Alles over vakanties op én met de fiets

Tips voor een week fietsvakantie

GiantDefy1
Forum-lid

GiantDefy1 09 okt 2017 20:24

Baskenland fietsen is ook erg mooi. Zowel de Spaanse zijde en Franse zijde

Ronschr
Forum-lid

Ronschr 10 okt 2017 06:46

Het is al jaren een droom om eens een weekje buitenland te doen, maar hoe doen jullie dat praktisch? Ga je naar een hotel oid en vertrek je iedere dag vanaf daar? Of rijd je met lichte bepakking van hotel naar hotel?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 10 okt 2017 07:54

Nou, ik gooi mijn fiets in de auto en rijd naar een hotel of een camping. Bij de ideale standplaats kun je veel/alles vanuit het hotel doen. Zo niet dan rijd ik een stukje met de auto.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 okt 2017 08:02

Ik heb nu een aantal keren een week op 1 plek gezeten (hostel, of airbnb), 2 maal in Allemond, keer midden in Zwitserland (Andermatt), keer in Arlberg (oostenrijk), en 2x in de Vogezen (halve week). Mooi vanaf 1 plek rondjes rijden, met als afsluiter een deelname aan een cyclo/toertocht als "doel" van de trip.
Voordeel is, je kunt veel zooi meenemen, aan tools, reservespullen, kleding ed.
Van plek naar plek trekken lijkt me ook wel eens mooi om te doen, maar is natuurlijk compleet andere insteek.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 10 okt 2017 08:06

Even googlen op accommodaties die bagagevervoer aanbieden. Zowel in de Alpen, als ook Tsjechie rijden er daar meerdere van rond. Hierdoor heb je alleen je eigen dagspullen mee op de fiets te nemen om van het ene hotel naar het volgende te komen.
Hoewel vanuit 1 locatie is het ook al goed te doen om meerdere dagtochten te maken.

joopi
Forum-lid

joopi 10 okt 2017 10:41

Ik breek een lans voor Meiringen in Zwitserland: vanaf 020 maar net 900 km rijden, prachtige camping (Balmweid) en ideale uitgangspositie voor mooie ritjes als Süstenpas, Grimselpas, (eventueel het rondje Grimsel/Furka/Süsten), Grosse Scheidegg (grotendeels autovrij!), rondje Glaubenbergpas-Glaubenbüelenpas en kortere klimritjes naar Axalp, Engstlenalp, Beatenberg, etc. Groot voordeel t.o.v. Andermatt is dat je er ook een dagje kan herstellen, vrijwel vlak uitbollen naar Interlaken of zelfs Thun, heen en weer langs de Brienzersee en de Thunersee. Zwitserland is inderdaad niet goedkoop (kop koffie onderweg Chf 4.00.....), maar met een beetje opletten is het te doen. Helemaal eens met Havana: wacht vooral het weerbericht af want dat gaat de week maken of breken.

erikkie39
Forum-lid

erikkie39 10 okt 2017 11:16

Als je voor de Dolomieten gaat, misschien ook overwegen om de zomer te laten voor wat het is, en in september te gaan (als je vakanties flexibel zijn). Ergste warmte is er dan af, maar nog steeds mooi weer. Maar het grootste voordeel: bijna geen toeristen. Ik ben 2x op de Stelvio geweest, 1x met de auto in de zomer een paar jaar geleden, en andere keer op de motor vorig jaar eind september. In de zomer was het filerijden omhoog, in september had je alle ruimte op de berg. Ditzelfde heb ik gehoord over de wat oostelijkere dolomieten (Sella-massief), ook daar in september op de motor geweest en hele bergen voor jezelf alleen. Terwijl het in de zomervakantie ook mega-druk schijnt te zijn. Ik denk dat zoiets je vakantie-ervaring ook drastisch kan beinvloeden.
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 10 okt 2017 14:12

Mag ik hier even de mierenneuker uithangen? Stelvio is geen Dolomieten. Verder eens met je betoog ;)

Als aanvulling zou ik nog willen toevoegen dat je evenementen goed in de gaten moet houden. Op de Stelvio wordt zeker in de zomermaanden heel veel georganiseerd, niet alleen voor fietsers maar ook voor motoren en auto's. Sella-rondje idem. Je wil er echt niet zitten tijdens bijvoorbeeld de Dolomieten Maraton.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 10 okt 2017 14:21

DM week is juist heel gezellig vind ik dan weer. Leuk wielersfeertje. Alleen op zaterdag is het lokaal een beetje druk ;-)
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

csteenbe
Forum-lid

Gebruikersavatar csteenbe 10 okt 2017 18:12

Ik zou zelf eens naar Slovenië gaan moet ook een heel mooi gebied zijn, heb er zelf geen ervaring mee maar wat ik van horen vertellen heb gehoord moet het er prachtig zijn... en is eens wat anders dan de genoemde gebieden!
YFood !!!

walter-
Forum-lid HC

walter- 10 okt 2017 19:33

Stelvio moet in de zomer; 2800m is zo hoog dat het 30 graden moet zijn in het dal om boven nog aangenaam warm te zijn. Begin september dit jaar lag er al weer sneeuw boven....
Correct: het is druk op de Stelvio maar daar heb je als fietser in mijn ervaring geen last van. Enkel in de afdaling rekening houden met anderen. En druk wil ook zeggen dat er boven wat horeca is waar je kan genieten van het uitzicht bij een appeltaartje... elk nadeel etc...

Walter

walter-
Forum-lid HC

walter- 10 okt 2017 19:40

Deze zomer in Slovenië, camping aan aan het einde van de wereld (bij Bled verder de Julische alpen inrijden tot je niet verder kan...).
Slovenie idd een supermooie omgeving (als beschrijving Oosterijk met Oostenrijkers die geen Duits spreken, zo was het ook in mijn beleving).

We konden idd best goed fietsen. Wegen zijn veelal ok maar doordat we aan het einde van de wereld zaten was een mooie lus rijden moeilijker.
De coureur die mee was die iedere dag zijn training zocht had het na een week wel gezien.
Maar Slovenië om te wandelen daarentegen was het beste wat ik al gehad heb.

Walrer

Plaats reactie