Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldritseizoen 2017/2018

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 05 sep 2017 14:12

Vd Poel gaat lekker nog een jaar in de modder spelen, wil WK worden in eigen land, maar zal in zijn achterhoofd vooral bezig zijn met Tokio.
Jaar wereldbekers rijden, vaardigheden opdoen, goede startpositie verdienen en dan mikken op een podiumplaats. Dat zou in 1 klap alle podiums in de modder tot bijvangst degraderen.
Zou leuk zijn als hij een Verstappen-effect zou kunnen creeren bij de media en er meer XC te zien zou zijn op tv. Eigenlijk het mooiste en leukste onderdeel binnen de wielersport.
Less is bore

lb117
Forum-lid

lb117 05 sep 2017 14:45

Quarantanove schreef: 05 sep 2017 11:30
lb117 schreef: 05 sep 2017 10:50 Zou Telenet zou goed betalen ? of heeft Adrianus zo goed verdient dat een dik profcontract niet tè aantrekkelijk is?
Telenet?? Daar rijden de broers van der Poel niet. Ik denk dat je Beobank - Correndon bedoelt.
Wat heel veel niet door hebben dat de topveldrijders , met name de Vlamingen en die daar mee al bijna geassocieerd worden , top inkomens hebben. Zeker niet minder dan de betere wegrenners. Bijkomend voordeel om dan niet voor een wegcarrière te kiezen is dat renners als veldrijder veel minder een "nomaden" bestaan hebben.
Uiteraard bedoelde ik Coredon,

Ik kan me niet voorstellen dat men 2 a 3 ton op jaarbasis opstrijkt? Daar is de sport toch veel te klein voor? Ik ben benieuwd naar een onderbouwing!

rhino7
Forum-lid

Gebruikersavatar rhino7 05 sep 2017 15:16

Voor wat het waard is;

In tegenstelling tot het voetbal zijn de lonen in het veldrijden geen publiek geheim, maar de Italiaanse La Gazzetta dello Sport berekende in 2009 toch dat Sven Nys op jaarbasis 1,1 miljoen euro op de rekening mocht bijschrijven, alweer bruto. De krant deed dat op basis van jaarwedde, startgelden en inkomsten uit portretrechten. Zijn lange carrière in overweging genomen, mogen we er risicoloos van uitgaan dat Sven Nys tijdens zijn actieve carrière als veldrijder enkele miljoenen euro’s bij elkaar heeft gefietst.

Hoe duizelingwekkend ook, die cijfers behoeven ook wel enige nuance. Start- en prijzengelden zijn bruto en kwamen in het geval van Nys terecht in de BVBA SN Cycling, een vennootschap waarin ook de portretrechten werden ondergebracht. Uiteraard betaalde Nys hierop vennootschapsbelasting.

Crossen kost ook geld. Ieder renner zorgt voor eigen mekaniekers en verzorgers en die moeten worden vergoed, al was het maar voor hun benzinekosten. Bruto is dus niet netto. Niet voor u, niet voor mij en ook niet voor Sven Nys.

Gouden jaren

Bovendien heeft Nys nog de tijden gekend dat cyclocross matig werd betaald. In de eerste jaren van zijn carrière kreeg een topper — lees: de wereldkampioen — af en toe 2.500 euro startgeld. Daar haalt een subtopper tegenwoordig al zijn neus voor op. Samengevat: het is pas als dertiger dat Nys ‘grof’ geld is beginnen te verdienen aan zijn sport.

Ook niet te vergeten: Nys fietste tot 2008 in loondienst van Rabobank Continental, het opleidingsteam van het grote Rabobank. Nys reed er zeker niet aan een minimumloon, maar de grote vetpotten waren dat evenmin. Het is pas sinds zijn overstap naar Landbouwkrediet dat zijn salaris fors omhoogging. Eerst 500.000 euro per jaar, bij zijn tweede contract werd dat 600.000 euro. Weliswaar zonder al te veel bonussen; daarvoor zorgde hij zelf met riante start- en prijzengelden. En hij kreeg er de vrijheid om nog persoonlijke sponsorcontracten af te sluiten: Betafence, Tönissteiner, Shimano,… Het waren zonder enige twijfel financieel de gouden jaren voor Nys, met dank aan de begeleiding van Golazo. Randprojecten als een eigen kledinglijn of webshop zijn in dit verhaal verwaarloosbaar.

Slotsom:

Startgelden: 250.000 euro per jaar

Prijzengelden: 100.000 euro per jaar

Ploegcontract: 600.000 euro per jaar

Portretrechten en sponsordeals: 50.000 euro per jaar

= 1.000.000 euro
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 05 sep 2017 15:39

lb117 schreef: 05 sep 2017 14:45
lb117 schreef: 05 sep 2017 10:50 Zou Telenet zou goed betalen ? of heeft Adrianus zo goed verdient dat een dik profcontract niet tè aantrekkelijk is?
Telenet?? Daar rijden de broers van der Poel niet. Ik denk dat je Beobank - Correndon bedoelt.
Wat heel veel niet door hebben dat de topveldrijders , met name de Vlamingen en die daar mee al bijna geassocieerd worden , top inkomens hebben. Zeker niet minder dan de betere wegrenners. Bijkomend voordeel om dan niet voor een wegcarrière te kiezen is dat renners als veldrijder veel minder een "nomaden" bestaan hebben.

Ik kan me niet voorstellen dat men 2 a 3 ton op jaarbasis opstrijkt? Daar is de sport toch veel te klein voor? Ik ben benieuwd naar een onderbouwing!
Ik ken een aantal ex-profveldrijders persoonlijk en ga hier niet vanwege hun privacy dit "onderbouwen" maar neem van me aan dat de inbreng van @RHINO7 dichter bij de realiteit zit dan jouw aanname.

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 05 sep 2017 15:47

rhino7 schreef: 05 sep 2017 15:16 Bovendien heeft Nys nog de tijden gekend dat cyclocross matig werd betaald. In de eerste jaren van zijn carrière kreeg een topper — lees: de wereldkampioen — af en toe 2.500 euro startgeld.
Dit onderschat je de toch wel even. Omgerekend in Bfrs , Hfl , CHfrs , hadden o.a. Albert Zweifel , Roland Liboton en Klaus-Peter Thaler deze bedragen als start premie toen ze WK waren.

beeb
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar beeb 05 sep 2017 19:45

rhino7 schreef: 05 sep 2017 15:16
= 1.000.000 euro
Dat is ook zo ongeveer wat ik heb gehoord als 'jaaromzet' voor Wout van Aert en Mathieu van der Poel. Wie van de twee de regenboogtrui draagt zal iets meer vangen en de ander iets minder, waarschijnlijk
===========================

Free your mind and your ass will follow

===========================

lb117
Forum-lid

lb117 05 sep 2017 20:11

Quarantanove schreef: 05 sep 2017 15:39
lb117 schreef: 05 sep 2017 14:45

Ik ken een aantal ex-profveldrijders persoonlijk en ga hier niet vanwege hun privacy dit "onderbouwen" maar neem van me aan dat de inbreng van @RHINO7 dichter bij de realiteit zit dan jouw aanname.
Dat verbaasd me niet, louter schermen met... en insinuaties
ik ken ... x.. persoonlijk bla bla.

Hier hebben wij dus niets aan.

lb117
Forum-lid

lb117 05 sep 2017 20:11

rhino7 schreef: 05 sep 2017 15:16 Voor wat het waard is;

In tegenstelling tot het voetbal zijn de lonen in het veldrijden geen publiek geheim, maar de Italiaanse La Gazzetta dello Sport berekende in 2009 toch dat Sven Nys op jaarbasis 1,1 miljoen euro op de rekening mocht bijschrijven, alweer bruto. De krant deed dat op basis van jaarwedde, startgelden en inkomsten uit portretrechten. Zijn lange carrière in overweging genomen, mogen we er risicoloos van uitgaan dat Sven Nys tijdens zijn actieve carrière als veldrijder enkele miljoenen euro’s bij elkaar heeft gefietst.

