betrokkenheid bij de markt?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Denk dat je je als handelaar vooral het volgende in je achterhoofd moet houden (overigens werkt de autobranche exact hetzelfde): verdienen doe je aan onderhoud en niet aan nieuwverkoop.
Nieuwe fietsen verkoop je enkel nog aan starters en aan mensen die gewoon geen zin hebben om te zoeken en/of hun handen niet vuil willen maken.
Verdienen doe je aan iedereen die niet handig genoeg is om zelf zijn fiets te onderhouden en service in de buurt wil.
Het maakt op dat moment niet meer uit of de fiets bij jou gekocht is of de hij van elders komt en wat de fm aan reparatie/onderhoudskosten rekend (niemand rijdt voor onderhoud "even" naar Duitsland omdat het daar zo goedkoop is.
Voorraad houden heeft voor een Fm al lang geen zin meer en als de klant iets speciaals wil zal dat gewoon besteld moeten worden (voorraad houden kost ook geld en dan ben je als fm altijd te duur.
Spreek regelmatig autodealers en die maakt het eigenlijk niet heel veel meer uit of de klant een auto bij hen koopt of elders (zeker niet als het het zelfde merk betreft). Hun marge halen ze uit onderhoud (grotendeels) en (veel minder) uit garantiegevallen.
Is gewoon een veranderende markt en het vergt een stukje omdenken. Enige hindernis is dat de klant nog steeds verwacht dat de fm voor weinig wil werken terwijl men het al doodnormaal vindt als een garage hen een poot uitdraait (welke fm durft 30 Euro per tijdseenheid van 12 minuten te rekenen?).
En wat betreft die 11 speed sluitring: als geen klant meer bereid is om een 11 speed groep bij zijn/haar dealer te bestellen zal een fm daar ook geen ervaring mee hebben.
Vraag eens aan een fm hoeveel ervaring hij heeft met DI2 en ik vermoed dat er forumleden zijn die er al een stuk meer gemonteerd/afgesteld hebben.
Nieuwe fietsen verkoop je enkel nog aan starters en aan mensen die gewoon geen zin hebben om te zoeken en/of hun handen niet vuil willen maken.
Verdienen doe je aan iedereen die niet handig genoeg is om zelf zijn fiets te onderhouden en service in de buurt wil.
Het maakt op dat moment niet meer uit of de fiets bij jou gekocht is of de hij van elders komt en wat de fm aan reparatie/onderhoudskosten rekend (niemand rijdt voor onderhoud "even" naar Duitsland omdat het daar zo goedkoop is.
Voorraad houden heeft voor een Fm al lang geen zin meer en als de klant iets speciaals wil zal dat gewoon besteld moeten worden (voorraad houden kost ook geld en dan ben je als fm altijd te duur.
Spreek regelmatig autodealers en die maakt het eigenlijk niet heel veel meer uit of de klant een auto bij hen koopt of elders (zeker niet als het het zelfde merk betreft). Hun marge halen ze uit onderhoud (grotendeels) en (veel minder) uit garantiegevallen.
Is gewoon een veranderende markt en het vergt een stukje omdenken. Enige hindernis is dat de klant nog steeds verwacht dat de fm voor weinig wil werken terwijl men het al doodnormaal vindt als een garage hen een poot uitdraait (welke fm durft 30 Euro per tijdseenheid van 12 minuten te rekenen?).
En wat betreft die 11 speed sluitring: als geen klant meer bereid is om een 11 speed groep bij zijn/haar dealer te bestellen zal een fm daar ook geen ervaring mee hebben.
Vraag eens aan een fm hoeveel ervaring hij heeft met DI2 en ik vermoed dat er forumleden zijn die er al een stuk meer gemonteerd/afgesteld hebben.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40112
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Roos69 schreef: Wat betreft die sluitring:
als je speciaal naar een winkel gaat die Campa Pro Shop is mag je, vind ik, toch wel verwachten dat ze een beetje verstand van zaken hebben.
Beetje naief
Helaas is het niet zo. Hangt puur af van de persoon die je helpt.
Less is bore
Mijn indruk bij de meeste FM's is dat zodra je het woord "Campagnolo" uitspreekt, het gesprek en de houding een totaal andere wending krijgt.
Na het horen van het C-woord schrikt nagenoeg iedere FM. Arggghh,.... barst. Een klant met een campagnolo groep. Hier heb ik helemaal geen verstand en ik moet het zo snel mogelijk de winkel uit werken.
Ik gebruik het vaak als test. Als ze na het C-woord je nog te woord willen staan, dan heb je kans het een goede FM is.
Na het horen van het C-woord schrikt nagenoeg iedere FM. Arggghh,.... barst. Een klant met een campagnolo groep. Hier heb ik helemaal geen verstand en ik moet het zo snel mogelijk de winkel uit werken.
Ik gebruik het vaak als test. Als ze na het C-woord je nog te woord willen staan, dan heb je kans het een goede FM is.
Live fast; die young. mijn blog
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40112
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
"ik zoek Record cups met ITA draad"
- "even achter kijken, denk dat we ze wel hebben"
Meneer loopt naar achteren en komt triomfantelijk met een doosje terug!
" tata, gevonden!"
Meneer legt het doosje neer op de balie en gaat de factuur maken in de computer. Ik pak ondertussen het doosje en controleer voor de zekerheid de labels.
"Meneer, weet u het zeker dat dit ITA is?"
-"ja hoor, zeker weten"
"Maar waarom staat er dan OS-Fit integrated cups BB30 op het label......?"
Daantje ging zonder cups naar huis, niets op voorraad.
Waargebeurd verhaal, vorige week bij een bekende wielerspecialist hier in de regio.
Gelukkig hebben we nog onze appeltaarten etende wielerspecialist uit Rotterdam hier op het forum en had ik binnen een paar dagen alsnog de juiste cups in huis.
- "even achter kijken, denk dat we ze wel hebben"
Meneer loopt naar achteren en komt triomfantelijk met een doosje terug!
" tata, gevonden!"
Meneer legt het doosje neer op de balie en gaat de factuur maken in de computer. Ik pak ondertussen het doosje en controleer voor de zekerheid de labels.
"Meneer, weet u het zeker dat dit ITA is?"
-"ja hoor, zeker weten"
"Maar waarom staat er dan OS-Fit integrated cups BB30 op het label......?"
Daantje ging zonder cups naar huis, niets op voorraad.
Waargebeurd verhaal, vorige week bij een bekende wielerspecialist hier in de regio.
Gelukkig hebben we nog onze appeltaarten etende wielerspecialist uit Rotterdam hier op het forum en had ik binnen een paar dagen alsnog de juiste cups in huis.
Less is bore
Ik doe zelf al jaren onderhoud aan de fietsen (race en stads). Door de diversiteit van gebruikte onderdelen is het soms lastig om dat te vinden. Ook heb ik het gevoel dat er minder echte complete fietsenwinkels zijn. Als ik hier in de IJmond kijk, dan moet ik naar Limmen, Wormer.
Die winkels hebben een ruimer assortiment van merken en ook onderdelen.
Voor bv kettingen en cassettes loont het de moeite om webwinkels te raadplegen doordat de prijzen soms wel 40% schelen.
Die winkels hebben een ruimer assortiment van merken en ook onderdelen.
Voor bv kettingen en cassettes loont het de moeite om webwinkels te raadplegen doordat de prijzen soms wel 40% schelen.
Bianchi Intenso met Potenza, met Scirocco
Cube streamer 2008, Ultegra 6603, Ksyrium Equipe 2011
Cube streamer 2008, Ultegra 6603, Ksyrium Equipe 2011
Ik sluit me aan bij de strekking van bovenstaande reacties. Hoe zeer het ook een persoonlijk drama voor de betrokken personen kan zijn, het is gezond dat een bedrijf dat niet met z'n tijd meegaat/niet efficient werkt, failliet gaat.
Ook wat andere producten betreft, koop ik niet per se bij de lokale slager of bakker (of whatever). Ik ga altijd naar de supermarkt voor vlees, brood, groente etc., omdat ze een groot parkeerterrein hebben. Lekker handig, en ze zijn ook nog goedkoper dan de slager of bakker. Toen ik nog dichter bij de binnenstad woonde, haalde ik ook wel eens groente of vlees op de markt, maar dat vind ik nu teveel gedoe op zaterdag.
Wat fietsen betreft; wat ik zelf kan monteren, koop ik op het internet. Wat ik niet zelf kan, laat ik bij de FM doen. Overigens heb ik in het afgelopen half jaar twee slechte ervaringen bij FM's gehad, dus dat helpt ook niet echt. Een extra stimulans om zoveel mogelijk zelf te leren.
Ook wat andere producten betreft, koop ik niet per se bij de lokale slager of bakker (of whatever). Ik ga altijd naar de supermarkt voor vlees, brood, groente etc., omdat ze een groot parkeerterrein hebben. Lekker handig, en ze zijn ook nog goedkoper dan de slager of bakker. Toen ik nog dichter bij de binnenstad woonde, haalde ik ook wel eens groente of vlees op de markt, maar dat vind ik nu teveel gedoe op zaterdag.
Wat fietsen betreft; wat ik zelf kan monteren, koop ik op het internet. Wat ik niet zelf kan, laat ik bij de FM doen. Overigens heb ik in het afgelopen half jaar twee slechte ervaringen bij FM's gehad, dus dat helpt ook niet echt. Een extra stimulans om zoveel mogelijk zelf te leren.
In de tijd dat ik aan het shoppen was voor een nieuwe racefiets, keek ik zowel naar een merk als Giant als naar RedBull. Beide waren te koop in een winkel in de buurt. Probleem was dat ik voor 3200 euro een Giant had met een net iets mindere afmontage als een RB van 1999. Dat verschil is gewoon te groot. Zelfde met bandjes. Veel fietsenmakers bieden de Conti 4000 bandjes aan voor de standaardprijs van 42.95 per stuk. Online zijn ze natuurlijk moeiteloos te krijgen voor 25 euro per stuk. Mijn fietsmaat heeft ooit een Veloce cassette gekocht voor 75 euro...
