Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kraak bij aanzet

ic3d
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 19 sep 2017 10:07

Lcsmet schreef: 18 sep 2017 17:28
ic3d schreef: 18 sep 2017 10:11
Hugograve schreef: 16 sep 2017 18:36

Ik had shimano crank met shimano bladboutjes.

Campa crank icm Ultegra is sowieso vragen om problemen hè
Oprechte vraag, waarom is dat vragen om problemen? Het heeft anderhalf jaar als een zonnetje gedraaid. Het draait nog steeds goed, alleen nu kraakt er dus iets.
Dat maakt echt niet uit.

Dat is een spelletje Campa - Shimano en iets met de politie en dergelijke dat wel regelmatig terugkomt op dit forum.
Je niets van aantrekken.
Dan houd ik het lekker zoals het is :) Zou als onwetende al bijna naar een Ultegra crank gaan kijken haha.

ic3d
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 24 sep 2017 12:39

Argh.. Alles schoon gemaakt en opnieuw vast gezet. Alleen de trapas en crank niet. Nog nooit gedaan, dus als het niet perse nodig was... Heb ook de cassette, voorbladen en ketting vernieuwd.

Resultaat het maakt een ratelend / schurend geluid elke keer op exact dezelfde positie. Zowel voor- als achteruit. Erg irritant. Ik gok dan toch de trapas?

Zie foto (voor schoon maken). Is dat een kwestie van een cranktrekker er in draaien, schoon maken, insmeren en als dat niet helpt vervangen?
Bijlagen
WP_20170923_16_41_23_Pro.jpg

ic3d
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 24 sep 2017 23:47

Nou, de crank verwijderen bleek gemakkelijker dan ik dacht. Ik had helaas geen tool om ook de trapas te verwijderen, maar dat volgt dan later wel.

Waar de crank op de trapas aansluit, was echt extreem smerig, aan beide kanten. Ik kon er zo een aantal milligram aan zooi uit trekken. Dat heb ik zo goed als mogelijk gedaan. Ook alle schroefdraad met wattenstaafjes zitten schoon maken. Daarna met montagepasta de crank weer gemonteerd en de ratel lijkt volledig verdwenen!

Ik ga nu een paar dagen weg (en het is nu te laat), dus kan pas later kijken of het gekraak ook daadwerkelijk verdwenen is.

Een vraagje nog. Hoe weet ik of ik de crank weer ver genoeg op de trapas heb gedraaid? Het kostte redelijk wat kracht hem er af te krijgen. Mijn el cheapo momentsleutel gaat maar tot 25 en die ratelt iets te snel, want met een klein beetje inbus draai ik er redelijk gemakkelijk nog een halve ronde bij.
Bijlagen
WP_20170924_22_58_00_Pro.jpg

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 25 sep 2017 07:17

Wat gelijk opvalt, is dat de astap vrijwel gelijk is met het pasvlak van de crank, waar de bout op draagt. Is de foto voor of na de montage? bij voorkeur moet er liever 3, dan 2mm tussen zitten. Wanneer deze op één vlak liggen, is er geen goede strakke verbinding tussen beiden en ontstaat er speling en dat wil je niet. Zeker wanneer dit na montage genomen is. Het vierkant van de crank kan uitgelubberd zijn.
Die 25 van je momentsleutel: Welke eenheden? Nm? 25Nm is niks. 50-70Nm is normaal. Te los aangedraaid (door de slijtage) geeft geluiden.
"Vast is vast" aandraaien geeft je al snel zo'n 50Nm. En dan zouden de pasvlakken gelijk kunnen liggen. Ongewenst. Leg een passende ring ertussen om ruimte te scheppen.

ic3d
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 25 sep 2017 08:04

De eerste foto, met de crank er nog aan, is voor montage. Bij de laatste foto is de crank er af. Bedoel je dat op de eerste het vierkant van de as minder ver door het vierkante gat van de crank zou moeten steken?

Het was overigens 25nm idd. Veel te weinig. Kan ik zoiets op 'gevoel' aandraaien, of breekt zoiets 'gemakkelijk' als je er te veel kracht op zet?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 25 sep 2017 08:13

1. Vóór demontage (of vóór montage: los erop gezet?) Laatste zin: ja.
2. Ja, vast is vast, dus op armkracht aandraaien is altijd meer dan 25Nm. Voorschrift is bij Shimano 50-70Nm. Campa zal niet veel schelen. Breken? Nee, wat zou moeten breken? Het is een stalen bout in een stalen as. Niet droog monteren.

ic3d
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 25 sep 2017 09:33

Thanks klimmer!

Ik was onduidelijk. De eerste foto was vóór ik überhaupt getracht had de crank te verwijderen. Dus puur de bout er uit gedraaid, foto en klaar. Ik heb overigens nooit iets van speling gemerkt.

Moet ik nog iets anders doen dan aandraaien bij het terug monteren? Ik heb echt veel kracht moeten zetten met twee Bahco's om de crank los te krijgen aan beide kanten. In de tutorial die ik vond was het naderhand alleen een kwestie de crank op de as duwen en de bout er in draaien met wat montagepasta. Dat heb ik gedaan.

Wat betreft het kapot gaan heb je gelijk denk ik. Ik lees her en der dat een momentsleutel onmisbaar is omdat je anders dingen sloopt, maar in dit geval kan er denk ik niet zo veel kapot. Bij de bladboutjes kreeg ik er twee overigens niet los. Kan ik hier ook alle kracht van de wereld op zetten om ze los te schroeven? Ook hier was 25nm niet genoeg.

Sorry voor alle newbie vragen. Ik zal het ergens moeten leren :D

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 25 sep 2017 12:46

Aan de foto te zien loopt de crank (gemonteerd) tegen de linker cup aan omdat hij te ver op de as gaat .
Normaal is er een pakweg 3 mm tussen aseinde en einde vierkant in de crank, dat is hier duidelijk minder.
Kraken kan door een niet (meer) goed passende crank komen als daar te lang mee wordt doorgereden, maar schuren kan door het aanlopen komen.
Zit de crank niet te ver op de as, dan kan er met een vijltje en timmermansoog vaak nog wel wat gecorrigeerd worden, maar hier is daar geen ruimte voor en ik ben bang dat je minimaal de linkercrank kan afschrijven.
Zodra er wordt geconstateerd dat de linkercrank niet goed vastzit moet er meteen worden ingegrepen door de bout met Loctite o.i.d. te monteren met minimaal 50NM.

PS, ik heb in mijn rommelkist nog een Campagnolo linkercrank van een kennis liggen waar meerdere keren aan gevijld was omdat hij had gekraakt en steeds losliep en die ging na het vijlen nog steeds niet zo ver op de as als bij jou.....

PS2 De oudere 102 mm Chorus/Record assen van Campagnolo hadden geen borst in het midden en daarbij kwam het wel eens voor dat de as in zijn geheel naar links schoof in de lagers (het zijn normale industrielagers) waardoor de rechtercrank tegen de cup ging aanlopen, dat geeft ook een schurend geluid en de boel gaat dan ook zwaarder lopen , iets wat je niet meteen merkt tijdens het fietsen , maar wel in de workstand...

PS3 Deze bracketassen bestaan uit meerdere losse onderdelen en de cups gaan soms bewegen in het bracket met bijgeluiden als gevolg.
1 toer teflon om de draad voor het inschroeven is een goed middel daartegen..
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

ic3d
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 25 sep 2017 14:44

Dank voor de uitgebreide reactie!

Ik zal als ik thuis ben even kijken hoeveel mm er echt tussen de crank en de as zit. Wellicht lijkt het op de foto wat platter dan het daadwerkelijk is. Wat ik al zei, ik heb met twee bahco's keihard moeten "trekken" om hem met een cranktrekker los te krijgen. Verder nooit last gehad van speling in de ruimste zin van het woord.

Zou vervelend zijn een nieuwe crank. Goedkoop zijn ze niet. Is het niet op te vullen met een of andere harde epoxy ofzo (ik zeg maar wat) mocht het echt nodig zijn?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 25 sep 2017 14:53

Zoals eerder gezegd een metalen onderlegring. Maar eerst maar eens naar de door @keezx genoemde tips kijken.

ic3d
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 25 sep 2017 22:32

Als bijlage foto's uit een andere hoek. Het is heel lastig meten, maar het LIJKT wel 2 á 3 mm. De ruimte, als jullie dat bedoelen, tussen de trapas en de cups lijkt m.i. ook voldoende. Zie de andere bijlages.

Dat gezegd. Ik was de derailleurs aan het afstellen en zag tijdens het draaien dat het grootste blad van links naar rechts beweegt tijdens het draaien. Je ziet het blad langs de voorderailleur bewegen. Er zit een afwijking van pak weg 0.5 á 1 mm in. Ik weet niet of dit normaal is en of dit überhaupt altijd zo was. Ik begin er wel moedeloos van te worden, want ook het schakelen werkt na 2 uur prutsen nog altijd niet perfect. Zie overigens de foto van 24 SEP 2017 23:47 Het zou aan het perspectief kunnen liggen, maar de as lijkt ook niet centraal te staan.

Overigens de kraak / tik is er nog altijd... Al het ander geluid is inmiddels wel verdwenen. Kraak is uitsluitend bij aanzet. Ik ben overigens niet gevallen of heb niets opvallends gedaan met de fiets. Dat kraken komt uit het niets.
Bijlagen
rechts.jpg
Links.jpg
as.jpg

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 25 sep 2017 23:07

De positie van de linkercrank lijkt normaal, dat zal het probleem niet zijn.
Beetje slingeren van de bladen komt ook veel voor en is ook niet iets om je druk over te maken.
In jouw geval zou ik de as demonteren uit het frame en de cups met teflontape weer monteren, en dan de cranks er weer op met loctite op de (met name de linker) crankbout.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie