Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielset zelf maken - project met beginnersvragen

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 11 nov 2017 10:46

Terug naar af: het argument om platte spaken te nemen omdat je dan torsie eenvoudiger constateert is natuurlijk wel een zwaktebod!
Al die argumenten dat je met Aerospokes® door de lucht klieft zijn meteen waardeloos geworden.
Een beetje wieltjesmaker kan ook ronde spaken torsievrij monteren.

Maar het staat wel vet natuurlijk. :lol:

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 nov 2017 11:39

Maar het is wel degelijk makkelijker met een aerospaak. Bij bijvoorbeeld Revo's moet je op iedere spaak een vlaggetje plakken om te zien of de spaak tordeert.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28006
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 nov 2017 12:54

lugosi schreef: 11 nov 2017 10:23 Sapim is de enige die een calculator heeft die geen gebruik maakt van erd. Sapim is ook de enige calculator waar ik een foutieve lengte mee berekende. :mrgreen:

Er zijn massa's calculators die goed zijn, bijvoorbeeld die op de website van Roger Musson, of die van DT Swiss...
Wil je meer gegevens dan kan je de excel based Spocalc downloaden, erg accuraat en zegt meteen ook iets over hoeken en verdelingen.
Dat was me inderdaad al opgevallen. Ik had die van DT Swiss al gebruikt, die is inderdaad erg simpel. Ter controle heb ik nog een andere calculator gebruikt en die komt tot dezelfde getallen.

De velgen zijn besteld.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16878
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 nov 2017 13:51

amclassic-fan schreef: 11 nov 2017 11:39 Maar het is wel degelijk makkelijker met een aerospaak. Bij bijvoorbeeld Revo's moet je op iedere spaak een vlaggetje plakken om te zien of de spaak tordeert.
Als je het als winterhobby doet is enkele tientallen vlaggetjes plakken geen straf. Het duurt nog wel even voordat het weer lente is :( .
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9064
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 11 nov 2017 14:43

havana schreef: 11 nov 2017 12:54
lugosi schreef: 11 nov 2017 10:23 Sapim is de enige die een calculator heeft die geen gebruik maakt van erd. Sapim is ook de enige calculator waar ik een foutieve lengte mee berekende. :mrgreen:

Er zijn massa's calculators die goed zijn, bijvoorbeeld die op de website van Roger Musson, of die van DT Swiss...
Wil je meer gegevens dan kan je de excel based Spocalc downloaden, erg accuraat en zegt meteen ook iets over hoeken en verdelingen.
Dat was me inderdaad al opgevallen. Ik had die van DT Swiss al gebruikt, die is inderdaad erg simpel. Ter controle heb ik nog een andere calculator gebruikt en die komt tot dezelfde getallen.

De velgen zijn besteld.
Welke zijn het geworden?
Succes alvast met het inspaken👍
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

SimonNL
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 jul 2015 23:51

SimonNL 11 nov 2017 14:57

Misschien een hele domme vraag, maar scheelt het veel geld om zelf wielen samen te stellen t.o.v. wielster te kopen. Uiteraard op basis van vergelijkbare specificaties/samenstelling?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28006
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 nov 2017 14:57

38 mm carbon
25 mm uitwendig
3k glossy

In de aanbieding bij Helin Liu voor ca. $200 incl verzending.

Qua geld scheelt t volgens mij niks. Daar doe ik het dan ook niet voor.

Gebruikersavatar
thie
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jun 2016 17:02

Gebruikersavatar thie 11 nov 2017 15:48

havana schreef: 11 nov 2017 06:52 Nu nog 2 knopen door te hakken

- welk spaakpatroon achter (2:1 of kruis 2)
- alu nippels of messing...
Ik heb van het zomer half radial gedaan - het patroon wat je als 2:1 aanduidt, maar dat wordt volgens mij meer gebruikt voor het patroon van bv. Campagnolo met 2 DS spaken voor elke NDS spaak - met een combinatie van CK R45 naaf, Archetype velg en CX-Rays. Die laatste zijn inderdaad handig m.b.t. spoke twist, mits je een spaak houder gebruikt.
Dit is me bij het bouwen goed bevallen en ik vind hem er ook leuk uit zien, net even wat anders dan doorsnee.

Ik heb bij die combinatie rood geanodiseerde alu nippels gebruikt om een kleurtje te kunnen gebruiken. Het oog wil tenslotte ook wat. Daar zitten overigens vrij snel kleine krasjes op als je er wat vaker aan moet draaien. In het algemeen werk ik liever met messing nippels, die 15 gram of zo extra per wiel maak ik me niet druk om.
Laatst gewijzigd door thie op 11 nov 2017 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 11 nov 2017 16:06

ben benieuwd naar de foto's...
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28006
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 nov 2017 16:24

De volgende stap is het bepalen van de juiste spaaklengtes. Ik heb hierbij twee calculators gebruikt.

De eerste calculator geeft komt voor het voorwiel (radiaal) op van 255.7 mm. De calculator van DT Swiss houdt het op 255.9 mm.

Voor het achterwiel komt de eerstgenoemde calculator op 262.1 voor de NDS (op basis van een kruis 2 patroon) en 257.3 voor de DS. De calculator van DT Swiss houdt het op respectievelijk 262.3 mm voor de NDS en 257.5 mm voor de DS. Komt allemaal goed overeen dus.

Mijn vraag is hoe het beste af te ronden. Voor het voorwiel lijkt mij 256 mm de meest logische keuze, bij het achterwiel is het me iets minder duidelijk. Op basis van wat Musson zegt over afronden zou ik voor het achterwiel gaan voor 262 mm NDS en 258 DS. Zit ik hiermee goed?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 nov 2017 16:58

Goed genoeg, als er alleen even maten te krijgen zijn.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6129
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 11 nov 2017 18:34

havana schreef: 11 nov 2017 16:24 De volgende stap is het bepalen van de juiste spaaklengtes. Ik heb hierbij twee calculators gebruikt.

De eerste calculator geeft komt voor het voorwiel (radiaal) op van 255.7 mm. De calculator van DT Swiss houdt het op 255.9 mm.

Voor het achterwiel komt de eerstgenoemde calculator op 262.1 voor de NDS (op basis van een kruis 2 patroon) en 257.3 voor de DS. De calculator van DT Swiss houdt het op respectievelijk 262.3 mm voor de NDS en 257.5 mm voor de DS. Komt allemaal goed overeen dus.

Mijn vraag is hoe het beste af te ronden. Voor het voorwiel lijkt mij 256 mm de meest logische keuze, bij het achterwiel is het me iets minder duidelijk. Op basis van wat Musson zegt over afronden zou ik voor het achterwiel gaan voor 262 mm NDS en 258 DS. Zit ik hiermee goed?
Nou ben ook ik in het zelf berekenen cq. wielset zelf maken een leek maar waarom rond je bij het achterwiel de spaaklengte aan NDS-zijde naar beneden af en die aan DS-zijde naar boven.? Die logica begrijp ik niet. :?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie