Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers
-
Zorro
- Forum-lid HC
- Berichten: 6746
- Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
- Locatie: Almere
Zorro
22 sep 2017 20:58
Keezx schreef: ↑22 sep 2017 19:32
Met aluminium onganodiseerd direct blootgesteld aan de lucht gebeurt ook niet veel, maar onder lak heerst een zuurstofarme omgeving en daar gaat het wel corroderen omdat het regelmatige oxidehuidje niet gevormd wordt.
Berucht zijn in dit verband doorgecorrodeerde alu sturen waar het onder het stuurlint ook zo lekker kan gaan.
Zoiets als dit topic Keezx:
viewtopic.php?f=11&t=42119&p=1215480&hi ... t#p1215480
Waarin je zegt:
Keezx schreef: ↑18 jul 2017 20:19
Zoiets kom je een enkele maal op fora tegen, het is zeker niet normaal.
Bij mij is een stuur altijd corrosievrij geweest , ook na jaren.
Vermoedelijk gaat het ofwel om een productiefout in de vorm van een te dunne anodisatielaag ofwel een soort stuurlint dat vocht+zout vasthoudt.
Is je zelf nooit opgevallen of je zweet op het stuur druipt?
Topic:
preventief vervangen stuurbocht
![Afbeelding](http://i63.tinypic.com/fn5z76.jpg)
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
Nova
- Forum-lid
- Berichten: 347
- Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05
Nova
23 sep 2017 12:06
sharkman113 schreef: ↑22 sep 2017 17:02
ja dat heet anodiseren en lukt enkel onder geconditioneerde omstandigheden. In de echte wereld gaat aluminium van verweren naar verpulveren en zul je aluminium of af moeten dekken of regelmatig polijsten. Staat roest en sommige soorten kunnen inderdaad een duurzame toplaag vormen helaas is CorTen staal niet echt gebruikelijk voor fietsframes
Nou nee, aluminium vormt gewoon al door contact met zuurstof al dat beschermend huidje, alleen veel minder dik dan de kunstmatig veel dikkere laag die anodiseren geeft.
De foto's en omschrijvingen lijken goed te passen in deze verklaring:
https://www.corrosionpedia.com/galvanic ... ers/2/1556