Als de prijs bij een Nederlandse webshop bijv. maar 10 procent boven die Duitse webshop ligt, dan koop ik natuurlijk bij de Nederlandse shop. Ik vind dat fietsenmakers ook gewoon slimmer hiermee om moeten gaan. Als je veel omzet wilt draaien, dan moet je groot en slim inkopen en risico lopen.
En wat ook al gezegd is: het kennisniveau van de gemiddelde forumbezoeker ligt duidelijk boven dat van de gemiddelde fietsenmaker (qua race en mtb). Heel irritant.
Als de prijs bij een Nederlandse webshop bijv. maar 10 procent boven die Duitse webshop ligt, dan koop ik natuurlijk bij de Nederlandse shop. Ik vind dat fietsenmakers ook gewoon slimmer hiermee om moeten gaan. Als je veel omzet wilt draaien, dan moet je groot en slim inkopen en risico lopen.
En wat ook al gezegd is: het kennisniveau van de gemiddelde forumbezoeker ligt duidelijk boven dat van de gemiddelde fietsenmaker (qua race en mtb). Heel irritant.
Het is bij mij al zo erg dat ik het ritje naar de LBS vaak al niet eens meer maak. Ik bestel het gewoon direct online. Deze week nog een nieuwe body voor mijn Easton wielen besteld bij Serge.
Serge is meteen ook vrijwel de enige Nederlandse winkel waar ik regelmatig iets bestel. De rest is gewoon veel te duur en het assortiment is vaak om te huilen.
Serge is meteen ook vrijwel de enige Nederlandse winkel waar ik regelmatig iets bestel. De rest is gewoon veel te duur en het assortiment is vaak om te huilen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 06 mei 2011 11:43
[quote="rob74"]I
Ik heb veel liever een FM die veel keus heeft (hoeft niet op voorraad), producten tegen internetprijzen verkoopt EN goede service biedt.
Goedendag,
Ik ben net nieuw op dit forum, en vind het wel een aardig onderwerp.
Even voor de duidelijkheid; ik ''bezondig'' mij ook regelmatig aan de internetaanbieders. Juist omdat het internetaanbieders betreft, kunnen zij
produkten leveren tegen zeer scherpe prijzen.
Deze gasten hebben geen winkelpand met personeel e.d.
Van een FM kan je mijns inziens niet verlangen dat deze voor internetprijzen gaat
leveren i.c.m. een schamel uurloon van 40,- . De marge moet toch ergens vandaan komen? vr. gr.
Ik heb veel liever een FM die veel keus heeft (hoeft niet op voorraad), producten tegen internetprijzen verkoopt EN goede service biedt.
Goedendag,
Ik ben net nieuw op dit forum, en vind het wel een aardig onderwerp.
Even voor de duidelijkheid; ik ''bezondig'' mij ook regelmatig aan de internetaanbieders. Juist omdat het internetaanbieders betreft, kunnen zij
produkten leveren tegen zeer scherpe prijzen.
Deze gasten hebben geen winkelpand met personeel e.d.
Van een FM kan je mijns inziens niet verlangen dat deze voor internetprijzen gaat
leveren i.c.m. een schamel uurloon van 40,- . De marge moet toch ergens vandaan komen? vr. gr.
VanDijkhuizen schreef: Van een FM kan je mijns inziens niet verlangen dat deze voor internetprijzen gaat
leveren i.c.m. een schamel uurloon van 40,- . De marge moet toch ergens vandaan komen?
Dat ben ik met je eens. Een FM zou failliet gaan met internetprijzen. Daarom moet hij zoeken naar zijn toegevoegde waarde. En die zit hem in het persoonlijk contact, het feit dat hij een mooi pand tot z'n beschikking heeft en expertise heeft. Deze dingen tezamen zijn samen te vatten onder de term 'service'. Mijns inziens kan een FM, mits hij uitstekende service verleent, ook met adviesprijzen prima draaien. Sommige FM's bewijzen dit ook. De FM moet het feit dat hij deze dingen wel heeft/kan bieden, en een internetaanbieder niet, optimaal 'uitbuiten'.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40112
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
havana schreef:Het is bij mij al zo erg dat ik het ritje naar de LBS vaak al niet eens meer maak. Ik bestel het gewoon direct online. Deze week nog een nieuwe body voor mijn Easton wielen besteld bij Serge.
Serge is meteen ook vrijwel de enige Nederlandse winkel waar ik regelmatig iets bestel. De rest is gewoon veel te duur en het assortiment is vaak om te huilen.
Dat Fms gen body's hebben liggenkan ik nog wel begrijpen.
Maar gangbare campa-kettingen, lagers/cups, etc kan ik echt niet begrijpen.
En idd, voor mij is ook Serge bijna de enige webshop in NL waar ik bestel. En dat ondanks dat ie iets duurder is. Blijkbaar doet ie toch iets goed (snelle reactie, snelle levering, antwoord op vragen)
Less is bore