Zoektocht naar vaste spatborden
Na 4 uur in de regen bij een temperatuur tegen 0 is esthetiek niet meer het gene waar je veel waarde aan hecht. Droge voeten wel! Maar bij dat weer zit jij zeker op je tacx?
o'7o
Zonder bel zou mijn woonwerk rit minstens 5 minuten langer duren door al die oudjes en scholieren die in de weg fietsen!NoTriple schreef: ↑18 okt 2017 20:02Nee hoor ik heb geen Tacx. Sowieso 4 dagen woon/werk op een crossfiets. Totaal ca 250 km in 4 dagen. Weer of geen weer. Ik heb namelijk geen auto maar mijn vrouw wel Maar zonder bel, spatborden en vooral geen triple. Gewoon Campa Centour 2x 10speed.
Die zijn niet te vinden zonder zwakke punten zoals gewoon stalen pinnetjes, waarvan de penuiteindjes door strooizout afgeroest worden, met enkele uren later je ketting op straat.
Of je moet een industriele kopen, waar ze voor particulieren de prijs maal 5 doen.
De overblijvende optie is dus je ketting zoveel mogelijk afschermen.
Je kunt de plaatsen vinden waar dat (meest) nodig is door de zandkorrels / aarde ophopingen.
Vooraan een lap EPDM met aan onderkant een P doorsnede:
Achter het kettingblad een bodemplaat (stijf, plooit toch wat) van een tas:
De spatborden zijn van zwarte kunststof, heb er gaatjes van 4 mm in geboord, net als bij de afschermingen, en dan een stukje stijve waslijn erdoor en plooien naar gewenst.
Het ziet er niet blitz uit, maar het werkt, wat telt voor me
Achteraan is nog te doen, maar dat is om mijn tassen enz te beschermen dan de ketting / aandrijving.
De waslijn, met een stijve ader, is handig hiervoor: sterk/blijft in de vorm, geisoleerd, maakt zo geen krassen en de ader is beschermd tegen roesten.
Als de 62 mm band toch spuwt naast de middenbescherming, kan ik er stukken bij zetten.
Het geheel is wat flexibel. Het mag een stamp krijgen, het geeft mee ipv breken en je kunt door de waslijn montage wat te verplooien wat positioneren.
Bvb als het niet regent dan plooi ik deze vooraan zoveel mogelijk dicht. Of gewoon naar boven klappen en inhaken, als een rolluikje.
EPDM is vrij zwaar, maar het is gewicht op het veel minder belaste voorwiel.
Het tas bodemplaat materiaal (zit ook in hoeken van veel valiezen) weegt niks.
EPDM zo dicht bij de ketting is trouwens toch niet bruikbaar, gewoon de wind zou het al tegen de ketting of band kunnen blazen, je hebt daar dus stijf materiaal nodig.
Laatst gewijzigd door Nova op 19 okt 2017 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Die plaat achter het kettingblad, heeft zijn nut intussen goed bewezen: ik heb enige honderden km regen en natte banen (inclusief enkele waar prei kwekers hun dagelijkse lading prei gaan oppikken, elke dag verse lading modder, heel de winter door) achter de rug ermee, en de plaat hangt vol met modder dat anders op de ketting terecht ging gekomen zijn.
Ik zie het verschil aan de Gusset ketting: normaal is een dag nattigheid = aandrijving die volplakt met zandkorrels, nu is er na quasi niks te zien.
Ik had de plaat wel wat meer naar voren moeten monteren, want de modder gaat tot de voorste rand, terwijl achteraan niks is.
Misschien kan ik er een extra stuk bij zetten onderaan, want meer naar voren gaat enkel beneden, niet boven.
Zo zie je: de banden houden voldoende water lang genoeg vast om pas aan de VOORkant van het wiel los te laten.
Het enige dat nog roet in het eten gooit is door de wind opgestoven rommel. Ik heb dat begin dit jaar gehad met preventief strooizout, droog gebleven, opgewaaid door wind (inclusief die van rijdende voertuigen) en zo op de ketting. Daar valt weinig tegen te doen alhoewel die grote EPDM spatlap vooraan de ketting ook enigszins uit de wind houdt. Maar zijwind, nee.
Ik zie het verschil aan de Gusset ketting: normaal is een dag nattigheid = aandrijving die volplakt met zandkorrels, nu is er na quasi niks te zien.
Ik had de plaat wel wat meer naar voren moeten monteren, want de modder gaat tot de voorste rand, terwijl achteraan niks is.
Misschien kan ik er een extra stuk bij zetten onderaan, want meer naar voren gaat enkel beneden, niet boven.
Zo zie je: de banden houden voldoende water lang genoeg vast om pas aan de VOORkant van het wiel los te laten.
Het enige dat nog roet in het eten gooit is door de wind opgestoven rommel. Ik heb dat begin dit jaar gehad met preventief strooizout, droog gebleven, opgewaaid door wind (inclusief die van rijdende voertuigen) en zo op de ketting. Daar valt weinig tegen te doen alhoewel die grote EPDM spatlap vooraan de ketting ook enigszins uit de wind houdt. Maar zijwind, nee.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Heb je al geprobeerd om een constructie rondom je ketting te plaatsen die deze helemaal omhult ?
Een gesloten kettingkast misschien ?
Een gesloten kettingkast misschien ?
Zoals gezegd: voor een groter kettingblad zijn die niet te vinden, omdat de afstand tussen frame en blad te klein is geworden voor een kettingkast.dwangarbeider schreef: ↑05 nov 2017 19:49 Heb je al geprobeerd om een constructie rondom je ketting te plaatsen die deze helemaal omhult ?
Een gesloten kettingkast misschien ?
Dat was voor mijn 2 oudere fietsen, 52 kettingblad, reeds zo, 6-7 jaar geleden.
Nu ben ik zelfs genoopt geweest naar 48, als max, wegens frame snel breder wordend voor bredere banden. Mijn kettingblad zit in plaats van net naast de buizen die naar de achterwielmontage gaan, er nu zelfs voor. Ik heb nog zitten denken om een kettingkast uit te zagen en te bricoleren, maar als het kettingblad er al niet in past, zitten de opties op dit vlak, nogal dicht bij 0. Vandaar het plaatwerk hier en daar, als ersatz oplossing. Niettemin: het werkt. Uitzicht vind ik minder belangrijk.