Beginner zoekt trainingsschema
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Hartslag meter kan handig zijn. Gewoon een standaard computertje met band is al voldoende.
En als je marathons deed kar je die Ventoux zo op joh.
En als je marathons deed kar je die Ventoux zo op joh.
Maak joe woar
Gewoon lekker gaan fietsen, die Ventoux fiets je echt wel op als je wat kilometers in de benen hebt. Plezier is het belangrijkste, schema's zijn naar mijn inzien voorbehouden aan wedstrijdrenners. Als je halve marathons hebt gelopen moet je een behoorlijke conditie hebben en gezien je leeftijd gaat die Ventoux ook wel goedkomen.
Ik kan de site www.doefiets.nl aanraden. Veel praktische en goed begrijpbare basisinfo over trainingsleer en je kunt er als je wilt wat schema's downloaden.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Die site is wel al 4 jaar niet meer bijgewerktmarsman schreef: ↑19 jun 2017 15:01 Ik kan de site www.doefiets.nl aanraden. Veel praktische en goed begrijpbare basisinfo over trainingsleer en je kunt er als je wilt wat schema's downloaden.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Maar het trainen en opbouwen is de afgelopen 4 jaar toch ook niet compleet veranderd?ericpeters schreef: ↑19 jun 2017 15:48Die site is wel al 4 jaar niet meer bijgewerktmarsman schreef: ↑19 jun 2017 15:01 Ik kan de site www.doefiets.nl aanraden. Veel praktische en goed begrijpbare basisinfo over trainingsleer en je kunt er als je wilt wat schema's downloaden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 05 jul 2016 17:52
Ik vind het een fijne site en er staat bruikbare info op, bedankt!MarkVeenstra schreef: ↑19 jun 2017 16:08Maar het trainen en opbouwen is de afgelopen 4 jaar toch ook niet compleet veranderd?ericpeters schreef: ↑19 jun 2017 15:48Die site is wel al 4 jaar niet meer bijgewerktmarsman schreef: ↑19 jun 2017 15:01 Ik kan de site www.doefiets.nl aanraden. Veel praktische en goed begrijpbare basisinfo over trainingsleer en je kunt er als je wilt wat schema's downloaden.
Sommige mensen hebben nu eenmaal een kapstok nodig om iets te bereiken. "Gewoon fietsen joh" is bv voor mij niet voldoende. Dan knap ik binnen 3 maand af wegens geen doel.Herman_N schreef: ↑15 jun 2017 23:01 Eens met Havana. Je rijdt nu 3 maanden en gaat nu al van die duffe schema's rijden. Geniet gewoon. Zorg dat je een bergverzet hebt en rij die MV gewoon op. Het zal zwaar zijn, maar echt je komt heus boven. Al gaandeweg ga je leren door schade en schande. Nu al starten met schema's is zo zonde. Maar goed, je moet het zelf weten.
@TS. Voor dit deel van het jaar is het niet nodig, maar als je deze winter eraan begint om volgend jaar de MV op te rijden, dan ben je zeker nog op tijd. In de winter (en herfst/lente) kan ik zeker trainerroad aanraden om structureel te trainen. Aangevuld met buitenritten natuurlijk.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4713
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Wanneer volgend jaar wil je de kale berg op? Dat lijkt mij wel een interessant gegeven. Als ik dit namelijk zo lees, dan rijd je met de juiste voorbereiding deze zomer ook al de Ventoux op. Verder is het ook belangrijk om te weten wat je verwacht van het beklimmen, wil je gewoon 1 maal naar boven en daar van genieten, wil je in 1 keer een top tijd neerzetten of wil je zelfs tot de malloten behoren die de berg op 1 dag van alle 3 kanten beklimmen? Zelfs dat laatste is zeker mogelijk als je dat volgend jaar september op je lijst zet.
Maar voor een trainingsschema is het zeker verstandig om meerdere doelen per jaar vast te stellen. 1 doel ergens volgend jaar is zeer lastig om voor een trainer een schema te maken. En zeker ook voor jou als atleet om de motivatie vast te houden.
Kortom wil je serieus trainen, stel dan meerdere doelen en ga daarvoor. Wil je ergens volgend jaar een berg beklimmen, ga voorlopig gewoon lekker relaxed fietsen en geniet daarvan. Het specifiek trainen voor de berg kan de laatste 10 weken dan nog wel.
Maar voor een trainingsschema is het zeker verstandig om meerdere doelen per jaar vast te stellen. 1 doel ergens volgend jaar is zeer lastig om voor een trainer een schema te maken. En zeker ook voor jou als atleet om de motivatie vast te houden.
Kortom wil je serieus trainen, stel dan meerdere doelen en ga daarvoor. Wil je ergens volgend jaar een berg beklimmen, ga voorlopig gewoon lekker relaxed fietsen en geniet daarvan. Het specifiek trainen voor de berg kan de laatste 10 weken dan nog wel.
Wat ik bedoel (en havana ook denk ik) is dat 'gewoon fietsen' al een hele goede training is. Zeker als je het gevarieerd doet. Dus bv korte stevige ritten afwisselen met lange trage ritten. Dat laatste is nog wel een dingetje, omdat traag ook echt traag is. Je kan worden ingehaald door mensen waar je helemaal niet door ingehaald wil worden. Je eigen testosteron is dan je grootste tegenstander. Ik zeg maar zo 'voor hard fietsen moet je fysiek sterk zijn, voor langzaam fietsen moet je mentaal sterk zijn'.
