Beetje google en dan vind ik de volgende alternatieven voor de Philips dynamolampen.
Voorlamp. De Philips SafeRide 60 bestaat niet meer. Spanninga Axendo 60 is de vervanger. 38,95
https://hollandbikeshop.com/fietsverlic ... rt-461988/
Achterlamp. 17,95
https://hollandbikeshop.com/fietsverlic ... od-461992/
Wielset. Ik heb een andere wielset (135mm achteras en disc) Deze is net iets anders maar passend op een racer 299,00
https://www.bike-components.de/en/bc/Ra ... et-p56212/
En dan nog een paar euro voor wat draadjes.
Voorwiel met naafdynamo racefiets
- opperhoofd
- Forum-lid
Shimano maakt een prima naafdynamo voor het voorwiel van de racer. Levert 3W bij 6V. Dat is ruim voldoende voor een moderne LED-lamp.
Er is een verschil tussen je voorlamp en je achterlamp. Achterlamp is om gezien te worden. Daarvoor volstaat een eenvoudig lampje met twee AAA batterijen. Je voorlamp is om gezien te worden én om zelf te zien. Je moet het wegdek kunnen lezen. Een goeie LED lamp kost je ca 100 euro. Busch en Muller maakt mooie lampjes. AXA ook
Er is een verschil tussen je voorlamp en je achterlamp. Achterlamp is om gezien te worden. Daarvoor volstaat een eenvoudig lampje met twee AAA batterijen. Je voorlamp is om gezien te worden én om zelf te zien. Je moet het wegdek kunnen lezen. Een goeie LED lamp kost je ca 100 euro. Busch en Muller maakt mooie lampjes. AXA ook
Voor een racefiets, er van uitgaande dat je een beetje tempo maakt, zou ik voor een veel lichtere dynamo gaan. Kijk maar eens naar de diverse grafiekjes die in de eerder in de discussie gelinkt zijn: die naven zijn voor stadsfietsen gemaakt en leveren al 3W bij stadsfiietstempo. Ga je sneller fietsen, dan leveren ze (véél) meer vermogen dan dat, terwijl die 3W al gebaseerd is op amechtige, ouderwetse gloeilampjes. Een beetje moderne LED-lamp kan met veel minder een bak licht geven. Al dat extra vermogen is verspilde moeite, als je tenminste niet ook nog je telefoon wilt opladen tijdens het fietsen.
Precies voor de snelle forens levert Shimano daarom een 1.5W naafdynamo in de Alfine groep.
Precies voor de snelle forens levert Shimano daarom een 1.5W naafdynamo in de Alfine groep.
Vorsprung durch Pedantik
Dat zijn keurige overwegingen. Maarre.. voor een achterlampje heb je wel een langere draad nodig vanaf de naafdynamo. Je wilt ook bedrijfszeker zijn in het donker. En twee AAA-tjes in een jaar, mits daarna gerycled via het gemeentelijk afvalstation?
-
- Forum-lid
Hoe lang moet je fietsen heen en terug ? Ik zou zoiezo voor een achterlicht gaan wat extreem fel is zodat je er ook overdag zeer goed zichtbaar mee bent. Ik heb het Bontrager Flare R achterlichtje. Die heeft 65 Lumen is is zo fel dat je er overdag tot op ruim een kilometer afstand zichtbaar mee bent. Die brand op de felste stand meer dan 4 uur continu. Je zou er waarschijnlijk 1x heen en terug mee naar je werk kunnen. Thuis hang je hem dan weer aan de oplader. Als koplamp zou je een Sigma Powerled Evo kunnen nemen. Die doet 900 Lumen en houd het ook makkelijk een dag uit.
Cannondale Badboy SLX
Trek Farley 5
Trek Farley 5
- Sha Kokken
- Forum-lid
En wat is daar het praktisch nut van?Dennis1987 schreef: ↑18 jun 2017 03:17 (...) Die (...) is zo fel dat je er overdag tot op ruim een kilometer afstand zichtbaar mee bent.
Even los van het feit dat jij de oorspronkelijke vraag kennelijk niet gelezen hebt..
Andere mensen hinderen.
Vorsprung durch Pedantik