Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Racefiets, endurance of race?

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 21 jul 2017 21:12

Geen idee hoe de CAAD10 zich verhoud tot voorgaande CAAD's maar ik vond de laatste alu Cannondale die ik had een stuiterbak. Zelfs de SuperSix vind ik stukken comfortabeler dan die alu stuiterbak.

flap
Forum-lid

flap 21 jul 2017 21:19

Mijn caad 10 is van 2014, en stuitert behoorlijk.
De supersix is toch ook een racer?
Maar van carbon denk ik, is hij daardoor zoveel comfortabeler?

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 21 jul 2017 21:31

SuperSix is inderdaad van carbon.
Met carbon geeft meer design vrijheid dan aluminium.
Je kunt daarom met carbon kiezen voor vormen die schokken beter opvangen.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 jul 2017 23:30

Kortweg, ja. Alu is hard en oncomfortabel. Carbon kan een hoop dempen, mits goed ontworpen. Supersix dus kennelijk. Maar ook de ultimate cf modellen van canyon bijvoorbeeld. Overigens zullen merken als trek, Bianchi, rose en anderen ook prima goede modellen hebben.

Staal is ook zeker een optie. Doet het qua comfort zeker beter dan alu.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 22 jul 2017 07:27

Tussen de Caad10 en de SS zit qua comfort bijna niets. Zo weinig zelfs dat ik me afvraag hoeveel mensen dat verschil zullen voelen (mijn eigen ervaring dit).

Framebouwers hebben dat "harde" inmiddels grotendeels uit de aluminium frames weten te krijgen.

Als je wil rijden alsof je over een tapijt rijdt moet je titanium of staal pakken, of lugged carbon. Dat absorbeert de meeste trillingen.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 22 jul 2017 07:47

Een ouderwetse "kronkel" Pinarello zou ook nog een optie kunnen zijn.
Campagnolo Ultra Dork

buddo
Forum-lid

buddo 22 jul 2017 09:29

Je zit goed op je huidige fiets -> voor mij het signaal dat de geometrie goed is
Oftewel, je huidige geometrie als richtlijn houden en voor meer comfort (minder stuiteren) het zoeken in de details. Zadel, merk/type bandjes, druk in de bandjes, stuurlint. Een ander frame kan ook wel helpen, maar volgens mij moet je daar geen wonderen van verwachten.

Snap overigens niet zo goed waarom iedereen comfort wil op een racefiets, je rijdt toch niet continue door kuilen of over klinkers? Het blijft een racefiets hè... geen volgeveerde mountainbike. Je kunt ook als je kuiltjes of ribbels ziet komen gewoon even uit het zadel gaan of de fiets ergens een beetje overheen wippen...

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 22 jul 2017 13:21

Ik snap dan weer weer niet wat "iedereen" moet met een stijve stuiterbak. Die fractie van een km/h die je daar mogelijk sneller van gaat is het mij niet waard om er wat comfort voor op te offeren. Neem maar van mij aan dat mijn stalen fiets echt nog wel als een racefiets aanvoelt.

Verder ben ik het wel met je eens dat er een grens is en ik vind ook dat je een fiets met 30+mm banden, schijfremmen en tegenwoordig zelfs vering onder het stuur eigenlijk geen racefiets meer mag noemen. Dan heb je het meer over een sportfiets met een krom stuur. Met een dergelijke fiets kan de gemiddelde wielertoerist prima uit de voeten maar persoonlijk vind ik af en toe "wielrennertje spelen" wel lekker met een fiets met een bepaalde hardheid en het uiterlijk dat ik met een racefiets associeer .

Maar binnen het concept van wat ik nog een racefiets noem is er zeker ruimte voor het beter wegfilteren van trillingen of juist een knalhard frame te maken voor de liefhebbers.
Campagnolo Ultra Dork

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 22 jul 2017 15:13

Ernie C. schreef: 22 jul 2017 13:21 Ik snap dan weer weer niet wat "iedereen" moet met een stijve stuiterbak. Die fractie van een km/h die je daar mogelijk sneller van gaat is het mij niet waard om er wat comfort voor op te offeren. Neem maar van mij aan dat mijn stalen fiets echt nog wel als een racefiets aanvoelt.

Verder ben ik het wel met je eens dat er een grens is en ik vind ook dat je een fiets met 30+mm banden, schijfremmen en tegenwoordig zelfs vering onder het stuur eigenlijk geen racefiets meer mag noemen. Dan heb je het meer over een sportfiets met een krom stuur. Met een dergelijke fiets kan de gemiddelde wielertoerist prima uit de voeten maar persoonlijk vind ik af en toe "wielrennertje spelen" wel lekker met een fiets met een bepaalde hardheid en het uiterlijk dat ik met een racefiets associeer .

Maar binnen het concept van wat ik nog een racefiets noem is er zeker ruimte voor het beter wegfilteren van trillingen of juist een knalhard frame te maken voor de liefhebbers.
Argumentatie waar geen speld tussen te krijgen is!

flap
Forum-lid

flap 22 jul 2017 21:32

Ik ben op zoek naar een nieuwe racefiets en ja ik zit goed op mijn huidige caad10, maar iets meer comfort zou wenselijk zijn.
Rijd nu met 25 mm banden Continental grandprix 400, met daarin 7.5 a 8 bar, dit zou wel wat minder kunnen met mijn gewicht (77 kg), dus dat ga ik proberen.
Maar wat ik mij afvraag is, kan ik met een carbon frame meer comfort krijgen? En met een endurance frame nog meer, of lever ik dan snelheid in, of andere houding?
Ik begrijp al uit jullie reacties dat als ik nu goed zit, dit moet aanhouden. Mijn ervaring is dat de fm in de buurt niet zo van de test ritten zijn om de fietsen eens te vergelijken.

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 23 jul 2017 07:12

flap, met jouw gewicht is 6,5 bar in je 25mm bandjes meeeeeeer dan genoeg.
Heb je meteen wat meer comfort te pakken.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 23 jul 2017 09:55

Ik weeg 80kg en rijd 25mm banden met 6bar. Voor 5,5 zou ook nog kunnen

Plaats reactie