Daar heb je echt geen schema voor nodig. Opvallend is ook dat de TS zegt 'ik kan 1,5 uur rijden met 30 km/u'. Typisch een beginnersopmerking. Je hoort zelden iemand zeggen 'ik kan al 4 uur achtereen fietsen'. Het gaat blijkbaar altijd om de snelheid. Ik maak eruit op dat de TS 1,5 uur zich het snot voor ogen rijdt om maar die 30 te halen (maar dat is mijn eigen interpretatie). Als je serieus wil fietsen is duurvermogen veel belangrijker dan snelheid. Dat komt wel zodra je een gezonde basis hebt.
En met alle respect, maar ik vind het oprijden van de MV niet een doel om een compleet trainingsschema voor te gaan volgen. Als je anderhalf uur met 30 km/u kan rijden kom je die berg echt wel op. Tenminste als er een goed verzet op de fiets zit. Dat is veel belangrijker om aandacht aan te geven.
Maar goed, als de TS gelukkig wordt van het rijden van schema's wie ben ik om dat te beletten. Ik zou het pas doen als je behoorlijk wat ervaring hebt en je een doel wil halen dat misschien net even te hoog ligt. Zelf heb ik ook jaren schema's gereden, maar ik vond het geestdodend en stressvol. Ik ben er maar mee gestopt. Ik rij nu vooral gevarieerd. Heel af en toe doe ik nog eens een blokjestraining, maar dat zijn uitzonderingen.
Daar heb je echt geen schema voor nodig. Opvallend is ook dat de TS zegt 'ik kan 1,5 uur rijden met 30 km/u'. Typisch een beginnersopmerking. Je hoort zelden iemand zeggen 'ik kan al 4 uur achtereen fietsen'. Het gaat blijkbaar altijd om de snelheid. Ik maak eruit op dat de TS 1,5 uur zich het snot voor ogen rijdt om maar die 30 te halen (maar dat is mijn eigen interpretatie). Als je serieus wil fietsen is duurvermogen veel belangrijker dan snelheid. Dat komt wel zodra je een gezonde basis hebt.
En met alle respect, maar ik vind het oprijden van de MV niet een doel om een compleet trainingsschema voor te gaan volgen. Als je anderhalf uur met 30 km/u kan rijden kom je die berg echt wel op. Tenminste als er een goed verzet op de fiets zit. Dat is veel belangrijker om aandacht aan te geven.
Maar goed, als de TS gelukkig wordt van het rijden van schema's wie ben ik om dat te beletten. Ik zou het pas doen als je behoorlijk wat ervaring hebt en je een doel wil halen dat misschien net even te hoog ligt. Zelf heb ik ook jaren schema's gereden, maar ik vond het geestdodend en stressvol. Ik ben er maar mee gestopt. Ik rij nu vooral gevarieerd. Heel af en toe doe ik nog eens een blokjestraining, maar dat zijn uitzonderingen.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
Nee? Ik wel. Zullen we even proberen hoe goed ik hem op kom dan? Ik ben bereid de benzinekosten te delen...
Alleen al hierom heeft het vragen om een trainingsschema op een forum met sportieve fietsers nul zin; iedereen reageert vanuit zijn eigen straatje.
Je komt alles tegen hier; van "ik fiets al 35 jaar en vreet de Stelvio voor ontbijt" tot aan "ik ben al blij als ik de Posbank op kom".
Je moet iemand hebben die verstand heeft van trainen, jouw persoonlijke situatie kent én die bereid (gek genoeg) is om er wat tijd in te steken.
Iedereen hier vindt zich zelf verstand van trainen hebben...
Niemand kent jouw persoonlijke situatie
Niemand is bereid verder te gaan dan een postje met goed bedoelde persoonlijke onzin waar je niks aan hebt.
Waar het om gaat is hoe moeilijk het voor jou is (en niet voor sportieve fietser X met ook een mening) om die berg op te fietsen en wat jij er voor moet doen om dat te laten slagen. Misschien valt dat mee, misschien valt dat tegen...dat weten wij niet.
Havana's advies was nog het beste.
Veni. Vidi. Fietsie.
Gezellig
Dat is nou precies wat ik ook bedoel
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Maar het mooie van fietsen is het kan zo moeilijk als jezelf wil. De Posbank op knallen sta je ook je lam te kotsen bovenop. Stelvio opknallen ook maar het duurt langer en je hebt langer spierpijn.
Heb je echt geen vertrouwen in kun je een mtb huren. Deze hebben een heel licht verzet waardoor je eigenlijk nooit een verzet te weinig hebt.
Nog steeds ben ik van mening dat iedereen de Ventoux opkomt die gewoon fietst. Dus zonder schema's. Alleen je moet niet gaan kijken naar tijden en alles en helemaal niet voor je eerste berg. Geniet van het uitzicht onderweg en ga de uitdaging aan.
Heb je echt geen vertrouwen in kun je een mtb huren. Deze hebben een heel licht verzet waardoor je eigenlijk nooit een verzet te weinig hebt.
Nog steeds ben ik van mening dat iedereen de Ventoux opkomt die gewoon fietst. Dus zonder schema's. Alleen je moet niet gaan kijken naar tijden en alles en helemaal niet voor je eerste berg. Geniet van het uitzicht onderweg en ga de uitdaging aan.
Maak joe woar