Wielset zelf maken - project met beginnersvragen
Terug naar af: het argument om platte spaken te nemen omdat je dan torsie eenvoudiger constateert is natuurlijk wel een zwaktebod!
Al die argumenten dat je met Aerospokes® door de lucht klieft zijn meteen waardeloos geworden.
Een beetje wieltjesmaker kan ook ronde spaken torsievrij monteren.
Maar het staat wel vet natuurlijk.
Al die argumenten dat je met Aerospokes® door de lucht klieft zijn meteen waardeloos geworden.
Een beetje wieltjesmaker kan ook ronde spaken torsievrij monteren.
Maar het staat wel vet natuurlijk.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Dat was me inderdaad al opgevallen. Ik had die van DT Swiss al gebruikt, die is inderdaad erg simpel. Ter controle heb ik nog een andere calculator gebruikt en die komt tot dezelfde getallen.lugosi schreef: ↑11 nov 2017 10:23 Sapim is de enige die een calculator heeft die geen gebruik maakt van erd. Sapim is ook de enige calculator waar ik een foutieve lengte mee berekende.
Er zijn massa's calculators die goed zijn, bijvoorbeeld die op de website van Roger Musson, of die van DT Swiss...
Wil je meer gegevens dan kan je de excel based Spocalc downloaden, erg accuraat en zegt meteen ook iets over hoeken en verdelingen.
De velgen zijn besteld.
Als je het als winterhobby doet is enkele tientallen vlaggetjes plakken geen straf. Het duurt nog wel even voordat het weer lente is .amclassic-fan schreef: ↑11 nov 2017 11:39 Maar het is wel degelijk makkelijker met een aerospaak. Bij bijvoorbeeld Revo's moet je op iedere spaak een vlaggetje plakken om te zien of de spaak tordeert.
Campagnolo Ultra Dork
Welke zijn het geworden?havana schreef: ↑11 nov 2017 12:54Dat was me inderdaad al opgevallen. Ik had die van DT Swiss al gebruikt, die is inderdaad erg simpel. Ter controle heb ik nog een andere calculator gebruikt en die komt tot dezelfde getallen.lugosi schreef: ↑11 nov 2017 10:23 Sapim is de enige die een calculator heeft die geen gebruik maakt van erd. Sapim is ook de enige calculator waar ik een foutieve lengte mee berekende.
Er zijn massa's calculators die goed zijn, bijvoorbeeld die op de website van Roger Musson, of die van DT Swiss...
Wil je meer gegevens dan kan je de excel based Spocalc downloaden, erg accuraat en zegt meteen ook iets over hoeken en verdelingen.
De velgen zijn besteld.
Succes alvast met het inspaken
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
38 mm carbon
25 mm uitwendig
3k glossy
In de aanbieding bij Helin Liu voor ca. $200 incl verzending.
Qua geld scheelt t volgens mij niks. Daar doe ik het dan ook niet voor.
25 mm uitwendig
3k glossy
In de aanbieding bij Helin Liu voor ca. $200 incl verzending.
Qua geld scheelt t volgens mij niks. Daar doe ik het dan ook niet voor.
Ik heb van het zomer half radial gedaan - het patroon wat je als 2:1 aanduidt, maar dat wordt volgens mij meer gebruikt voor het patroon van bv. Campagnolo met 2 DS spaken voor elke NDS spaak - met een combinatie van CK R45 naaf, Archetype velg en CX-Rays. Die laatste zijn inderdaad handig m.b.t. spoke twist, mits je een spaak houder gebruikt.
Dit is me bij het bouwen goed bevallen en ik vind hem er ook leuk uit zien, net even wat anders dan doorsnee.
Ik heb bij die combinatie rood geanodiseerde alu nippels gebruikt om een kleurtje te kunnen gebruiken. Het oog wil tenslotte ook wat. Daar zitten overigens vrij snel kleine krasjes op als je er wat vaker aan moet draaien. In het algemeen werk ik liever met messing nippels, die 15 gram of zo extra per wiel maak ik me niet druk om.
Laatst gewijzigd door thie op 11 nov 2017 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
- Supergrover
- Forum-lid HC
- Berichten: 4468
- Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10
ben benieuwd naar de foto's...
De volgende stap is het bepalen van de juiste spaaklengtes. Ik heb hierbij twee calculators gebruikt.
De eerste calculator geeft komt voor het voorwiel (radiaal) op van 255.7 mm. De calculator van DT Swiss houdt het op 255.9 mm.
Voor het achterwiel komt de eerstgenoemde calculator op 262.1 voor de NDS (op basis van een kruis 2 patroon) en 257.3 voor de DS. De calculator van DT Swiss houdt het op respectievelijk 262.3 mm voor de NDS en 257.5 mm voor de DS. Komt allemaal goed overeen dus.
Mijn vraag is hoe het beste af te ronden. Voor het voorwiel lijkt mij 256 mm de meest logische keuze, bij het achterwiel is het me iets minder duidelijk. Op basis van wat Musson zegt over afronden zou ik voor het achterwiel gaan voor 262 mm NDS en 258 DS. Zit ik hiermee goed?
De eerste calculator geeft komt voor het voorwiel (radiaal) op van 255.7 mm. De calculator van DT Swiss houdt het op 255.9 mm.
Voor het achterwiel komt de eerstgenoemde calculator op 262.1 voor de NDS (op basis van een kruis 2 patroon) en 257.3 voor de DS. De calculator van DT Swiss houdt het op respectievelijk 262.3 mm voor de NDS en 257.5 mm voor de DS. Komt allemaal goed overeen dus.
Mijn vraag is hoe het beste af te ronden. Voor het voorwiel lijkt mij 256 mm de meest logische keuze, bij het achterwiel is het me iets minder duidelijk. Op basis van wat Musson zegt over afronden zou ik voor het achterwiel gaan voor 262 mm NDS en 258 DS. Zit ik hiermee goed?
Nou ben ook ik in het zelf berekenen cq. wielset zelf maken een leek maar waarom rond je bij het achterwiel de spaaklengte aan NDS-zijde naar beneden af en die aan DS-zijde naar boven.? Die logica begrijp ik niet.havana schreef: ↑11 nov 2017 16:24 De volgende stap is het bepalen van de juiste spaaklengtes. Ik heb hierbij twee calculators gebruikt.
De eerste calculator geeft komt voor het voorwiel (radiaal) op van 255.7 mm. De calculator van DT Swiss houdt het op 255.9 mm.
Voor het achterwiel komt de eerstgenoemde calculator op 262.1 voor de NDS (op basis van een kruis 2 patroon) en 257.3 voor de DS. De calculator van DT Swiss houdt het op respectievelijk 262.3 mm voor de NDS en 257.5 mm voor de DS. Komt allemaal goed overeen dus.
Mijn vraag is hoe het beste af te ronden. Voor het voorwiel lijkt mij 256 mm de meest logische keuze, bij het achterwiel is het me iets minder duidelijk. Op basis van wat Musson zegt over afronden zou ik voor het achterwiel gaan voor 262 mm NDS en 258 DS. Zit ik hiermee goed?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless