Normaal geven deze de heldere rode kleur aan bloed, als zij wat zuurder zijn worden ze een beetje paarser. Als deze eiwitten een andere vorm hebben gekregen zijn zij minder goed in staat om zuurstof te transporteren waardoor uiteindelijk je dus minder zuurstof in je spieren krijgt en je prestatie achteruit gaat. Doormiddel van training, of het slikken van EPO, kun je meer van deze eiwitten krijgen waardoor het vervoer van zuurstof beter gaat.
Omdat je spieren niet de enige organen zijn die zuurstof verbruiken, kan het zijn dat tijdens een rit na een stevige maaltijd (actieve spijsvertering) of tijdens periodes van stress net na werk (overactief sympatisch neurosysteem) dit proces sneller tot prestatievermindering leid dat anders.
Omdat je spieren niet de enige organen zijn die zuurstof verbruiken, kan het zijn dat tijdens een rit na een stevige maaltijd (actieve spijsvertering) of tijdens periodes van stress net na werk (overactief sympatisch neurosysteem) dit proces sneller tot prestatievermindering leid dat anders.
-
- Forum-lid
Ik denk dat het puur komt doordat ik door mijn glycogeen heen kom, denk dat ik iets eerder weg moet gaan en wat extra voedsel mee moet nemen, tenminste dat ga ik proberen om te doen.
Kan het kwaad door 3 dagen achter elkaar te fietsen? Voel mijn benen nog wel iets, maar heb zin om ff een klein rondje nog te doen.
Kan het kwaad door 3 dagen achter elkaar te fietsen? Voel mijn benen nog wel iets, maar heb zin om ff een klein rondje nog te doen.
-
- Forum-lid
is het nu dan toch verzuring of ben ik door mijn glycogeen heen?
Mijn benen voelde zwaar aan, was de concentratie kwijt en bij thuiskomst verkrampte ik wat.
Mijn benen voelde zwaar aan, was de concentratie kwijt en bij thuiskomst verkrampte ik wat.
Combinatie van. Aangezien je teveel in de verzuring rijdt (te hoge hartslag) raak je snel door de glycogeenvoorraad. Ik zou aanraden om een ritje met hartslag 130 te rijden, uitgaande van een omslagpunt bij 165 Gemiddelde zou geen doel moeten zijn als je goed wilt trainen. Je omslagpunt kun je ook ongeveer bepalen door een uur lang zo hard mogelijk te rijden en dan te kijken wat je gemiddelde hartslag is. Andere methode is na te gaan wanneer je zwaar gaat ademen. Maar een inspanningstest is natuurlijk de beste methode.