Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

een doodsmak gemaakt, met een goeie beschermengel

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 02 jul 2010 10:10

"Ja maar ik train altijd alleen en door de polder dus ik draag geen helm".

Ik citeer even wat forumleden uit het helm topic.

Denk dat de boodschap wel duidelijk is. Succes met het herstel.

fructus
Forum-lid

fructus 02 jul 2010 11:46

Beterschap Hans! Je hebt volgens mij veel geluk gehad.

Ik merk zelf dat ik met dit weer minder scherp ben. Een ongeluk zit in een klein hoekje.
The truth is rarely pure and never simple � Oscar Wilde

Wilier La Triestina � Ultegra SL

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 02 jul 2010 15:07

Gelukkig gaat het goed met je.

Voor ons allen weer een waarschuwing, dat een ongeluk in dat bekende kleine hoekje zit en je altijd alert moet zijn.

Ik merk het ook met dit warme weer, maar ff een keer zonder helm...........

hansdarmstrong
Forum-lid

hansdarmstrong 02 jul 2010 15:36

Ik ben nu vijf dagen verder. Nekpijn is de enige klacht die blijft. En een keurig blauw oog, gelardeerd met tinten van zwart, geel en roze. Blijft niet helemaal onbesproken in de werksfeer!

Ik blijf uiteraard mijn helm trouw, en ben ook blij dat ik goeie handschoenen aan had.

Ik compenseer mentaal met het uitkijken naar een nieuwe fiets, nog even geduld. En ik besef dat ik heel erg veel geluk had.

hond
Forum-lid

hond 03 jul 2010 18:34

[quote="havana"]"Ja maar ik train altijd alleen en door de polder dus ik draag geen helm".

Ik citeer even wat forumleden uit het helm topic.

Denk dat de boodschap wel duidelijk is. Succes met het herstel.[/quote]

Uit gewoonte heb ik altijd een helm op maar in de polder is het niet nodig imo als je een beetje oplet. Scholieren rijden immers ook niet met een helm op en kunnen net zo goed door een brommer worden gelanceerd.
In groep rijden, wedstrijden, mtb'en is een ander verhaal, dan is het risico op valpartijen veel groter.

tosoni
Forum-lid

tosoni 03 jul 2010 19:07

Mag ik het bovenstaande verhaal de grootst mogelijke bullshit vinden... Een scholier is totaal niet te vergelijken... En trouwens, het komt zeer vaak voor dat die aangereden worden. Polder of niet, je heb te maken met mede weg gebruikers. Bovendien rijd je gemiddeld 2 a 3 keer zo hard als de gemiddelde scholier... En daar zijn mensen niet op berekend.

Ongeacht waar ik ben draag ik mijn helm. Die heeft me mijn leven vorig jaar zo ontzettend gered, dat wil je niet weten... Mensen die ze niet dragen zijn gewoon onverantwoord... Punt...

Efkes weer On-Topic... Je mag je engeltje wel dankbaar zijn zeg... Ik zou even rustig naar een nieuwe fiets gaan kijken. En dan gewoon weer rustig beginnen. Ik ben na mij klap ook weer rustig begonnen, maar ben er wel een stuk voorzichtiger door geworden. Maar sommige gevallen kan je niet veel zelf aan doen.
W(viva) Italia LIbera E Redenta - Wilier

.jeroen.
Forum-lid

.jeroen. 03 jul 2010 19:17

[quote="Tosoni"]Mag ik het bovenstaande verhaal de grootst mogelijke bullshit vinden... Een scholier is totaal niet te vergelijken... En trouwens, het komt zeer vaak voor dat die aangereden worden. Polder of niet, je heb te maken met mede weg gebruikers. Bovendien rijd je gemiddeld 2 a 3 keer zo hard als de gemiddelde scholier... En daar zijn mensen niet op berekend.

.[/quote]

Zo'n enorme bullshit is dat niet. Op de mijn weg naar school kom ik zat gevaarlijke situatie's tegen.

Pas nog fietste ik met een paar vrienden naar ons klassefeest. Terwijl ik al staan op de pedalen aanzette, vloog mijn ketting eraf. Gelukkig vloog ik de berm in en bleef het beperkt met een paar schaaf wonden. Maar wat als ik met mijn hoofd op het asfalt was gekomen? Ik had toen echt niet mijn fiets helm op ;)

Laten we alstublieft gewoon voor onszelf bepalen of we wel of niet met een helm op rijden, zonder elkaar te veroordelen.

ukkie
Forum-lid

ukkie 03 jul 2010 20:08

[quote=".Jeroen."][quote="Tosoni"]Mag ik het bovenstaande verhaal de grootst mogelijke bullshit vinden... Een scholier is totaal niet te vergelijken... En trouwens, het komt zeer vaak voor dat die aangereden worden. Polder of niet, je heb te maken met mede weg gebruikers. Bovendien rijd je gemiddeld 2 a 3 keer zo hard als de gemiddelde scholier... En daar zijn mensen niet op berekend.

.[/quote]

Zo'n enorme bullshit is dat niet. Op de mijn weg naar school kom ik zat gevaarlijke situatie's tegen.

Pas nog fietste ik met een paar vrienden naar ons klassefeest. Terwijl ik al staan op de pedalen aanzette, vloog mijn ketting eraf. Gelukkig vloog ik de berm in en bleef het beperkt met een paar schaaf wonden. Maar wat als ik met mijn hoofd op het asfalt was gekomen? Ik had toen echt niet mijn fiets helm op ;)

Laten we alstublieft gewoon voor onszelf bepalen of we wel of niet met een helm op rijden, zonder elkaar te veroordelen.[/quote]

tuurlijk moet iedereen dat lekker zelf weten maar dan vind ik dat je daar iemand om mag veroordelen en tegenwoordig zien we toch ook steeds meer helmen bij de gewone fietsers in het verkeer toenemen, dit niet geheel zonder reden lijkt mij.

tosoni
Forum-lid

tosoni 03 jul 2010 20:39

[quote=".Jeroen."]

Laten we alstublieft gewoon voor onszelf bepalen of we wel of niet met een helm op rijden, zonder elkaar te veroordelen.[/quote]

Ik zei dat het bullshit was om geen helm op te hebben. Je rijdt op een racefiets 2 a 3 keer zo hard. En dit dan te gaan vergelijken met een scholier. Dus ondanks dat je in de berm vloog zonder helm is het niet te vergelijken. De klap is gewoon minder hard.

Ik bepaal ook niet of iemand een helm op doet of niet. Als hij zelf de schade incalculeerd moet hij het zelf weten. Dat is mij om het even. Alleen daarom kan ik het nog wel onverantwoord vinden.

Edit: ik lees het nu nog eens na, maar eigenlijk ondersteun je mijn betoog alleen maar ;) dank ervoor! :p

hansdarmstrong
Forum-lid

hansdarmstrong 03 jul 2010 20:48

' in de polder is het niet nodig als je een beetje oplet'
Ik reed in de polder en ik lette een beetje op. Maar net dat beetje niet genoeg. Wat is er nu zo lastig aan een helm om hem niet op te zetten?

Heb trouwens een lekker MTB toch gereden vandaag. Conditie is nog goed, pijn is weg. Oef.

tosoni
Forum-lid

tosoni 03 jul 2010 20:49

Kijk dat zijn de betere verhalen!!!

jeroenkuiper
Forum-lid

Gebruikersavatar jeroenkuiper 03 jul 2010 21:11

niet om elkaar te beoordelen maar we hebben in de loop der jaren toch genoeg voorbeelden gezien dat een helm toch wel ''handig'' is als je wat dichterbij kennis maakt met de vaste wereld als dat je normaal doet :D

vind het ook zwaar onverantwoord, natuurlijk iedereen moet zijn eigen verantwoording daarin nemen maar snap niet dat sommige mensen kapitalen steken in strak gevormde fietsen, geweldig ademende shirtjes en lichtgewicht onderdelen waarna er geen geld gestoken wordt in een onderdeel wat veel belangrijker is.....

neem als voorbeeld maar http://nl.wikipedia.org/wiki/Fabio_Casartelli

als iedere wielrenner nu nog eens die beelden terugkijkt en daaraan terugdenkt, dan zie je geen enkele fietser meer zonder helm
Afbeelding

Plaats reactie