Hoe duizelingwekkend ook, die cijfers behoeven ook wel enige nuance. Start- en prijzengelden zijn bruto en kwamen in het geval van Nys terecht in de BVBA SN Cycling, een vennootschap waarin ook de portretrechten werden ondergebracht. Uiteraard betaalde Nys hierop vennootschapsbelasting.

Crossen kost ook geld. Ieder renner zorgt voor eigen mekaniekers en verzorgers en die moeten worden vergoed, al was het maar voor hun benzinekosten. Bruto is dus niet netto. Niet voor u, niet voor mij en ook niet voor Sven Nys.

Gouden jaren

Bovendien heeft Nys nog de tijden gekend dat cyclocross matig werd betaald. In de eerste jaren van zijn carrière kreeg een topper — lees: de wereldkampioen — af en toe 2.500 euro startgeld. Daar haalt een subtopper tegenwoordig al zijn neus voor op. Samengevat: het is pas als dertiger dat Nys ‘grof’ geld is beginnen te verdienen aan zijn sport.

Ook niet te vergeten: Nys fietste tot 2008 in loondienst van Rabobank Continental, het opleidingsteam van het grote Rabobank. Nys reed er zeker niet aan een minimumloon, maar de grote vetpotten waren dat evenmin. Het is pas sinds zijn overstap naar Landbouwkrediet dat zijn salaris fors omhoogging. Eerst 500.000 euro per jaar, bij zijn tweede contract werd dat 600.000 euro. Weliswaar zonder al te veel bonussen; daarvoor zorgde hij zelf met riante start- en prijzengelden. En hij kreeg er de vrijheid om nog persoonlijke sponsorcontracten af te sluiten: Betafence, Tönissteiner, Shimano,… Het waren zonder enige twijfel financieel de gouden jaren voor Nys, met dank aan de begeleiding van Golazo. Randprojecten als een eigen kledinglijn of webshop zijn in dit verhaal verwaarloosbaar.

Slotsom:

Startgelden: 250.000 euro per jaar

Prijzengelden: 100.000 euro per jaar

Ploegcontract: 600.000 euro per jaar

Portretrechten en sponsordeals: 50.000 euro per jaar

= 1.000.000 euro
Bedankt! ik ben overtuigd maar ook verbaasd. Anderzijds Sven Kramer heeft ook een vergelijkbaar inkomen dankzij een globaal kleine en lokaal grote sport.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 05 sep 2017 22:05

Kramer zit misschien nog wel hoger denk ik. Schaatsen is olympisch en dat levert je met zijn prestaties echt wel extra op.
Less is bore

lb117
Forum-lid

lb117 06 sep 2017 10:15

daniel1975 schreef: 05 sep 2017 22:05 Kramer zit misschien nog wel hoger denk ik. Schaatsen is olympisch en dat levert je met zijn prestaties echt wel extra op.

https://www.businessinsider.nl/dit-verd ... schaatser/

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 06 sep 2017 11:59

Toch raar dat sommigen zo benieuwd zijn naar wat iemand anders verdiend.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 06 sep 2017 12:10

Lcsmet schreef: 06 sep 2017 11:59 Toch raar dat sommigen zo benieuwd zijn naar wat iemand anders verdiend.
In dit geval wel relevant want de aanleiding hiertoe is dat er veel zijn die niet begrijpen/begrepen waarom de topveldrijders met hun talent niet kiezen voor een vermeende lucratievere overstap naar de weg. En dat is vooral ook omdat er in het veldrijden heel goed verdiend wordt.

Plaats reactie